GÜNCEL: 18/04/2009
Dış Ticaret Müsteşarlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2009/12)
BİRİNCİ KISIM
Genel Bilgi ve İşlemler
Soruşturma
MADDE 1 – (1) Yerli üretici Depar Deri Plastik Sanayi ve
Ticaret A.Ş. (DEPAR) tarafından yapılan ve Doğuş Suni Deri Kösele Sanayi ve
Ticaret A.Ş. ile Flokser Tekstil Sanayi ve Ticaret
A.Ş. tarafından desteklenen başvuru üzerine; Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC)
menşeli “koagüle suni deriler” için 13/2/2008
tarihli ve 26786 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin 2008/9 sayılı Tebliğ (Açılış Tebliği) ile başlatılan
damping soruşturması Dış Ticaret Müsteşarlığı (Müsteşarlık) İthalat Genel
Müdürlüğü tarafından yürütülerek tamamlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 4412 sayılı Kanunla Değişik 3577
sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarih
ve 99/13482 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri
çerçevesinde yürütülen damping soruşturması sonuçlarını içermektedir.
Bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi
MADDE 3 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu
ürünün yerli üreticilerine, Müsteşarlıkça tespit edilen ithalatçılarına ve ÇHC’de yerleşik bilinen ihracatçılarına soru formları
gönderilmiştir.
(2) Öte yandan, soruşturma konusu ülkede yerleşik
diğer üretici/ihracatçılara iletilebilmesini teminen
söz konusu soru formunun bir örneği bu ülkenin Ankara’daki temsilciliğine de
gönderilmiştir.
(3) Tarafların soru formunu yanıtlamaları için posta
süresi dahil 37 gün süre tanınmıştır. Soruşturma konusu ülkede yerleşik
işbirliğine gelen üretici/ihracatçı firma olmamıştır. İthalatçıların süre
uzatımı yönündeki makul talepleri ise karşılanmıştır.
(4) Soruşturma konusu maddenin ithalatını yaptığı
tespit edilen ve kendilerine soru formu gönderilen 10 ithalatçı firmadan 5
tanesi usulüne uygun olarak soru formuna cevap vermiştir.
(5) DEPAR, Doğuş Suni Deri Kösele San. ve Tic. A.Ş.
ve Flokser Tekstil Sanayi ve Ticaret A.Ş.
soruşturma konusu ürünün Türkiye’deki bilinen üreticileridir. Bu nedenle,
yerli üretimi temsil yeteneğini haizdir. DEPAR, soru formuna usulüne uygun
şekilde yanıt vermiş, gerektiğinde talep edilen ilave bilgi ve belgeleri
temin etmiştir.
Yerinde doğrulama soruşturmaları
MADDE 4 – (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde, zarara
ilişkin bilgilerin güncellenmesi ve doğrulanması için yerli üretici DEPAR’ın İstanbul’daki idari ofisinde ve üretim
tesislerinde yerinde doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir.
(2) Soruşturmaya konu ÇHC’de
yerleşik üretici/ihracatçılardan işbirliği olmadığından yurtdışında yerinde
doğrulama soruşturması gerçekleştirilmemiştir.
(3) İthalatçılarca sunulan bilgilerin yeterli
delillerle desteklenenleri dikkate alınmış olup, ithalatçılar nezdinde
yerinde doğrulama soruşturmasına gerek görülmemiştir.
İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve dinlenmesi
MADDE 5 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, ÇHC’de yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara ve ayrıca
anılan ülkede yerleşik diğer üretici/ihracatçılara iletilebilmesini teminen ÇHC Ankara Büyükelçiliği’ne soru formu, şikâyetin
gizli olmayan özeti ve Açılış Tebliği’nin birer örneği gönderilmiştir.
(2) Soruşturma çerçevesinde hazırlanan nihai bildirim
ilgili taraflara iletilip, bu bildirime ilişkin görüşleri alınmıştır.
(3) Soruşturma sırasında ilgili taraflardan gelen
dinleme toplantısı talepleri karşılanmış olup, yerli üretici ve ithalatçıların
bir arada yer aldığı ve kendilerine gönderilen nihai bildirim ile
soruşturmaya ilişkin diğer hususlardaki görüşlerini sunma imkânı veren bir
kamu dinleme toplantısı düzenlenmiştir.
(4) İlgili taraflara soruşturma boyunca, soruşturmaya
ilişkin görüşleri ile bu görüşlerle alâkalı bilgi ve belgeleri sunma imkanı
verilmiş ve söz konusu görüş ve belgeler değerlendirilmiştir. Soruşturma
sırasında sunulan nesnel görüşlere, işbu Tebliğ içerisinde yeri geldiğinde
değinilmiştir.
(5) Öte yandan, ilgili taraflardan alınan bilgi ve
belgelerin gizli olmayan özetleri talep eden bütün ilgili tarafların bilgisine
sunulmuştur.
Soruşturma dönemi (SD)
MADDE 6 – (1) Damping belirlemesi için 1/1/2007–31/12/2007
tarihleri arası soruşturma dönemi (SD) olarak kabul edilmiştir. Zarar
belirlemesinde ise, veri toplama ve analiz için 1/1/2005-31/12/2007 arasındaki
dönem esas alınmıştır.
İKİNCİ KISIM
Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 7 – (1) Şikayete konu ürün, koagüle
metodla üretilmiş tülbentlerin fiksaj
ve finisaj işlemlerine tabi tutulmasıyla elde
edilen dokunmamış mensucatın poliüretanla sıvanması, kaplanması veya lamine
edilmesi suretiyle elde edilir. Soruşturma konusu ürün astarlık, yüzlük yarı
mamul ve mamul şeklinde üretilip pazara sunulmaktadır.
(2) Soruşturma konusu ürün temel olarak 5603.14
gümrük tarife pozisyonunda yer alıp; bu ürünün sentetik ve suni filamentlerden yapılmamış olanları 5603.94 gümrük tarife
pozisyonunda yer almaktadır. Ancak, 5603.94 pozisyonuna ilişkin istatistikler
şu aşamada kayda değer bir ithalata işaret etmediğinden soruşturma 5603.14
gümrük tarife pozisyonu çerçevesinde yürütülmüştür.
(3) Halihazırda dampinge karşı önleme tabi
5903.20 GTİP’nda bulunan suni deri ile soruşturma
konusu 5603.14 GTİP’nda yer alan koagüle suni derinin farkı ilkinde alt taşıyıcı astarın
dokunmuş mensucat, diğerinde dokunmamış mensucat olmasıdır. Ancak bu fark,
iki ürünün birbirini ikame edebilmesine istisnai durumlar hariç bir engel
teşkil etmemektedir.
(4) Soruşturma konusu ürün, sıhhi ve ekolojik bir
ürün olup, nefes alabilirlik, yumuşaklık, teknik değerler ve görünüm
bakımından doğal deriye çok yakın özellikler taşımaktadır. Bu ürün, ayakkabı
sanayinde ayakkabı sayası olarak, saraciye
sektöründe çanta ve valiz imalinde, mobilya ve otomotiv sektörlerinde döşeme
malzemesi olarak çok yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Bunun yanında, ince
ve yumuşak koagülelerle imal edilen suni deriler
konfeksiyon sanayinde de kullanılmaktadır.
(5) Bazı ithalatçılar soruşturmaya konu ürün
çeşitlerinin çok farklı renk ve desenlere sahip olduğunu ancak yerli üreticilerin
bu çeşit zenginliğini yakalayamadığını ifade etmişlerdir. Yerli üretim dalı
nezdinde yapılan incelemede, yerli üretim dalı ürün gamının çok farklı renk
ve desenleri kapsadığı görülmüştür. Kaldı ki, benzer ürün tanımının
karşılanması için yerli üreticinin soruşturma konusu ürünün mevcut olan bütün
tip veya çeşitlerini soruşturma dönemi içinde üretmiş olması gibi bir
gereklilik bulunmamaktadır.
(6) Yönetmelik’in 4 üncü
maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülkeden ithal edilen ürün ile yerli
üretim dalı tarafından üretilen ürünün benzer ürün olup olmadığı hususunda
yapılan incelemeler neticesinde, soruşturma konusu ülkeden ithal edilen koagüle suni deriler ile yerli üretim dalı tarafından
üretilen koagüle suni derilerin teknik ve fiziki
özellikleri, çeşitleri, dağıtım kanalları, kullanım alanları, kullanıcıların
ürünü algılaması ve birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer özelliklere
sahip olduğu ve soruşturma konusu ülkeden ithal edilen ürünün yerli üretim
dalı tarafından üretilen ürünle doğrudan rekabet içinde olduğu, bu nedenle de
benzer ürün olarak kabul edilebileceği anlaşılmıştır.
(7) Soruşturma konusu ürün ile ilgili açıklamalar
genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP ve karşılığı eşya tanımıdır.
Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer
alan tarife pozisyonlarında ve/veya tanımlarında yapılacak değişiklikler bu
Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Dampinge İlişkin Belirlemeler
Genel
MADDE 8 – (1) ÇHC’de yerleşik
üretici/ihracatçılardan işbirliği yapan firma olmamıştır. Bu çerçevede,
damping belirlemelerinde (normal değer, ihraç fiyatı ve fiyat ayarlamaları) Yönetmelik’in 26 ncı maddesi
hükümlerine uygun olarak mevcut veriler kullanılmıştır.
Normal değer
MADDE 9 – (1) Normal değerin tespitinde Açılış Tebliği’nde
belirtildiği üzere, Yönetmelik’in 7 nci maddesi hükümleri çerçevesinde, serbest piyasa
ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye alınmış ve emsal ülke seçimine
ilgili taraflardan süresi içerisinde herhangi bir itiraz alınmamıştır. Bu
kapsamda, normal değer Türkiye’deki yerli üretim dalının imalat maliyetlerine
satış, genel ve idari giderler ile makul bir kâr oranının eklenmesi suretiyle
hesaplanmıştır. Söz konusu normal değer fabrika çıkış aşamasında kabul edilmiştir.
İhraç fiyatı
MADDE 10 – (1) İhraç fiyatı, işbirliğinde bulunan ithalatçılar
tarafından sağlanan veriler çerçevesinde tespit edilmiştir.
Fiyat karşılaştırması
MADDE 11 – (1) Adil bir karşılaştırmanın yapılabilmesini teminen, normal değer ile ihraç fiyatı fabrika çıkış aşamasına
getirilerek aynı ticari aşamada karşılaştırılmıştır.
Damping marjı
MADDE 12 – (1) Yapılan fiyat karşılaştırması neticesinde ÇHC
menşeli soruşturma konusu ürün için hesaplanan damping marjı CIF değerinin
%141’i veya spesifik olarak 4,00 ABD Doları/Kg’dır.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Zarara İlişkin Belirlemeler
BİRİNCİ BÖLÜM
Dampingli İthalat
Genel
MADDE 13 – (1) Yönetmelik’in 17 nci maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülke menşeli
ithalatın hacminde mutlak anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli
ölçüde bir artış olup olmadığı ile bu ithalatın iç piyasadaki benzer mal
fiyatları üzerindeki etkisi incelenmiştir.
Maddenin genel ithalatı
MADDE 14 – (1) 2005 yılında soruşturma konusu ürün ithalatı
6.810 ton olarak gerçekleşirken, 2006 yılında 7.883 tona, SD’de
9.035 tona çıkmış olup, 2005-SD arasında miktar bazında %33 artış gerçekleşmiştir.
(2) Soruşturmaya konu ürünlerin tutar bazında ithalatı
ise 2005 yılında 22,8 milyon ABD Doları iken, 2006 yılında 30,4 milyon ABD
Dolarına, SD’de ise 37,9 milyon ABD Dolarına çıkmış
olup, 2005-SD arasında %66 artış gerçekleşmiştir.
Dampingli ithalat
MADDE 15 – (1) Soruşturma konusu ülkeden yapılan dampingli
ithalat 2005 yılında 1.515 ton ile toplam ithalatın %22’sini oluştururken,
2006 yılında 2.162 ton ile toplam ithalatın %27’sine çıkmış, SD’de ise artmaya devam ederek 2.964 ton ile toplam
ithalatın %33’üne ulaşmıştır. Buna göre 2005-SD arasında dampingli
ithalat miktar bazında %96, değer bazında ise 3,5 milyon ABD dolarından 8,6
milyon ABD dolarına çıkarak %146 oranında artış göstermiştir.
Maddenin üçüncü ülkelerden ithalatı
MADDE 16 – (1) Üçüncü ülkelerden yapılan ithalat 2005 yılında
5.295 ton ile toplam ithalatın %78’ini oluştururken, 2006 yılında 5.721 ton
ile %73’e gerilemiş, SD’ de kısmen artarak 6.071 ton olmuş, ancak toplam
ithalat içerisindeki payı %67’ye gerilemiştir.
Dampingli ithalatın pazar payındaki değişim
MADDE 17 – (1) Soruşturma konusu ürün için yurtiçi tüketim,
yerli üreticilerin ilgili üründeki yurtiçi satışları ile söz konusu üründeki
genel ithalat rakamlarının toplanması suretiyle hesaplanmıştır. Yerli üretim
dalı toplam satışı hesaplanırken, soruşturma konusu üründe DEPAR firmasının
yerli üretimin yaklaşık %80'ini gerçekleştirdiğinden hareketle DEPAR
firmasının yerli üretim dalı satışının da %80'ini gerçekleştirdiği kabul
edilmiştir. Bu çerçevede DEPAR firmasının iç piyasadaki satışları esas
alınarak yerli sanayi satışları hesaplanmıştır.
(2) Soruşturma konusu ürün için oluşturulan toplam
tüketim endeksi, 2005 yılında 100 iken, 2006 yılında 115’e, SD’de ise 130’a çıkmıştır.
(3) İncelemede dampingli ithalatın pazar payı endeksi
2005 yılında 100 kabul edildiğinde, 2006 yılında 125’e, SD’ de ise 151’e
çıkmıştır. Buna göre 2005-SD arasında dampingli ithalatın pazar payı %51
artış göstermiştir.
(4) Yerli üretim dalının pazar payı ise 2005 yılında
100 olarak kabul edildiğinde dampingli ithalatın etkisiyle 2006 yılında 81’e,
SD’de ise 58’e gerilemiştir.
İthalatın fiyatlarının gelişimi
MADDE 18 – (1) TÜİK kayıtlarından soruşturma konusu ürünün
toplam ithalatının ortalama fiyatları 2005-SD için CIF bazında incelenmiştir.
Söz konusu incelemeye göre, dampingli ithalatın ortalama birim fiyatları,
2005 yılında 2,3 ABD Doları/Kg, 2006 ve SD’de ise
2,9 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir.
(2) Diğer ülkelerden ithal edilen soruşturma konusu ürünün
birim fiyatları ise 2005 yılında 3,6 ABD Doları/Kg iken, 2006 yılında 4,2 ABD
Doları/Kg’a, SD’de ise
4,8 ABD Doları/Kg’a çıkmıştır.
(3) Ayrıca, zarar inceleme döneminde en büyük, SD’de ise ÇHC ile ithalatta hemen hemen
aynı paya sahip olup ikinci büyük tedarikçi ülke olan İtalya’nın birim
fiyatları 2005-2007 yılları süresince 3,6 ABD Doları/Kg, 4,4 ABD Doları/Kg ve
4,8 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir.
(4) Söz konusu verilerden de anlaşılacağı üzere
soruşturmaya konu ülkeden yapılan koagüle suni deri
ithalatının fiyatları diğer ülkelerin ortalama fiyatlarının oldukça altında
kalmaktadır.
Fiyat kırılması ve baskısı
MADDE 19 – (1) Fiyat kırılması ve baskısı, soruşturma dönemi
için ithalatçı beyanlarında yer alan işlemler esas alınarak hesaplanmıştır.
Fiyat kırılması, ithal ürün fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üreticinin
yurt içi satış fiyatlarının ne kadar altında kaldığını göstermektedir. Fiyat
kırılması hesaplanırken, CIF fiyatın üzerine gümrük vergisi ve diğer ithal masrafları
eklenerek ithal ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatı bulunmuştur. Bulunan
değerler, yerli üreticinin koagüle suni deri için
geçerli ortalama yurtiçi satış fiyatları ile karşılaştırılmıştır.
(2) Fiyat baskısı ise ithal ürünün fiyatlarının,
Türkiye piyasasında yerli üreticinin yurt içi satış fiyatlarını olması gereken
seviyeye göre ne kadar baskı altında tuttuğunu gösterir. Fiyat baskısı
hesaplanırken, benzer şekilde CIF fiyatın üzerine gümrük vergisi ve diğer
ithal masrafları eklenerek ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatı
bulunmuştur. Bulunan değerler, şikayetçi yerli üreticinin koagüle
suni deri için ticari maliyetlerine eklenen makul kâr oranı ile elde edilen
olması gereken yurtiçi satış fiyatı ile karşılaştırılmıştır.
(3) Buna göre, ÇHC menşeli soruşturma konusu ürün
için fiyat kırılması, CIF değerin %88’i, fiyat baskısı ise CIF değerin %121’i
olarak hesaplanmıştır.
(4) Söz konusu incelemede fiyat baskısının fiyat
kırılmasına göre yüksek oranda tespit edilmiş olması, dampingli fiyatlarla
gerçekleşen ithalat nedeniyle yerli üretim dalı satış fiyatlarının olması
gereken satış fiyatları seviyesinin oldukça altında seyrettiğini
göstermektedir.
İKİNCİ BÖLÜM
Yerli Üretim Dalının Durumu
Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE 20 – (1) Dampingli ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki
etkisinin belirlenmesinde, yerli üretimi temsil eden şikayetçi firma DEPAR’ın verileri esas alınmıştır.
(2) DEPAR, soruşturma konusu koagüle
suni deri dışında PVC esaslı suni deri ve akrilik esaslı floklu suni deri de
üretmektedir. Bu nedenle; büyüme, sermaye artışı, net dönem kârı gibi
ekonomik faktörler soruşturma konusu ürünle birlikte firmanın tamamına
ilişkin verileri de içermektedir.
(3) Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir şekilde
incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama
Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) oranları kullanılarak hesaplanmış reel değerler
kullanılmıştır. Miktar bazındaki verilerin endekslenmesinde ise firmanın
sağlamış olduğu değerler esas alınmıştır.
a) Üretim
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2005 yılında
100 olan üretim miktar endeksi, 2006 yılında 110’a, SD’de
124’e yükselmiştir.
b) Satışlar
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2005 yılında
100 olan yurtiçi satış miktar endeksi 2006 yılında 96’ya, SD’de
ise 78’e düşmüştür.
(2) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2005 yılında
100 olan yurtdışı satış miktar endeksi 2006 yılında 86’ya düşmüş, SD’de ise 492’ye yükselmiştir.
c) Satış hasılatı
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2005 yılında
100 olan yurtiçi satış hasılat endeksi, 2006 yılında 84’e, SD’de ise 55’e düşmüştür.
ç) Yurtiçi Fiyatlar
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe ağırlıklı
ortalama yurtiçi satış fiyat endeksi 2005 yılında 100 iken, 2006 yılında
87’ye, SD’de ise 69’a gerilemiştir.
d) Maliyetler
(1) Yerli üretim dalının 2005 yılında 100 olan
ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi, 2006 yılında 80’e, SD’de ise 73’e düşmüştür.
e) Pazar payı
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2005 yılında
100 olan yurtiçi pazar payı endeksi, 2006 yılında 81’e, SD’de ise 58’e gerilemiştir.
f) Üretim kapasitesi ve kapasite kullanım oranı (KKO)
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe üretim
kapasitesi 2005-SD dönemi boyunca değişmemiştir.
(2) Yerli üretim dalının ilgili üründe kapasite
kullanım oranı incelenen dönemde sırasıyla %31, %34 ve %38 olarak
gerçekleşmiştir.
g) Stoklar
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2005 yılında
100 olan stok miktar endeksi, 2006 yılında 737’ye yükselmiş, SD’de ise 559 olarak gerçekleşmiştir.
h) İstihdam
(1) Yerli üretim dalının ilgili ürünün üretiminde
çalışan işçi sayısı endeksi 2005 yılında 100 olarak kabul edildiğinde, 2006
yılında 96 ve SD’de 119 olarak gerçekleşmiştir.
ı) Ücretler
(1) Yerli üretim dalının ilgili ürünün üretiminde
çalışan işçilerin aylık brüt ücret endeksi 2005 yılında 100 iken, 2006
yılında 119’a çıkmış, SD’de ise 117’ye
gerilemiştir.
i) Verimlilik
(1) Yerli üretim dalının ilgili ürünün üretiminde
çalışan başına verimlilik endeksi 2005 yılında 100 iken, 2006 yılında 103’e
yükselmiş, SD’de ise 83’e gerilemiştir.
j) Nakit Akışı
(1) Yerli üretim dalının reel nakit akışı, 2005
yılında 100 olarak kabul edildiğinde, 2006 yılında 150 ve SD’de
167 olarak gerçekleşmiştir.
k) Yatırımlardaki Artış
(1) Yerli üretim dalının 2005-SD dönemi boyunca
ilgili ürüne ilişkin yenileme veya tevsi yatırımı gerçekleşmemiştir.
l) Kârlılık
(1) Yerli üretim dalının 2005 yılında zararda olması
nedeniyle bu yıl (-) 100 olarak kabul edilen birim kârlılık endeksi, 2006
yılında 911 ve SD’de (-)527 olarak gerçekleşmiştir.
m) Büyüme
(1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile
ilgili olarak 2005 yılında 100 olan aktif büyüklüğü, 2006 yılında 107’ye, SD’de ise 121’e yükselmiştir.
n) Sermaye Artışı
(1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile
ilgili olarak 2005 yılında 100 olarak kabul edilen öz sermayesi, 2006 yılında
96’ya düşmüş, 2007 yılında bir miktar yükselerek 99’a ulaşmıştır.
o) Net Dönem Kârı/Zararı
(1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile
ilgili olarak 2005 yılında 100 olan net dönem kârı, 2006 yılında 123’e, SD’de ise 155’e yükselmiştir.
ö) Yatırımların geri dönüş oranı
(1) Yerli üretim dalının özkaynak
kârlılığı 2005 yılında %3,58 iken 2006 yılında %4,58’e, SD’de
ise %5,61’e yükselmiştir. Bugün yapılan üretime ilişkin bir yatırımın
yaklaşık 18 yıl gibi uzun bir süre içinde geri dönmesini ifade eden bu
oranlar, yerli üretim dalında gerçekleşen kârların olması gereken kârların
çok altında olduğuna işaret etmektedir.
p) Aktif Kârlılık
(1) Yerli üretim dalının aktif kârlılığı, 2005
yılında %2,77 iken, 2006 yılında %3,18, SD’de ise
%3,54 olarak gerçekleşmiştir. Bu oranlar da özkaynak
kârlılığında olduğu gibi yerli üretim dalında gerçekleşen kârların çok düşük
düzeyde olduğuna işaret etmektedir.
Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerindeki
gelişimin değerlendirilmesi
MADDE 21 – (1) Dampingli ithalatın fiyatlarının yerli üretim
dalı fiyatlarını kırdığı ve önemli ölçüde baskı altında tutarak firmanın
fiyatlarını olması gereken seviyede belirlemesine engel olduğu tespit
edilmiştir.
(2) Soruşturmaya konu ülkeden yapılan dampingli
ithalatın ekonomik etkileri incelendiğinde, yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerinde olumsuzluk yaşandığı anlaşılmaktadır. Firmanın iç pazarda
dampingli ithalat ile fiyat rekabetine girmesi mümkün olmamıştır. Bu sebeple,
yerli üretim dalının yurtiçi satış miktarında büyüyen iç pazara rağmen düşüş
gözlemlenmiş; satış fiyatlarını maliyetlerinin altında tutup zarar ettiği
halde pazar payını kaybetmiştir. Yerli üretici iç pazarda yaşadığı
olumsuzlukları ve stoklarındaki büyük artışı ihracat satışlarıyla bir nebze
düşürmeye çalışmıştır. Üretim miktarında görülen kısmi artış da ihracat
satışlarındaki bu artıştan kaynaklanmaktadır.
(3) Bu durumun yansıması olarak 2005-SD arası
firmanın soruşturma konusu ürüne ilişkin toplam ve birim kârlılığında önemli
ölçüde bozulma yaşandığı görülmüştür.
(4) Damping marjının önemli oranlarda olması ve fiyat
baskısı ile fiyat kırılma oranlarının yüksekliği dikkate alındığında, yerli
üretim dalının dampingli ithalat ile fiyat bazında rekabet etmesinin çok zor
olduğu anlaşılmıştır.
BEŞİNCİ KISIM
Dampingli İthalat ile Zarar Arasındaki
Nedensellik Bağı
Dampingli ithalatın etkisi
MADDE 22 – (1) Zarar inceleme döneminde soruşturma konusu ürün
ithalatının, nispi ve mutlak olarak arttığı, toplam ithalat miktar bazında
%33 oranında artarken soruşturma konusu ülke menşeli dampingli ithalatın %96
oranında arttığı ve bu dönem boyunca soruşturma konusu ülke menşeli
fiyatların diğer ülke fiyatlarının oldukça altında kaldığı
belirlenmiştir. Ayrıca, incelenen dönemde Türkiye pazarının %30 oranında
büyümesine rağmen yerli üretim dalının iç piyasa satışlarının %25 ve pazar
payının %42 oranında düştüğü belirlenmiştir.
(2) Bahse konu dönemde dampingli ithalatın
fiyatlarının yerli üretim dalının fiyatlarını önemli ölçüde baskı altında tuttuğu
ve yerli üretim dalının fiyatlarını zarar inceleme dönemi boyunca
maliyetlerindeki düşüşten daha fazla düşürmek zorunda kalıp yine de pazar
payını ÇHC menşeli ürünlere kaybettiği; bunun sonucunda da yerli üretim
dalının ekonomik göstergelerinde yukarıda ifade edilen olumsuzlukların ortaya
çıktığı tespit edilmiştir.
(3) Bu tespitler ışığında, 2005-SD arasında
soruşturmaya konu ülke menşeli dampingli ithalatın miktar ve değerinde
gözlenen mutlak ve nispi artış ile yerli üretim dalında gözlenen
olumsuz gelişmelerin paralellik arz etmesi nedeniyle, söz konusu ülke menşeli
dampingli ithalat ile yerli üretim dalı üzerinde oluşan zarar arasında
illiyet bağı olduğu sonucuna varılmıştır.
Üçüncü ülkelerden ithalat ve diğer unsurların etkisi
MADDE 23 – (1) Üçüncü ülkelerden yapılan ithalat, 2005-SD
yılları arasındaki dönemde miktar bazında %14,7 oranında artmış olmasına
karşın bu ithalatın toplam ithalat içindeki payı %14 ve iç pazardaki payı %11
oranında düşmüştür. Ayrıca, bu ithalatın ortalama birim fiyatlarının
şikayete konu ülke birim fiyatlarının oldukça üzerinde seyrettiği belirlenmiştir.
Fiyat seviyesi ve hacmindeki eğilim göz önünde bulundurulduğunda bu ithalatın
yerli üretim dalında ortaya çıkan zarara esas teşkil edebilecek bir unsur
olmadığı görülmüştür.
(2) Yönetmelik’in 17 nci maddesi hükümleri uyarınca, soruşturma konusu ülke
menşeli dampingli ithalattaki gelişim ile söz konusu ithalatın fiyatlarının
yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin yanı sıra yerli üretim dalında zarara
yol açabilecek diğer olası unsurlar da araştırılmış; ancak, ne ilgili
taraflarca sağlanan bilgilerde ne de incelemeler neticesinde yerli üretim
dalında meydana gelen zarara sebebiyet verecek ölçüde diğer unsurların
varlığına rastlanılmıştır.
ALTINCI KISIM
Sonuç
Karar
MADDE
24 – (1) Soruşturma sonucunda dampingin, yerli üretim
dalında zararın ve her ikisi arasında illiyet bağının mevcut olduğu tespit
edildiğinden, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve
Bakan’ın onayı ile aşağıda tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın
Türkiye’ye ithalatında karşısında belirtilen miktarda dampinge karşı vergi
yürürlüğe konulmuştur.
GTİP
|
Eşyanın Tanımı
|
Menşe Ülke
|
Dampinge
Karşı Vergi Miktarı
|
5603.14
|
Yalnız, poliüretanla kaplanmış, sıvanmış veya
lamine edilmiş
dokumaya
elverişli suni
ve
sentetik liflerden m2 ağırlığı 150 gr’ı geçen dokunmamış mensucat
|
Çin Halk
Cumhuriyeti
|
1,9 ABD Doları/Kg
|
Uygulama
MADDE
25 – (1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife
istatistik pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın
ithalatında karşısında gösterilen miktarda dampinge karşı vergiyi tahsil
ederler.
Yürürlük
MADDE
26 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
27 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret
Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür.
18 Nisan
2009 CUMARTESİ
Resmi Gazete
Sayı: 27204
|