GÜNCEL: 24/10/2007 Dış Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2007/17) BİRİNCİ KISIM Genel Bilgi ve İşlemler Mevcut
önlem ve soruşturma
MADDE 1 – (1)
Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli 9105.21.00.00.00 gümrük tarife istatistik
pozisyonunda (GTİP) "elektrikle çalışanlar" başlığı altında yer
alan "elektrikli duvar saatleri" için 7/11/2001 tarih ve 24576
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin 2001/5 sayılı Tebliğ ile dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.
Uygulanmakta olan önlemin yürürlükten kalkma süresinin bitiminden önce
24/2/2006 tarih ve 26090 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2006/4 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine ilişkin Tebliğ ile bir nihai gözden
geçirme soruşturması açılması talebinde bulunulabileceği ilan edilmiştir.
(2) Dampinge karşı önlemin sona ermesinin damping ve zararın devamına veya
yeniden meydana gelmesine yol açacağı iddiasıyla Aypaş
Elektronik San. Tic. ve Turizm İşletme. Ltd. Şti., Türmak
Makine San. ve Tic. A.Ş., Limaksan Starline Tanıtım Ürünleri Ltd. Şti. ve Hesaş Hediyelik Eşya Sanayi ve Tic. A.Ş. tarafından
yapılan ve Alp Hediyelik Eşya ve Mobilya Aksesuarları San. ve Tic. A.Ş., Ufuk
Tanıtım Reklamcılık ve Tem. Ürünleri Sanayi Tic. Ltd. Şti., Lidersan Promosyon Tanıtım Ürünleri San. Tic. Ltd. Şti.,
Akhan Plastik Kalıp ve Hediyelik Eşya San. Tic. Ltd. Şti., Alcan Reklamcılık Halkla İlişkiler A.Ş., Tempo Elektronik
Promosyon Saat Tic. Ltd. Şti. ve Promosyon Ürünleri İmalatçıları ve Satıcıları
Derneği (Promotürk) tarafından desteklenen başvuru
üzerine, 3/11/2006 tarih ve 26335 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2006/29 sayılı Tebliğ ile başlatılan
nihai gözden geçirme soruşturması, Dış Ticaret Müsteşarlığı (Müsteşarlık)
İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülerek tamamlanmıştır. Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Tebliğ; 4412 sayılı Kanunla değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarih ve 99/13482 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai
gözden geçirme soruşturması sonucunda alınan karara esas teşkil eden bilgi ve
bulguları içermektedir. Bilgilerin
toplanması ve değerlendirilmesi
MADDE 3 – (1)
Soruşturma açılmasını müteakip, söz konusu ürünün bilinen yerli
üreticilerine, Müsteşarlıkça tespit edilen ithalatçılarına ve ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçılara iletilebilmesini teminen Çin Halk Cumhuriyeti’nin Ankara Büyükelçiliğine
soru formu gönderilmiştir.
(2) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre
tanınmış olup, tarafların süre uzatımı yönündeki makul talepleri
karşılanmıştır.
(3) Yerli üretim dalı soruşturma süresince Müsteşarlık ile işbirliği içinde
olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgi ve belgeleri temin etmiştir.
Soruşturma döneminde ithalat gerçekleştirdiği
tespit edilen 71 ithalatçı firmaya soru formu gönderilmiş, bu firmaların 32
sinden cevap alınmıştır. Ayrıca çeşitli imalatçı firmaları temsil eden 8 ayrı
ilde yerleşik saatçi odalarından görüş alınmıştır. "Üretici-ihracatçı
soru formu"na ise hiçbir cevap alınmamıştır. Yerinde
doğrulama soruşturması
MADDE 4 – (1)
Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretici Aypaş
Elektronik San. Tic. ve Turizm İşletme. Ltd. Şti. ve Hesaş
Hediyelik Eşya Sanayi ve Tic. A.Ş. nezdinde yerinde doğrulama soruşturması
gerçekleştirilmiştir. İlgili
tarafların bilgilendirilmesi
MADDE 5 – (1)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ülkenin Büyükelçiliğine söz
konusu ülkede yerleşik üretici/ihracatçılara iletilmek üzere şikayetin gizli
olmayan metni ve soruşturma açılış Tebliği gönderilmiştir.
(2) Ayrıca, ilgili taraflardan alınan bilgi ve belgelerin gizli olmayan
özetleri talep eden bütün ilgili tarafların bilgisine sunulmuştur.
(3) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler
incelenmiş, mezkur görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlara
bu Tebliğin ilgili bölümlerinde cevap verilmiştir. Gözden
geçirme dönemi
MADDE 6 – (1)
Önlemin yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının belirlenmesi için
1/1/2003–31/12/2006 arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır. İKİNCİ KISIM Soruşturma Konusu Ürün ve
Benzer Ürün
Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 7 – (1)
Soruşturma konusu ürün, ÇHC menşeli 9105.21.00.00.00 GTİP altında yer alan
elektrikli duvar saatleridir.
(2) Yerli üretim dalı tarafından imal edilen duvar saatleri ile soruşturma
konusu ülke menşeli duvar saatlerinin benzer ürün olduğu tespiti mevcut
önleme esas soruşturmada (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu soruşturmada ise
gerek yerli üretim dalı tarafından gerekse soruşturma konusu ülkeden ithal
edilen önleme konu duvar saatlerinin işlevsel özellikleri, fiziksel
özellikleri, kullanım alanları, dağıtım kanalları, kullanıcıların algılaması
ve birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer ürün olma durumunu ortadan
kaldıracak bir değişiklik olduğuna dair herhangi bir görüş alınmamış ve bu
yönde bir tespitte bulunulmamıştır.
(3) Bu durumda, ÇHC menşeli soruşturma konusu ürün ile yerli üretim dalı
tarafından imal edilen duvar saatlerinin benzer ürün olduğu tespiti
geçerliliğini korumaktadır. ÜÇÜNCÜ KISIM Dampingin Devamı veya Yeniden
Meydana Gelmesi İhtimali MADDE
8 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi hükmü gereğince, yürürlükteki
önlemin sona ermesi halinde dampingin devam etmesi veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olup olmadığı incelenmiştir. a)
Önleme tabi ülkenin dünya pazarındaki durumu
Uluslararası Ticaret Merkezi (International Trade Center- ITC) verilerine
göre önleme konu ülkenin gözden geçirme döneminde toplam ihracatı 2003
yılında 85,3 milyon adet iken 2006 yılında 97,3 milyon adete çıkarak %14’lük
artış göstermiştir. Bununla birlikte ülkenin değer bazındaki dünya
ihracatı içerisindeki payı 2003 yılında %44 iken artış eğilimini devam
ettirerek 2005 yılında %49’a çıkmıştır. İhraç fiyatları ise 2003 yılında 1,54
ABD Doları/adet iken artarak 2006 yılında 1,79 ABD Doları/adet olarak gerçekleşmiştir.
b) Önleme tabi ülkenin belirli ülke pazarlarındaki durumu
Önleme tabi ülkenin en büyük ihraç pazarlarını ABD ve AB oluşturmaktadır. ITC
verilerine göre söz konusu ülkelerin ÇHC’nin
ihracatı içerisindeki payı 2003’de %38 iken 2006’da %43’e çıkmıştır. ÇHC’nin ABD’ye yaptığı elektrikli duvar saati ihracatı
2003 yılında 17,9 milyon adet iken, %19 artarak 2006 yılında 21,2 milyon
adete çıkmıştır. ABD’nin toplam ÇHC ihracatı içerisindeki payı ise 2003-2006
yılları arasında %4 artmıştır. İkinci büyük pazar olan AB’ye bakıldığında ise
ÇHC’nin söz konusu pazara yaptığı elektrikli duvar
saati ihracatı, 2003 yılında 15,5 milyon adet iken %40 artarak 2006 yılında
21,7 milyon adet olarak gerçekleşmiş, aynı yıllar arasında önleme konu ülkenin
toplam ihracatı içerisindeki payı %29 artmıştır.
Önleme tabi ülkenin ihraç pazarlarındaki fiyatlarına bakıldığında, ABD
pazarında oluşan ihraç fiyatı ortalamanın üzerinde seyretmiş ve 2003 yılında
2,15 ABD Doları/adet iken sürekli artarak 2006 yılında 2,41 ABD Doları/adet
seviyesine çıkmıştır. AB piyasasında oluşan fiyatlar ise 2003 yılında 1,52
ABD Doları/adet ve 2005 yılında 1,65 ABD Doları/adet ile ÇHC’nin
ortalama ihraç fiyatlarının altında kalırken, 2006 yılında yükselerek 1,80
ABD Doları/adet olarak gerçekleşmiştir.
c) Önleme tabi ülkenin Türkiye pazarındaki durumu
ITC verilerine göre önleme konu ülke, 2003 yılında 308 bin adet ile toplam
ihracatının %0,4’ünü Türkiye’ye gerçekleştirirken, 2004 yılında 338 bin adet,
2005 yılında 324 bin adet, 2006 yılında ise 414 bin adet ihracat yaparak %0,4
seviyesini korumuştur. ÇHC’den Türkiye’ye yapılan
elektrikli duvar saati ihracatında ortalama fiyatlar 2003 yılında 1,74 ABD
Doları/adet, 2004 yılında 1,65 ABD Doları/adet, 2005 yılında 1,69 ABD
Doları/adet, 2006 yılında ise tekrar düşerek 1,65 ABD Doları/adet olarak
gerçekleşmiştir. Söz konusu fiyatlar 2003 ve 2004 yıllarında ÇHC’nin tüm dünyaya yaptığı ortalama ihraç fiyatına
yaklaşmış, 2005 ve 2006 yıllarında ise ortalama ihraç fiyatının altına
düşmüştür.
ç) Talebi etkileyen fiyat
unsuru
Yerli üretim dalında yapılan incelemeler sonucunda yerli duvar saati
imalatçılarının yeterli deneyim ve üretim teknolojisine sahip olduğu ve
çeşitli tipte duvar saati imal edebildikleri tespit edilmiştir. ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmaların internet
sitelerinden edinilen bilgilere göre söz konusu firmaların stratejilerinde
düşük fiyatın önemli bir unsur olduğu anlaşılmıştır. Buna paralel olarak söz
konusu sektörde faaliyet gösteren ithalatçılardan alınan bilgilere göre
talebi etkileyen en önemli unsurun fiyat olduğu ve pazar payını artırmak
isteyen ihracatçılar için fiyata dayalı rekabetin temel yöntem olduğu
belirlenmiştir.
Bir çok ithalatçı firma yerli üretim dalının basit özellikte olan duvar saati
ürettiğini, ancak dijital, ısı ve basınç ölçen cihazları ihtiva eden, takvim
içeren, ışıklı, melodili veya sarkaçlı olan ve fonksiyonlu duvar saati olarak
tanımlanan saat tiplerini üretemediğini, bu nedenle yürürlükte olan verginin
sadece basit saatlere yönelik olması gerektiğini belirtmiştir. Ancak, yapılan
incelemede yerli üretim dalının bahse konu fonksiyonlu duvar saati tiplerini
imal edebildiği tespit edilmiştir.
d) Esas soruşturmada tespit edilen damping marjı
Esas soruşturma esnasında tespit edilen damping marjı, ihracatçı firmaların
önlemin yürürlükten kalkması halindeki muhtemel fiyat politikalarını
yansıtacak önemli bir gösterge niteliği taşıdığından soruşturmada dikkate
alınmıştır. ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçılardan
herhangi bir işbirliği sağlanmadığından söz konusu firmaların gelecekteki
fiyat davranışlarını daha iyi yansıtabilecek başka bir gösterge
bulunmamaktadır. Esas soruşturma sırasında söz konusu üretici/ihracatçı
firmalar için damping marjı CIF bedelin %180’i olarak tespit edilmiştir.
e) Genel değerlendirme
Soruşturma konusu ürüne ilişkin uluslararası pazarda büyük paya sahip olan ÇHC’nin bu payını daha da artırdığı ve gözden geçirme
döneminde değer bazında dünya pazarının yarısına sahip olacak kapasiteye
ulaştığı görülmüştür. ÇHC’nin Avrupa bölgesine
yaptığı ihracatı ve bunun toplam ihracatı içerisindeki payı gözden geçirme
dönemi boyunca diğer büyük ihraç pazarı olan ABD’ye kıyasla daha büyük ölçüde
artmış, bununla birlikte önleme konu ülkenin ABD pazarından farklı olarak AB
ülkelerine gerçekleşen ihraç fiyatı ortalama ihraç fiyatına yakın seyretmiş
hatta belirli dönemlerde ortalama fiyatın altına inmiştir. ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçıların Türkiye pazarına
yönelik fiyat politikaları, Türkiye’nin AB pazarına yakınlığı ve AB ile
sürdürmekte olduğu Gümrük Birliği nedeni ile üçüncü ülkelere karşı uygulamakta
olduğu ortak gümrük tarifesi sonucu benzer stratejiyi Türkiye’ye de
uygulamasının muhtemel olduğunu ve önleme konu ülkenin Avrupa pazarına olduğu
gibi Türkiye pazarına da rahatlıkla nüfuz edebileceğini göstermektedir.
Ayrıca, ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçıların
rekabette düşük fiyatı ön plana alan bir strateji sürdürdükleri ve ithalatçıların
ÇHC menşeli ürünü tercih etmelerinin temel nedeninin öncelikli olarak düşük
fiyat olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte yürürlükte bulunan önleme
rağmen ÇHC’nin artan ihracatının Türkiye’ye de
yansıdığı, ihracat miktarında artış yaşandığı ve ihraç fiyatlarının ÇHC’nin ortalama fiyatlarının altında seyrettiği tespit
edilmiştir. Bu bilgiler ışığında yürürlükte bulunan önlemin kalkması
durumunda ÇHC’den yapılan ithalatta dampingin devam
etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir. DÖRDÜNCÜ KISIM Zararın Devam Etmesi veya
Yeniden Meydana Gelmesi ihtimali MADDE
9 – (1) Önlemin yürürlükte olduğu dönemde, yerli üretim dalında
zarar durumu ve önlemin yürürlükten kalkması halinde zarara etki edebilecek
muhtemel gelişmeler incelenmiştir. Bu çerçevede, ithalat miktar ve
fiyatlarının muhtemel gelişimi, fiyat baskısı ile yerli üretim dalının
ekonomik göstergeleri incelenmiştir. İthalat verileri incelenirken, önlemin
etkisini ve önlem sonrası duruma ilişkin eğilimleri görebilmek amacıyla
gözden geçirme dönemini (2003–2006) de içine alan 2002-2006 dönemi ele
alınmıştır. BİRİNCİ BÖLÜM Önlem Konusu İthalatın Gelişimi Maddenin genel ithalatı, önlem konusu ülkeden
ithalatı ve genel ithalat içindeki payı
MADDE 10 – (1)
Önlem konusu ürünün toplam ithalatı ve ÇHC’den
yapılan ithalatın incelenmesinde TÜİK ve ITC verileri kullanılmıştır. Buna
göre 2002 yılında toplam ithalat 112,4 bin adet iken, ÇHC’den
yapılan ithalat 86,3 bin adet olarak gerçekleşerek toplam ithalatın %77’sini
oluşturmuştur. 2003 yılında toplam ithalat 404,6 bin adete çıkarken, ÇHC’den yapılan ithalat 308 bin adet ile toplam ithalatın
%76’sını oluşturmuştur. 2004 yılında toplam ithalat artmaya devam ederek
709,7 bin adet olarak gerçekleşmiş, ÇHC’den yapılan
ithalat %48’lik pay ile 338 bin adet olmuştur. 2005 yılında toplam ithalat
810,8 bin adet olarak gerçekleşirken, ÇHC’nin payı
düşmeye devam ederek %40 olmuş, miktar olarak ise kısmen azalarak 324 bin
adet olmuştur. 2006 yılında ise toplam ithalat azalarak 794,2 bin adet
seviyesinde oluşurken ÇHC’nin toplam ithalat
içerisindeki payı 413,5 bin adet ile %52 olarak gerçekleşmiştir. 2003-2006
yılları arasında toplam ithalatta ve ÇHC’den yapılan
ithalatta artış yaşansa da ÇHC’nin payı gittikçe
azalmıştır.
(2) Diğer ülkelerin toplam ithalat içerisindeki payı 2002 yılında %23 iken
2005 yılına kadar düzenli bir artış göstererek sırasıyla %24, %52 ve %60
olarak gerçekleşmiştir. 2006 yılında ise ÇHC’nin
payının artmasıyla diğer ülkelerin payı %48’e gerilemiştir. Önlem
konusu ithalatın fiyatlarının gelişimi
MADDE 11 – (1)
2002 yılında yapılan genel ithalatın ortalama fiyatı 4,35 ABD Doları/adet
iken 2003 yılında 2,40 ABD Doları/adete, 2004 yılında 1,95 ABD Doları/adete,
2005’te ise 1,92 ABD Doları/adete gerilemiş, 2006 yılında önemli ölçüde
artarak 3,00 ABD Doları/adet olarak gerçekleşmiştir. ÇHC’den
yapılan ithalatın fiyatları ise CIF bazında 2002 yılında 3,58 ABD Doları/adet
olarak gerçekleşirken 2003 yılında önemli ölçüde düşerek 1,99 ABD
Doları/adete inmiş, 2004-2006 yılları arasında ise sırasıyla 1,88 ABD Doları/adet,
1,93 ABD Doları/adet ve 1,88 ABD Doları/adet olarak gerçekleşmiştir.
(2) Diğer ülkelerden yapılan elektrikli duvar saati ithalatında fiyatlar 2002
yılında 6,93 ABD Doları/adet, 2003 yılında 3,70 ABD Doları/adet, 2004
yılında 2,01 ABD Doları/adet ve 2005 yılında 1,92 ABD Doları/adet olarak
gerçekleşmiş, 2006 yılında ise önemli ölçüde artarak 4,22 ABD Doları/adet
olarak gerçekleşmiştir. Fiyat
baskısı
MADDE 12 – (1)
Dampingli ithalat sebebiyle yerli üretim dalının fiyatlarını olması gereken
seviyede belirleyememesi göz önünde bulundurularak önlemin yürürlükten
kalkması durumunda oluşabilecek muhtemel fiyat baskısı incelenmiştir. ÇHC’de yerleşik firmalardan işbirliği sağlanmadığından
söz konusu ülkeden ithalata ilişkin elde edilen faturalarda yer alan en düşük
ihraç fiyatlı işlem için gümrük vergisi ve ithal masrafları da hesaplanarak
önlem konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatı bulunmuş ve yerli üretim
dalının olması gereken satış fiyatını veren maliyet artı makul kâr yöntemi
ile bulunan fiyatla karşılaştırılmıştır. Buna göre, dampinge karşı önlem
hesaba katılmadığında ÇHC’den yapılan ithalata
ilişkin eldeki fiyatların, yerli üretim dalının fiyatlarını önemli düzeyde
baskı altında tutabileceği belirlenmiştir. İKİNCİ BÖLÜM Yerli Üretim Dalının Durumu Yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE 13 – (1)
Önlem konusu ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin
belirlenmesinde, işbirliğinde bulunan Aypaş
Elektronik San. Tic. ve Turizm İşletme. Ltd. Şti., Hesaş
Hediyelik Eşya Sanayi ve Tic. A.Ş. ve Türmak Makine
San. ve Tic. A.Ş. firmalarının verileri
esas alınmış olup mümkün olduğu ölçüde önleme konu ürüne ilişkin veriler kullanılmıştır.
(2) Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerindeki değişimin sağlıklı bir
şekilde incelenmesi amacıyla Yeni Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık
ortalama Üretici Fiyatları Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan
arındırılmış reel değerlere ulaşılmıştır.
a) Üretim
Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan üretim miktar
endeksi, 2004 yılında 115, 2005 yılında 137, 2006 yılında 145 olarak
gerçekleşmiştir.
b) Satışlar
Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar
endeksi, 2004 yılında 134, 2005 yılında 161, 2006 yılında 167 olarak
gerçekleşmiştir.
Aynı dönemde 2003 yılında 100 olan satış hâsılat endeksi 2004 yılında 112,
2005 yılında 115, 2006 yılında 115 olarak gerçekleşmiştir.
c) Yurtiçi Fiyatlar
Yerli üreticinin ilgili üründe ağırlıklı ortalama yurtiçi birim satış fiyatı
endeksi 2003 yılında 100 olarak alındığında, 2004 yılında 84, 2005 yılında
71, 2006 yılında 69 olarak gerçekleşmiştir.
ç) İhracat
Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan ihracat miktar
endeksi, 2004 yılında 154, 2005 yılında 115, 2006 yılında 221 olarak
gerçekleşmiştir.
Yerli üretim dalının ihracat hâsılatı 2003 yılında 100 olarak kabul
edildiğinde, 2004 yılında 141, 2005 yılında 110, 2006 yılında 166 olarak
gerçekleşmiştir.
d) Pazar Payı
Yerli üretim dalının ilgili üründe yurtiçi pazar payı endeksi 2003 yılında
100 olarak alındığında 2004 yılında 98, 2005 yılında 99, 2006 yılında 93
olarak gerçekleşmiştir.
e) Stoklar
Yerli üretim dalının ilgili üründeki stok verileri 2003 yılında 100 olarak
alındığında 2004 yılında 121, 2005 yılında 158, 2006 yılında 179 olarak
gerçekleşmiştir.
f) Kapasite ve Kapasite Kullanım Oranı (KKO)
Yerli üretim dalının üretim kapasitesi 2003 ve 2004 yılında 100 seviyesinde,
2005 ve 2006 yılında 113 seviyesinde gerçekleşmiştir. Kapasite kullanım oranı
ise 2003 yılında 100 olarak alındığında, 2004 yılında 115, 2005 yılında 121,
2006 yılında 128 olarak gerçekleşmiştir.
g) İstihdam
Yerli üretim dalının ilgili üründe çalışan toplam işçi sayısı endeksi 2003
yılında 100 kabul edildiğinde, 2004 yılında 98, 2005 yılında 104, 2006
yılında 114 olarak gerçekleşmiştir.
h) Ücretler
Yerli üretim dalının ilgili ürünün üretiminde çalışan işçilerinin aylık
giydirilmiş brüt ücret endeksi 2003 yılında 100 iken, 2004 yılında 85, 2005
yılında 85, 2006 yılında 76 olarak gerçekleşmiştir.
ı) Verimlilik
Yerli üretim dalının ilgili ürünün üretiminde çalışan işçi başına verimlilik
endeksi 2003 yılında 100 iken, 2004 yılında 118, 2005 yılında 132, 2006
yılında 127 olarak gerçekleşmiştir.
i) Maliyetler
Yerli üretim dalının ilgili üründe ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet
endeksi 2003 yılında 100 olarak alındığında, 2004 yılında 80, 2005 yılında
75, 2006 yılında 71 olarak gerçekleşmiştir.
j) Kârlılık
Yerli üretim dalının ilgili üründe ticari maliyetleri dikkate alınarak
hesaplanan ürün birim kârlılık endeksi 2003 yılında 100 olarak kabul
edildiğinde, 2004 yılında 351, 2005 (-) 51, 2006 yılında 0 olarak gerçekleşmiştir.
k) Nakit Akışı
Yerli üretim dalının ilgili ürünün satışları ile yarattığı nakit akışı
endeksi 2003 yılında 100 iken, 2004 yılında 278, 2005 yılında 50, 2006
yılında 46 olarak gerçekleşmiştir.
l) Özkaynakların Kârlılığı ve Yatırım Hâsılatı
Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, özkaynak kârlılığı endeksi 2003 yılında 100 olarak alındığında
2004 yılında 68, 2005 yılında 41, 2006 yılında 80 olarak gerçekleşmiştir.
Yatırım hâsılatı (Kâr/Aktif Toplamı) oranı endeksi 2003 yılında 100
olarak alındığında 2004 yılında 63, 2005 yılında 44, 2006 yılında 88 olarak
gerçekleşmiştir.
m) Büyüme
Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, aktif toplamı
endeksi 2003 yılında 100 iken, 2004 yılında 133, 2005 yılında 164, 2006
yılında 182 olarak gerçekleşmiştir.
n) Sermaye Artışı
Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, 2003 yılında 100
olan öz sermaye endeksi 2004 yılında 123, 2005 yılında 175, 2006 yılında 199
olarak gerçekleşmiştir. Ekonomik
göstergelerin değerlendirilmesi
MADDE 14 – (1)
Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin 2003-2006 yıllarını kapsayan
gözden geçirme döneminde temel olarak önlemin etkisiyle olumluluk gösterdiği
belirlenmiştir. Kapasite ve kapasite kullanım oranlarında yaşanan artışla
birlikte üretimde miktar ve değer olarak artış sağlanmıştır. Aynı şekilde
yurtiçi ve yurtdışı satış miktarında ve değerlerinde de artış
gözlemlenmiştir. Satışlarda oluşan birim fiyatlar ile maliyetler karşılaştırıldığında
yurtiçi birim satış fiyatları söz konusu yıllar içinde %31 oranında düşerken
sınai maliyetlerin %35, ticari maliyetlerin ise %29 oranında düştüğü
gözlemlenmiştir. Aynı şekilde istihdam edilen işçi sayısının %14 oranında
artması ve işçi başına düşen verimliliğin %27 oranında artması önlemin yerli
üretim dalının rekabet gücünü artırmasına olanak sağladığını göstermektedir.
(2) Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde yaşanan olumlu gelişmelerin
yanı sıra ürün kârı ve ürün nakit akışı 2004 yılında önemli ölçüde artmış,
ancak takip eden yıllarda büyük ölçüde düşmüştür. İncelemeye esas alınan firmaların
faaliyet alanı büyük ölçüde duvar saati üretimine yönelik olduğundan yerli
üretim dalının tüm faaliyetleri de değerlendirilmiştir. Buna göre, 2004
yılında artan yatırımların takip eden yıllarda aynı şekilde sürdürülemediği
tespit edilmiş, dönem net kârının ise ilk yıllarda olumsuzluk göstermesine
rağmen 2006 yılında kısmen olumluluk gösterdiği belirlenmiştir. Bu durum,
yerli üretim dalı göstergelerinde sürdürülebilir bir düzelme
gerçekleşmediğini ve firmaların kırılgan yapılarını koruduğunu
göstermektedir.
(3) Bazı ithalatçı firmalar yerli üretim dalının kendisini geliştirmesi için
dış rekabete ihtiyacı olduğunu ancak bu şekilde fiyat yönünden avantajlı ve
çeşitlilik arz eden ürünleri piyasaya çıkarabileceğini iddia etmişlerdir.
Ancak, yürürlükte bulunan vergi, ÇHC’den yapılan
ithalatı engellemeye yönelik değil, dampingli ithalattan kaynaklanan haksız
rekabetin ve zararın ortadan kaldırılmasına yöneliktir. Ayrıca, diğer
ülkelerden ithalatın önünde herhangi bir engel bulunmaması ve gümrük vergisi
oranının oldukça düşük olması nedeniyle iç piyasada rekabet ortamı mevcuttur.
(4) Yine bazı ithalatçılar tarafından saatin temel parçası olan saat
mekanizmasının yerli üretim dalı tarafından ÇHC’den
ithal edildiği iddia edilmiştir. Yapılan inceleme sırasında yerli üretim
dalının saat mekanizması üretme kapasitesinin olduğu tespit edilmiş, ancak
fiyat avantajı nedeniyle söz konusu parçayı ithal ettiği belirlenmiştir.
Soruşturmaya taraf olan yerli üretim dalının bazı girdilerini soruşturmaya
konu ülkeden ithal etmesinin önünde bir engel bulunmamakta olup, saat
mekanizmasının duvar saati üretim maliyetinin yalnız %10’unu oluşturduğu
tespit edilmiştir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Zararın Devam Etmesi veya
Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali
MADDE 15 – (1)
Yönetmeliğin 35 inci maddesi hükümleri gereğince, önlemin yürürlükten
kalkması halinde yerli üretim dalında soruşturma konusu ülke menşeli
dampingli ithalattan kaynaklanan zararın devam etmesinin veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olup olmadığı değerlendirilmiştir.
a) Önleme konu ülkede sektörün durumu
ÇHC’de yerleşik duvar saati üreticileri/ihracatçıları
hakkında yapılan araştırmada söz konusu ülkede dış piyasalara yönelen 50’ye
yakın belli başlı elektrikli duvar saati imalatçısı bulunduğu belirlenmiştir.
Bununla birlikte yerli üretim dalından alınan bilgilere göre daha küçük çaplı
duvar saati imalatçılarının sayısı çok daha fazladır. Belirli ihracatçı firmaların
internet sitelerinden ulaşılan bilgilere göre duvar saati, masa saati ve kol
saati için bazı firmaların üretim kapasitesinin yıllık 48 milyon adete kadar
ulaştığı tespit edilmiş olup, düşük fiyata dayalı rekabet stratejisi
izledikleri belirlenmiştir. Ayrıca, ITC verilerine göre önleme tabi ülkenin
dünya duvar saati ihracatının yarısına hakim olması söz konusu ülkenin üretim
ve ihracat kapasitesinin önemli ölçüde yüksek olduğu bilgisini desteklemektedir.
Öte yandan, önleme konu ülkenin iç piyasasında tüketim mallarına yönelik
talebin durgun seyretmesi de duvar saati üreticisi firmaların yurtdışı
pazarlara yönelmelerini etkilemektedir. b)
Önlem konusu ithalatın ve fiyatlarının değerlendirilmesi
İncelemenin yapıldığı 2002-2006 yıllarını kapsayan dönemde önleme konu
ülkeden yapılan ithalat, 2001’de yaşanan ekonomik kriz sonrası canlanan iç
piyasa talebinin etkisiyle önemli oranda artmış olsa da toplam ithalat içerisindeki
payı %32 azalmıştır. Birim fiyatlar ise 2002-2006 döneminde %47 oranında
düşme göstermiş ve gözden geçirme döneminin son iki yılında ÇHC’nin dünyaya yaptığı ihracatın ortalama fiyatlarının
altında kalmıştır. Öte yandan, önlemin yokluğunda ÇHC menşeli ithalatın
fiyatlarının yerli üretim dalının iç piyasa fiyatlarını baskı altında tutacak
düzeyde olduğu tespit edilmiştir. c)
Türkiye pazarının değerlendirilmesi
İthalat ve yerli sanayinin iç piyasa satışlarının toplamından oluştuğu
varsayılan Türkiye’nin toplam duvar saati tüketimi 2003 yılında 1,6 milyon
adet iken, 2004 ve 2005 yıllarında sırasıyla 2,7 milyon adete ve 3,1 milyon
adete çıkmış, 2006 yılında ise tekrar 2,6 milyon adete gerilemiştir.
Türkiye’nin büyüyen bir iç pazara sahip olması ÇHC’de
yerleşik ihracatçı firmalar için önemli bir ihraç pazarı olduğunu
göstermektedir. Öte yandan önlem öncesi Türkiye’nin toplam duvar saati
ithalatının neredeyse tamamının ÇHC tarafından karşılanmış olması söz konusu
ülkede yerleşik üretici/ihracatçı firmaların Türkiye pazarını yakından
tanıdıklarını ve dağıtım kanallarına kolaylıkla erişebileceklerini göstermektedir.
BEŞİNCİ KISIM Nedensellik Bağı ve Diğer
Unsurlar Dampingli
ithalatın etkisi
MADDE 16 – (1)
Önleme konu ülkenin önemli büyüklükte ihracat kapasitesine sahip olduğu ve
Türkiye’ye yaptığı ihracatta düşük fiyata dayalı bir rekabet stratejisi
izlediği; kapasitesinin Türkiye üretim ve talebiyle kıyaslanamayacak büyüklükte
olduğu; söz konusu ülkede yerleşik üretici/ihracatçıların Türkiye pazarını
iyi tanıması nedeniyle dağıtım kanallarına kolay nüfuz edebileceği ve önlemin
ortadan kalkması halinde ÇHC’de yerleşik
üretici/ihracatçıların Türkiye piyasasının tamamını elde edebilecek kapasiteye
sahip olduğu; ayrıca ithalat fiyatlarının önlemin yokluğunda yerli üretim
dalı fiyatlarını ciddi oranda baskı altında tutacak düzeyde olduğu tespit
edilmiştir. Öte yandan, yerli üretim dalının göstergelerinde önlemin
etkisiyle düzelme görülmesine karşın sürdürülebilir bir iyileşme
gerçekleşmediği tespit edildiğinden, söz konusu ülkeye karşı uygulanmakta
olan önlemin kalkması durumunda ihracatın dampingli fiyatlarla Türkiye’ye yönelmesi
ve var olan fiyat baskısının daha da artarak yerli üretim dalında zararın
devamına veya yeniden meydana gelmesine neden olmasının muhtemel olduğu
anlaşılmıştır. Üçüncü
ülkelerden ithalat
MADDE 17 – (1)
2002–2006 yılları arasındaki dönemde söz konusu ürünün toplam ithalatında
artış yaşanmakla birlikte önlemin yürürlüğe girmesiyle önleme konu ülkeden
yapılan ithalatın toplam ithalat içerisindeki payı 2005 yılına kadar
azalırken üçünü ülkelerden yapılan ithalatın payı artmış; 2006 yılında ise önleme
konu ülkeden yapılan ithalatın payı tekrar artmaya başlarken, üçüncü
ülkelerden ithalatın payı azalmıştır. Bu durum, ÇHC’ye
karşı uygulanmakta olan önlemin yürürlükten kalkması durumunda söz konusu
ülkeden yapılan ithalatta dampingin ve bu ithalatlar nedeniyle yerli üretim
dalında zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu
tespitini desteklemektedir. ALTINCI KISIM Sonuç
Karar
MADDE 18 – (1)
Soruşturma sonucunda, yürürlükteki önlemin ortadan kalkması durumunda
dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel
olduğu tespit edildiğinden, İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
2001/5 sayılı Tebliğ ile uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin, İthalatta
Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve Bakan’ın onayı ile aşağıda
tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın Türkiye’ye ithalinde karşısında
gösterilen şekilde uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
Uygulama
MADDE 19 – (1)
Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife pozisyon numarası, tanımı ve
menşe ülkesi belirtilen maddenin ithalatında karşılarında gösterilen oranda
dampinge karşı vergiyi tahsil ederler. Yürürlük
MADDE 20 – (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme
MADDE 21 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan
yürütür. Resmi Gazete Sayı: 26680 |