GÜNCEL:
31/12/2017 |
||||||||||||||||||||||||||||
Ekonomi Bakanlığından: İTHALAT TEBLİĞİ (İTHALAT: 2018/1) BİRİNCİ KISIM Genel Hükümler BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğin amacı, ithalatın uluslararası anlaşmalar ile kalkınma planları ve
yıllık programlarda öngörülen ilke, hedef ve politikalar çerçevesinde
yürütülmesini sağlamak ve kamu kurum ve kuruluşlarına çeşitli mevzuatla
verilmiş yetkilerin kullanımında ithalat ile ilgili politikaların uygulanması
ile Tebliğ kapsamı eşyanın ithalatına yönelik bazı usul ve esasları
düzenlemektir. Dayanak MADDE 2 – (1)
Bu Tebliğ; 3/6/2011 tarihli ve 637 sayılı
Ekonomi Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname’nin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine, 6/6/1990
tarihli ve 3655, 3656 sayılı Kanunlar ile onaylanmaları uygun bulunan ve 90/733
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon Tabakasının Korunmasına Dair
Viyana Sözleşmesi ve Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair
Montreal Protokolüne, 27/9/1994 tarihli ve 4042 sayılı Kanun ile onaylanması
uygun bulunan ve 94/6214 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Londra
Değişikliklerine, 7/7/1995 tarihli ve 4118 sayılı Kanun ile onaylanması uygun
bulunan ve 95/7184 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Kopenhag Değişikliklerine,
4/6/2003 tarihli ve 4871 sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve
2003/6072 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon Tabakasını
İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Montreal Değişikliklerine,
10/6/2003 tarihli ve 4880 sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve
2003/6077 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon Tabakasını
İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Pekin Değişikliklerine, 4/4/1997
tarihli ve 4238 sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve 29/4/1997 tarihli
ve 97/9320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Kimyasal Silahların
Geliştirilmesinin, Üretilmesinin, Stoklanmasının ve Kullanılmasının
Yasaklanması ve Bunların İmhası ile İlgili Sözleşmeye, 20/12/1995 tarihli ve 95/7606
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalat Rejimi Kararına
ve 31/12/1995 tarihli ve 22510 mükerrer sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat
Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1)
Bu Tebliğde geçen; a) AB: Avrupa Birliğini, b) Askıya alma: Askıya Alma Sistemi kapsamında sınırsız miktarda
tanınan gümrük vergisi muafiyetini, c) Askıya Alma Sistemi: 63 üncü maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen ürünlere, sınırlı veya sınırsız miktarlarda, geçici bir dönem için
geçerli olmak üzere tanınan gümrük vergisi muafiyetine ilişkin düzenlemeler
bütününü, ç) Ayrıcalıklı ticari anlaşma: Belirli bir ürünün ticaretini
sadece anlaşmaya taraf firmalara münhasır kılan her türlü anlaşmayı, d) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, e) ETSG: Avrupa Komisyonu Ekonomik Tarife Sorunları Grubunu, f) Firma: İthalat işlemlerine başvuruda bulunacak tüm
gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişilik statüsüne sahip olmamakla birlikte
yürürlükteki mevzuat hükümlerine istinaden hukuki tasarruf yapma yetkisi
tanınan kişiler ortaklıklarını, g) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, ğ) G.T.İ.P.: Gümrük Tarife
İstatistik Pozisyonunu, h) G.T.P.: Gümrük Tarife
Pozisyonunu, ı) İtiraz: Ekonomik Tarife Sorunları Grubunda (ETSG) yapılan
müzakereler sırasında askıya alınması ya da tarife kontenjanı açılması
istemiyle yapılan başvurulara, AB veya Türkiye’de söz konusu ürünün üretiminin
yapıldığı gerekçesiyle yapılan itirazı, i) GTS: Genelleştirilmiş Tercihler Sistemini, j) Kısmi askıya alma: Askıya Alma Sistemi kapsamında sınırsız
miktarda tanınan gümrük vergisi indirimini, k) Otonom tarife kontenjanı: Askıya Alma Sistemi kapsamında sınırlı
miktarda tanınan ve ulusal mevzuata göre düzenlenen gümrük vergisi
muafiyetini, l) TAREKS: Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemini, m) TGTC: Türk Gümrük Tarife Cetvelini, ifade eder. İKİNCİ KISIM Kullanılmış veya Yenileştirilmiş Eşya İthalatı BİRİNCİ BÖLÜM Kullanılmış veya Yenileştirilmiş Olarak İthal Edilebilecek Eşya İzin belgesi alınmayacak eşya MADDE 4 – (1) Ek-1’de yer alan listede G.T.İ.P.’leri belirtilen kullanılmış veya yenileştirilmiş
eşyanın; a) Karşısında birim CIF kıymeti belirtilmeyenlerin, b) Karşısında gösterilen birim CIF kıymetine eşit veya daha
fazla birim CIF kıymete (diğer yurt dışı giderler kalemi dahil) haiz olanların, c) Yatırım teşvik belgesi kapsamında olanlarının karşısında
gösterilen birim CIF kıymetine bakılmaksızın, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamında
yapılan ithalatına, İthalat
Rejimi Kararının 2 nci ve 7 nci maddeleri
çerçevesinde izin verilmiştir. (2) Ek-1’de yer alan listede G.T.İ.P.’leri belirtilen ve yatırım teşvik belgesi kapsamında
olmayan kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın; karşısında gösterilen birim
CIF kıymetinden (diğer yurt dışı giderler kalemi dahil) daha az birim CIF
kıymete haiz olanlarının ithalatına izin verilmez. İlgili kurumlardan uygunluk yazısı alınacak eşya MADDE 5 – (1)
Ek-2’de yer alan liste kapsamı kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın
serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamında yapılan ithalatında, listede
belirtilen kurumdan alınan fiziksel ya da elektronik uygunluk yazısı aranır. (2) Ek-1’de yer alan eşyanın, Ek-2’de de yer alması ve bu
maddenin birinci fıkrasında yer alan uygunluk yazısının ibrazı halinde
ithalatı, birim CIF kıymetine bakılmaksızın gerçekleştirilir. İzin belgesi alınacak eşya MADDE 6 – (1)
Ek-1’de ve Ek-2’de belirtilmeyen kullanılmış veya yenileştirilmiş diğer eşya
ile Ek-1’de yer almayan ancak Ek-2’de yer almakla birlikte sivil hava
taşıtları veya deniz taşıtlarında kullanılmaya mahsus olmayan eşyanın serbest
dolaşıma giriş rejimi kapsamında ithal edilebilmesi için Genel Müdürlük izni
aranır. (2) Birinci fıkrada belirtilen eşyanın ithalinde, Gümrük ve
Ticaret Bakanlığınca “Tek Pencere Sistemi” çerçevesinde elektronik ortamda
verilen numaranın gümrük beyannamesinin 44 no’lu hanesine
firma tarafından kaydedilmesi zorunludur. Aksi takdirde eşyanın ithaline izin
verilmez. Geçici ithalatın kesin ithalata dönüşmesi MADDE 7 – (1)
Mali mükellefiyetleri teminata bağlanmak suretiyle geçici olarak yurda giren
eşyadan; a) Kesin ithalinin talep edildiği tarihte yeni ve kullanılmamış
olanların, bedelleri ödenmek suretiyle kesin ithali (kısıtlayıcı hükümler
saklı kalmak kaydıyla) gümrük idarelerince sonuçlandırılır. b) Yurda girdiği tarihte yeni ve kullanılmamış olanlarının,
kesin ithalinin talep edildiği tarihte kullanılmış veya yenileştirilmiş
olması halinde kesin ithaline İthalat
Rejimi Kararının 2 nci ve 7 nci maddeleri
çerçevesinde izin verilir. c) Ek-1 ve Ek-2’de yer alanların, yurda girdiği tarihte
kullanılmış veya yenileştirilmiş olması halinde kesin ithali, bu Tebliğin 4
üncü, 5 inci ve 14 üncü maddeleri çerçevesinde gerçekleştirilir. ç) (a), (b) ve (c) bentleri hükümleri dışında kalanların, yurda
girdiği tarihte kullanılmış veya yenileştirilmiş olması halinde kesin ithali,
Genel Müdürlüğün iznine tabidir. İKİNCİ BÖLÜM Başvuru, Denetim ve Diğer Hususlar İzin belgesi başvuruları MADDE 8 – (1)
Bu Tebliğin 6 ncı maddesinde belirtilen
kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın ithal izni için Genel Müdürlüğe
yapılacak müracaatlarda aranacak belgeler ve duyurular, http://ekonomi.gov.tr
genel ağ adresinin E-İmza Uygulamaları bölümünde ve/veya
http://ith7.ekonomi.gov.tr ağ adresinde ilan edilir. Genel Müdürlük söz
konusu ağ adreslerinde ilan edilen belgelerde değişiklik yapmaya yetkilidir. Başvuruların sonuçlandırılması MADDE 9 – (1)
Usulüne uygun olarak yapılan başvurular, Genel Müdürlükçe değerlendirilerek
sonuçlandırılır. Değerlendirmede eşyanın iç piyasadan tedarik şartları,
ekonomik ömrü, verimliliği gibi etkenler göz önüne alınır. İzin belgesinin süresi MADDE 10 – (1)
İthalat
Rejimi Kararının 2 nci ve 7 nci maddeleri
çerçevesinde verilen izin belgesi altı ay geçerlidir. (2) İzin belgesi üçüncü kişilere devredilemez. Beyanların ve ithal eşyanın denetlenmesi MADDE 11 – (1)
Tebliğin bu kısmı kapsamında yapılan beyan ve sunulan belgelerin gerçeğe
uygunluğundan başvuru sahibi ve/veya yetkili temsilcisi sorumludur. (2) Bu kısım kapsamında yapılan başvurularda yer alan belge,
bilgi ve beyanların doğruluğuna ilişkin ve ithal eşyası ile ilgili olarak
ithalat işlemi öncesinde veya sonrasında inceleme yapmaya ya da yaptırmaya
Bakanlık yetkilidir. (3) Belge, bilgi ve/veya beyanların gerçeğe aykırı olduğu veya
izin belgesinin üçüncü kişilere devredildiğinin tespit edilmesi halinde,
tespit edilen tarihten itibaren 2 yıl boyunca başvuru sahibi ve/veya yetkili
temsilcisinin kullanılmış veya yenileştirilmiş eşya başvurularına izin
verilmez. Gümrük kıymeti ve diğer hususlar MADDE 12 – (1)
İzin belgesi, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı
Gümrük Kanununun eşyanın gümrük kıymetine ve diğer hususlara (G.T.İ.P. tespiti dahil) ilişkin hükümlerinin uygulanmasını
engellemez. Bu Tebliğde belirtilen kıymetler, Gümrük Kanununun eşyanın gümrük
kıymetine ilişkin hükümlerinin uygulanmasına esas teşkil etmez. (2)
Gümrük beyannamesinin tescili sırasında gümrüklerce tespit ve kabul edilen
kıymet veya miktarın, başvuruda kayıtlı kıymet veya miktarı, toplam % 5'ten
(% 5 dâhil) daha az bir oranda aşması ithalatın yapılmasını engellemez. Diğer
mevzuat MADDE
13 – (1) Tebliğin bu kısmı kapsamında
verilen izinler ve uygunluk yazıları, Ürün Güvenliği ve Denetimi mevzuatı ve
diğer mevzuat kapsamında alınması gereken izin ve belgelerin yerine geçmez ve
ilgili mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmesine engel
teşkil etmez. TAREKS MADDE
14 – (1) Bu Tebliğin 4 üncü, 5
inci maddelerinde ve 7 nci maddesinin
birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen eşyanın ithaliyle ilgili tüm
işlemler, TAREKS üzerinden yapılır. (2)
Birinci fıkrada belirtilen eşyayı ithal etmek isteyen firmaların, 29/12/2011 tarihli ve 28157 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Dış
Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi:
2011/53) çerçevesinde TAREKS’te tanımlanması
ve firma adına TAREKS’te işlem yapacak en az bir kullanıcının
yetkilendirilmiş olması gerekir. TAREKS üzerinden CIF birim kıymetlere
ilişkin yapılan beyanlar, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan CIF
birim kıymetlere ilişkin denetim ve kontrollerin yerine geçmez. (3) Birinci fıkrada belirtilen eşyanın ithal edilebileceğine
dair Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca “Tek Pencere Sistemi” çerçevesinde
elektronik ortamda verilen numaranın gümrük beyannamesinin 44 no’lu hanesine firma tarafından kaydedilmesi
zorunludur. Aksi takdirde eşyanın ithaline izin verilmez. ÜÇÜNCÜ KISIM İthali Belirli Kurumların İznine Tabi Eşya BİRİNCİ BÖLÜM İthali Belirli Kurumların İznine Tabi Eşya İthali belirli kurumların iznine tabi eşya MADDE 15 – (1)
Ek-3’te G.T.P. ve tanımları belirtilen eşyanın
karşılarında gösterilen gümrük rejimlerine ilişkin gümrük beyannamelerinin
tescilinde, belirtilen kurumların fiziksel ya da elektronik olarak
düzenleyeceği; belge, uygunluk yazısı, izin, kontrol belgesi, uygunluk
belgesi gümrük idarelerince aranır. (2) Ek-3’te G.T.P. ve tanımları
belirtilen ve gümrük beyannamelerinin tescilinde Emniyet Genel Müdürlüğünün
uygunluk yazısı aranacağı belirtilen eşyanın, Milli Savunma Bakanlığı veya bu
Bakanlıkça yetki verilen kurum veya kuruluşlar tarafından gerçekleştirilecek
ithalatında Emniyet Genel Müdürlüğünün uygunluk yazısı aranmaz. (3) 9305.10.00.00.00 G.T.İ.P.’inde yer alan revolverler ve tabancalara ait
olanlardan yalnızca şarjörler, Milli Savunma Bakanlığı, Emniyet Genel
Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Milli
İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı tarafından veya bu kuruluşlar tarafından
yetki verilen kurum ve kuruluşlarca Tebliğin bu bölümü kapsamında, Emniyet
Genel Müdürlüğünden ayrıca izin alınmaksızın ithal edilebilir. İKİNCİ BÖLÜM Banknot ve Benzeri Kıymetli Evraka Mahsus Kâğıtların İthali İzne tabi eşya MADDE 16 – (1)
4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11;
4802.55.90.99.11
ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P.’li banknot ve
benzeri kıymetli evraka mahsus kağıtların (yalnız banknot kağıtları, devlet
iç borçlanma senetleri ile özelleştirme idaresince çıkarılan menkul
kıymetlerin basımında kullanılan kağıtlar, yalnız hisse senedi, tahvilat ve
diğer sermaye piyasası araçlarının basımında kullanılan kağıtlar ile yalnız
çek kağıtları hariç) Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi,
Hariçte İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde
gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince, Bakanlığın uygunluk
yazısı aranır. İthalatı Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından yapılacak
eşya MADDE 17 – (1) 4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11;
4802.55.90.99.11
ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P.’li yalnız banknot
ve benzeri kıymetli evraka mahsus kağıtların, devlet iç borçlanma senetleri
ile özelleştirme idaresince çıkarılan menkul kıymetlerin basımında kullanılan
kağıtların ithali, sadece Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından
yapılır. İthalatı bankalar tarafından yapılacak eşya MADDE 18 – (1)
4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11;
4802.55.90.99.11
ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P.’li yalnız çek
kağıtlarının ithali sadece bankalar tarafından yapılır. Sermaye Piyasası Kurulunun uygunluk yazısına tabi eşya MADDE 19 – (1)
4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11;
4802.55.90.99.11
ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P.’li Sermaye
Piyasası Kanunu kapsamına giren ve payları Borsa’da işlem görmeyen halka açık
şirketler için sermaye piyasası araçlarının basımında kullanılan kağıtlar
(6/12/2012 tarihli ve 6362
sayılı Sermaye Piyasası Kanunu kapsamı dışında kalan ve halka açık
ortaklık statüsü olmayan şirketlerin hisse senetlerinin basımında
kullanılacak filigranlı kağıtlar hariç) ile 4907.00
G.T.P.’li yalnız halka arz ve satışı yapılmak
üzere yurt dışında bastırılan sermaye piyasası araçlarının Serbest
Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi ve Geçici
İthalat Rejimine tabi tutulması halinde gümrük beyannamelerinin tescilinde,
gümrük idarelerince, Sermaye Piyasası Kurulunun uygunluk yazısı aranır. İzin belgesi alınacak eşya MADDE 20 – (1) 4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11;
4802.55.90.99.11
ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P.’li diğer
kâğıtların ithali için, Ek-4’te yer alan müracaat formu ve aranacak diğer
belgeler ile birlikte Genel Müdürlüğe başvurulur. Ancak, 6362
sayılı Kanun kapsamı dışında kalan ve halka açık ortaklık statüsü olmayan
şirketlerin hisse senetlerinin basımında kullanılacak söz konusu G.T.İ.P.’li filigranlı
kağıt ithali için bu maddede belirtilen belgelere ek olarak Gümrük ve Ticaret
Bakanlığından alınacak uygunluk yazısı ile birlikte Genel
Müdürlüğe başvurulur. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Gübre İthalatı Uygunluk yazısı alınacak eşya MADDE 21 – (1)
Ek-5/A’da G.T.P. ve
tanımları belirtilen eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme
Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi
tutulması halinde gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının uygunluk yazısı aranır. Uygunluk yazısı alınacak diğer eşya MADDE 22 – (1)
Ek-5/B’de G.T.P. ve
tanımları belirtilen ve Avrupa Birliğinde serbest dolaşımda bulunmayan
eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü
Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde
gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığının uygunluk yazısı aranır. (2) Avrupa Birliğinde serbest dolaşım statüsü kazanmış eşyanın
gümrük işlemlerinin kısmen ya da tamamen gerçekleşmesini müteakip; söz konusu
maddeye ait EC Fertilizer kriterleri esas alınarak düzenlenen analiz raporu,
ithalatçı tarafından on beş iş günü içinde Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığı Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü veya bağlı bulunan İl Müdürlüğüne
verilir. Uygunluk yazısı alınmayacak eşya MADDE 23 – (1)
Ek-5/A ve Ek-5/B’de G.T.P.
ve tanımları belirtilen eşyadan 2834.21,
2834.29.80.11.00,
2834.29.80.12.00,
2834.29.80.19.00,
3824.84.00.00.00,
3824.85.00.00.00,
3824.86.00.00.00,
3824.87.00.00.00,
3824.88.00.00.00,
3824.99.92.00.39,
3824.99.93.00.19, 3824.99.96.90.68
G.T.P.’lerinde yer alanların gübre olarak
kullanılmayacak olması halinde, bu ürünlerin ithalatında uygunluk yazısı
ibrazı zorunlu değildir. Gübre harici eşyanın ithalatı MADDE 24 – (1)
23 üncü maddede belirtilen eşya dışında kalan Ek-5/A ve Ek-5/B’de yer alan eşyanın gübre olarak kullanılmayacak
olması halinde, bu kısımda belirtilen uygunluk yazısı yerine geçerli olmak
üzere Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca düzenlenecek fiziksel ya da
elektronik belgeye istinaden işlem yapılır. Uygunluk yazısının iadesi MADDE 25 – (1) Serbest
Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme
Rejimi ve Geçici İthalat Rejimi kapsamında ithalatın kısmen ya da tamamen
gerçekleşmesini müteakip on beş iş günü içinde gümrük beyannamesinin ilgili
gümrük idaresince onaylanmış bir sureti ve her halükarda uygunluk yazısının
geçerlilik süresinin bitimini müteakip on beş iş günü içinde elektronik
olarak düzenlenenler hariç olmak üzere uygunluk yazısının aslı, ithalatı
gerçekleştiren firmalarca Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına verilir. DÖRDÜNCÜ KISIM Uluslararası Anlaşmalar Uyarınca İthalatı Özel Koşullara Tabi Eşya BİRİNCİ BÖLÜM Yurt İçinde Düzenlenen Uluslararası Fuarlarda Sergilenecek Eşya Yurt içinde düzenlenen uluslararası fuarlar MADDE 26 – (1)
Ülkemizde düzenlenen uluslararası fuar veya sergilere yabancı ülke veya
firmalar sadece teşhir amacıyla katılabilirler. Perakende satış yapamazlar. (2) Fuar bitiminden sonra, yabancı ülke veya firmaların teşhir
ettikleri malların gümrük mevzuatı çerçevesinde kesin ithalatı yapılabilir. İKİNCİ BÖLÜM Çift Kullanımlı Malzeme ve Teknolojilerin İthalatı Kayıt altına alınacak eşya MADDE 27 – (1)
Kitle imha silahlarının geliştirilmesinde kullanılabilecek malzeme ve
teknolojinin ihracatının kontrolü kapsamında, çift kullanımlı malzeme ve
teknolojilerin diğer ülkeler tarafından Türkiye'ye ihracatı için ihracatçı
ülke/ihracatçı tarafından ithalatçıdan talep edilen nihai kullanım sertifikalarının
Genel Müdürlükçe kayda alınması zorunludur. Kayda alma başvurusu MADDE 28 – (1)
İthalatçılar, 27 nci maddede belirtilen
sertifikanın kayda alınmasını teminen, Ek-6’da
bir örneği yer alan başvuru dilekçesiyle, beyan sahibine ait imza sirkülerinin
bir örneği ve beyan sahibi ithalatçıdan farklı ise ayrıca vekâletname örneği
ile müracaat ederler. (2) Genel Müdürlükçe, kayda alınan nihai kullanım
sertifikalarının birer örneği muhafaza edilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Ozon Tabakasını İncelten Maddelerin İthalatı İthalata ilişkin usul ve esaslar MADDE 29 – (1) Tebliğin bu bölümü ile Ek-7, Ek-8/A ve Ek-8/B’de G.T.P. ve tanımları
belirtilen eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi,
Hariçte İşleme Rejimi, Geçici İthalat Rejimi ve Gümrük Kontrolü Altında
İşleme Rejimine ilişkin usul ve esasları düzenlenmektedir. (2) Bu kapsamda belirlenen kotaların dağıtımına ilişkin usul ve esaslar, 14/4/2010 tarihli
ve 2010/339
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Kota ve Tarife
Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara dayanılarak bu Tebliğin
32 nci maddesinde belirlenmiştir. İthalat işlemleri MADDE 30 – (1) Ek-7’de G.T.İ.P. ve tanımları
belirtilen eşyanın ve bu maddeleri içeren karışımların ithalatı yasaktır. (2) Ancak, Ek-7’de G.T.İ.P. ve
tanımları belirtilen eşyadan aşağıdaki tabloda yer alanların, Laboratuvar Amaçlı Kullanım Alanları ve Zorunlu
Kullanım Amaçları, Kritik Kullanım Alanları ile Servis Amacı için gerek
duyulan, Ek-8/C’de yer alan ülkelerden
yapılacak ithalatı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının iznine tabidir. Söz
konusu maddelerden 2903.71.00.00.00 G.T.İ.P.’li klorodiflorometan isimli eşyanın servis amaçlı
yapılacak ithalatı Genel Müdürlüğün iznine tabi olup, 2018 yılı için
verilecek toplam izin miktarı 200 tonu geçemez. Bu miktarın dağıtımı Genel
Müdürlükçe tespit edilen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır.
(3) Ek-7’de G.T.İ.P. ve tanımları
belirtilen eşyadan aşağıdaki tabloda yer alanların zirai karantina, taşıma
öncesi kullanım ve laboratuvar amaçlı
ithalatı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının iznine tabidir:
İthali yasak eşya MADDE 31 – (1)
Ek-7’de belirtilen eşyadan herhangi birini içeren, Ek-8/A’da G.T.P. ve tanımları
belirtilen eşya ile söz konusu tabloda belirtilen eşyadan herhangi biri ile
çalışan, Ek-8/B’de G.T.P. ve tanımları
belirtilen eşyanın ithalatı yasaktır. Ek-8/A ve Ek-8/B’de yer
alan eşyanın ithalatında, ürünün içeriğinde Ek-7’de listelenen maddelerin
bulunmadığına dair Ek-8/D’de yer alan
ithalatçıya ait taahhütname ithalat işlemleri esnasında gümrük beyannamesine
eklenir. Ek-7’de belirtilen eşyadan 2903.71.00.00.00 G.T.İ.P.'li klorodiflorometan isimli eşyayı tek kullanımlık
basınçlı kaplar içerisinde ithal etmek, laboratuvar amaçlı
kullanım için yapılan ithalatlar hariç, 7/4/2018 tarihi itibariyle yasaktır. Kotaların dağıtım esasları MADDE 32 – (1) Bu Tebliğin 30 uncu
maddesinde belirtilen ve ithalatı Genel Müdürlüğün iznine tabi olan eşya ile
ilgili ithal taleplerinin değerlendirmeye alınabilmesi için, firmaların bu
Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yirmi beş gün içerisinde Ek-8/Ç’de yer alan müracaat
formu ve aranacak diğer belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe başvurmaları
gerekmektedir. Taleplerin
değerlendirilmesinde genel evrak giriş tarihi esas alınır. (2) Talep edilen miktarın toplam kota miktarından daha düşük
olması durumunda, talepler aynen karşılanır. Ancak talep edilen miktarın
toplam miktardan daha fazla olması durumunda dağıtım, geçerli başvuru sayısı,
toplam talep miktarı ve ithalat performansları dikkate alınarak
gerçekleştirilir. (3) Başvuru süresi sonrasında olabilecek ithal talepleri, ancak
ilgili eşya için talep edilen miktarın tespit edilen miktardan daha düşük
olması halinde, artan miktar için değerlendirmeye alınır. Bu kapsamdaki
dağıtım, firma talepleri dikkate alınarak başvuru sırasına göre yapılır. (4) Başvuruda bulunacakların Çevre ve Şehircilik Bakanlığına
servis amaçlı kayıt olmaları zorunludur. İthal lisansı MADDE 33 – (1) Bu Tebliğin 30 uncu maddesi kapsamında verilecek ithal
izinleri için Genel Müdürlükçe ithal lisansı düzenlenir. İthal lisansı
fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da düzenlenebilir.
Gümrük beyannamelerinin tescilinde gümrük idarelerince söz konusu ithal
lisansı aranır. (2) Düzenlenen ithal lisansları, Çevre ve Şehircilik
Bakanlığından temin edilen servis amaçlı kontrol belgesi ile birlikte
işlerlik kazanır. (3) Tebliğin bu bölümü çerçevesinde yapılacak ithalat için Genel
Müdürlükçe düzenlenen ithal lisansları, 31/12/2018 tarihine
kadar geçerli olup bu süre uzatılmaz. (4) İthal lisansları üçüncü kişilere devredilemez. (5) İthal lisansının geçerlilik süresi içerisinde ilgili
firmaların talep etmesi halinde, ithal lisansı üzerinde Genel Müdürlükçe
uygun görülebilecek değişiklikler yapılabilir. Ancak miktarın artırılmasına
ve lisans süresinin uzatılmasına yönelik talepler değerlendirmeye alınmaz. (6) Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, ithal
lisansının geçerlilik süresinin bitmesini müteakip on gün içerisinde söz
konusu lisansın firmaya verilen nüshasının aslı Genel Müdürlüğe iade edilir.
İthalattan vazgeçilmesi durumunda, ithal lisansının aslının Genel Müdürlüğe
iade edilmesi gerekmektedir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Kimyasal Silahlar Sözleşmesi Ekinde Yer Alan Kimyasal Maddelerin İthali İthalat işlemleri MADDE 34 – (1) Bu Tebliğin bu bölümü ile Ek-9, Ek-10 ve Ek-11’de yer alan
listeler kapsamı kimyasal maddelerin ithalatı bu maddede belirtilen usul ve
esaslar çerçevesinde düzenlenmiştir. (2) Ek-9’da yer alan listede kayıtlı eşyanın ithalatı yasaktır.
Ancak söz konusu listede yer alan eşyanın araştırma, tıbbi, farmasötik veya koruyucu amaçlarla, Ek-12/A’da belirtilen Kimyasal Silahlar Sözleşmesine taraf
ülkelerden yapılacak ithalatı izne tabidir. Buna ilişkin başvurular, ilgili
kuruluşlardan alınacak söz konusu amaçları tevsik eden belgelerle birlikte
Genel Müdürlüğe yapılır. İthaline izin verilen eşyanın tekrar
üçüncü bir ülkeye ihracatı yapılamaz. (3) Ek-10’da yer alan listede kayıtlı eşyanın Ek-12/A’da yer almayan ülkelerden ithalatı yasaktır. (4) Ek-10’da yer alan liste kapsamı eşyanın Ek-12/A’da belirtilen ülkelerden yapılacak ithalatı ile
Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşyanın ithalatı Genel Müdürlüğün iznine
tabidir. İzin belgesi alınacak eşya MADDE 35 – (1) Ek-9, Ek-10 ve Ek-11’de yer alan eşyanın Serbest Dolaşıma
Giriş Rejimi, Gümrük Antrepo Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte İşleme
Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine ilişkin
gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince izin belgesi aranır. (2) İzin belgesine ilişkin başvurular Ek-12/B’de yer
alan müracaat formu ve aranacak diğer belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe
yapılır. İzin belgesine ilişkin işlemler MADDE 36 – (1) Genel Müdürlükçe verilen izin belgelerinin birer örneği
ilgili kuruluşlara gönderilir. (2) Elektronik olarak düzenlenenler hariç
olmak üzere, izin belgesinin aslı ithalatın tamamının gerçekleşmesini
müteakip on beş iş günü içinde izin belgesi kapsamında gerçekleştirilen
ithalata ait bilgiler ilgili gümrük idaresince işlenmiş ve onaylanmış olarak
veya geçerlilik süresi içinde ithalatın gerçekleşmemesi durumunda, geçerlilik
süresinin bitimini müteakip on beş iş günü içinde firmalarca Genel Müdürlüğe
intikal ettirilir. (3) Bu madde hükümlerine aykırı hareket edilmesi durumunda,
müteakip izin belgesi talepleri, yükümlülüklerin tam olarak yerine
getirilmesinden sonra değerlendirmeye alınır. Devir işlemleri MADDE 37 – (1) İthal edilen Ek-9 ve Ek-10’da yer alan liste kapsamı eşyanın
yurt içinde üçüncü şahıslara devri Genel Müdürlüğün iznine tabidir. (2) İthal edilen Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşyanın yurt
içinde üçüncü şahıslara devri serbestçe yapılabilir. İzin belgelerinin geçerliliği ve değişiklik koşulları MADDE 38 – (1) İzin belgeleri düzenlendiği takvim yılı içinde geçerlidir.
Ek-10 ve Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşya için düzenlenen izin
belgelerine ilişkin süre uzatım talepleri Genel Müdürlükçe sonuçlandırılır. (2) Ek-9’daki listede yer alan eşya için düzenlenen izin
belgelerinin süresi üç aydır ve bu süre uzatılamaz. Bu belgedeki her türlü
değişiklik, yeni belge alınmasını gerektirir. (3) Ek-10 ve Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşya için
düzenlenen izin belgelerinde ilgilinin talebi halinde uygun görülen
değişiklikler Genel Müdürlükçe belge üzerinde yapılabilir. Ancak firma
değişikliği talebi kabul edilmez. BEŞİNCİ KISIM İthali Belli Kurumlarca Yapılabilecek Bazı Eşya BİRİNCİ BÖLÜM Harp Silahları ile Bunların Aksam ve Parçalarının İthali İthali belli kurumlarca yapılabilecek eşya MADDE 39 ‒ (1) Ek-13’te G.T.P. ve tanımları
belirtilen eşya, Milli Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil
Güvenlik Komutanlığı, Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı ve Emniyet
Genel Müdürlüğü tarafından veya bu kuruluşlarca yetki verilen kurum ve
kuruluşlarca ithal edilebilir. (2) Milli Savunma Bakanlığından izin alan firmalar da Ek-13’te
belirtilen eşyayı ithal edebilir. ALTINCI KISIM Bazı Tekstil ve Konfeksiyon Ürünlerinin Denetimi BİRİNCİ BÖLÜM Bazı Tekstil ve Konfeksiyon Ürünlerinin Denetimi Usul ve esaslar MADDE 40 ‒ (1) Tebliğin bu kısmı ile Ek-14’teki listede yer alan ithal
eşyanın karşılarında gösterilen mevzuatta bulunan azorenklendiriciler ve azoboyarlar ile etiket ve isimlendirilmelerine
ilişkin şartlara uygun olup olmadığının riske dayalı denetim sistemi (RDDS)
yoluyla denetlenmesi, toplatılması, düzeltilmesi ve imhasına ilişkin usul ve
esaslar düzenlenmektedir. Risk değerlendirmesi MADDE 41 ‒ (1) Tebliğin bu kısmı kapsamında risk, Ek-14’teki listede
gösterilen ithal eşyanın, karşılarında gösterilen mevzuatta yer alan şartlara
uygun olmama olasılığıdır. (2) Ek-14’teki listede yer alan eşya Genel Müdürlükçe risk
değerlendirmesine tabi tutulur. Bu ürünlere ilişkin risk değerlendirmesi,
ihracatçı, ithalatçı, ithal eşya, ithalat koşulları, dağıtım kanalları ve
gerekli görülebilecek diğer hususlara ilişkin ulaşılabilen bilgiler üzerinden
yapılır. Numune alınması MADDE 42 ‒ (1) Risk değerlendirmesi sonucunda gerekli görülmesi halinde,
eşyanın gümrük gözetimi sona erdirilmeden önce, Bakanlıkça eşyadan numune
aldırılabilir. (2) Numune alınmasından ithalatçı veya temsilcisi sorumludur. (3) Alınan numuneler, uluslararası akreditasyona sahip laboratuvarlarda test ettirilir. Gümrük gözetiminin sona erdirilmesi MADDE 43 ‒ (1) Gümrük yükümlülüğü sona eren eşyanın gümrük gözetiminin sona
erdirilebilmesi için onay belgesinin elektronik ortamdaki kaydı aranır. (2) Gümrük gözetimi sona erdirilmeden önceki üç günlük süre,
Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca gümrük yükümlülüğünün sona erdiğinin Genel
Müdürlüğe elektronik olarak bildirilmesiyle başlar. (3) Bu kapsamdaki eşyanın gümrük gözetiminin sona erdirilmesine
ilişkin iş ve işlemler, ilgili gümrük mevzuatı hükümlerine tabi olup, onay
belgesi düzenlenmeyen veya aksine bildirimde bulunulan eşyanın gümrük
gözetimi sona erdirilmez. Onay belgesi MADDE 44 ‒ (1) Onay belgesinin elektronik kaydı, http://www.ebirlik.org
adresinden gümrük beyannamesi tescil numarası ile sorgulanabilir. (2) Genel Müdürlük, onay belgesinin düzenlenmesi aşamasında
gerekli görmesi halinde ek bilgi ve belge talep edebilir. (3) İthalatçının onay belgesi sürecindeki yükümlülüklerini
yerine getirmemesi durumunda, onay belgesi kapsamındaki ithalat işlemleri
için, yükümlülüklerini yerine getirene kadar onay belgesi düzenlenmez. Doğrudan ve dolaylı temsil edilen eşya MADDE 45 ‒ (1) Numune alınarak test edilen eşya ile aynı fiziksel
özelliklere sahip eşya doğrudan temsil edilen eşya kabul edilir. (2) Numune alınarak test edilen eşya ile benzer özellikteki eşya
dolaylı temsil edilen eşya kabul edilir. Ön tespit ve duyuru MADDE 46 ‒ (1) Yapılan testler sonucunda ilgili mevzuatta bulunan şartlara
uygun olmadığı anlaşılan numunenin doğrudan ve dolaylı temsil ettiği tespit
edilen eşyaya ilişkin bilgiler http://www.ebirlik.org adresinden duyurulur. Duyuru konusu eşyaya ilişkin bildirim MADDE 47 ‒ (1) İthalatçı ve/veya eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan
gerçek veya tüzel kişiler 46 ncımadde
kapsamında duyurusu yapılan eşyaya ilişkin Ek-15’in “Açıklamalar” bölümünde
yer alan bildirim formunu eksiksiz bir şekilde doldurarak Ek-15’in
“Açıklamalar” bölümünde yer alan adrese iletirler. Gerekli görülmesi halinde
bildirimlere konu eşyaya ilişkin ek bilgi ve belge istenebilir. (2) Bildirimi yapanlar bildirim formunun
I. bölümü ile bildirimin satın alınan eşyaya ilişkin olması halinde II.
bölümünü, satışı yapılan eşyaya ilişkin olması halinde III. bölümünü, satış
yaptıkları ya da duyuru konusu eşyayı satın aldıkları piyasaya arz zincirinde
yer alan gerçek veya tüzel kişilere en geç bildirimi gönderdikleri tarih
itibariyle noter kanalıyla veya elden iletirler. Bu işleme ilişkin noter belgeleri veya
taraflarca düzenlenecek elden teslim tutanağı, bildirimi yapan tarafından
bildirimle birlikte ibraz edilir. (3) Duyurusu yapılan eşyanın bildirimi
ithalatçılar tarafından en geç duyuru tarihinden itibaren on gün içerisinde,
ithalatçı dışında eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel
kişiler tarafından en geç kendilerine satış yapan satıcının ya da kendilerinin
alış yaptığı alıcının yaptığı bildirimin I. bölümü ile II. veya III.
bölümlerinin kendilerine ulaşmasını takip eden on gün içerisinde yapılır. Nihai bildirim ve internette ilan MADDE 48 – (1) Duyuru tarihinden
itibaren altmış gün içerisinde, ithalatçı veya eşyayı piyasaya arz zincirinde
yer alan gerçek veya tüzel kişilerce bildirimi yapılmayan veya yapılan
bildirimler sonucunda teste tabi tutulacak, toplatılacak, düzeltilecek, imha
edilecek veya bu işlemlere tabi tutulmak üzere ilan yoluyla geri çağrılacak
doğrudan veya dolaylı temsil edilen eşyanın yerleri ve miktarları Bakanlıkça
ilgililere nihai olarak bildirilir. (2) Nihai bildirim tarihinden itibaren on gün içerisinde yerleri
tespit edilen veya edilemeyen teste tabi tutulacak, toplatılacak, düzeltilecek,
imha edilecek eşyaya ilişkin işlemlerin yapılmaması halinde ilgili eşya ve
firmaya ilişkin bilgiler 46 ncı maddede
yer alan internet adresinde ilan edilir. Doğrudan temsil edilen eşyanın toplatılması, düzeltilmesi ve
imhası MADDE 49 ‒ (1) Eşyanın toplatılması, mühürlü kaplarda saklanması anlamına
gelir. (2) Eşyanın düzeltilmesi, toplatılan eşyanın ilgili mevzuata
uygun olmayan özelliklerinin giderilmesi ve mevzuata uygun olmayan kısımların
bertaraf edilmesi anlamına gelir. (3) Eşyanın imha edilmesi, toplatılan eşyanın uluslararası
akreditasyona sahip imha merkezlerine imha edilmek üzere teslim edilmesi veya
gümrük mevzuatı çerçevesinde imha edilmesi anlamına gelir. (4) 48 inci maddeye göre yerleri ve miktarları belirlenen
doğrudan temsil edilen eşya nihai bildirim tarihinden itibaren 48 inci
maddede belirtilen süreler içerisinde ithalatçı ve/veya eşyayı piyasaya arz
zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişilerce düzeltilir veya imha edilir. (5) Toplatılan eşya gümrük mevzuatı çerçevesinde ve yükümlü
talebi doğrultusunda mahrecine iade edilebilir. Usulüne uygun olarak
mahrecine iade edilmiş eşya da imha edilmiş sayılır. (6) Bu maddede belirtilen işlemlerin tamamı uluslararası gözetim
şirketi gözetiminde gerçekleştirilir. Uluslararası gözetim şirketince
hazırlanacak raporların Genel Müdürlükçe uygun görülmesi halinde bu işlemler
yerine getirilmiş sayılır. Dolaylı temsil edilen eşyanın testi MADDE 50 ‒ (1) 46 ncı maddeye göre
duyurusu yapılan dolaylı temsil edilen eşyaya ait numuneler uluslararası
akreditasyona sahip laboratuvarlarda teste
tabi tutulur. Testler sonucunda eşyanın ilgili mevzuatta bulunan şartlara
uygun olmadığının tespit edilmesi durumunda 49 uncu madde hükümleri
uygulanır. Dolaylı temsil edilen eşyanın ithalatçısı veya eşyayı piyasaya arz
zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişilerce nihai duyuru tarihinden
itibaren 48 inci maddede belirtilen süreler içerisinde teste tabi tutulmaması
halinde bu ürünler doğrudan temsil edilen eşya kabul edilerek 49 uncu madde
hükümleri uygulanır. İlan MADDE 51 ‒ (1) 49 uncu ve 50 nci maddeler
çerçevesinde toplatılamadığı için imha edilemeyen veya düzeltilemeyen eşya,
nihai duyuru tarihinden itibaren 48 inci maddede belirtilen süreler
içerisinde en son satışı yapan gerçek veya tüzel kişilerce ilan yoluyla geri
çağrılır. Bu ilanlar, ülke genelinde dağıtımı yapılan ve Basın İlan Kurumu
verilerine göre bir önceki ayın en yüksek tirajlı on
gazetesinden üçünde ve ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında,
her birine en az iki gün süreyle ve Genel Müdürlükçe belirlenen şekle ve
içeriğe uygun olarak yapılmak zorundadır. İlan yükümlülüğü tamamlanan eşya
için imha yükümlülüğü yerine getirilmiş sayılır. İlan yoluyla geri çağrılan
doğrudan temsil edilen eşya için 49 uncu madde hükümleri, dolaylı temsil
edilen eşya için 50 nci madde hükümleri
uygulanır. Sorumluluk MADDE 52 ‒ (1) Tebliğin bu kısmında bulunan hükümlere göre eşyanın test
edilmesi, toplatılması, düzeltilmesi, imhası ve ilanına ilişkin tüm
işlemlerin yapılmasından ve bunlardan doğacak tüm masraflardan eşyayı
Türkiye’ye ithal eden ithalatçı ve piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek
veya tüzel kişiler müteselsilen sorumludur. (2) Birinci fıkrada belirtilen yükümlülüklerini yerine
getirmeyen firmaların Tebliğin bu kısmı ile 31/12/2009tarihli
ve 27449 ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/1)
kapsamındaki işlemleri yükümlülüklerini yerine
getirene kadar sonlandırılmaz. İhtisas kuruluşları MADDE 53 ‒ (1) Bu Tebliğin bu kısmında bulunan hükümlere göre numune
alınması, testler, toplatma ve imha işlemleri, Genel Müdürlüğün belirleyeceği
usul ve esaslar çerçevesinde ilgilisi ve İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon
İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği (İTKİB) tarafından uluslararası
akreditasyona sahip laboratuvarlara ve
uluslararası gözetim şirketlerine yaptırılır. Risk değerlendirme kurulu MADDE 54 ‒ (1) Bu Tebliğin bu kısmı ile belirlenen iş ve işlemler konusunda
Genel Müdürlüğe tavsiye ve önerilerde bulunmak üzere; Genel Müdürlük, İTKİB
ve gerekli olması halinde ilgili kurumların temsilcilerinin katılımıyla Risk
Değerlendirme Kurulu (RDK) oluşturulur. RDK’nin oluşturulması,
görevleri ile çalışma usul ve esasları Genel Müdürlükçe belirlenir. Yetki MADDE 55 ‒ (1) Bu Tebliğin bu kısmında yer alan hususlarda uygulamaya
yönelik önlemleri almaya ve düzenlemeleri yapmaya Genel Müdürlük yetkilidir. YEDİNCİ KISIM Gümrük Birliğinden Kaynaklanan Hükümler BİRİNCİ BÖLÜM Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi Genelleştirilmiş tercihler sistemi MADDE 56 – (1) Türkiye ile Avrupa Birliği (AB) arasında ihdas edilen Gümrük
Birliği (GB) çerçevesinde, GTS kapsamında En Az Gelişmiş Ülkeler (E.A.G.Ü.)
ile Gelişme Yolundaki Ülkelere (G.Y.Ü.) ülkemiz
tarafından tanınan tek taraflı gümrük vergisi tavizleri İthalat
Rejimi Kararı ile belirlenmiştir. Temel
ilkeler MADDE
57 – (1) GTS, ülkemizin başta
Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) olmak üzere uluslararası yükümlülüklerine uygun
olarak, İthalat
Rejimi Kararı eki II sayılı [93 üncü fasıl ve Avrupa Kömür ve
Çelik Topluluğu (AKÇT) ürünleri hariç] ve III sayılı listelerde yer alan eşya
için tatbik edilmekte olup; a)
Gümrük vergisi tavizlerinin tek taraflı olması, b)
Tavizlerin verilişlerinin bağlayıcı olmaması, c)
Tercihlerin kısmen veya tümüyle kaldırılabilmesi, ç) Tek
taraflı veya uluslararası müzakereler sonucunda yapılacak en çok kayrılan
ülke esasına dayalı tarife indirimlerini engelleyici olmaması, temel ilkelerine
dayanmaktadır. (2) GTS
kapsamında tanınan tavizli tarifeler, İthalat
Rejimi Kararı ekinde yer alan II ve III sayılı listelerde “GTS
Ülkeleri” sütununa derç edilerek yürürlüğe konulmuştur. GTS’den yararlanacak G.Y.Ü.
ve E.A.G.Ü.’ler sırasıyla İthalat
Rejimi Kararı Ek: 4A ve Ek: 4B sayılı listelerde yer almaktadır.
GTS kapsamında tercihli tarifeler, bu listelerde belirtilen ülkeler menşeli
eşyanın ithalatında uygulanır. (3) GTS
kapsamındaki ürün grubu listeleri G.Y.Ü. için İthalat
Rejimi Kararı Ek: 5’te, E.A.G.Ü. için ise İthalat
Rejimi Kararı Ek: 6’da (93 üncü fasıl ile AKÇT ürünleri hariç) yer
almaktadır. Tercihli
tarife kapsamı eşya ve indirim oranları MADDE
58 – (1) Taviz tanınan eşyalar
hassaslık derecesine göre, İthalat
Rejimi Kararı Ek: 5’te yer alan listede hassas ve hassas olmayan
olarak iki gruba ayrılır. Eşyanın ait olduğu hassaslık grubu
değiştirilebilir. (2)
Hassas ürünlerde, maktu gümrük vergileri % 30 oranında azaltılmış, nispi
gümrük vergileri ise İthalat
Rejimi Kararı eki II ve III sayılı listelerde Diğer Ülkeler (D.Ü.)
sütununda belirtilen gümrük vergisi hadleri üzerinden 3,5 puan indirilmiştir.
Ancak 50 ila 63 üncü fasıllar (bu fasıllar dahil)
arasında yer alan hassas ürünlerde, İthalat
Rejimi Kararı eki II sayılı listede D.Ü.
sütununda belirtilen gümrük vergisi hadleri üzerinden % 20 oranında indirim
yapılmıştır. GTS kapsamında tanınan tercihli tarifenin nihai oranı 1 inci
ondalık sayıya yuvarlanmıştır. (3) AB’nin yürürlükteki mevzuat hükümleri dikkate alınarak, bazı
eşya için bir üst fıkrada belirtilen tavizlerden daha düşük olan gümrük
tarifeleri uygulanmıştır. (4) Tercihli tarife uygulaması sonucunda nispi vergi oranlarının
% 1 veya daha az olması, maktu vergilerin 2 Avro veya daha az olması
durumunda, G.Y.Ü. için gümrük vergileri askıya
alınmıştır. Hariç sektörler MADDE 59 – (1) GTS kapsamı sektörler İthalat
Rejimi Kararının Ek:5’inde ve Ek:6’sında yer almaktadır. GTS’den sağlanan tercihli tarifeler, İthalat
Rejimi Kararı Ek: 4A ve Ek: 4B’de yer
alan listede belirtilen ilgili ülkeler itibariyle hariç tutulan sektörler
için uygulanmaz. Tavizlerin askıya alınması MADDE 60 – (1) GTS kapsamında sağlanan tavizler; a) Temel insan ve işçi hakları ile çevreye ilişkin uluslararası
sözleşmelerde belirlenen prensiplerin ciddi ve sistematik bir şekilde ihlal
edilmesi, b) Türkiye sanayisi üzerinde olumsuz etki yapan haksız ticari
uygulamalar, c) Menşe kurallarının sistematik bir biçimde ihlal edilmesi, ç) DTÖ tarafından haksız ticari uygulamaların tespit edilmesi, d) GB’nin etkin işleyişine
zarar verecek şekilde trafik sapmasına neden olması, e) Uluslararası Çalışma Örgütü Konvansiyonlarında belirtilen
kölelik ya da angaryanın herhangi bir türünün uygulanması, f) Uyuşturucu ticaretine ilişkin gümrük kontrollerinin yetersiz
olması, g) Mahkumlara yaptırılan
ürünlerin ihraç edilmesi, ğ) Dünya Bankası tarafından bir ülkenin yüksek gelir grubunda
sınıflandırılması, halinde ilgili ülkeler menşeli eşya için
belirli veya belirsiz süreyle geçici veya daimi olarak askıya alınabilir. Tavizlerin kaldırılması ve yeniden düzenlenmesi MADDE 61 – (1) GTS kapsamında
tavizden faydalanan ülke menşeli bir eşyanın ithali benzer ya da doğrudan
rakip bir eşyanın yerli üreticisi için ciddi zorluk ya da ciddi zorluk
tehdidi yaratır ise ilgili ülke menşeli bu eşya için İthalat
Rejimi Kararının eki II ve III sayılı listelerde D.Ü. sütununda
belirtilen gümrük vergisi oranı yeniden yürürlüğe konulabilir. (2) GTS
kapsamında bir eşyanın ithali ülke pazarında ciddi bir bozulma ya da ciddi
bozulma tehdidi yaratır ise bu eşya için ülke ayrımı gözetmeksizin İthalat
Rejimi Kararı eki II ve III sayılı listelerde D.Ü. sütununda belirtilen gümrük vergisi oranı yeniden yürürlüğe
konulabilir. (3) Genel Müdürlük, ciddi zorluk veya zorluk tehdidine ilişkin
başvuru üzerine ya da resen inceleme kararı alabilir. (4) Ciddi zorluk ya da zorluk tehdidine ilişkin inceleme
sırasında yerli üretimin; pazar payı, üretim, üretim kapasitesi, stok, iflas,
kârlılık, kapasite kullanımı, istihdam, ithalat ve fiyat faktörlerinden biri
veya birkaçı göz önünde bulundurulur. (5) İnceleme altı ay içinde tamamlanır. Gerek görülen hallerde
bu süre Genel Müdürlükçe uzatılabilir. (6) İncelemenin tamamlanmasının ardından ilgili ülke menşeli
eşya için bir ay içinde karar alınır. (7) Sektörlerde belirtilen ürünlere GTS kapsamında sağlanan
tavizler; a) GTS kapsamında tavizden faydalanan bir ülkeden, bir sektör
kapsamında gerçekleştirilen ithalatın, aynı sektörde bir önceki yıl
gerçekleştirilen ithalata oranla miktar bazında % 13,5 ve daha fazla oranda
artması veya, b) Sektörde belirtilen ürünlerin GTS kapsamında tavizden
yararlanan herhangi bir ülkeden ithalatının, GTS kapsamında yer alan
ülkelerin tamamından herhangi bir on iki aylık dönem süresince
gerçekleştirilen ithalatın değer bazında % 14,5’ini aşması halinde, kaldırılabilir. (8) Bakanlıkça dış ticaretimizdeki gelişmeler göz önüne alınarak
ülke/ürün bazında tavizler kaldırılabilir. Uyumlaştırma MADDE 62 – (1) Türkiye, Gümrük Birliğinin etkin işleyişini teminen, GTS kapsamında gerekli düzenlemeleri yapma hakkını
saklı tutmak kaydıyla, AB’nin konu hakkındaki düzenlemelerini esas alır ve bu
çerçevede, mevzuatında gerekli uyumlaştırmayı yapar. İKİNCİ BÖLÜM Askıya Alma Sistemi Askıya Alma Sistemi MADDE 63 – (1) Askıya Alma Sisteminin amacı, Türkiye’deki sanayicilerin
rekabet kapasitelerinin artırılmasını, modernize olmalarının sağlanmasını ve
yeni iş alanlarının oluşturulmasını desteklemek, üretim sürecinde ihtiyaç
duydukları hammadde, yarı mamul veya özel imalat niteliği taşıyan ürünlere
düşük gümrük vergisi ile erişimlerini sağlamaktır. (2) Tebliğin bu bölümü, Türkiye ile AB arasında ihdas edilen
1/95 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı eki sanayi ürünlerinden, AB Konseyi
tarafından Askıya Alma Sistemine dâhil edilen ve edilmesi planlanan eşya için
Askıya Alma Sistemine dair düzenlemeleri kapsar. Başvuru MADDE 64 – (1) Başvurular Genel Müdürlüğe yapılır. Yapılan başvuruların
Tebliğin bu bölümüne uygunluğu Bakanlık tarafından değerlendirilerek geçerli
başvurular müzakere edilmek üzere ETSG’ye iletilir. Ürün kapsamı MADDE 65 – (1) Askıya Alma Sistemine konu ürünler, AB veya Türkiye’deki
üreticilerin üretimlerinde kullanacakları hammadde, yarı mamul ya da imalat
bileşenleri olmalıdır. (2) Aşağıdaki özelliklerden en az birini haiz nihai ürünler
Askıya Alma Sistemine konu edilemez: a) Nihai tüketiciye satışa hazır olan, b) Demonte edilmiş olan, c) Asli bir işleme ya da dönüşüme tabi tutulmayacak olan, ç) Bitmiş ürünün asli özelliklerine sahip olan. Başvuru usul ve esasları MADDE 66 – (1) Askıya Alma Sistemi çerçevesinde Bakanlığa yapılacak tüm
başvurular Ek-16’daki takvime göre yapılır. Taleplerin değerlendirilmesinde
genel evrak giriş tarihi esas alınır. (2) Başvurular; askıya alma ve otonom tarife kontenjanı açılması
talepleri için Ek-17, askıya almaya itiraz talepleri için Ek-18, temdit
(askıya almanın uzatılması) talepleri için Ek-19’daki dilekçe ile birlikte
sırasıyla Ek-20, Ek-21 ve Ek-22’de yer alan ilgili başvuru formlarından biri
kullanılarak yapılır. (3) İkinci fıkrada bahsedilen başvuru formu (Ek-20, Ek-21,
Ek-22’den uygun olanı) ayrıca İngilizce dilinde doldurularak elektronik
ortamda “askiyaalma@ekonomi.gov.tr” e-posta
adresine Ek-16’daki takvime göre iletilir. Başvuru formlarının İngilizce
nüshalarına Bakanlık internet sitesinden (https://www.ekonomi.gov.tr/portal/url/cmb)
ulaşılabilmektedir. (4) Başvuru sahipleri, başvuru konusu ürünün AB ve Türkiye’de
üretimi bulunmadığına veya yeterli üretimi olmadığına dair yapmış oldukları
ön incelemeye ilişkin bilgi ve belgeleri başvuru dokümanları ile birlikte
Ek-16’daki takvime göre Genel Müdürlüğe sunar. (5) Askıya alma başvuru sürecinde AB veya Türkiye’de başvuru
konusu ürünün üretiminin bulunduğunun ancak bu üretimin yeterli olmadığının
tespit edilmesi durumunda askıya alma talebi tarife kontenjanına çevrilebilir
veya kısmi askıya alma uygulanabilir. (6) Askıya Alma Sistemi; a) Başvuru konusu ürünün aynısının, eşdeğerinin veya ikamesinin
AB veya Türkiye’de üretiminin olması, b) Başvuru konusu ürünün nihai ürün olması, c) Başvuru konusu ürünün AB ve Türkiye’deki üreticilerce üçüncü
ülkeden ithal edilmesine engel teşkil edecek şekilde bir ayrıcalıklı ticari
anlaşma kapsamına girmesi, ç) Ürünün fikri mülkiyet hakları kapsamında korunuyor olması, d) Başvuru sahibinin ilgili ürünü sadece ticari amaçla ithal
etmesi, e) Başvurunun dış ticaret politikası uygulamalarını bozucu
etkiye sahip olması, durumlarının herhangi birinde uygulanmaz. (7) Askıya Alma Sistemine tabi olacak ürünün kullanımı belirli
bir amaç ile sınırlandırılmış ise, söz konusu ürünün askıya alma sistemi
kapsamında ithal edilmesinde gümrük mevzuatının nihai kullanıma ilişkin
hükümleri esas alınır. (8) Başvurunun geçerli olması için başvuru konusu ürünün
ithalatında, askıya alma sonrası tahsil edilmeyecek gümrük vergisi tutarının
yıllık 15.000 Avro karşılığı Türk Lirasından az olmaması gerekir. (9) Yürürlükte olan Askıya Alma Sistemine tabi ürünlere yönelik
değişiklik talepleri, Ek-16’da yer alan takvime göre yeni başvuru
kıstaslarına uygun olarak yapılır. (10) Ürün tanımlamaları yürürlükteki TGTC esas alınarak yapılır. Talep edilen ürüne ilişkin uygun tanımın TGTC’de bulunmaması durumunda
Uluslararası Standart Örgütü (International Standard Organisation-ISO), Uluslararası Tescilsiz İsimleri (International Non-proprietary Names-INN),
Uluslararası Temel ve Uygulamalı Kimya Birliği (International Union of Pure and Applied Chemistry-IUPAC), Avrupa Kimyasal
Maddeler Gümrük Envanteri (European Customs Inventory of Chemical Substances-ECICS) veya Renk İndeksi (Colour Index-CI) tanımlamaları veya gümrük muayenesine esas teşkil edebilecek
nitelikte özel tanımlar kullanılır. (11) Ölçü birimlerinde TGTC esas alınır. TGTC’de uygun birimlerin bulunmaması halinde
Uluslararası Birim Sistemi (International Systems of Units-SI)
tanımları kullanılır. Tanımlamalarda kullanılacak standartlar ve test
metotlarının uluslararası tanınırlığının olması gerekir. Marka, firma içi
kalite standartları, ürünün teknik özellikleri ve benzeri terimler
tanımlamalarda kullanılamaz. (12) Başvurulara ilişkin olarak, ihtiyaç duyulması halinde,
Genel Müdürlükçe talep edilen belgelere ek olarak başvuru sahibinden
açıklayıcı bilgi ve belge talep edilebilir. (13) Başvurunun incelenmesi veya müzakere süreci için gerekli
olan her türlü bilgi veya belgenin herhangi bir nedenle sunulmaması durumunda
başvuru reddedilir. Müzakereler MADDE 67 – (1) Başvurular ETSG bünyesinde yılda iki dönemde müzakere edilir
ve her dönem üç toplantıdan oluşur. (2) Her bir dönemde müzakere edilecek ürünlere ilişkin AB
Komisyonunca yayımlanan listenin orijinal nüshası, Bakanlık internet sitesinde
(https://www.ekonomi.gov.tr/portal/url/cmb) duyurulur. (3) Müzakerelerin tamamlanmasını müteakiben AB Konseyi
tarafından gümrük vergisi askıya alınması kararlaştırılan ürünlerin, AB ile
eşzamanlı olarak her yıl 1 Ocak ve 1 Temmuz tarihleri itibariyle yürürlüğe
girecek şekilde İthalat
Rejimi Kararı eki V Sayılı Listeye yansıtılmasına ilişkin Bakanlar
Kurulu Kararı hazırlanır. (4) Bahse konu müzakereler sonucunda tespit edilen tarife
kontenjanlarının dağıtımı Bakanlar Kurulu Kararına istinaden hazırlanan
tarife kontenjanının dağıtım usul ve esaslarına ilişkin tebliğler
çerçevesinde yapılır. (5) 7/11/2016 tarihli ve 2016/9513
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Bazı Sanayi Ürünlerinin
İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karara
istinaden dağıtılan tarife kontenjanlarına ait ithal lisansları kapsamı
eşyanın 1/1/2018 tarihinden önce Türkiye’ye sevk edilmek üzere bir taşıma
belgesi düzenlenerek yüklemesi yapılmış olduğunun tevsik edilmesi halinde
ithal lisanslarının süresi 15/2/2018 tarihine kadar (15/2/2018 dâhil)
uzatılır. SEKİZİNCİ
KISIM Elektronik
Ortamda Yapılacak Başvurular BİRİNCİ
BÖLÜM Elektronik
Ortamda Yapılacak Başvurular Elektronik
ortamda başvuru MADDE
68 – (1) Bu Tebliğ kapsamında
elektronik ortamda yapılacak başvurular için yetkilendirilme işlemlerine dair
usul ve esaslar 27/12/2017 tarihli ve
30283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat
İşlemlerinde Elektronik Başvuru Sistemi Tebliği (İthalat:2017/3)
çerçevesinde düzenlenir. DOKUZUNCU
KISIM Yürürlükten
Kaldırılan Mevzuat, Atıflar, Geçici Hükümler, Yürürlük ve Yürütme BİRİNCİ
BÖLÜM Yürürlükten
Kaldırılan Mevzuat ve Atıflar Yürürlükten
kaldırılan mevzuat MADDE
69 – (1) 31/12/2016 tarihli ve 29935 mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan; İthalat
Tebliği (İthalat: 2017/1) yürürlükten kaldırılmıştır. Atıflar MADDE
70 – (1) 31/12/2016 tarihli ve 29935 mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan; İthalat
Tebliği (İthalat: 2017/1)’ne yapılan atıflar bu Tebliğe yapılmış
sayılır. İKİNCİ
BÖLÜM Geçici
Hükümler Geçmiş
Döneme İlişkin Başvurular GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğin ikinci kısmı çerçevesinde 31/12/2017 tarihine
kadar yapılan başvurular ve verilen izinler İthalat
Tebliği (İthalat: 2017/1) hükümleri
çerçevesinde sonuçlandırılır. Bu Tebliğin 6 ncı maddesi
kapsamında yapılan başvuruların Bakanlık genel evrak giriş tarihi ve sayısı
esas alınır. (2) Bu Tebliğin ikinci kısmı çerçevesinde, 1/1/2018 tarihinden önce Türkiye’ye sevk edilmek
üzere bir taşıma belgesi düzenlenerek yüklemesi yapılmış olan kullanılmış
veya yenileştirilmiş eşyanın ithal izni için 15/2/2018 tarihine kadar
(15/2/2018 dâhil) başvurulması halinde başvurular
İthalat
Tebliği (İthalat: 2017/1) hükümleri
çerçevesinde sonuçlandırılır. (3) Yukarıda yer alan fıkra hükümleri çerçevesinde yapılan
başvurularda, bu Tebliğin lehe olan hükümleri uygulanır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Yürürlük ve Yürütme Yürürlük MADDE 71 – (1)
Bu Tebliğ 1/1/2018 tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 72 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 31 Aralık 2017 PAZAR Resmî Gazete Sayı : 30287 (4. Mükerrer) |