Ekonomi
Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2016/46) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin
amacı, OYKA Kağıt Ambalaj Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi tarafından yapılan
başvuruya istinaden Finlandiya, Rusya, Polonya ve Brezilya menşeli “metrekare
ağırlığı 175 gramı geçmeyen beyazlatılmamış kraftlayner kağıtlar” ürününün
ithalatına ilişkin olarak damping soruşturması
açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde
geçen; a) Bakanlık: Ekonomi
Bakanlığını, b) Brezilya: Brezilya Federal
Cumhuriyetini, c) Finlandiya: Finlandiya
Cumhuriyetini, ç) Genel Müdürlük: Bakanlık
İthalat Genel Müdürlüğünü, d) GTİP: Gümrük tarife
istatistik pozisyonunu, e) Kanun: 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanunu, f) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı, g) OYKA: OYKA Kağıt Ambalaj Sanayi ve
Ticaret Anonim Şirketini, ğ) Polonya: Polonya
Cumhuriyetini, h) Rusya: Rusya Federasyonunu, ı) TÜİK: Türkiye İstatistik
Kurumunu, i) UTM: Uluslararası Ticaret
Merkezini, j) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği, ifade eder. Başvuru konusu ürün MADDE 4 – (1) Başvuru konusu
ürün, 4804.11.11.10.00, 4804.11.15.10.00 ve 4804.11.90.10.00 GTİP’leraltında yer alan “metrekare ağırlığı 175 gramı
geçmeyen beyazlatılmamış kraftlayner kağıtlar”dır. (2) Bahse konu GTİP’ler, bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette
değildir. (3) Başvuru konusu ürünün
Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya
tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel
teşkil etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru
aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde başvuru yeterliliğine sahip olan yerli üreticinin Yönetmeliğin
18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz
olduğu anlaşılmıştır. Bu kapsamda, OYKA firması bu Tebliğin ilgili
bölümlerinde yerli üretim dalı olarak anılacaktır. Damping iddiası MADDE 6 – (1) Damping
belirlemesinde normal değer hesabı, şikâyete konu ülkeler Finlandiya, Rusya,
Polonya ve Brezilya menşeli ithal ürünün gerek iç piyasa satışlarına gerekse
de şikayete konu ülkelerdeki
üretim maliyetlerine ilişkin veriler bulunamadığından, eldeki mevcut
verilerden hareketle, emsal olarak yerli üretim dalının 2016 yılı ilk 6 aylık
dönemi üretim maliyetleri esas alınarak yapılmıştır. Bu çerçevede, yerli
üretim dalının üretim maliyetine, satış, genel ve idari giderler ve finansman
giderleri ile makul bir kâr eklenerek oluşturulmuş normal değer elde
edilmiştir. (2) İhraç fiyatının
tespitinde, TÜİK’den elde edilen 2016
yılı ilk 6 aylık dönemine ait şikâyet konusu ürünün şikâyet konusu ülkelerden
gerçekleşen ithalatının CIF ağırlıklı ortalama ihraç fiyatları esas
alınmıştır. Söz konusu birim ihraç fiyatlarından harici navlun ve sigorta
bedelleri düşürülerek fiyatlar fabrika çıkış aşamasına getirilmiştir. (3) Bu maddede açıklandığı
şekilde tespit edilen normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatları mümkün
olduğu ölçüde aynı ticari aşamada, fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılmış
olup şikâyete konu ülkeler menşeli ürün için hesaplanan damping marjlarının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde
zikredilen ihmal edilebilir oranların üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Zarar tehdidi ve
nedensellik iddiası MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi
çerçevesinde zarar tehdidi iddiasının incelenmesi amacıyla şikâyet konusu
ülkelerden gerçekleşen ithalatın miktar temelindeki seyri, pazar payı,
şikâyet konusu ülkeler menşeli ithalatın yerli üretim dalının iç satış
fiyatlarını nasıl etkilediği ve yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin
durumu değerlendirilmiştir. (2) Şikâyet
konusu ülkeler menşeli şikâyet konusu ürün ithalatının hem mutlak olarak hem
de genel ithalat içerisindeki payının 2014 yılı ilk 6 aylık dönemine kıyasla
2016 yılı ilk 6 aylık döneminde önemli oranda yükseldiği; aynı zamanda söz
konusu ülkeler menşeli ithalatın 2014 yılı ilk 6 aylık dönemine kıyasla 2016
yılı ilk 6 aylık dönemi itibarıyla Türkiye iç piyasasındaki pazar paylarının
da arttığı tespit edilmiştir. (3) Şikâyet konusu ülkeler
haricindeki diğer ülkeler menşeli ithalatın Türkiye pazarından aldığı pay
önemli ölçüde azalırken, başvuru konusu ülkelerin pazar paylarını
arttırdıkları gözlenmiştir. (4) Şikâyet
konusu ülkeler menşeli ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını 2014-2016
(6 aylık) döneminin bazı alt dönemlerinde kırmadığı ve baskı altında
tutmadığı ancak söz konusu ülkeler menşeli ithalatın birim fiyatlarının
sürekli bir biçimde düşüş eğilimi izlediği dikkate alındığında ileride fiyat
kırılması ve fiyat baskısının ortaya çıkmasının söz konusu olabileceği
değerlendirilmiştir. (5) Yerli üretim dalının yurt
içi satışlar, yurt içi satışlardan ürün karı, verimlilik, ürün nakit artışı
gibi bazı göstergelerinde 2015 (6 aylık) döneminde bozulmalar ve yine aynı
dönemde stok miktarında artış gözlenmekle birlikte, ekonomik göstergelerinin
genel olarak olumlu bir seyir izlediği tespit edilmiştir. (6) Şikâyet konusu ülkelerin
ihracat kapasitelerinin önemli seviyelerde olduğu ve UTM’nin verilerine göre
2015 yılı dünya kraftlayner kağıt ihracatı bakımından
Polonya’nın 3 üncü, Rusya Federasyonu’nun 5 inci ve Brezilya’nın 6 ncı sırada yer aldığı
tespit edilmiştir. (7) Başvuru aşamasında
sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas alınarak
yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen
ithalatın Yönetmeliğin 17 nci maddesinin yedinci
fıkrası çerçevesinde, yerli üretim dalında maddi zarar tehdidine yol açtığı
değerlendirilmiştir. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde bir damping soruşturmasının
açılabilmesi için başvuruda yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu tarafından
Finlandiya, Rusya, Polonya ve Brezilya menşeli 4804.11.11.10.00,
4804.11.15.10.00 ve 4804.11.90.10.00 GTİP’leri altında kayıtlı
“metrekare ağırlığı 175 gramı geçmeyen beyazlatılmamış kraftlayner kağıtlar” ürününe
yönelik olarak bir damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir. (2) Soruşturma, Genel
Müdürlük tarafından yürütülür. Soru formları ve
bilgilerin toplanması MADDE 9 – (1) Soruşturma
açılmasını müteakip, başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen
soruşturmaya konu ürünün ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde
yerleşik bilinen üreticilerine/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkelerin
Ankara’daki Büyükelçiliklerine bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl
erişileceği hususunda bilgi verilir. (3) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Bakanlığa ait internet
sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır. (4) Soruşturmaya ilişkin
yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna
ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve
taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde
sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (5) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir. (6) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkra kapsamına
girmeyen ürünü girdi olarak kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları,
tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi
diğer ilgili taraflar görüşlerini 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen süre içerisinde Genel Müdürlüğe sunabilir. (7) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir. (8) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci
ve üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi,
belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas
bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili
taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte
olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 10 – (1) 9 uncu maddenin
birinci fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar
için soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 9 uncu maddenin üçüncü ve
beşinci fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilemediği bütün ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin
cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden 9 uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamına
giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 11 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre
yapılabilir. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde, bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Geçici önlem alınması ve
önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE 12 – (1) Kanun ve
Kararın ilgili hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem
uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak
uygulanabilir. (2) Önlemlerin uygulanmasında
başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır. Yetkili merci ve adresi MADDE 13 – (1) Soruşturmayla
ilgili bilgi, belge ve görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı
olarak iletilmesi gerekir: T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi Söğütözü Mah. 2180 Cad. No:
63 Çankaya/ANKARA Faks:+90-312-204 8633 E-posta: dms260@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE 14 – (1) Soruşturma, bu
Tebliğin yayımı tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ
hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 30 Ekim 2016
PAZAR Resmî Gazete Sayı : 29873 |