GÜNCEL:
31/07/2016 |
|||||||||||||||||||||||||||
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2016/34) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 15/7/2015 tarihli ve 29417 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2015/32)
ile başlatılan ve Ekonomi Bakanlığı tarafından yürütülen nihai gözden geçirme
soruşturmasının tamamlanması neticesinde alınan kararın yürürlüğe
konulmasıdır. Dayanak MADDE
2 – (1)
Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
3 – (1)
Bu Tebliğde geçen; a)
Anlaş: Anlaş Anadolu Lastik Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketini, b)
Bakanlık: T.C. Ekonomi Bakanlığını, c) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, ç) GTİP:
Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, d) GTP:
Gümrük tarife pozisyonunu, e) NGGS:
Nihai gözden geçirme soruşturmasını, f) TÜİK:
Türkiye İstatistik Kurumunu, g) UTM:
Uluslararası Ticaret Merkezi (International Trade Center)’ni, ğ)
Vietnam: Vietnam Sosyalist Cumhuriyetini, h)
Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel Bilgi ve İşlemler Mevcut önlem ve soruşturma MADDE 4 – (1) 27/9/2004 tarihli ve 25596 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2004/21)
ile “motosiklet dış lastikleri”nin Çin Tayvanı menşeli olanlarında
CIF Bedelin %6’sı; Vietnam menşeli olanlarında ise CIF bedelin %29’u
oranlarında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. Aynı Tebliğ
kapsamında “motosiklet iç lastikleri”nin Çin Tayvanı menşeli olanlarında
CIF bedelin %21’i; Vietnam menşeli olanlarında ise CIF bedelin %49’u
oranlarında dampinge karşı kesin önlem
yürürlüğe konulmuştur. Söz konusu önlemin yürürlük süreleri, gerçekleştirilen
NGGS neticesinde 17/7/2010 tarihli ve 27644
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/20)
ile mevcut haliyle uzatılmıştır. (2) 21/3/2015 tarihli ve 29302
sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/4) ile
söz konusu ürüne ilişkin önlemin 17/7/2015 tarihinde sona ereceği, yerli
üretim dalının mevzuatta öngörülen sürede yeterli delillerle desteklenmiş bir
başvuru ile NGGS açılması talebinde bulunabileceği duyurulmuştur. (3)
Dampinge karşı önlemin sona ermesinin dampingin ve zararın devamı veya
yeniden meydana gelmesi ihtimalini doğuracağı iddiasıyla yerli üretici Anlaş
firması tarafından yapılan başvuru üzerine, 15/7/2015 tarihli ve 29417
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/32)
ile başlatılan NGGS tamamlanmıştır. Yerli üretim dalının temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında ve soruşturma
müddetince iletilen bilgi ve belgelerin incelenmesi neticesinde, şikâyetçi
yerli üreticinin Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim
dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Bahse konu yerli üretici
bu Tebliğin geri kalan kısımlarında “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve toplanan bilgilerin
değerlendirilmesi MADDE 6 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip,
soruşturma konusu ürünün Bakanlık tarafından bilinen soruşturma konusu
ülkelerdeki üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik
ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkede yerleşik diğer
üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen Vietnam’ın Ankara Büyükelçiliğine ve Taipei Ekonomik ve Kültür Misyonuna
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur. (2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli
olmayan metnine ve soru formlarına nereden erişileceği hususunda bilgi
verilmiştir. (3) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dâhil
37 gün süre tanınmıştır. (4) Yerli üretim dalı, soruşturma süresi boyunca Bakanlık ile
işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin
etmiştir. (5) Kendilerine ithalatçı soru formu iletilen firmaların iki
tanesinden cevap alınmıştır. (6) Üretici/ihracatçı soru formuna ilişkin olarak hiçbir
firmadan cevap alınmamıştır. (7) Soruşturmaya ilişkin bilgi ve bulguların tamamlanması
akabinde, soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil edecek bilgi,
bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren nihai bildirim; 22-23/6/2016 tarihlerinde soruşturma konusu ülkelerin
Ankara’daki Büyükelçilikleri/Misyonları ile soruşturma sırasında görüş
bildiren taraflara iletilmiştir. (8) İlgili tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm
bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında
somut, nesnel ve tevsik edilebilir olanlarına bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
değinilmiştir. Yerinde doğrulama soruşturması MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi
çerçevesinde yerli üretim dalı nezdinde yerinde doğrulama soruşturması
gerçekleştirilmiştir. Gözden geçirme dönemi MADDE 8 – (1) Önlemin yürürlükten kalkması
durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olup olmadığının tespiti için 1/1/2012-31/12/2014 arasındaki dönem gözden
geçirme dönemi olarak saptanmıştır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün MADDE 9 – (1) Soruşturma konusu ürün,
4013.90.00.00.11 GTİP altında yer alan “motosiklet iç lastiği” ile4011.40 GTP altında yer alan “motosiklet dış lastiği”dir. (2) Motosiklet dış lastiği, sentetik
kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırt
lastiği çekimi (extrusion), topuk teli imali, beze kauçuk kaplama ve eğik kesme ile
yanak bezi hazırlama işlemleri ve müteakiben iç ve dış boyama ile pişirme
uygulanarak; motosiklet iç lastiği ise, butil kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve
kimyasal karışımdan oluşan hamura sırasıyla süzme, lastik çekim, boya, kesme, sübap çakma, ekleme uçların ek yersiz
birleştirilmesi, pişim, şişirme, aksesuar takımı ve vakum işlemleri
uygulanarak imal edilmektedir. (3) Yerli üretim dalı tarafından üretilen ürünler ile soruşturma
konusu ülke menşeli ürünlerin benzer ürün olduğu tespiti önleme esas
soruşturmada (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu soruşturmada ise, yerli üretim
dalı tarafından üretilen ürünler ile soruşturma konusu ülkeden ithal edilen
önleme konu ürünlerin işlevsel özellikleri, fiziksel özellikleri, kullanım
alanları, dağıtım kanalları, kullanıcıların ürünü algılaması ve ürünlerin
birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer ürün olma durumlarını ortadan
kaldıracak bir değişiklik olduğuna dair bir tespitte bulunulmamıştır. Bu
nedenle, söz konusu ürünlerin Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde benzer
ürün olduğu tespiti geçerliliğini korumaktadır. (4) Motosiklet iç ve dış lastiklerinin jant üzerinde takılı
olarak ithal edilmesi suretiyle önlemin
etkisinin azaltıldığına ilişkin görüşler 25/7/2015 tarihli ve 29425
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/34)
ile tamamlanan nihai gözden geçirme soruşturması
sırasında alınmış, bahse konu soruşturma kapsamında bu görüşler incelenmiş ve
soruşturma konusu ürün kapsamına jant üzerine takılan motosiklet iç ve dış
lastiklerinin de alınmasının uygun olacağı değerlendirilmiş olup, işbu
soruşturma neticesinde söz konusu ürünler önlem kapsamına alınmıştır. (5) Soruşturma konusu ürün ile ilgili açıklamalar genel içerikli
olup, uygulamaya esas olan bilgi, yürürlükteki Türk Gümrük Tarife Cetvelinde
bulunan ilgili GTP, GTİP ve karşılığı eşya tanımıdır. (6) Önleme tabi ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan
tarife pozisyonlarında ve/veya tanımlarında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Dampingin Devamı veya Yeniden Meydana Gelme İhtimali Genel açıklamalar MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin devam etmesinin veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olup olmadığı incelenmiştir. (2) Yönetmeliğin 41 inci maddesi çerçevesinde soruşturma
sırasında yeniden damping marjı hesaplanmamış, esas soruşturmada hesaplanmış olan damping
marjları gösterge olarak dikkate alınmıştır. Esas soruşturmada tespit edilen damping marjları MADDE 11 – (1) Esas soruşturmada tespit edilen damping marjları, önlemin uygulanmadığı ortamda ihracatçı firmaların
davranışlarını ve muhtemel dampinge konu ithalatın seviyesini göstermesi
açısından önem taşımaktadır. (2) Buna göre, esas soruşturmada önleme konu ülkelerden yapılan
soruşturma konusu ürünlerin ithalatlarında CIF ithalat değerinin %6’sı ile
%50’si arasında değişen oranlarda damping marjları tespit edilmiştir. BEŞİNCİ BÖLÜM Zararın Devamı veya Yeniden Meydana Gelme İhtimali Genel açıklamalar MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde, yerli üretim dalındaki zarar
durumu ve önlemin yürürlükten kalkması halinde zarara etki edebilecek
muhtemel gelişmeler incelenmiştir. Bu çerçevede, ithalatın miktarı ve
muhtemel gelişimi, fiyatlarının gelişimi, fiyat baskısı ve kırılması ile
yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelenmiştir. İthalat verileri
incelenirken, 2012-2014 dönemi verileri dikkate alınmıştır. (2) Soruşturma konusu ürünün genel ithalatı ve soruşturmaya konu
ülkelerden yapılan ithalatının incelenmesinde TÜİK verileri kullanılmıştır. Genel ithalatın gelişimi ve fiyatları MADDE 13 – (1) Motosiklet iç lastiği ürününün
2012-2014 döneminde tüm ülkelerden gerçekleşen ithalat rakamları
incelendiğinde 2012’de 939.167 adet olan ithalatın, 2013 yılında 1.277.214 adete yükseldiği, 2014 yılında ise 1.050.295 adete gerilediği
görülmektedir. 2012 yılında 1,59 ABD doları/adet olan birim fiyatın, 2013 ve
2014 yıllarında azalarak 1,53 ABD doları/adet ve 1,44 ABD doları/adet olduğu
görülmektedir. (2) Motosiklet dış lastiği ürününün 2012-2014 döneminde tüm
ülkelerden gerçekleşen ithalat rakamları incelendiğinde 2012’de 557.300 adet
olan ithalatın, 2013 yılında 607.018 adete yükseldiği, 2014 yılında ise 527.865 adete gerilediği
görülmektedir. 2012 yılında 12,13 ABD doları/adet olan birim fiyatın, 2013
yılında azalarak 11,65 ABD doları/adete gerilediği, 2014 yılında ise 13,55 ABD doları/adete yükseldiği
görülmektedir. Soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen ithalat ve
fiyatları MADDE 14 – (1) Motosiklet iç lastiğinin Çin Tayvanı’ndan gerçekleştirilen ithalatı incelendiğinde, ithalatın 2012 yılında
2.500 adetten, 2013 yılında 500 adete gerilediği, 2014 yılında ise 28.458 adete yükseldiği
görülmektedir. ÇinTayvanı menşeli ithalatın toplam motosiklet iç lastiği ithalatı içindeki
payının ise 2012 yılında %0,27 iken, 2013 yılında %0,04’e gerilediği, 2014
yılında ise %2,71’e yükseldiği görülmüştür. 2012 yılında 2,48 ABD doları/adet
olan motosiklet iç lastiği birim fiyatının 2013 yılında azalarak 2,29 ABD
doları/adet, 2014 yılında ise artarak 2,57 ABD doları/adet olduğu görülmektedir. (2) Motosiklet dış lastiğinin Çin Tayvanı’ndan gerçekleştirilen ithalatı incelendiğinde, ithalatın 2012 yılında
111.205 adetten, 2013 yılında 79.045 adete gerilediği, 2014 yılında ise 97.807 adete yükseldiği
görülmektedir. Çin Tayvanımenşeli ithalatın toplam motosiklet dış
lastiği ithalatı içindeki payının ise 2012 yılında %19,95 iken, 2013 yılında
%13,02’ye gerilediği, 2014 yılında ise %18,53’e yükseldiği görülmüştür. 2012
yılında 11,12 ABD doları/adet olan motosiklet dış lastiği birim fiyatının
2013 yılında 11,14 ABD doları/adet, 2014 yılında ise artarak 12,13 ABD
doları/adet olduğu görülmektedir. (3) Motosiklet iç lastiğinin Vietnam’dan gerçekleştirilen
ithalatı incelendiğinde, ithalatın 2012 yılında 33.990 adetten, 2013 yılında
25.945 adete, 2014 yılında ise 8.823 adete gerilediği
görülmektedir. Vietnam menşeli ithalatın toplam motosiklet iç lastiği
ithalatı içindeki payının ise 2012 yılında %3,62 iken, 2013 yılında %2,03’e,
2014 yılında ise %0,84’e gerilediği görülmüştür. 2012 yılında 2,03 ABD doları/adet
olan motosiklet iç lastiği birim fiyatının 2013 ve 2014 yıllarında 2,10 ABD
doları/adet ve 2,47 ABD doları/adet olduğu görülmektedir. (4) Motosiklet dış lastiğinin Vietnam’dan gerçekleştirilen
ithalatı incelendiğinde, ithalatın 2012 yılında 60 adetten, 2013 yılında 26 adete gerilediği, 2014 yılında ise 399 adete yükseldiği görülmektedir.
Vietnam menşeli ithalatın toplam motosiklet dış lastiği ithalatı içindeki
payının ise 2012 yılında %0,01 iken, 2013 yılında azalarak %0,004’e
gerilediği, 2014 yılında ise artarak %0,08’e yükseldiği görülmüştür. 2012
yılında 25,93 ABD doları/adet olan motosiklet dış lastiği birim fiyatının
2013 ve 2014 yıllarında 33,27 ABD doları/adet ve 13,44 ABD doları/adet olduğu
görülmektedir. Diğer ülkelerden ithalat ve ithalatın fiyatları MADDE 15 – (1) Çin Tayvanı ve Vietnam dışındaki ülkelerden gerçekleştirilen motosiklet iç
lastiği ithalatı 2012 yılında 902.677 adet, 2013 yılında 1.250.769 adet ve
2014 yılında 1.013.014 adettir. Üçüncü ülkelerden yapılan motosiklet iç
lastiği ithalatının birim fiyatlarına bakıldığında ise 2012 yılında 1,57 ABD
doları/adet, 2013 yılında 1,52 ABD doları/adet ve 2014 yılında 1,40 ABD
doları/adet olduğu görülmüştür. Çin Tayvanı ve Vietnam dışındaki ülkelerden yapılan ithalatın genel ithalat
içindeki payı incelendiğinde ise, 2012 yılında %96,11 olan söz konusu pay,
2012 yılında %97,93’e yükselmiş ve 2014 yılında ise %96,45’e gerilemiştir. (2) Çin Tayvanı ve Vietnam dışındaki ülkelerden gerçekleştirilen motosiklet dış
lastiği ithalatı 2012 yılında 446.035 adet, 2013 yılında 527.947 adet ve 2014
yılında 429.659 adettir. Üçüncü ülkelerden yapılan motosiklet dış lastiği
ithalatının birim fiyatlarına bakıldığında ise 2012 yılında 12,38 ABD
doları/adet, 2013 yılında 11,72 ABD doları/adet ve 2014 yılında 13,87 ABD
doları/adet olduğu görülmüştür. Çin Tayvanı ve Vietnam dışındaki ülkelerden yapılan ithalatın genel ithalat
içindeki payı incelendiğinde ise, 2012 yılında %80,03 olan söz konusu pay,
2012 yılında %86,97’ye yükselmiş ve 2014 yılında ise %81,40’a gerilemiştir. Türkiye benzer mal tüketimi ve pazar payları MADDE 16 – (1) Soruşturma konusu ithalatın nispi
olarak gelişimini görebilmek için, soruşturma konusu ülkelerden
gerçekleştirilen ithalatın toplam Türkiye benzer mal tüketimi içindeki
payları incelenmiştir. Bu bağlamda, öncelikle şikâyetçi ve diğer yerli
firmaların yurt içi satış miktarı ile genel ithalat miktarı toplanarak ilgili
yılda Türkiye benzer mal tüketimi elde edilmiştir. (2) Motosiklet iç lastiklerinin Türkiye benzer mal tüketimi 2012
yılı 100 alındığında, 2013 yılında 110’a yükselmiş, 2014 yılında ise 99’a
gerilemiştir. Pazar paylarına bakıldığında ise Çin Tayvanı’nın toplam pazar payı 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 18’e
düşmüş, 2014 yılında ise 1144’e yükselmiştir. Vietnam’ın pazar payı endeksi
2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 69’a, 2014 yılında 26’ya gerilemiştir.
Soruşturma konusu ülkeler dışındaki ülkelerden yapılan ithalatın pazar payı
ise 2012 yılında 100 kabul edildiğinde, 2013 yılında 125 ve 2014 yılında 113
olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan pazar payı
endeksi 2013 yılında 75’e gerilemiş, 2014 yılında ise 85’e yükselmiştir.
Diğer yerli üreticilerin 2012 yılında 100 olan pazar payı endeksi 2013
yılında 131’e, 2014 yılında ise 141’e yükselmiştir. (3) Motosiklet dış lastiklerinin Türkiye benzer mal tüketimi
2012 yılı 100 alındığında, 2013 yılında 107’ye yükselmiş, 2014 yılında ise
102’ye gerilemiştir. Pazar paylarına bakıldığında ise Çin Tayvanı’nın toplam pazar payı 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 67’ye
düşmüş, 2014 yılında ise 86’ya yükselmiştir. Vietnam’ın pazar payı endeksi
2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 41’e gerilemiş, 2014 yılında ise 654’e
yükselmiştir. Soruşturma konusu ülkeler dışındaki ülkelerden yapılan
ithalatın pazar payı ise 2012 yılında 100 kabul edildiğinde, 2013 yılında 111
ve 2014 yılında 95 olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının 2012 yılında
100 olan pazar payı endeksi 2013 yılında 94’e gerilemiş, 2014 yılında ise
111’e yükselmiştir. Diğer yerli üreticilerin 2012 yılında 100 olan pazar payı
endeksi 2013 yılında 122’ye yükselmiş, 2014 yılında ise 77’ye gerilemiştir. Fiyat kırılması ve fiyat baskısı MADDE 17 – (1) Fiyat kırılması, ithal ürün
fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üretim dalının yurt içi satış
fiyatlarının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını gösterir. Fiyat
kırılması hesabında, soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın
CIF bedeline Çin Tayvanı için motosiklet iç lastikleri için %4, motosiklet dış lastikleri
için %4,5 oranında gümrük vergisi ile soruşturma konusu her iki ülke için %2
oranında gümrükleme masrafı eklenerek soruşturma konusu ürünün Türk
piyasasına giriş fiyatları bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu
olmadığı bir ortamda soruşturma konusu ülkeler menşeli ürünün Türkiye pazarına
giriş fiyatların hangi düzeyde olacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün
kılmak amacıyla anılan fiyatlara dampinge karşı önlemler eklenmemiştir. Bu şekilde elde edilen fiyatlar
yerli üretim dalının ağırlıklı ortalama yurt içi satış fiyatları ile mukayese
edilerek soruşturma konusu ülkelerin ihraç fiyatlarının yerli üretim dalının
ağırlıklı iç satış fiyatlarını hangi oranda kırdıkları tespit edilmiştir. Buna göre 2012-2014 dönemi için yapılan
hesaplamalar sonucunda, yürürlükteki önlemin etkisiyle ithalatın yüksek
fiyatlı ürünlere kaydığı, bu sebeple Çin Tayvanı menşeli motosiklet iç lastiği ithalatının
2012 ve 2014 yıllarında, Vietnam menşeli motosiklet iç lastiği ithalatının
2014 yılında, Vietnam menşeli motosiklet dış lastiği ithalatının 2012 ve 2013
yıllarında yerli üretim dalının fiyatlarını kırmadığı tespit edilmiştir. Çin Tayvanı menşeli motosiklet iç lastiği ithalatının
yerli üretim dalının fiyatlarını 2013 yılında %x oranında, aynı ülke menşeli
motosiklet dış lastiği ithalatının yerli üretim dalının fiyatlarını 2012,
2013 ve 2014 yıllarında %2x, %2x ve %1x oranlarında, Vietnam menşeli
motosiklet iç lastiği ithalatının 2012 ve 2013 yıllarında yerli üretim
dalının fiyatlarını %2x ve %2x oranlarında, Vietnam menşeli motosiklet dış
lastiği ithalatının 2014 yılında yerli üretim dalının fiyatlarını %x oranında
kırdığı tespit edilmiştir. (2) Fiyat baskısı ise yerli üretim dalının ağırlıklı ortalama
yurt içi satış fiyatlarının dampingli ithalat sebebiyle baskı altında bulunması ve soruşturmaya konu
ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatı ile yerli üreticinin maliyetlerine makul
bir kâr oranı ekleyerek bulunan olması gereken fiyatın karşılaştırılmasıdır.
Buna göre 2012-2014 dönemi için yapılan hesaplamalar sonucunda, yürürlükteki
önlemin etkisiyle ithalatın yüksek fiyatlı ürünlere kaydığı, bu sebeple ÇinTayvanı ve Vietnam menşeli motosiklet iç lastiği
ithalatının 2014 yılında, Vietnam menşeli motosiklet dış lastiği ithalatının
2012, 2013 ve 2014 yıllarında yerli üretim dalının fiyatlarını baskı altında
tutmadığı görülmüştür. Çin Tayvanımenşeli motosiklet iç lastiği ithalatının
yerli üretim dalının fiyatlarını 2012 ve 2013 yılları için %1x ve %1x
oranlarında, Çin Tayvanı menşeli motosiklet dış lastiği ithalatının ise yerli üretim
dalının fiyatlarını 2012, 2013 ve 2014 yıllarında %4x, %2x ve %x oranlarında
baskı altında tuttuğu tespit edilmiştir. Vietnam menşeli motosiklet iç
lastiği ithalatının 2012 ve 2013 yıllarında yerli üretim dalının fiyatlarını
%4x ve %3x oranlarında baskı altında tuttuğu görülmüştür. Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri MADDE 18 – (1) Soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen
ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, yerli
üretim dalının verileri esas alınmıştır. Miktar adet temelinde
değerlendirilmiştir. (2) Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi
amacıyla Türk Lirası temelindeki veriler için yıllık ortalama Üretici
Fiyatları Endeksi kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler esas
alınmış ve veriler 2012 yılı verileri 100 birim olacak şekilde
endekslenmiştir. (3) Motosiklet iç lastikleri için yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri aşağıdaki gibidir: a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan adet temelinde
üretim miktar endeksi, 2013 yılında 90’a inmiş, 2014 yılında ise 101’e
çıkmıştır. 2) Yerli üretim dalının üretim kapasitesi gözden geçirme dönemi
boyunca sabit kalmıştır. 3) Söz konusu üründe, kapasite kullanım oranı endeksi, 2012
yılında 100 iken, 2013 yılında 90’a gerilemiş, 2014 yılında ise 101’e
yükselmiştir. b) Yurt içi satışlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt içi satış
miktar endeksi 2013 ve 2014 yıllarında 83 ve 84 olarak gerçekleşmiştir. c) Yurt içi birim fiyatlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt içi birim
fiyat endeksi, 2013 ve 2014 yıllarında 101 ve 99 olarak gerçekleşmiştir. ç) Yurt dışı satışlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt dışı satış
miktar endeksi, 2013 yılında 191’e, 2014 yılında ise 351’e yükselmiştir. d) Yurt dışı birim fiyatlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt dışı birim fiyat
endeksi 2013 ve 2014 yıllarında 88 olarak gerçekleşmiştir. e) Pazar payı 1) Yerli üretim dalının pazar payı endeksi 2012, 2013 ve 2014
yıllarında sırasıyla 100, 75 ve 85 şeklinde gerçekleşmiştir. f) Maliyetler 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan birim ticari
maliyet değer endeksi, 2013 yılında 93, 2014 yılında ise 83 olarak
gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan birim sınai maliyet değer endeksi, 2013 yılında 93, 2014 yılında ise 92
olarak gerçekleşmiştir. g) Kârlılık 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında -100 olan yurt içi
satışlardan ürün kârı endeksi, 2013 yılında 6’ya, 2014 yılında ise 99’a
yükselmiştir. Yurt dışı satışlardan ürün kârı endeksi ise 2012, 2013 ve 2014
yıllarında -100, -109 ve -64 olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının
bütün satışlardan ürün kârı endeksi ise 2012 yılı -100 kabul edildiğinde,
2013 yılında -28’e ve 2014 yılında 40’a yükselmiştir. ğ) Stoklar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan adet temelinde
stok endeksi, 2013 yılında 103’e, 2014 yılında ise 130’a yükselmiştir. Değer
temelinde stok endeksi ise 2012, 2013 ve 2014 yıllarında 100, 100 ve 126
olarak gerçekleşmiştir. 2) Stok çevrim hızı endeksi ise 2012 yılı 100 kabul edildiğinde,
2013’te 87’ye, 2014’te 77’ye gerilemiştir. h) İstihdam 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan işçi sayısı
endeksi 2013 yılında 91’e ve 2014 yılında ise 74’e gerilemiştir. 2012 yılı
için 100 olarak kabul edilen idari personel endeksi 2013 yılında 115’e
yükselmiş ve 2014 yılında 94’e düşmüştür. ı) Verimlilik 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan verimlilik
endeksi, 2013’te 99’a düşmüş, 2014’te ise 136’ya yükselmiştir. i) Nakit akışı 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında -100 olan nakit akış
endeksi, 2013’te -22’ye, 2014’te 48’e yükselmiştir. j) Büyüme 1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin aktif
büyüklüğü reel olarak 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 123’e, 2014 yılında
ise 146’ya yükselmiştir. k) Ücretler 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan aylık brüt işçi
ücreti endeksi, 2013’te 129’a yükselmiş, 2014’te ise 115’e düşmüştür. l) Sermaye ve yatırımları arttırma yeteneği Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin öz sermayesi
2012, 2013 ve 2014 yılları için 100, 97 ve 99 olarak gerçekleşmiştir. Yerli
üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin toplam yatırımları 2012 yılında
100 iken, 2013 yılında 242’ye, 2014 yılında ise 496’ya yükselmiştir. m) Yatırımların geri dönüş oranı 1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin (Kâr/Özkaynak) oranı 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında
212’ye ve 2014 yılında 1770’e yükselmiştir. (4) Motosiklet dış lastikleri için yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri aşağıdaki gibidir: a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan adet temelinde
üretim miktar endeksi, 2013 yılında 117’ye, 2014 yılında ise 127’ye
çıkmıştır. 2) Yerli üretim dalının üretim kapasitesi gözden geçirme dönemi
boyunca sabit kalmıştır. 3) Söz konusu üründe, kapasite kullanım oranı endeksi, 2012
yılında 100 iken, 2013 yılında 117’ye, 2014 yılında ise 127’ye yükselmiştir. b) Yurt içi satışlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt içi satış
miktar endeksi 2013 ve 2014 yıllarında 101 ve 113 olarak gerçekleşmiştir. c) Yurt içi birim fiyatlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt içi birim
fiyat endeksi, 2013 ve 2014 yıllarında 106 ve 108 olarak gerçekleşmiştir. ç) Yurt dışı satışlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt dışı satış
miktar endeksi, 2013 yılında 294’e, 2014 yılında ise 321’e yükselmiştir. d) Yurt dışı birim fiyatlar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan yurt dışı satış
birim fiyat endeksi 2013 ve 2014 yıllarında 116 ve 135 olarak
gerçekleşmiştir. e) Pazar payı 1) Yerli üretim dalının pazar payı endeksi 2012, 2013 ve 2014
yıllarında sırasıyla 100, 94 ve 111 şeklinde gerçekleşmiştir. f) Maliyetler 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan birim ticari
maliyet değer endeksi, 2013 yılında 93, 2014 yılında ise 84 olarak
gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan birim sınai maliyet değer endeksi, 2013 yılında 92, 2014 yılında ise 89
olarak gerçekleşmiştir. g) Kârlılık 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında -100 olan yurt içi
satışlardan ürün kârı endeksi, 2013 yılında 125’e, 2014 yılında ise 351’e
yükselmiştir. Yurt dışı satışlardan ürün kârı endeksi ise 2012, 2013 ve 2014
yıllarında -100, -37 ve 43 olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının bütün
satışlardan ürün kârı endeksi ise 2012 yılı -100 kabul edildiğinde, 2013
yılında 39’a ve 2014 yılında 235’e yükselmiştir. ğ) Stoklar 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan adet temelinde
stok endeksi, 2013 yılında 100, 2014 yılında ise 114 olarak gerçekleşmiştir.
Değer temelinde stok endeksi ise 2012, 2013 ve 2014 yıllarında 100, 91 ve 97
olarak gerçekleşmiştir. 2) Stok çevrim hızı endeksi ise 2012 yılı 100 kabul edildiğinde,
2013 ve 2014 yıllarında 117 ve 115 olarak gerçekleşmiştir. h) İstihdam 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan işçi sayısı
endeksi 2013 yılında 91’e ve 2014 yılında ise 74’e gerilemiştir. 2012 yılı
için 100 olarak kabul edilen idari personel endeksi de 2013 yılında 115’e
yükselmiş ve 2014 yılında 94’e düşmüştür. ı) Verimlilik 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan verimlilik
endeksi, 2013’te 128’e, 2014’te ise 171’e yükselmiştir. i) Nakit akışı 1) Yerli üretim dalının 2012 yılında -100 olan nakit akış
endeksi, 2013’te 52’ye, 2014’te 330’a yükselmiştir. j) Büyüme 1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin aktif
büyüklüğü reel olarak 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 123’e, 2014 yılında
ise 146’ya yükselmiştir. k) Ücretler Yerli üretim dalının 2012 yılında 100 olan aylık brüt işçi
ücreti endeksi, 2013’te 129’a yükselmiş, 2014’te ise 115’e düşmüştür. l) Sermaye ve yatırımları arttırma yeteneği 1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin öz
sermayesi 2012, 2013 ve 2014 yılları için 100, 97 ve 99 olarak
gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin toplam
yatırımları 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 242’ye, 2014 yılında ise
496’ya yükselmiştir. m) Yatırımların geri dönüş oranı 1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin (Kâr/Özkaynak) oranı 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında
212’ye ve 2014 yılında 1770’e yükselmiştir. Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesi MADDE 19 – (1) Motosiklet iç lastikleri için yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde, yurt içi satışlar,
istihdam ve pazar payı gibi bazı temel göstergelerinde bozulmalar
gözlenmiştir. Gözden geçirme dönemi boyunca firmanın stokları artış
göstermiştir. Diğer taraftan, yürürlükte bulunan önlemin de etkisiyle yerli
üretim dalının yurt dışı satışlar, kârlılık ve ürün nakit akışı gibi bazı
temel göstergelerinde iyileşmeler görülmektedir. (2) Motosiklet dış lastikleri için yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri incelendiğinde, yürürlükte bulunan önlemin de etkisiyle üretim,
yurt içi ve yurt dışı satışlar, kârlılık ve nakit akışı gibi göstergelerde
gözden geçirme döneminde olumlu gelişmelerin yaşandığı görülmektedir. Diğer
taraftan, firmanın istihdam endeksinde azalış, stok miktar endeksinde artış
ve pazar payı endeksinde dalgalanmalar yaşanmıştır. ALTINCI BÖLÜM Dampingin ve Zararın Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimalinin Değerlendirilmesi Genel açıklamalar MADDE 20 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
hükümleri gereğince, önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olup olmadığı değerlendirilmiştir. Bu çerçevede, önleme tabi
ülkelerin ihracat potansiyeli, üçüncü ülkelerce uygulanan ticaret politikası
önlemleri ile talebi etkileyen unsurlar incelenmiştir. Soruşturma konusu ülkelerin ihracat potansiyeli MADDE 21 – (1) Soruşturma konusu ürünün küresel
piyasasındaki gelişmeler ve soruşturma konusu ülkelerdeki yerleşik kapasiteye
ilişkin inceleme, tespit edilebilen en yakın Gümrük Tarife Pozisyonlarına
ilişkin UTM verileri kullanılarak yapılmıştır. Analizde, UTM verileri
2012-2014 yılları arasında ton olarak değerlendirilmiştir. Söz konusu
istatistik verileri, önlem konusu ülkelerin önlem konusu üründeki üretim ve
ihracat kapasitelerine ilişkin önemli bir gösterge teşkil etmektedir. (2) UTM’nin verileri incelendiğinde, Çin Tayvanı’nın motosiklet dış lastiklerinde dünya çapında önde gelen
ihracatçılardan biri olduğu görülmektedir. Buna göre Çin Tayvanı’nın tüm dünyaya yapmış olduğu motosiklet dış lastiği ihracatı miktar
temelinde 2012 yılında 30.286 ton, 2013 yılında 30.593 ton ve 2014 yılında
31.697 ton olarak gerçekleşmiştir. Değer temelinde ise, 2012 yılında 147.826.000
ABD doları, 2013 yılında 139.456.000 ABD doları ve 2014 yılında 140.475.000
ABD doları olarak gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’nın 2012, 2013 ve 2014 yıllarında değer temelinde dünya ihracatından
aldığı pay sırasıyla %9,5, %8,4 ve %8,2’dir. (3) Çin Tayvanı’nın motosiklet iç lastiklerinde tüm dünyaya yapmış olduğu ihracat
incelendiğinde ise, miktar temelinde 2012 yılında 1.811 ton, 2013 yılında
1.616 ton ve 2014 yılında 1.393 ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. Değer
olarak ise, 2012 yılında 9.877.000 ABD doları, 2013 yılında 8.106.000 ABD
doları ve 2014 yılında 7.748.000 ABD doları olarak gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’nın 2012 yılında değer temelinde dünya motosiklet iç lastiği
ihracatından aldığı pay %2, 2013 ve 2014 yıllarında ise %1,6’dır. (4) UTM’nin verileri incelendiğinde, Vietnam’ın motosiklet iç lastiklerinde
dünya çapında önde gelen ihracatçılardan biri olduğu görülmektedir. Buna göre
Vietnam’ın tüm dünyaya yapmış olduğu motosiklet iç lastiği ihracatı miktar
temelinde 2013 yılında 7.721 ton ve 2014 yılında 7.007 ton olarak
gerçekleşmiştir. Değer temelinde ise, 2012 yılında 36.558.000 ABD doları,
2013 yılında 35.572.000 ABD doları ve 2014 yılında 37.373.000 ABD doları
olarak gerçekleşmiştir. Vietnam’ın 2012, 2013 ve 2014 yıllarında değer
temelinde dünya ihracatından aldığı pay sırasıyla %7,5, %7,1 ve %7,6’dır. (5) Vietnam’ın motosiklet dış lastiklerinde tüm dünyaya yapmış
olduğu ihracat incelendiğinde ise, miktar temelinde 2013 yılında 9.785 ton ve
2014 yılında 10.060 ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. Değer olarak ise,
2012 yılında 66.255.000 ABD doları, 2013 yılında 66.096.000 ABD doları ve
2014 yılında 76.443.000 ABD doları olarak gerçekleşmiştir. Vietnam’ın 2012,
2013 ve 2014 yıllarında değer temelinde dünya ihracatından aldığı pay sırasıyla
%4,3, %4 ve %4,5’tir. (6) Tüm bu veriler, Çin Tayvanı ve Vietnam’ın ihracat kapasitesinin büyüklüğünü göstermektedir.
Bu kapsamda, önlemin kalkması durumunda söz konusu potansiyelin Türkiye’ye
yönelebileceği değerlendirilmektedir. Üçüncü ülkelerce uygulanan ticaret politikası önlemleri MADDE 22 – (1) Brezilya’nın “G/ADP/N/280/BRA” belge nolu Temmuz-Aralık 2015 dönemini kapsayan 6 aylık Dünya Ticaret
Örgütü Bildirimi’nin 22 nci sayfasında yer aldığı üzere, Brezilya tarafından 19/12/2013 tarihinde Vietnam menşeli “motosiklet dış lastikleri” ithalatına
yönelik olarak bir dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur. Talebi etkileyen unsurlar MADDE 23 – (1) Yerli üretim dalı ve soruşturma
konusu ürünün ithalatçılarından edinilen bilgilere göre talebi etkileyen başlıca
unsurun fiyat olduğu, bunun yanında kalite, teknik özellikler ve satış
sonrası servis gibi unsurların da etkili olduğu anlaşılmaktadır. YEDİNCİ BÖLÜM Değerlendirme ve Sonuç Değerlendirme MADDE 24 – (1) Yapılan değerlendirmeler sonucunda,
soruşturma konusu ülkelerin Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi ihracat
kapasitelerinin bulunduğu, önlemin yürürlükten kalkması durumunda
üretici/ihracatçı firmaların önlemin yokluğundaki davranışlarını yansıtacak
olan esas soruşturmada tespit edilen ve son NGGS’de uygulanmaya devam edilen damping marjlarının önemli seviyelerde olduğu, Brezilya’nın 2013 yılında
Vietnam menşeli “motosiklet dış lastikleri”ne önlem aldığı, motosiklet iç lastiklerinde genel ve Çin Tayvanı menşeli ithalatın artış göstermesi de dikkate alındığında
önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin devam etmesinin veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir. (2) Yürürlükte bulunan önlemin etkisiyle,
motosiklet iç lastiklerinde yerli üretim dalının kârlılık ve nakit akışı gibi
temel göstergelerinde iyileşmeler; yurt içi satışlar, pazar payı ve istihdam
gibi diğer bazı ekonomik göstergelerinde bozulmalar yaşandığı, motosiklet dış
lastiklerinde ise üretim, yurt içi satışlar, kârlılık, nakit akışı ve pazar
payı gibi temel göstergelerinde iyileşmeler; stoklar ve istihdam gibi bazı
ekonomik göstergelerinde bozulmalar yaşandığı belirlenmiştir. Buna ek olarak,
zarar inceleme dönemi içinde bulunan bazı dönemlerde ithalatın yüksek fiyatlı
oranlara kayması sebebiyle kırılma ve baskıya rastlanmasa dahi geri kalan
dönemlerde soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın yerli
üretim dalının fiyatlarını kırdığı ve baskı altında tuttuğu dikkate
alındığında önlemin yürürlükten kalkması halinde zararın devam etmesinin veya
yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir. Karar MADDE 25 – (1) Yürütülen soruşturma sonucunda,
yürürlükteki önlemin ortadan kalkması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olduğu değerlendirilmiştir. (2) Öte yandan, Çin Halk Cumhuriyeti, Endonezya, Malezya ve
Tayland menşeli “motosiklet iç ve dışlastikleri”ne karşı yürütülen NGGS’nin sonuçlarını içeren İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2015/34) ile yapılan düzenlemeye benzer şekilde
motosiklet iç ve dış lastiklerinin jant üzerinde takılı olarak ithal edilmesi
suretiyle önlemin etkisinin azaltılmasına mahal verilmemesi amacıyla
yürürlükte bulunan önlem tablosuna 8714.10.30.00.00 GTİP’i eklenerek madde tanımının “Tekerlekler ve bunların aksam parça
aksesuarları (yalnız 4011.40 GTP’de yer alan dış lastikleri ihtiva eden tekerlekler, jantı hariç
veya yalnız 4013.90.00.00.11 GTİP’de yer alan iç lastikleri ihtiva eden tekerlekler, jantı hariç)”
şeklinde yapılmasının uygun olacağı değerlendirilmiştir. (3) Bu çerçevede, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme
Kurulunun kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile soruşturma konusu ürün için
İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/20) ile
uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin tabloda belirtilen şekilde değiştirilerek
uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
Uygulama MADDE 26 – (1) Gümrük idareleri, 25 inci maddede
gümrük tarife pozisyonu, tanımı ve menşe ülkeleri belirtilen eşyanın, diğer
mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ithalatında karşısında gösterilen
oranda dampinge karşı kesin önlemi tahsil ederler. Yürürlük MADDE 27 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 28 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
yürütür. 31
Temmuz 2016 PAZAR Resmî
Gazete Sayı
: 29787 |