GÜNCEL:
19/07/2016 |
||||||||||||
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2016/26) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı,
ROTA Çocuk Gereçleri San. ve Tic. A.Ş. (Rota) ve Derya Bebe Çocuk
Gereçleri İmal. Paz. San. Tic. Ltd. Şti. (Derya Bebe) tarafından, Çin Halk
Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli, sırasıyla 8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00
gümrük tarife istatistik pozisyonları (GTİP) altında sınıflandırılan “bebek
arabaları” ve “yalnızca bebek
arabalarının şasileri”ne yönelik dampinge karşı önlemin
uygulamadan kalkması durumunda önleme konu üründe dampingin ve zararın devam
edeceği veya yeniden meydana geleceği iddiaları öne sürülerek yapılan başvuruya
istinaden, Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde başlatılan Nihai Gözden
Geçirme Soruşturması (NGGS) kapsamında alınacak kesin karara temel teşkil
edecek bilgi ve bulguları ortaya koymaktır. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini, c) Derya Bebe: Derya Bebe Çocuk Gereçleri İmalat
Pazarlama Sanayi Ticaret Limited Şirketini, ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü, d) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, e) NGGS: Nihai Gözden Geçirme Soruşturmasını, f) ROTA: ROTA Çocuk Gereçleri Sanayi ve Ticaret
Anonim Şirketini, g) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu, ğ) UTM: Uluslararası Ticaret Merkezini
(International Trade Center), h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel Bilgi ve İşlemler Meri önlem ve nihai gözden geçirme
soruşturması MADDE 4 – (1) ÇHC menşeli
8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00 GTİP’leri altında
sınıflandırılan “bebek arabaları” için 8 ABD doları/adet ve “yalnızca bebek
arabalarının şasileri” için 5 ABD doları/adet olmak üzere, 01/08/2004 tarihli
ve 25540 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2004/15)
ile dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konmuştur. (2) Müteakiben, İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin (Yönetmelik) 35
inci maddesinin ikinci fıkrası hükmünce 18/12/2008 tarihli ve 27084
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2008/39)
vasıtasıyla mevcut önlemin yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli
üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş
bir başvuru ile Nihai Gözden Geçirme Soruşturması (NGGS) başlatılması
talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur. Bu kapsamda, 25/07/2009tarihli
ve 27299 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/24)
ile başlatılan NGGS, 23/05/2010 tarihli ve 27589 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/14)
ile bahse konu ürünlere yönelik önlemin artırılması kararı ile
sonuçlandırılmış ve önlemin yürürlük süresi uzatılmıştır. Anılan tarih
itibarıyla “bebek arabaları” için 12 ABD doları/adet, “yalnızca bebek
arabalarının şasileri” için ise 8 ABD doları/adet dampinge karşı
kesin önlem yürürlükte bulunmaktadır. (3) Benzer şekilde, Yönetmeliğin yukarıda belirtilen
ilgili maddesi gereğince, 19/07/2014 tarihli ve 29065 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/21)
ile mevcut önlemin yürürlük süresinin sona ereceği
ve bu kapsamda önlemin mevcut haliyle veya değiştirilerek devamı için ilgili
ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle
desteklenmiş bir başvuru ile NGGS başlatılması talebinde bulunabilecekleri
duyurulmuştur. (4) Bu kapsamda, yerli üretim
dalını temsilen ROTA Çocuk Gereçleri San. ve Tic. A.Ş. (Rota) ve
Derya Bebe Çocuk Gereçleri İmal. Paz. San. Tic. Ltd. Şti. (Derya Bebe)
tarafından mevcut dampinge karşı önlemin uygulamadan kalkması
durumunda önleme konu üründe dampingin ve zararın devam edeceği veya yeniden
meydana geleceği iddiaları öne sürülerek, Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde önleme konu ürün ve ülkeler için bir NGGS açılması talebinde
bulunmuştur. (5) Yerli üreticilerin bahse konu
başvurusu üzerine ÇHC menşeli 8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00 GTİP’leri altında
sınıflandırılan “bebek arabaları” ve “yalnızca bebek
arabalarının şasileri”ne yönelik olarak 21/5/2015 tarihli ve
29362 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/15)
ile başlatılan NGGS tamamlanmıştır. Yerli üretim dalı MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin
18 inci maddesinin birinci fıkrası çerçevesinde başvuru sahibi Rota ve Derya
Bebe firmalarının yerli üretim dalını temsil niteliği değerlendirilmiş ve söz
konusu firmaların anılan yasal hükümler çerçevesinde yerli üretim dalını
temsili haiz olduğu değerlendirilmiştir. Bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
anılan firmalar “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi,
dinlenmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi MADDE 6 – (1) Soruşturma
açılmasını müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlıkça tespit edilen
ithalatçılarına, ÇHC’de yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına, ayrıca
soru formlarının anılan ülkede yerleşik diğer üretici/ihracatçılara
iletilebilmesini sağlamak amacıyla anılan ülkenin Ankara Büyükelçiliğine
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur. (2) Bildirimde, soruşturma açılış
Tebliğine, başvurunun gizli olmayan metnine ve soru formlarına erişim
hakkında bilgi verilmiştir. (3) Taraflara soru formlarını
yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmış olup, tarafların
süre uzatımına yönelik bir talepleri olmamıştır. (4) Yerli üretim dalı soruşturma
süresince Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen
ilave bilgi ve belgeleri temin etmiştir. (5) Soruşturma döneminde ithalat
gerçekleştirdiği tespit edilen 22 ithalatçı firmaya soruşturma açılışına
ilişkin bildirimde bulunulmuştur. Soruşturma kapsamında, toplam 5 ithalatçı
firma tarafından soru formları yanıtlanarak Bakanlığa iletilmiş, yanıtlanan
soru formları incelenmiştir. (6) ÇHC’de yerleşik, tespit
edilen 13 üretici/ihracatçı firmaya soruşturma açılışına ilişkin bildirim
gönderilmiş; ancak, ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan
soru formunu cevaplayarak Bakanlığa ileten herhangi bir firma olmamıştır. (7) Soruşturma sonucunda alınacak karara
esas teşkil edecek nitelikteki bilgi ve bulguları içeren “Nihai Bildirim
Raporu” ilgili tarafların bilgisine sunulmuştur. Bahse konu bildirime yönelik
olarak ilgili taraflarca Bakanlığa iletilen bir görüş bulunmamaktadır. (8) Tarafların soruşturma süresince
ortaya koydukları tüm bilgi, belge ve görüşler
incelenmiş, mezkurgörüşlerden nesnel, somut ve doğrulanabilir olanları
bu Tebliğin ilgili bölümlerinde değerlendirilmiştir. Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün MADDE 7 – (1) Soruşturma
konusu ürünler, sırasıyla 8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00 GTİP’leri altında
sınıflandırılan “bebek arabaları” ve “yalnızca bebek
arabalarının şasileri”dir. (2) Ürün, ticari olarak bebek arabaları
ya da bebek puseti olarak adlandırılmaktadır. Doğum anından üç yaşına kadar
çocuklar için kullanılan motorsuz ve insan gücüyle hareket eden bir taşıma
aletidir. Bebek arabalarının aksamından olan şasiler ise işleme tabi
tutularak mamul ürün haline getirilebilmeleri sebebi ile önlem kapsamında yer
almaktadırlar. (3) Gerçekleştirilen incelemeler
çerçevesinde, yerli üretim dalı tarafından imal edilen benzer ürün ile
soruşturma konusu ülkeden ithal edilen soruşturma konusu ürün arasında teknik
ve fiziki özellikleri, dağıtım kanalları, kullanıcı algılamaları ve kullanım
alanları bakımından benzer özelliklerin söz konusu olduğu ve soruşturma
konusu ürünün yerli üretim dalı tarafından imal edilen ürünle doğrudan
rekabet içinde bulunduğu ve bu nedenle Yönetmeliğin 4 üncü maddesi
çerçevesinde yerli üretim dalı tarafından imal edilen ürünün “benzer ürün”
olarak kabul edilebileceği anlaşılmıştır. (4) Soruşturma konusu ürün ile ilgili
açıklamalar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP’ler ve
karşılığı eşya tanımıdır. Gözden geçirme dönemi MADDE 8 – (1) Soruşturma
kapsamında, gözden geçirme dönemi olarak 1/1/2012-31/12/2014 yılları
tespit edilmiş olup, zarar incelemeye ilişkin verilerin toplanması ve analiz
için anılan dönem temel alınmıştır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Dampingin Devamı veya Yeniden Meydana
Gelme İhtimali Genel açıklamalar MADDE 9 – (1) Yönetmelik’in 41
inci maddesi çerçevesinde soruşturma kapsamında damping marjı
hesaplanmamıştır. Öte yandan Yönetmelik’in 35 inci maddesi hükmünce
mevcut önlemin yürürlükten kaldırılması halinde dampingin devam edip
etmeyeceği hususu incelenmiştir. (2) Bu tespitler
için 01/01/2012-31/12/2014 tarihleri arasındaki dönem dikkate
alınmıştır. Soruşturma konusu ülkede yerleşik
kapasite ve ihracat kabiliyeti MADDE 10 – (1) ÇHC’nin bebek
arabası üretimi kapasitesinin büyüklüğünü görebilmek maksadı ile dünyaya
yaptığı ihracata ilişkin veriler değerlendirilmiştir. (2) Bu
kapsamda, 8715.00 gümrük tarife alt pozisyonu altında
sınıflandırılan bebek arabaları ve bunların aksam parçalarına ilişkin
Uluslararası Ticaret Merkezi (UTM-International Trade Center)
verileri incelendiğinde, ÇHC’ninbebek arabası ve bunların aksam ve
parçaları ihracatında gerek miktar gerek değer temelinde dünyada birinci
sırada olduğu görülmektedir. (3) 2014 yılında, ÇHC menşeli ihracatın,
dünya ihracatı içerisindeki payının miktar olarak %72,4 (216.219 ton), değer
olarak ise %53,8 (1.185.990 ABD doları) olduğu görülmektedir. (4) ÇHC’nin 2012-2014 yılları
arasında bebek arabası ihracatının genel seyrine bakıldığında, anılan ülkenin
Türkiye’ye ihracatında gözlemlenen durumun, yani miktarın azalması, diğer
taraftan değerin ve dolayısıyla birim fiyatın artmasının, anılan ülkenin
dünyaya ihracatında da geçerli bir durum olduğu görülmektedir. (5) Bunlara ek
olarak, ÇHC’nin dünya bebek arabası ve aksam parçaları ihracatı
içerisinde değer temelindeki payının miktar temelindeki payına oranla düşük
olması, anılan ülke tarafından diğer ihracatçı ülkelere oranla daha düşük
birim fiyatlı ürünlerin piyasaya sürüldüğü şeklinde değerlendirilebilir. Bu
nedenle, ÇHC menşeli soruşturma konusu ürünün birim fiyatları dikkate
alındığında mevcut damping önleminin yürürlükten kalkması
durumunda, başvuru sahibi yerli üretim dalı için iç pazarda rekabet
koşullarının zorlaşacağı değerlendirilmektedir. Dampingin devamına veya yeniden meydana
gelebilme ihtimaline ilişkin değerlendirmeler MADDE 11 – (1) Mer’i önlemin
yürürlükten kaldırılması halinde dampingin devam edip etmeyeceği
veya yeniden meydana gelip gelmeyeceğine ilişkin değerlendirme
yapılabilmesini teminen yerli üretim dalının soruşturma konusu
üründeki ağırlıklı ortalama ticari maliyeti, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)
dış ticaret verileri ile Uluslararası Ticaret Merkezi kaynaklarından elde
edilen, soruşturma konusu ürüne yönelik dünya ihracat verileri incelenmiştir. (2) Buna ek olarak,
mevcut dampinge karşı önlemin yürürlükten kaldırılması durumunda yurtiçi
pazarda ortaya çıkacak durumun yerli üretim dalı üzerindeki olası etkileri
dikkate alınmıştır. (3) Bu kapsamda, bir önceki NGGS
kapsamında “bebek arabaları” için 12 ABD doları/adet, “yalnızca bebek
arabalarının şasileri” için 8 ABD doları/adet olarak tespit
edilen dampinge karşı önlemin seviyesi dikkate alındığında, bahse
konu önlemin yürürlükten kaldırılması durumunda, ÇHC menşeli söz konusu
ithalatın dampingli fiyatlarla ithal edilmeye devam edeceğinin veya tekrar
dampinge konu olabileceğinin muhtemel olduğuna ilişkin somut, nesnel ve
kanıtlanabilir verilerin mevcut olduğu saptanmıştır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Zararın Devamı veya Yeniden Meydana
Gelebilme İhtimali Genel açıklamalar MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin
17 nci maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülke menşeli
ithalatın hacminde mutlak anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli
ölçüde artış olup olmadığı incelenmiştir. Zarar incelemesine esas dönem
2012-2014 yılları olarak belirlenmiştir. (2) Soruşturma konusu ürünlerin
Türkiye’ye genel ithalatı ve bahse konu ülkeden yapılan ithalatın
incelenmesinde TÜİK verileri dikkate alınmıştır. (3) Diğer taraftan,
8715.00.10.00.00 GTİP’i altında bebek arabalarının tüm tipleri
birlikte sınıflandırılmaktadır. Bu nedenle, TÜİK verileri arasından yerli
üretim dalı tarafından üretimi ve satışı yapılan tipte ve daha düşük birim
fiyata sahip bebek arabalarına ilişkin ithalat istatistiklerini ayrıştırmak
mümkün olmamaktadır. Bu kapsamda, TÜİK verileri dikkate alınarak tespit
edilen ihraç birim fiyatı, tüm tipteki ürünlerin bir ortalaması olup, yerli
üretim dalı tarafından üretimi yapılan tipteki bebek arabalarına yönelik
birim fiyatın tespiti mümkün olmamıştır. (4) Benzer şekilde,
8715.00.90.00.00 GTİP’i altında, bebek arabalarının şasilerinin
yanı sıra, aksam ve parçaları da sınıflandırılmakta olup, önlem konusu bu
ürüne ilişkin ithalat istatistiklerinin anılan GTİP içerisinden
ayrıştırılması mümkün olmamaktadır. İthalatın hacmi ve gelişimi MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin
17 nci maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülkeler menşeli
ithalatın hacminde mutlak anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli
ölçüde artış olup olmadığı incelenmiştir. Zarar incelemesine esas
dönem 1/1/2011-31/12/2013 dönemi olarak belirlenmiştir. Genel ithalatın gelişimi ve fiyatları MADDE 14 – (1) Önlem konusu
ürünlerin ithalatının zarar inceleme dönemi olan 2012-2014 yılları arasında
artış gösterdiği, 2013 yılında toplam ithalatın 2012 yılına oranla %1
oranında artarak 23 milyon ABD doları, 2014 yılında ise bir önceki yıla
oranla %29 oranında artarak 31 milyon ABD doları olarak gerçekleştiği
görülmektedir. (2) Önlem konusu ürünlerden bebek
arabalarının 2012 yılında 325.309 adet (23 milyon ABD doları) olan toplam
ithalatı ise, 2013 yılında %15 oranında bir azalma ile 275.739 adet (23,3
milyon ABD doları) olarak gerçekleşmiştir. Anılan ithalat 2014 yılında bir
önceki yıla oranla %38 oranında bir artış ile 380.210 adete (31
milyon ABD doları) yükselmiştir. (3) Bu kapsamda, bahse konu ürünün
2012-2014 yıllarında birim fiyatı sırasıyla 70,6 ABD doları/adet, 84,4 ABD
doları/adet ve 79,1 ABD doları/adet olarak gerçekleşmiştir. (4) Önlem konusu bir diğer ürün olan ve
bebek arabalarının aksam ve parçaları altında sınıflandırılan “yalnızca bebek
arabalarının şasileri”ne ilişkin ithalat rakamları incelendiğinde
ise, 2012 yılında 76.109 kg (734 bin ABD doları) olan ithalatın, 2013 yılında
%32 oranında bir artış ile 100.797 kg (1 milyon ABD doları) olarak
gerçekleştiği görülmektedir. 2014 yılında ise anılan ithalat bir önceki
yıla oranla %19 oranında bir artış göstererek 144.950 kg’a (1,6
milyon ABD doları) yükselmiştir. (5) Bebek arabalarının aksam ve
parçaları ithalatı birim fiyatları ise 2012-2014 yılları arasında sırasıyla
9,6 ABD doları/kg, 10,2 ABD doları/kg ve 11,2 ABD doları/kg olarak
gerçekleşmiştir. Soruşturma konusu ithalatın gelişimi ve
fiyatları MADDE 15 – (1) ÇHC menşeli bebek
arabalarının 2012 yılında 285.102 adet (20,2 milyon ABD doları) olan ithalatı
2013 yılında %13 oranında bir azalma ile 248.830 adet (20,9 milyon ABD
doları), 2014 yılında ise bir önceki yıla oranla %35 oranında bir artış ile
336.095 adet (27,1 milyon ABD doları) olarak gerçekleşmiştir. ÇHC
menşeli söz konusu ithalatın ürünün genel ithalatı içerisinde miktar bazında
payı 2012-2014 yıllarında sırasıyla %88, %90 ve %88 olarak gerçekleşmiştir. (2) ÇHC menşeli bebek arabası
ithalatının 2012-2014 yıllarındaki birim fiyatları sırasıyla 70,9ABD
doları/adet, 83,9 ABD doları/adet ve 80,5 ABD doları/adettir. (3) ÇHC menşeli bebek arabalarının aksam
ve parçaları ithalatı ise 2013 yılında 2012 yılına oranla % 34 oranında bir
artış göstererek 92.715 kg (899 bin ABD doları), 2014 yılında ise 2013 yılına
oranla %42 oranında bir artış göstererek 131.301 kg (1,4 milyon ABD doları)
olarak gerçekleşmiştir. (4) Anılan ithalatın birim fiyatları
2012-2014 yılları arasında sırasıyla 8,7 ABD doları/kg, 29,6 ABD doları/kg ve
29,4 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir. Üçüncü ülkelerden gerçekleştirilen
ithalat MADDE 16 – (1) Üçüncü
ülkelerden gerçekleştirilen bebek arabası ithalatına bakıldığında, 2012
yılında 40.207 adet (2,8 milyon ABD doları) olan ithalat miktarının, 2013
yılında %33 oranında bir azalma ile 26.909 adet (2,4 milyon ABD doları), 2014
yılında ise bir önceki yıla oranla %30 oranında bir artış ile 44.115 adet (3
milyon ABD doları) olarak gerçekleştiği görülmektedir. Anılan ithalatın
toplam ithalat içerisinde miktar bakımından payı ise 2012-2014 yılları
arasında sırasıyla %12, %10 ve %12’dir. (2) Üçüncü ülkeler menşeli bebek
arabaları ithalatının birim fiyatlarına bakıldığında ise 2012-2014 yılları
arasında birim fiyatların sırasıyla 68,4 ABD doları/adet, 89,2 ABD doları/kg
ve 68,1 ABD doları/kg olarak gerçekleştiği görülmektedir. (3) Üçüncü ülkeler menşeli aksam ve
parça ithalatı incelendiğinde ise 2012 yılında 6.948 kg olan ithalatın, 2013
yılında %16 oranında bir artış ile 8.082 kg olarak gerçekleştiği; 2014
yılında ise 2013 yılına oranla %69 oranında bir artış ile 13.649 kg olarak
gerçekleştiği görülmektedir. (4) Anılan ithalatın birim fiyatları ise
2012-2014 yıllarında sırasıyla 18,6 ABD $/kg, 16,2 ABD $/kg ve 15,7 ABD $/kg
olarak gerçekleşmiş olup; toplam ithalat içerisinde miktar bakımından payı
ise sırasıyla %9, %8 ve %9 olarak gerçekleşmiştir. Türkiye toplam benzer mal tüketimi ve
pazar payları MADDE 17 – (1) Türkiye toplam
benzer mal tüketiminin hesaplanmasında, yerli üretim dalını oluşturan başvuru
sahibi Rota ve Derya Bebe firmalarının benzer üründe 2012-2014 yıllarına
ilişkin yurtiçi satış verileri ile anılan firmalar tarafından tahmini olarak
beyan edilen diğer yerli üreticilerin anılan döneme ilişkin yurtiçi satış
verileri ve soruşturma konusu ürünün 2012-2014 yılları arasında gerçekleşen
ithalat miktarı dikkate alınmıştır. Bu kapsamda, yerli sanayinin yurtiçi
satışları toplam tüketime oranlanarak yerli üretim dalı pazar payı; şikâyet
konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın toplam tüketime oranlanmasıyla ise
soruşturma konusu ithalatın pazar payı hesaplanmıştır. (2) Bu kapsamda, 2013 yılında yaşanan
düşüşe karşın, soruşturma dönemi olan 2012-2014 yılları arasında yurtiçi
toplam tüketiminin arttığı; benzer mal tüketimi 2012 yılı için 100 birim
olarak kabul edildiğinde, anılan tüketim miktarının 2014 yılında 111 birime
yükseldiği görülmektedir. (3) Yerli üretim dalının yurtiçi pazar
payında 2012-2014 yılları arasında gerileme yaşandığı gözlemlenmektedir.
İthalatta yaşanan azalmaya bağlı olarak yerli üretimin pazar payı 2013
yılında artış göstermiş, ancak 2014 yılında yaşanan ithalat artışı nedeniyle toplam
tüketimde yaşanan artışa rağmen yerli üretim dalının pazar payı gerilemiştir.
Bu çerçevede, yerli üretim dalının Türkiye piyasasından aldığı pazar payı
2012 yılı için 100 birim olarak kabul edildiğinde, bu endeksin 2013 yılında
116 birime yükseldiği, 2014 yılında ise 88 birime gerilediği görülmektedir. (4) ÇHC’den gerçekleşen toplam
ithalatın pazar payı 2012-2014 yılları arasında artış
göstermiştir. ÇHC’nintoplam pazar içerisindeki payı 2013 yılında
düşmekle birlikte, 2014 yılında ithalatın pazar payı 2012 yılı seviyesinin
üzerine çıkmıştır. ÇHC’nin pazar payı 2012 yılı için 100 birim
olarak kabul edildiğinde, endeksin 2013 yılında 96 birime gerilediği, 2014
yılında ise 106 birime yükseldiği görülmektedir. (5) Üçüncü ülkeler menşeli ithalatın
pazar payı 2014 yılında 2012 yılına oranla gerilemiştir. Anılan ülkeler
menşeli ithalatın pazar payı 2012 yılı için 100 birim olarak kabul
edildiğinde, endeksin 2013 yılında 74 birime gerilediği, diğer taraftan 2014
yılında 99 birime yükseldiği görülmektedir. Fiyat kırılması MADDE 18 – (1) Yönetmeliğin
17 nci maddesinin ikinci fıkrası
çerçevesinde dampingli ithalatın yerli üretim dalının satış
fiyatları üzerindeki etkisi değerlendirilirken soruşturma konusu ülkelerden
gerçekleşen ithalatın ortalama fiyatları ile yerli üretim dalının yurtiçi
satış fiyatları kullanılarak fiyat kırılması hesaplanmıştır. Fiyat kırılması,
ithal ürün fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üreticinin yurt içi satış
fiyatlarının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını göstermektedir. (2) Bu kapsamda yapılan değerlendirme
neticesinde, soruşturma dönemi olan 2012-2014 yılları arasında ÇHC menşeli
soruşturma konusu ithalatın yerli üretim dalının yurtiçi fiyatlarını
ağırlıklı ortalama CIF ihraç fiyatına göre kırmadığı tespit edilmiştir. Yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri MADDE 19 – (1) Yerli üretim
dalının ekonomik göstergelerinin incelenmesinde yerli üretim dalının
soruşturma konusu ürüne ait 2012-2014 yıllarına ilişkin verileri esas
alınmıştır. Yönetmeliğin 17 nci maddesi hükümleri çerçevesinde, dampingli ithalatın
yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri üzerindeki etkisinin tespiti
amacıyla, zarar dönemi içerisinde yerli üretim dalının üretim, satış, pazar
payı, yurt içi fiyatlar, kapasite, kapasite kullanımı, maliyetler, stoklar,
istihdam, ücretler, verimlilik, nakit akışı, yatırımlardaki artış, kârlılık,
büyüme, sermaye artışı, net dönem kârı/zararı göstergeleri analiz edilmiştir. (2) Söz konusu dönem için yapılan zarar
analizinde eğilimi görebilmek amacıyla TL bazındaki veriler TÜİK tarafından
hesaplanan yıllık ortalama üretici fiyatları endeksi kullanılarak
enflasyondan arındırılmış, reel hale getirilmiş ve 2012 yılı esas alınarak
endekslenmiştir. Buna göre; a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım
oranı (KKO); 1) Yerli üretim dalının ilgili üründe
2012 yılı için 100 birim olarak kabul edilen üretim miktar endeksi 2013
yılında 106 birime yükselmiş, diğer taraftan 2014 yılında 98 birime
gerilemiştir. 2) Yerli üretim dalının 2012 yılı için
100 birim olarak kabul edilen kapasite endeksi, 2013 ve 2014 yıllarında 113
birim olarak gerçekleşmiştir. Diğer taraftan, anılan dönemde KKO endeksi 2012
yılı için 100 birim olarak kabul edildiğinde, 2013 yılında 94, 2014 yılında
ise 87 birime gerilemiştir. b) Yurt içi satışlar; 1) Yerli üretim dalının 2012 yılı için
100 birim olarak kabul edilen yurtiçi satış miktar endeksi, 2013 yılında 106
birime yükselmiş, 2014 yılında ise 97 birime gerilemiştir. 2) Aynı döneme ilişkin yurtiçi satış
hâsılatı ise 2012 yılı için 100 birim olarak kabul edildiğinde, anılan
değerin 2013 yılında 107 birime yükseldiği, 2014 yılında ise 94 birime
gerilediği görülmektedir. c) İhracat; 1) Yerli üretim dalının ilgili üründe
2012 yılı için 100 birim olarak kabul edilen ihracat miktar endeksi, 2013
yılında 108 birime, 2014 yılında ise 712 birime yükselmiştir. 2) Aynı döneme ilişkin yurtdışı satış
hâsılatı ise 2012 yılı için 100 birim olarak kabul edildiğinde, anılan
değerin 2013 yılında 46 birim, 2014 yılında ise 528 birim olarak
gerçekleştiği görülmektedir. ç) Pazar payı; 1) Soruşturma konusu ürünün yurt içi
tüketiminde 2013 yılında yaşanan düşüşe rağmen, tüketim 2014 yılında 2012
yılına oranla artış göstermiştir. Yurtiçi tüketim 2012 yılı için 100 birim
olarak alındığında, 2013 yılında bu rakamın 91 birime gerilediği, 2014 yılında
ise 111 birime yükseldiği görülmektedir. 2) Yerli üretim dalının pazar payı, 2014
yılında 2012 yılına oranla gerileme göstermiştir. Yerli üretim dalının pazar
payı 2012 yılı için 100 birim olarak alındığında, bu payın 2013 yılında 116
birime yükseldiği, ancak 2014 yılında 88 birime gerilediği görülmektedir. d) Yurt içi fiyatlar; 1) Yerli üretim dalının ilgili üründe
ağırlıklı ortalama yurtiçi birim satış fiyatı endeksi, 2012 yılı için 100
birim olarak kabul edildiğinde, endeksin 2013 yılında 101, 2014 yılında ise
98 birim olarak gerçekleştiği görülmektedir. e) Maliyetler; 1) Yerli üretim dalının ilgili üründe
ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2012 yılı için 100 birim
olarak kabul edildiğinde, 2013 ve 2014 yıllarında birim ticari maliyetin yükseldiği
ve endeksin sırasıyla 112 ve 106 birim olarak gerçekleştiği görülmektedir. f) Stoklar; 1) Yerli üretim dalı tarafından stoklu
çalışılmadığı, bir yılın Kasım ayından itibaren üretimi yapılan ürünlerin,
bir sonraki yılın satışları için hazır edilerek bekletildiği, bu ürünlerin
izleyen yılın Ocak ayından itibaren ve yeni fiyatlarla satışa sunulduğu,
ancak bunların stok olarak değerlendirilmediği görülmüştür. g) İstihdam; 1) Yerli üretim dalının ilgili üründeki
çalışan toplam işçi sayısı endeksi 2012 yılı için 100 birim olarak kabul
edildiğinde, endeksin 2013 yılında 115, 2014 yılında ise 120 birime
yükseldiği görülmektedir. ğ) Verimlilik; 1) Yerli üretim dalının ilgili ürün
üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2012 yılı için 100 birim olarak
kabul edildiğinde, bu endeksin 2013 yılında 92, 2014 yılında ise 82 birim
olarak gerçekleştiği görülmektedir. h) Kârlılık; 1) Yerli üretim dalının ilgili üründe
ticari maliyetleri ve ortalama yurt içi satış fiyatları dikkate alınarak
hesaplanan yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2012 yılında 100 birim olarak
kabul edildiğinde, endeksin 2013 yılında 16 birime gerilediği, 2014 yılında
ise 32 birime yükseldiği görülmektedir. ı) Nakit akışı; 1) Yerli üretim dalının ilgili ürün
satışları ile yarattığı nakit akışı endeksi 2012 yılı için 100 birim olarak
kabul edildiğinde, endeksin 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla 26 ve 33 birim
olarak gerçekleştiği görülmektedir. i) Büyüme; 1) Yerli üreticinin bütün faaliyetleri
ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü reel olarak 2012 yılında 100 iken, takip
eden iki yılda sırasıyla 89 ve 80 birim olarak gerçekleşmiştir. j) Sermaye artışı; 1) Yerli üretim dalının sermaye artırma
yeteneğini görebilmek amacıyla bütün faaliyetlerinde kullanılan öz
sermayesinin gelişimi incelenmiştir. Buna göre, 2012 yılında 100 birim olan
öz sermaye endeksi, 2013 yılında 97, 2014 yılında ise 91 birime gerilemiştir. k) Yatırımlardaki artış; 1) Yerli üretim dalının 2012-2014
yılları içerisinde tespit edilen tevsi ya da yenileme yatırımı bulunmamaktadır. Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesi MADDE 20 – (1) Yerli üretim
dalının ekonomik göstergeleri bir bütün olarak incelendiğinde,
mevcut dampinge karşı kesin önlem ve soruşturma konusu ürünün
ithalatında meydana gelen gerilemeye bağlı olarak, 2013 yılında üretim ve
yurtiçi satışlarda 2012 yılına oranla olumlu bir seyir izlendiği görülmüştür.
Diğer taraftan, 2014 yılında soruşturma konusu ülke menşeli ithalatta yaşanan
artışın da etkisiyle bu olumlu seyrin sürdürülemediği tespit edilmiştir. (2) Yapılan değerlendirmede, 2012 yılı
verileri 2014 yılı verileri ile kıyaslandığında, yurtiçi tüketimde görülen
artışa rağmen, yerli üretim dalının üretim ve yurtiçi satışlarının
gerilediği, sınai ve ticari maliyetin artış gösterdiği, toplam kârlılıkta
ve yurtiçi satışlarda kârlılığın azaldığı, yurtdışı satışlarda kârlılığın ise
negatif olarak gerçekleştiği, verimliliğin azaldığı ve faaliyet giderlerinin
artış gösterdiği tespit edilmiştir. (3) Yerli üretim dalının faaliyet
giderleri ve finansman giderlerinin 2012-2014 yılları arasında artış
gösterdiği görülmektedir. (4) Bu kapsamda, 2012 yılı yerli üretim
dalı ekonomik göstergeleri 2014 yılı göstergeleri ile kıyasladığında, hali
hazırda yürürlükte olan dampinge karşı kesin önlemin, yerli üretim
dalı ekonomik göstergelerinde daha olumsuz bir seyrin ortaya çıkmasının
engellenmesinde önemli bir etkisi olduğu, mevcut önlemin yürürlükten kalkması
halinde olumsuz seyrin artarak devam edeceği değerlendirilmektedir. BEŞİNCİ BÖLÜM Belirlemelerin Değerlendirilmesi Dampingin devamı ihtimaline ilişkin
belirlemeler MADDE 21 – (1) Hali hazırda bebek
arabası ve bunların şasilerine yönelik olarak yürürlükte
bulunan dampinge karşı önlemin seviyesi ve bebek arabalarına yönelik
referans fiyat uygulaması dikkate alındığında, dampinge karşı önlemin
yürürlükten kalkması durumunda ÇHC menşeli önlem konusu ithalatın artış
göstereceği ve bu durumun yerli üretim dalı üzerinde olumsuz etkilerinin
artarak devam edeceği değerlendirilmektedir. (2) Buna ek
olarak, ÇHC’nin gerek dünya bebek arabası üretimi ve ihracatındaki
konumu gerek Türkiye’ye gerçekleştirdiği ihracat miktarı ve ihracatın birim
fiyatları dikkate alındığında mevcut dampinge karşı önlemin
yürürlükten kaldırılması durumunda önlem konusu ithalatın artış göstereceği
ve bu durumun yerli üretim dalı üzerinde olumsuz etkilerinin artarak devam
edeceği değerlendirilmektedir. (3) Yukarıda sıralanan hususlar ve bu
Tebliğin 11 inci maddesindeki değerlendirme çerçevesinde mevcut önlemin
yürürlükten kaldırılması halinde dampinge konu olan soruşturma
konusu ithalatın devamlılık arz edeceği düşünülmektedir. Zararın yeniden meydana gelebilme
ihtimaline ilişkin belirlemeler MADDE 22 – (1) 2014 yılında
soruşturma konusu ürünlerden bebek arabalarının miktar bazında tüm ülkelerden
toplam ithalatı 2012 yılına göre %17 oranında artış göstermiştir. Soruşturma
konusu ithalat miktarı ise mevcut damping önlemi ve referans
uygulamasına karşın %18 oranında artış göstermiştir. Diğer ülkeler menşeli
ithalat için ise artış oranı %10’dur. Soruşturma konusu bir diğer
ürün olan bebek arabalarının şasilerinin sınıflandırıldığı, aksam ve parçaların
tüm ülkelerden ve ÇHC’den ithalatı ise 2014 yılında 2012 yılına oranla
%90 oranında, diğer ülkelerden ise %96 oranında artış göstermiştir. (2) 2012-2014 yılları arasında soruşturma
konusu bebek arabalarının Türkiye tüketimi 100 birimden 111 birime yükselmiş,
tüketimde yaşanan artışa rağmen yerli üretim dalının 2012 yılı için 100 birim
olarak kabul edilen pazar payı 2014 yılında 88 birime gerilemiştir. (3) Yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri bir bütün olarak incelendiğinde, mevcut dampinge karşı
kesin önlem ve soruşturma konusu ürünün ithalatında meydana gelen gerilemeye
bağlı olarak, 2013 yılında üretim ve yurtiçi satışlarda 2012 yılına oranla
olumlu bir seyir izlendiği görülmekle birlikte, 2014 yılında soruşturma
konusu ülke menşeli ithalatta yaşanan artışın da etkisiyle bu olumlu seyrin
sürdürülemediği tespit edilmiştir. 2014 yılında yurtiçi tüketimde görülen
artışa rağmen, 2012 yılına oranla yerli üretim dalının üretim ve yurtiçi
satışlarının gerilediği, sınai ve ticari maliyetinin artış
gösterdiği, toplam kârlılıkta ve yurtiçi satışlarda kârlılığın azaldığı,
yurtdışı satışlarda kârlılığın ise negatif olarak gerçekleştiği, verimliliğin
azaldığı ve faaliyet giderlerinin artış gösterdiği tespit edilmiştir. Firma
geneli ekonomik göstergeler incelendiğinde ise, faaliyet giderleri ve
finansman giderlerinin 2012-2014 yılları arasında artış gösterdiği
görülmektedir. (4) Bu kapsamda, soruşturma konusu
ithalatın miktar temelindeki artışına paralel olarak, yerli üretim dalının
ekonomik göstergelerinde yaşanan olumsuz seyir dikkate
alındığında, halihazırda yürürlükte olan dampinge karşı kesin
önlemin, yerli üretim dalı ekonomik göstergelerinde daha olumsuz bir seyrin
ortaya çıkmasının engellenmesinde önemli bir etkisi olduğu, mevcut önlemin
yürürlükten kalkması halinde olumsuz seyrin artarak devam edeceği
değerlendirilmektedir. (5) Mevcut duruma etki edebilecek “diğer
etkenler” incelendiğinde, benzer üründe yerli üreticiler arasındaki yurtiçi
rekabet şartlarının, benzer ürünün imalat ve/veya tüketiminde ortaya
çıkabilecek olası farklılıkların ve diğer ikincil
etkenlerin, dampingin devamı veya yeniden tekrarlanma ihtimaline
ilişkin tespitler ile yerli üretim dalı üzerindeki zarara veya bu zararın
yeniden tekrarlanma ihtimaline ilişkin saptamalara yönelik nedensellik bağını
bütünüyle ortadan kaldıracak veya önemsiz hale getirecek nitelikte ve güçte
olmadığı değerlendirilmiştir. Diğer ülkelerden ithalat MADDE 23 – (1) 2012-2014
yılları arasında diğer ülkelerden gerçekleşen bebek arabası ithalat miktarı
ve toplam pazar payının artış gösterdiği görülmektedir. (2) Son değerlendirmede, soruşturma
konusu ülkeler haricinde diğer ihracatçı ülkelerden gerçekleşen ithalatın
miktar ve birim fiyatlarının illiyet bağını ortadan bütünüyle ortadan
kaldıracak veya önemsiz hale getirecek güçte ve nitelikte olmadığı tespit
edilmiştir. ALTINCI BÖLÜM Karar ve Uygulama Karar MADDE 24 – (1) Soruşturma
neticesinde, yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin yürürlükten
kaldırılması halinde dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olduğu tespit edildiğinden, İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/14) vasıtasıyla yürürlüğe konulan dampinge karşı kesin
önlemin, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu kararı ve Ekonomi
Bakanının onayıyla aşağıdaki tabloda gösterilen meri şekliyle önlem miktarı
değiştirilmeden uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
Uygulama MADDE 25 – (1) Gümrük idareleri,
Karar maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyonu numarası, tanımı, menşe
ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
ithalatında karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı kesin önlemi tahsil
ederler. YEDİNCİ BÖLÜM Son Hükümler Yürürlük MADDE 26 – (1) Bu Tebliğ yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 27 – (1) Bu Tebliğ
hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 19 Temmuz 2016
SALI Resmî Gazete Sayı : 29775 |