GÜNCEL:
11/08/2016 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2016/33) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin
amacı, 15/7/2015 tarihli ve 29417 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/31)
ile başlatılan ve Ekonomi Bakanlığı tarafından yürütülen nihai gözden geçirme
soruşturmasının tamamlanması neticesinde alınan kararın yürürlüğe
konulmasıdır. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde
geçen; a) Anlaş: Anlaş Anadolu Lastik Sanayi ve
Ticaret Anonim Şirketini, b) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat
Genel Müdürlüğünü, ç) GTİP: Gümrük tarife istatistik
pozisyonunu, d) NGGS: Nihai gözden geçirme
soruşturmasını, e) Sri Lanka: Sri Lanka Demokratik
Sosyalist Cumhuriyetini, f) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu, g) UTM: Uluslararası Ticaret Merkezi (International Trade Center)ni ğ) Vietnam: Vietnam Sosyalist
Cumhuriyetini, h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli
ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel Bilgi ve İşlemler Mevcut önlem ve soruşturma MADDE 4 – (1) 27/9/2004 tarihli
ve 25596 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2004/22) ile
“bisiklet dış lastikleri”nin Sri Lanka menşeli olanlarında CIF
ithalat bedelinin %50’si; Çin Tayvanı ve Vietnam menşeli
olanlarında ise CIF ithalat bedelinin %30’u oranlarında dampinge karşı kesin
önlemler yürürlüğe konulmuştur. Aynı Tebliğ kapsamında “bisiklet iç lastikleri”nin Çin Tayvanı,
Vietnam ve Sri Lanka menşeli olanlarında CIF ithalat bedelinin %44’ü oranında dampinge karşı
kesin önlemler yürürlüğe konulmuştur. Söz konusu önlemlerin yürürlük
süreleri, gerçekleştirilen NGGS neticesinde 17/7/2010 tarihli ve
27644 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/20) ile
mevcut haliyle uzatılmıştır. (2) 21/3/2015 tarihli ve 29302 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/4) ile
söz konusu ürüne ilişkin önlemlerin 17/7/2015 tarihinde sona ereceği, yerli
üretim dalının mevzuatta öngörülen sürede yeterli delillerle desteklenmiş bir
başvuru ile NGGS açılması talebinde bulunabileceği duyurulmuştur. (3) Dampinge karşı önlemlerin sona ermesinin
dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesi ihtimalini
doğuracağı iddiasıyla yerli üretici Anlaş firması tarafından yapılan başvuru
üzerine, 15/7/2015 tarihli ve 29417 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/31)
ile başlatılan NGGS tamamlanmıştır. Yerli üretim dalının temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru
aşamasında ve soruşturma müddetince delillerin incelenmesi neticesinde, şikayetçiyerli
üreticinin Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını
temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Bahse konu yerli üretici bu
Tebliğin geri kalan kısımlarında “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve
toplanan bilgilerin değerlendirilmesi MADDE 6 – (1) Soruşturma
açılmasını müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlık tarafından bilinen
soruşturma konusu ülkelerdeki üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de
yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca Çin Tayvanı, Vietnam ve Sri Lanka’da
yerleşik diğer üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen soruşturma
konusu ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine/Misyonuna soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur. (2) Bildirimde, soruşturma açılış
Tebliğine, başvurunun gizli olmayan metnine ve soru formlarına nereden
erişileceği hususunda bilgi verilmiştir. (3) Taraflara soru formunu yanıtlamaları
için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır. (4) Yerli üretim dalı, soruşturma süresi
boyunca Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen
ilave bilgileri temin etmiştir. (5) Soruşturma konusu ürünün ithalatını
gerçekleştirdiği tespit edilen ve kendisine soru formu gönderilmiş olan
firmaların iki tanesinden cevap alınmıştır. (6) Üretici/İhracatçı soru formuna
ilişkin olarak ihracatçı firmaların hiçbirinden cevap alınmamıştır. (7) Soruşturmaya ilişkin bilgi ve
bulguların tamamlanması akabinde, soruşturma sonucunda alınacak karara esas
teşkil edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren nihai
bildirim; 13-14/6/2016 tarihlerinde soruşturma konusu ülkelerin
Ankara’daki Büyükelçilikleri/Misyonları ile soruşturma sırasında işbirliğinde
bulunan taraflara iletilmiştir. (8) Tarafların soruşturma boyunca ortaya
koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat
kapsamında değerlendirilebilecek olanlarına bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
değinilmiştir. Yerinde doğrulama soruşturması MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin
21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalı nezdinde yerinde doğrulama
soruşturması gerçekleştirilmiştir. Gözden geçirme dönemi MADDE 8 – (1) Önlemlerin
yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının tespiti için 1/1/2012-31/12/2014
arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak saptanmıştır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün MADDE 9 – (1) Soruşturma
konusu ürün, 4011.50.00.00.00 GTİP altında yer alan “bisiklet dış lastiği”
ile 4013.20.00.00.00 GTİP altında yer alan “bisiklet iç lastiği”dir. (2) Bisiklet dış lastiği, sentetik
kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırt
lastiği çekimi, topuk teli imali, beze kauçuk kaplama ve eğik kesme ile yanak
bezi hazırlama işlemleri ve müteakiben iç ve dış boyama ile pişirme
uygulanarak; bisiklet iç lastiği ise, butil kauçuk, doğal kauçuk,
dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırasıyla süzme, lastik
çekim, boya, kesme, sibop çakma, ekleme uçların ek yersiz
birleştirilmesi, pişim, şişirme, aksesuar takımı ve vakum işlemleri
uygulanarak imal edilmektedir. Genellikle, içinde taşıdığı hava ile yere
sürtünerek bisikletlerin yol ile temasını sağlayan ve hareketini başlatıp
durmasını sağlayan en önemli parçalarından biridir. (3) Ürün farklı ebatlarda, tiplerde,
renklerde ve desenlerde olabilmektedir. Ayrıca, bisiklet lastikleri teknik
özelliklerine göre arazi bisikleti, yarış bisikleti gibi farklı türde
bisikletlerde kullanılabilmektedir. Ebatlar jant çapı ve tekerlek genişliğine
göre çeşitlenmektedir. İç ve dış lastikler ayrı satılabildiği gibi takım
olarak da satılabilmektedir. (4) Yerli üretim dalı tarafından
üretilen bisiklet iç ve dış lastikleri ile soruşturma konusu ülkeler menşeli
bisiklet iç ve dış lastiklerinin benzer ürün olduğu tespiti önlemlere esas
soruşturmalarda yapılmıştır. Bu soruşturmada ise, yerli üretim dalı
tarafından üretilen bisiklet lastikleri ile soruşturma konusu ülkelerden
ithal edilen soruşturma konusu ürünün işlevsel özellikleri, fiziksel
özellikleri, kullanım alanları, dağıtım kanalları, kullanıcıların ürünü
algılaması ve ürünlerin birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer ürün
olma durumlarını ortadan kaldıracak bir değişiklik olduğuna dair bir tespitte
bulunulmamıştır. Bu nedenle, söz konusu ürünlerin benzer ürün
olduğu tespiti geçerliliğini korumaktadır. (5) Soruşturma konusu ürün ile ilgili
açıklamalar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan bilgi, yürürlükteki
Türk Gümrük Tarife Cetvelinde bulunan ilgili GTİP ve karşılığı eşya
tanımıdır. (6) Önleme tabi ürünün Türk Gümrük
Tarife Cetvelinde yer alana tarife pozisyonlarında ve/veya tanımlarında
yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Dampingin Devamı veya Yeniden Meydana
Gelme İhtimali Genel açıklamalar MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin
35 inci maddesi çerçevesinde önlemlerin yürürlükten kalkması halinde dampingin
devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı
incelenmiştir. (2) Soruşturma sırasında yeniden damping marjı
hesaplanmamış, esas soruşturma ve son NGGS’dehesaplanmış olan damping
marjları gösterge olarak dikkate alınmıştır. Esas soruşturma ve son NGGS’de tespit
edilen damping marjları MADDE 11 – (1) Esas soruşturmada
ve sonrasında tamamlanan NGGS’de tespit edilen damping marjları,
önlemlerin uygulanmadığı ortamda ihracatçı firmaların davranışlarını ve
dampinge konu ithalatın muhtemel seviyesini göstermesi açısından önem
taşımaktadır. (2) Buna göre, İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/22 sayılı Tebliğ ile
tamamlanan esas soruşturmada bisiklet dış lastiklerinde Vietnam, Çin Tayvanı ve
Sri Lanka için sırasıyla CIF ihraç fiyatının %32,74’ü, %39,69’u ve %87,65’i
oranlarında; bisiklet iç lastiklerinde de yine sırasıyla %46,40’ı, %53,18’i
ve %111,34’ü oranlarındadamping marjları belirlenmiştir. (3) Öte yandan, inceleme konusu ürüne yönelik 2010/20
sayılı Tebliğ ile tamamlanan son NGGS kapsamında, bisiklet dış
lastiklerinde Vietnam ve Çin Tayvanı için sırasıyla CIF ihraç
fiyatının %23’ü ve %96’sı oranlarında; bisiklet iç
lastiklerinde de yine sırasıyla %45’i, ve %117’si oranlarında damping marjları
belirlenmiştir. Söz konusu soruşturma döneminde Sri Lanka’dan herhangi bir
ithalat bulunmadığından bu ülke için damping marjı hesabı
yapılmamıştır. Söz konusu NGGS neticesinde, mevcut önlemlerin
değiştirilmeksizin uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir. BEŞİNCİ BÖLÜM Zararın Devamı veya Yeniden Meydana
Gelme İhtimali Genel açıklamalar MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin
35 inci maddesi çerçevesinde önlemlerin yürürlükte olduğu dönemde, yerli
üretim dalındaki zarar durumu ve önlemlerin yürürlükten kalkması halinde
zarara etki edebilecek muhtemel gelişmeler incelenmiştir. Bu çerçevede,
ithalatın miktarı ve gelişimi, fiyatlarının gelişimi, fiyat baskısı ve
kırılması ile yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelenmiştir.
İthalat verileri incelenirken, 2012-2014 dönemi verileri dikkate alınmıştır. (2) Soruşturma konusu ürünün genel
ithalatı ve soruşturmaya konu ülkelerden yapılan ithalatının incelenmesinde
TÜİK verileri kullanılmıştır. Soruşturma konusu ürünün genel ithalatı
ve ithalatın fiyatları MADDE 13 – (1) Türkiye’nin
bisiklet dış lastiği ithalatı, miktar bazında 2012 yılında 4.350.730 adet,
2013 ve 2014’te ise sırasıyla, 4.128.868 adet ve 4.614.060 adet olarak
gerçekleşmiştir. Değer bazında bakıldığında ise, 2012 yılında 8.596.542 ABD
Doları olan genel ithalatın değeri, 2013 yılında 8.051.665 ABD Doları, 2014
yılında ise 9.217.258 ABD Doları olmuştur. Genel ithalatın birim fiyatlarına
bakıldığında, 2012’de 1,98 ABD Doları/Adet olan fiyatların, 2013’te 1,95 ABD
Doları/Adet, 2014’te ise 2 ABD Doları/Adet olduğu görülmüştür. (2) Türkiye’nin bisiklet iç lastiği
ithalatı, miktar bazında 2012 yılında 6.908.375 adet, 2013 ve 2014’te ise
sırasıyla, 5.693.953 adet ve 6.787.817 adet olarak gerçekleşmiştir. Değer
bazında bakıldığında ise, 2012 yılında 5.355.641 ABD Doları olan genel
ithalatın değeri, 2013 yılında 4.384.929 ABD Doları ve 2014 yılında ise
5.111.445 ABD Doları olmuştur. Genel ithalatın birim fiyatlarına bakıldığında
ise, 2012’de 0,78 ABD Doları/Adet olan fiyatların, 2013’te 0,77 ABD
Doları/Adet ve 2014’te ise 0,75 ABD Doları/Adet olduğu görülmüştür. Soruşturma konusu ülkelerden ithalat ve
ithalatın fiyatları MADDE 14 – (1) Çin Tayvanı’ndan yapılan
bisiklet dış lastiği ithalatı, 2012 yılında 10.601 adet, 2013 yılında 8.697
adet, 2014 yılında ise 9.126 adet seviyesinde gerçekleşmiştir. Değer olarak
bakıldığında ise söz konusu ülkeden 2012 yılında 68.268 ABD Doları, 2013
yılında 76.225 ABD Doları ve 2014 yılında ise 72.700 ABD Doları değerinde
ithalat gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’ndan yapılan ithalatın birim
fiyatları 2012 yılında 6,44 ABD Doları/Adet, 2013 yılında 8,76 ABD
Doları/Adet, 2014 yılında ise 7,97 ABD Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir.
Çin Tayvanı’ndan yapılan ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise
miktar bazında 2012, 2013 ve 2014 yıllarında %0,2 olarak gerçekleşmiştir. (2) Vietnam’dan 2012 yılında 21 adet
bisiklet dış lastiği ithalatı gerçekleştirilirken, 2013 yılına bakıldığında,
ithalat miktarı 20 adede düşmüştür. 2014 yılında ise bu ülkeden ithalat
tamamen durmuştur. Değer olarak ise söz konusu ülkeden 2012 yılında 278 ABD
Doları, 2013 yılında ise 118 ABD Doları değerinde ithalat gerçekleşmiştir.
2012 yılında Vietnam’dan yapılan ithalatın birim fiyatı 13,24 ABD Doları/Adet
iken, 2013 yılındaki birim fiyatı ise 5,90 ABD Doları/Adet’tir. (3) Sri Lanka’dan 2012 ve 2014
yıllarında bisiklet dış lastiği ithalatı gerçekleştirilmezken, 2013 yılına
bakıldığında, ithalat miktar bazında 2.608 adet seviyesinde gerçekleşmiştir.
Değer olarak ise söz konusu ülkeden 2013 yılında 17.217 ABD Doları değerinde
ithalat gerçekleşmiştir. Sri Lanka’dan yapılan ithalatın 2013 yılındaki birim
fiyatı ise 6,60 ABD Doları/Adet’tir. (4) Çin Tayvanı’ndan yapılan
bisiklet iç lastiği ithalatı, 2012 yılında 30.585 adet, 2013 yılında 4.328
adet, 2014 yılında ise 1.235 adet seviyesinde gerçekleşmiştir. Değer olarak
bakıldığında ise söz konusu ülkeden 2012 yılında 32.293 ABD Doları, 2013
yılında 11.900 ABD Doları ve 2014 yılında ise 3.248 ABD Doları değerinde
ithalat gerçekleşmiştir. ÇinTayvanı’ndan yapılan ithalatın birim
fiyatları ise 2012 yılında 1,06 ABD Doları/Adet, 2013 yılında 2,75 ABD
Doları/Adet, 2014 yılında ise 2,63 ABD Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir.
Çin Tayvanı’ndan yapılan ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise
miktar bazında 2012, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla %0,4, %0,1 ve %0,02
olarak gerçekleşmiştir. (5) Vietnam’dan 2012 yılında 40 adet
bisiklet iç lastiği ithalatı gerçekleştirilirken, 2013 ve 2014 yılında
ithalat tamamen durmuştur. 2012 yılında söz konusu ülkeden gerçekleştirilen
ithalatın değeri 223 ABD Doları’dır. 2012 yılında Vietnam’dan yapılan
ithalatın birim fiyatı ise 5,58 ABD Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir. (6) 2012-2014 dönemini kapsayan inceleme
döneminde Sri Lanka’dan bisiklet iç lastiği ithalatı gerçekleştirilmemiştir. Diğer ülkelerden ithalat ve ithalatın
fiyatları MADDE 15 – (1) Soruşturma
konusu ülkeler dışındaki ülkelerden gerçekleştirilen bisiklet dış lastiği
ithalatı 2012 yılında 4.340.108 adet, 2013 yılında 4.117.543 adet ve 2014
yılında 4.604.934 adettir. Değer bazında ise söz konusu ithalat 2012, 2013 ve
2014 yılları için sırasıyla 8.527.996, 7.958.105 ve 9.144.558 ABD Doları
olarak gerçekleşmiştir. Üçüncü ülkelerden yapılan bisiklet dış lastiği
ithalatının birim fiyatlarına bakıldığında ise 2012 yılında 1,96 ABD
Doları/Adet olan fiyatların, 2013 yılında 1,93 ABD Doları/Adet ve 2014
yılında 1,99 ABD Doları/Adet olduğu görülmüştür. Soruşturma konusu ülkeler
dışındaki ülkelerden yapılan bisiklet dış lastiği ithalatının genel ithalat
içindeki payı incelendiğinde ise, 2012 yılında miktar bazında %99,8 olan söz
konusu pay, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla %99,7 ve %99,8 olarak
gerçekleşmiştir. (2) Soruşturma konusu ülkeler dışındaki
ülkelerden gerçekleştirilen bisiklet iç lastiği ithalatı 2012 yılında
6.877.750 adet, 2013 yılında 5.689.625 adet ve 2014 yılında 6.786.582
adettir. Değer bazında ise söz konusu ithalat 2012, 2013 ve 2014 yılları için
sırasıyla 5.323.125, 4.373.029 ve 5.108.197 ABD Doları olarak
gerçekleşmiştir. Üçüncü ülkelerden yapılan bisiklet iç lastiği ithalatının
birim fiyatlarına bakıldığında ise 2012 yılında 0,77 ABD Doları/Adet olan
fiyatların, 2013 yılında 0,77 ABD Doları/Adet olarak sabit kaldığı ve 2014
yılında 0,75 ABD Doları/Adet olduğu görülmüştür. Soruşturma konusu ülkeler
dışındaki ülkelerden yapılan bisiklet iç lastiği ithalatının genel ithalat
içindeki payı incelendiğinde ise, 2012 yılında miktar bazında %99,56 olan söz
konusu pay, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla %99,92 ve %99,98 olarak
gerçekleşmiştir. Türkiye benzer mal tüketimi ve pazar
payları MADDE 16 – (1) Soruşturma
konusu ithalatın nispi olarak gelişimini görebilmek için, soruşturma konusu
ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın toplam Türkiye benzer mal tüketimi
içindeki payları incelenmiştir. Bu bağlamda, öncelikle şikâyetçi firmanın
yurt içi satış miktarı ile genel ithalat miktarı toplanarak ilgili yılda
Türkiye benzer mal tüketimi elde edilmiştir. (2) Bisiklet dış lastiklerinin Türkiye
benzer mal tüketimi 2012 yılı 100 alındığında, 2013 yılında 99’a gerilemiş,
2014 yılında ise 106’ya yükselmiştir. Pazar paylarına bakıldığında ise Çin Tayvanı’nın toplam
pazar payı endeksi 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 83’e, 2014 yılında ise
81’e düşmüştür. Vietnam’ın pazar payı endeksi 2012 yılında 100 iken, 2013
yılında 97’ye gerilemiştir. Söz konusu ülkeden 2014 yılında ithalat
gerçekleştirilmediği için bu yılda pazar payına ilişkin bir analiz
yapılamamıştır. Benzer bir şekilde Sri Lanka’dan 2012 ve 2014 yıllarında
bisiklet dış lastiği ithalatı yapılmadığı için, pazar payına ilişkin eğilim
analizi yapılamamıştır. Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan pazar payı
endeksi 2013 yılında 148’e yükselmiş, 2014 yılında ise 121’e düşmüştür.
Soruşturma konusu ülkeler dışındaki ülkelerden yapılan ithalatın pazar payı
ise 2012 yılında 100 kabul edildiğinde 2013 yılında 96 ve 2014 yılında 100
olarak gerçekleşmiştir. (3) Bisiklet iç lastiklerinin Türkiye
benzer mal tüketimi 2012 yılı 100 alındığında, 2013 yılında 86’ya gerilemiş,
2014 yılında ise 97’ye yükselmiştir. Pazar paylarına bakıldığında ise Çin Tayvanı’nın toplam
pazar payı endeksi 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 14’e, 2014 yılında ise
4’e düşmüştür. Vietnam’dan 2013 ve 2014 yıllarında, Sri Lanka’dan ise gözden
geçirme dönemi boyunca bisiklet iç lastiği ithalatı yapılmadığı için bu ülkelere
yönelik pazar payı eğilim analizi yapılamamıştır. Yerli üretim dalının 2012
yılında 100 olan pazar payı endeksi 2013 yılında 130’a yükselmiş, 2014
yılında ise 95’e düşmüştür. Soruşturma konusu ülkeler dışındaki ülkelerden
yapılan ithalatın pazar payı ise 2012 yılında 100 kabul edildiğinde 2013
yılında 125 ve 2014 yılında 98 olarak gerçekleşmiştir. Fiyat kırılması ve fiyat baskısı MADDE 17 – (1) Fiyat
kırılması, ithal ürün fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üretim dalının
yurt içi satış fiyatlarının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını gösterir.
Fiyat kırılması hesabında, soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen
ithalatın CIF bedeline Çin Tayvanı için %4 oranında gümrük vergisi
ile inceleme konusu her üç ülke için %5 oranında gümrükleme masrafı eklenerek
inceleme konusu ürünün Türk piyasasına giriş fiyatları bulunmuştur. Dampinge
karşı önlemlerin söz konusu olmadığı bir ortamda inceleme konusu ülkeler
menşeli ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatların hangi düzeyde olacağına
ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan fiyatlarına dampingekarşı
önlemler eklenmemiştir. Bu şekilde elde edilen fiyatlar yerli üretim dalının
ağırlıklı ortalama yurt içi satış fiyatları ile mukayese edilerek inceleme
konusu ülkelerin Türkiye pazarına giriş fiyatlarının yerli üretim dalının
ağırlıklı iç satış fiyatlarını hangi oranda kırdıkları tespit edilmiştir.
Buna göre 2012-2014 dönemi için yapılan hesaplamalar sonucunda, Çin Tayvanı menşeli
bisiklet dış lastiği ithalatının anılan dönemde; Vietnam menşeli bisiklet dış
lastiği ithalatının 2012 ve 2013 yıllarında; Sri Lanka menşeli bisiklet dış
lastiği ithalatının ise 2013 yılında yerli üretim dalının fiyatlarını
kırmadığı tespit edilmiştir. Vietnam’dan 2014 yılında, Sri Lanka’dan ise 2012
ve 2014 yıllarında ithalat gerçekleştirilmediğinden söz konusu ülkeler için
bu yıllarda fiyat kırılması hesabı yapılamamıştır. Çin Tayvanı menşeli
bisiklet iç lastiği ithalatının yerli üretim dalının fiyatlarını 2012 yılında
%3x oranında kırdığı, 2013 ve 2014 yıllarında ise kırmadığı tespit
edilmiştir. Vietnam menşeli bisiklet iç lastiği ithalatının ise 2012 yılında
yerli üretim dalının fiyatlarını kırmadığı tespit edilmiştir. Vietnam’dan
2013 ve 2014 yıllarında, Sri Lanka’dan ise gözden geçirme dönemindeki tüm
yıllarda bisiklet iç lastiği ithalatı gerçekleştirilmediğinden, söz konusu
ülkeler için bu yıllarda fiyat kırılması hesabı yapılamamıştır. (2) Fiyat baskısı ise yerli üretim
dalının ağırlıklı ortalama yurt içi satış fiyatlarının dampingli ithalat
sebebiyle baskı altında bulunması ve fiyatlarını makul kar elde edecek
şekilde belirleyememesi durumunda, şikayete konu ürünün Türkiye
pazarına giriş fiyatı ile yerli üreticinin maliyetlerine makul bir kar oranı
ekleyerek bulunan olması gereken fiyatın karşılaştırılmasıdır. Buna göre
2012-2014 dönemi için yapılan hesaplamalar sonucunda Çin Tayvanı menşeli
bisiklet dış lastiği ithalatının anılan dönemde; Vietnam menşeli bisiklet dış
lastiği ithalatının 2012 ve 2013 yıllarında; Sri Lanka menşeli bisiklet dış
lastiği ithalatının ise 2013 yılında yerli üretim dalının fiyatlarını baskı
altında tutmadığı görülmüştür. Çin Tayvanı menşeli bisiklet iç
lastiği ithalatının ise yerli üretim dalının fiyatlarını 2012 yılı için %8x
oranında baskı altında tuttuğu, 2013 ve 2014 yıllarında ise baskı altında
tutmadığı tespit edilmiştir. Vietnam menşeli bisiklet iç lastiği ithalatının
ise 2012 yılında yerli üretim dalının fiyatlarını baskı altında tutmadığı
görülmüştür. Vietnam’dan 2013 ve 2014 yıllarında, Sri Lanka’dan ise gözden
geçirme dönemindeki tüm yıllarda bisiklet iç lastiği ithalatı
gerçekleştirilmediğinden, söz konusu ülkeler için anılan yıllarda fiyat
baskısı hesabı yapılamamıştır. Yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri MADDE 18 – (1) Soruşturma
konusu ülkeler menşeli ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin
belirlenmesinde, başvuru sahibi yerli üretici Anlaş firmasından elde edilen
veriler esas alınmıştır. (2) Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir
şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık
ortalama Üretici Fiyatları Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan
arındırılmış reel değerler esas alınmış ve veriler 2012 yılı 100 birim olacak
şekilde endekslenmiştir. (3) Bisiklet dış lastikleri için yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri şu şekilde oluşmuştur: a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım
oranı 1) Yerli üretim dalının soruşturma
konusu bisiklet dış lastikleri için 2012 yılında 100 olan üretim miktar
endeksi, 2013 yılında 136’ya, 2014 yılındaysa 156’ya çıkmıştır. 2) Yerli üretim dalının üretim
kapasitesi gözden geçirme dönemi boyunca sabit kalmıştır. 3) Yerli üretim dalının söz konusu
üründe kapasite kullanım oranı endeksi, 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında
136’ya, 2014 yılındaysa 156’ya çıkmıştır. b) Yurt içi satışlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan yurt içi satış miktar endeksi 2013’te 146’ya yükselirken, 2014 yılında
128’e düşmüştür. c) Yurt içi fiyatlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan ağırlıklı ortalama yurt içi fiyatları, 2013 yılında 86’ya düşmüş, 2014
yılında ise 104’e çıkmıştır. ç) Yurt dışı satışlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan yurt dışı satış miktar endeksi 2013’te 232’ye, 2014 yılında ise 505’e
yükselmiştir. d) Yurt dışı fiyatlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan ağırlıklı ortalama yurt dışı fiyatları, 2013 yılında 88’e, 2014 yılında ise
75’e düşmüştür. e) Pazar payı 1) Yerli üretim dalının pazar payı 2012,
2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla 100, 148 ve 121 şeklinde gerçekleşmiştir. f) Maliyetler 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan birim ticari maliyet değer endeksi, 2013 yılında 102, 2014 yılında ise
86 olarak gerçekleşmiştir. g) Kârlılık 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında
-100 olan yurt içi satışlardan ürün kârı endeksi, 2013 yılında -148’e düşmüş,
2014 yılında ise -30’a yükselmiştir. ğ) Stoklar 1)Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan stok miktar endeksi, 2013 yılında 63’e düşerken, 2014 yılında 189’a
yükselmiştir. 2) Yerli üretim dalının (satışlar/stok
miktarı) şeklinde ifade edilen stok çevrim hızı endeksi ise 2012 yılında 100
iken, 2013 yılında 236’ya yükselmiş, 2014 yılında ise 75’e düşmüştür. h) İstihdam 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan soruşturma konusu ürünün üretimine ilişkin direkt işçi sayısı endeksi,
2013 yılında 91’e, 2014 yılında ise 74’e düşmüştür. 2012 yılı 100 olarak
alınan idari personel sayısı endeksi ise 2013 yılında 115’e yükselmiş, 2014
yılında ise 94’e düşmüştür. ı) Verimlilik 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan verimlilik endeksi, 2013’te 150’ye, 2014’te ise 210’a yükselmiştir. i) Nakit akışı 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında
-100 olan soruşturma konusu ürün için nakit akış endeksi, 2013’te -222’ye
düşmüş, 2014’te ise -46’ya yükselmiştir. (4) Bisiklet iç lastikleri için yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri şu değerlerle oluşmuştur: a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım
oranı 1) Yerli üretim dalının bisiklet iç
lastikleri için 2012 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2013 yılında
125’e yükselmiş, 2014 yılında ise 116’ya düşmüştür. 2) Yerli üretim dalının üretim
kapasitesi gözden geçirme dönemi boyunca sabit kalmıştır. 3) Yerli üretim dalının söz konusu
üründe kapasite kullanım oranı endeksi, 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında
125’e yükselmiş, 2014 yılında ise 116’ya düşmüştür. b) Yurt içi satışlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan yurt içi satış miktar endeksi, 2013’te 112’ye yükselirken, 2014 yılında
92’ye düşmüştür. c) Yurt içi fiyatlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan ağırlıklı ortalama yurt içi birim fiyatları, 2013 yılında 93’e düşmüş,
2014 yılında ise 98’e çıkmıştır. ç) Yurt dışı satışlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan yurt dışı satış miktar endeksi 2013’te 424’e, 2014 yılında ise 451’e
yükselmiştir. d) Yurt dışı fiyatlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan ağırlıklı ortalama yurt dışı fiyatları, 2013 yılında 97’ye düşerken,
2014 yılında ise 99’a çıkmıştır. e) Pazar payı 1) Yerli üretim dalının pazar payı 2012,
2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla 100, 130 ve 95 şeklinde gerçekleşmiştir. f) Maliyetler 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan birim ticari maliyet değer endeksi, 2013 yılında 104, 2014 yılında ise
87 olarak gerçekleşmiştir. g) Kârlılık 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında
-100 olan yurt içi satışlardan ürün karı endeksi, 2013 yılında -159’a düşmüş,
2014 yılında ise -44’e yükselmiştir. ğ) Stoklar 1)Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan stok miktar endeksi, 2013 yılında 103’e düşerken, 2014 yılında 170’e
yükselmiştir. 2) Yerli üretim dalının (satışlar/stok
miktarı) şeklinde ifade edilen stok çevrim hızı endeksi ise 2012 yılında 100
iken, 2013 yılında 117’ye yükselmiş, 2014 yılında ise 60’a düşmüştür. h) İstihdam 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan soruşturma konusu ürünün üretimine ilişkin işçi sayısı endeksi, 2013
yılında 91’e, 2014 yılında ise 74’e düşmüştür. 2012 yılı 100 olarak alınan
idari personel sayısı endeksi ise 2013 yılında 115’e yükselmiş, 2014 yılında
ise 94’e düşmüştür. ı) Verimlilik 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100
olan verimlilik endeksi, 2013’te 138’e, 2014’te ise 156’ya yükselmiştir. i) Nakit akışı 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında
-100 olan soruşturma konusu ürün için nakit akış endeksi, 2013’te -174’e
düşmüş, 2014’te ise -52’ye yükselmiştir. (5) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine
ilişkin ekonomik göstergeleri ise şu şekilde oluşmuştur: a) Büyüme 1) Yerli üretim dalının bütün
faaliyetlerine ilişkin aktif büyüklüğü reel olarak 2012 yılında 100 iken,
2013 yılında 123’e, 2014 yılında ise 146’ya yükselmiştir. b) Sermaye ve yatırımları arttırma
yeteneği 1) Yerli üretim dalının bütün
faaliyetlerine ilişkin öz sermayesi 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 97’ye
gerilemiş, 2014 yılında ise 99’a yükselmiştir. Yerli üretim dalının yenileme
yatırımları endeksi 2012 yılında 100 iken 2013 yılında 242’ye, 2014 yılında
ise 496’ya yükselmiştir. Yerli üretim dalının gözden geçirme döneminde tevsi
yatırımları bulunmamaktadır. c) Yatırımların geri dönüş oranı 1) Yerli üretim dalının bütün
faaliyetlerine ilişkin yatırımların geri dönüş oranı (kâr/aktif toplamı) 2012
yılında -100 iken, 2013 yılında 167’ye, 2014 yılında ise 1.204’e
yükselmiştir. Yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerinin değerlendirilmesi MADDE 19 – (1) Bisiklet dış
lastikleri için yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde,
yurt içi satışlar, istihdam ve stok çevrim hızı gibi bazı temel
göstergelerinde bozulmalar gözlenmiş olup yurt içi satışlardan ürün karı ve
ürün nakit akışı gibi göstergeleri ise gözden geçirme dönemi boyunca negatif
bir seyir izlemiştir. Ayrıca, stokmiktarı 2014 yılında artış
göstermiştir. Diğer taraftan, yürürlükte bulunan önlemin de etkisiyle yerli
üretim dalının üretim, yurt dışı satışlar, kapasite kullanım oranı ve
verimlilik gibi bazı temel göstergelerinde iyileşmeler görülmektedir. (2) Bisiklet iç lastikleri için yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde, üretim, yurt içi
satışlar, kapasite kullanım oranı, ürün istihdamı ve stok çevrim hızı gibi
temel bazı ekonomik göstergelerinde bozulmalar yaşandığı; yurt içi satışlardan
ürün karı ve ürün nakit akışı gibi göstergelerinin ise gözden geçirme dönemi
boyunca negatif bir seyir izlediği görülmüştür. Ayrıca, stok miktarı da
gözden geçirme döneminde artış eğilimindedir. Diğer taraftan, yerli üretim
dalının yurt dışı satışlar, maliyetler ve verimlilik gibi bazı diğer
göstergelerinde iyileşmeler gözlenmektedir. ALTINCI BÖLÜM Dampingin ve Zararın Devamı veya Yeniden
Meydana Gelmesi İhtimalinin Değerlendirilmesi Soruşturma konusu ülkelerdeki yerleşik
kapasite ve ihracat potansiyeli MADDE 20 – (1) Soruşturma
konusu ürünün küresel piyasasındaki gelişmeler ve soruşturma konusu
ülkelerdeki yerleşik kapasiteye ilişkin inceleme, UTM verileri kullanılarak
yapılmıştır. Analizde, UTM verileri 2012-2014 yılları arasında Ton bazında
değerlendirilmiştir. Söz konusu istatistik verileri, soruşturma konusu
ülkelerin soruşturma konusu üründeki üretim ve ihracat kapasitelerine ilişkin
önemli bir gösterge teşkil etmektedir. (2) UTM’nin verileri
incelendiğinde, Çin Tayvanı’nın hem bisiklet dış lastiklerinde hem
de bisiklet iç lastiklerinde dünya genelinde önde gelen ihracatçılardan biri
olduğu görülmektedir. Buna göre Çin Tayvanı’nın tüm dünyaya yapmış
olduğu bisiklet dış lastiği ihracatı miktar bazında 2012 yılında 4.958 Ton,
2013 yılında 5.126 Ton ve 2014 yılında 5.753 Ton olarak gerçekleşmiştir.
Değer bazında ise, 2012 yılında 65.113.000 ABD Doları, 2013 yılında
63.216.000 ABD Doları ve 2014 yılında 67.097.000 ABD Doları olarak
gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’nın 2012 ve 2013 yıllarında değer
bazında dünya ihracatından aldığı pay %7,5, 2014 yılında ise %7,4’tür. (3) Çin Tayvanı’nın bisiklet
iç lastiklerinde tüm dünyaya yapmış olduğu ihracat incelendiğinde ise, miktar
bazında 2012 yılında 2.717 Ton, 2013 yılında 2.566 Ton ve 2014 yılında 2.769
Ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. Değer olarak ise, 2012 yılında
30.793.000 ABD Doları, 2013 yılında 27.496.000 ABD Doları ve 2014 yılında
29.491.000 ABD Doları olarak gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’nın 2012
yılında değer bazında dünya bisiklet iç lastiği ihracatından aldığı pay %7,2,
2013 ve 2014 yıllarında ise %6,8’dir. (4) Sri Lanka’nın tüm dünyaya yapmış
olduğu bisiklet dış lastiği ihracatına bakıldığında, 2012 yılında 1.236 Ton,
2013 yılında 1.584 Ton ve 2014 yılında 1.733 Ton olarak gerçekleştiği
görülmektedir. Değer bazında bakıldığında ise, Sri Lanka tüm dünyaya 2012
yılında 16.610.000 ABD Doları, 2013 yılında 21.658.000 ve 2014 yılında
23.302.000 ABD Doları değerinde bisiklet dış lastiği ihracatı
gerçekleştirmiştir. Sri Lanka’nın 2012 yılında değer bazında dünya
ihracatından aldığı pay %1,9, 2013 ve 2014 yıllarında ise %2,6’dır. (5) Sri Lanka’nın bisiklet iç
lastiklerinde tüm dünyaya yapmış olduğu ihracat incelendiğinde ise, miktar
bazında 2012 yılında 180 Ton, 2013 yılında 274 Ton ve 2014 yılında 272 Ton olarak
gerçekleştiği görülmektedir. Değer olarak ise, 2012 yılında 1.459.000 ABD
Doları, 2013 yılında 2.036.000 ABD Doları ve 2014 yılında 2.376.000 ABD
Doları olarak gerçekleşmiştir. Sri Lanka’nın 2012, 2013 ve 2014 yıllarında
değer bazında dünya bisiklet iç lastiği ihracatından aldığı pay sırasıyla
%0,3, %0,5 ve %0,6’dır. (6) Vietnam’ın tüm dünyaya yapmış olduğu
bisiklet dış lastiği ihracatına bakıldığında, 2013 yılında 1.372 Ton, 2014
yılında ise 1.704 Ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. Vietnam’ın 2012
yılına ait miktar bazında dünya ihracat rakamlarına ise erişilememiştir.
Değer bazında bakıldığında ise, Vietnam tüm dünyaya 2012 yılında 21.795.000
ABD Doları, 2013 yılında 18.756.000 ABD Doları ve 2014 yılında 22.911.000 ABD
Doları değerinde bisiklet dış lastiği ihracatı gerçekleştirmiştir. Vietnam’ın
değer bazında dünya ihracatından aldığı pay 2012, 2013 ve 2014 yılları için
sırasıyla %2,5, %2,2 ve %2,5’tir. (7) Vietnam’ın tüm dünyaya yapmış olduğu
bisiklet iç lastiği ihracatına bakıldığında ise, 2013 yılında 1.153 Ton ve
2014 yılında 1.387 Ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. Vietnam’ın 2012
yılına ait miktar bazında dünya ihracat rakamına ise erişilememiştir. Değer
bazında bakıldığında ise, Vietnam tüm dünyaya 2012 yılında 8.723.000 ABD
Doları, 2013 yılında 8.574.000 ABD Doları ve 2014 yılında 12.104.000 ABD
Doları değerinde bisiklet iç lastiği ihracatı gerçekleştirmiştir. Vietnam’ın
değer bazında dünya ihracatından aldığı pay 2012, 2013 ve 2014 yılları için
sırasıyla %2, %2,1 ve %2,8’dir. Üçüncü ülkelerce uygulanan ticaret
politikası önlemleri MADDE 21 – (1) Brezilya’nın
“G/ADP/N/280/BRA” belge nolu Temmuz-Aralık 2015 dönemini kapsayan 6
aylık Dünya Ticaret Örgütü Bildirimi’nin 22 nci sayfasında yer
aldığı üzere, Brezilya tarafından 19/2/2014 tarihinde Vietnam
menşeli “bisiklet dış lastikleri” ithalatına yönelik olarak bir dampinge
karşı önlem yürürlüğe konulmuştur. Talebi etkileyen unsurlar MADDE 22 – (1) Yerli üretim
dalı ve soruşturma konusu ürünün ithalatçılarından edinilen bilgilere göre
talep, kalite, fiyat ve satış sonrası servis gibi unsurlar tarafından
belirlenmektedir. Öte yandan, soruşturma konusu bisiklet lastiklerinin esas
itibariyle bisikletlerde kullanıldığı hususu göz önüne alındığında, söz
konusu bisiklet ihracatında yaşanan artışlar soruşturma konusu ürüne olan
talebi arttırmaktadır. Nitekim, Proje Dizayn Eğitim ve Danışmanlık
Hizmetleri’nin sektöre yönelik hazırlamış olduğu “Bisiklet Sektörü - İhracat
İçin Potansiyel ve Hedef Pazarlar-2014” isimli raporunda yer alan verilere
göre gözden geçirme döneminde Türkiye’nin bisiklet ihracatı artış eğilimi
içerisindedir. Bahse konu ürün ihracatı, 2012 yılında 31.852.000 ABD Doları
iken, 2013 yılında 48.929.000 ABD Doları’na yükselmiştir. Ayrıca hem bisiklet
dış lastikleri hem de iç lastikleri pazarının, gözden geçirme döneminin son
yılı olan 2014’te bir önceki yıla göre genişlemekte olduğu da dikkate
alındığında soruşturma konusu ülkeler menşeli bisiklet lastiklerine yönelik
önlemlerin yürürlükten kalkması durumunda bu ülkeler menşeli ürünlere önemli
ölçüde bir talep kayması yaşanabileceği değerlendirilmektedir. YEDİNCİ BÖLÜM Değerlendirme ve Sonuç Değerlendirme MADDE 23 – (1) Yapılan
değerlendirmeler sonucunda, önleme tabi ülkelerin Türkiye’ye
yönlendirebileceği ciddi kapasiteleri ve ihracat kabiliyetlerinin bulunduğu,
önlemin yürürlükten kalkması durumunda üretici/ihracatçı firmaların önlemin
yokluğundaki davranışlarını yansıtacak olan esas soruşturmada ve son NGGS’de tespit
edilendamping marjlarının önemli seviyelerde olduğu ve Brezilya’nın 2014
yılında Vietnam menşeli “bisiklet dış lastikleri” ithalatına yönelik bir
dampinge karşı önlem aldığı hususu da dikkate alındığında, önlemlerin
yürürlükten kalkması halinde dampingin devam etmesinin veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir. (2) Bisiklet dış lastiklerinde yerli
üretim dalının yurt içi satışlar, istihdam ve stok çevrim hızı gibi bazı
temel göstergelerinde yaşanan bozulmalar, yurt içi satışlardan ürün karı ve
ürün nakit akışı gibi göstergelerinde gözlenen negatif seyir ve stok
miktarının 2014 yılında artış göstermesi; bisiklet iç lastiklerinde ise
üretim, yurt içi satışlar, kapasite kullanım, ürün istihdamı ve stok çevrim
hızı gibi bazı temel göstergelerinde yaşanan bozulmalar, yurt içi satışlardan
ürün karı ve ürün nakit akışı gibi göstergelerinde gözlenen negatif seyir ve
stok miktarının gözden geçirme dönemi boyunca artış kaydetmesi gibi hususlar
dikkate alındığında önlemlerin yürürlükten kalkması halinde zararın devam
etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu
değerlendirilmektedir. Karar MADDE 24 – (1) Yürütülen
soruşturma sonucunda, yürürlükteki önlemlerin ortadan kalkması durumundadampingin ve
zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu
değerlendirilmiştir. (2) Diğer taraftan, yerli üretim dalı
düşük fiyatlı ithalatın önüne geçme amacıyla soruşturma konusu ürünlerde ad valorem olarak
uygulanan dampinge karşı önlemlerin spesifik olarak uygulanmaya
devam etmesi yönünde görüş bildirmiştir. (3) Öte yandan, Çin Halk Cumhuriyeti,
Tayland, Hindistan, Malezya ve Endonezya menşeli “bisiklet iç ve dış lastikleri”ne karşı
yürütülen NGGS’nin sonuçlarını içeren İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/35)’in
25 inci maddesinin 2 nci fıkrasında belirtildiği üzere daha önce
yürürlükte bulunan önlemlerde yer alan “8714.92.10.00.00 GTİP’te yer
alan jantlara takılı olsun olmasın, ancak jantı hariç” ifadesinin uygulamasında
Gümrük İdarelerinde yeknesaklık olmadığı gerekçesiyle Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı’ndan alınan resmi görüşe göre yürürlükte bulunan önlem tablosuna
8714.99.90.00.00 GTİP’i eklenerek madde tanımının “Diğerleri; aksam
ve parçalar (yalnız 4011.50.00.00.00 GTİP’te yer alan dış lastikler
veya 4013.20.00.00.00 GTİP’inde yer alan iç lastikleri ihtiva eden
bisiklet tekerlekleri, jantı hariç)” şeklinde yapılmasının uygun olacağı
değerlendirilmiştir. (4) Bu çerçevede, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile soruşturma
konusu ürün için İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/20)
ile uygulanmakta olan dampinge karşı
önlemlerin aşağıda belirtilen şekilde uygulanmaya devam edilmesine karar
verilmiştir.
Uygulama MADDE 25 – (1) Gümrük
idareleri, 24 üncü maddede gümrük tarife pozisyonu numarası, tanımı ve menşe
ülkeleri belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında karşısında gösterilen
tutarlarda dampinge karşı kesin önlemi tahsil ederler. Yürürlük MADDE 26 – (1) Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 27 – (1) Bu Tebliğ
hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 11
Ağustos 2016 PERŞEMBE Resmî
Gazete Sayı
: 29798 |