Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2017/16) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğin amacı, Aykonsan-Aydın Kontrplak Orman Ürünleri San. Nak. İç ve
Dış Tic. Ltd. Şti., Bizon Ağaç San. ve Tic. A.Ş., Dastaş Demircioğlu Ağaç
San. ve Tic. A.Ş., Erbaa Kaplama San. ve Tic. Ltd. Şti. ve Taşköprü Tarım
Hayvancılık Orman Ürünleri Tekstil Madencilik Tic. ve San. A.Ş. firmaları
adına Kontrplak Üreticileri Derneği tarafından gerçekleştirilen başvuruya
istinaden Çin Halk Cumhuriyeti menşeli “kontrplak” ürününe yönelik yürürlükte
bulunan dampinge karşı kesin önleme ilişkin olarak nihai gözden geçirme
soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1)
Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a)
Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) ÇHC:
Çin Halk Cumhuriyetini, c) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, ç) GTP:
Gümrük tarife pozisyonunu, d)
KONÜDER: Kontrplak Üreticileri Derneğini, e) NGGS:
Nihai Gözden Geçirme Soruşturmasını, f) TGTC:
İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, g)
Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ğ) YÜD:
Yerli üretim dalını, ifade eder. Önleme tabi ürün MADDE 4 – (1)
Önleme tabi ürün, 4412.10,
4412.31,
4412.33,
4412.34
ve 4412.39
GTP’lerde yer alan “kontrplak”tır. (2) TGTC’ye ilişkin 30/12/2016 tarihli ve 29934 sayılı (2.
Mükerrer) Resmî Gazete’de yayımlanan 20/12/2016 tarihli ve 2016/9645 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca, 4412.32 nolu GTP’te sınıflandırılan ürünler,
4412.33
ve 4412.34
nolu GTP’lerde sınıflandırılmaya başlanmıştır. (3) Bahse konu GTP’ler, yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir. (4) Önleme tabi ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1)
Başvuru aşamasında sunulan delillerden, KONÜDER tarafından adına başvuru
yapılan firmaların Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci maddeleri çerçevesinde
yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmış olup Tebliğin
ilgili bölümlerinde bu firmalar, YÜD olarak anılacaktır. (2) Söz konusu başvuru, Akça Kontrplak Fabrikası San. ve Tic.
A.Ş., Anıl Orman Ürün San. ve Dış Tic. Ltd. Şti., Bayrak Ağaç Ür. San. ve
Tic. Ltd. Şti., Bayrak Kontraplak Orman Ürünleri İnşaat Sanayi ve Tic. Ltd.
Şti., Çağ Orman Ürünleri ve Oto A.Ş., Deksan Demircioğlu Kontrplak Fabrikası,
Dülger Mobilya İmalat Ticaret ve Sanayi Ltd. Şti., Menta Mobilya Koltuk Malz.
Orm. Ür. Nak. San. Tic. Ltd. Şti., Panel Kontrplak San. ve Tic. Ltd. Şti,
Pelit Arslan Kontrplak Fabrikası A.Ş., Petek Kontrplak San. ve Tic. A.Ş.,
Sağlamlar Orman Tarım Ürün. Tic. ve San. A.Ş., TKS Tosya Ağaç Kaplama ve
Yonga Levha San. Tic. A.Ş. ve Tunçay Kontrplak Orman Ürünleri İnş. Tur. Tic.
ve San. Ltd. Şti. tarafından da desteklenmektedir. Mevcut önlem MADDE 6 – (1)
20/10/2006 tarihli ve 26325 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2006/28)
uyarınca ÇHC menşeli “kontrplak” için metreküp başına 240 ABD Doları dampinge
karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) Söz
konusu önleme ilişkin yürütülen ilk NGGS, 10/7/2012 tarihli ve 28349 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/16)
ile sonuçlandırılmış ve dampinge karşı kesin önlemin aynen uygulanmaya devam
edilmesine karar verilmiştir. (3) ÇHC
menşeli kontrplakların ithalatında uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin
menşe saptırması yapılarak etkisiz kılındığı iddiası ile başlatılan
önlemlerin etkisiz kılınmasına karşı soruşturma neticesinde, 28/10/2016
tarihli ve 29871 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2016/45)
ile Bulgaristan ve Vietnam menşeli olarak beyan edilen ve/veya bu ülke
çıkışlı soruşturma konusu ürün ithalatında, yürürlükte bulunan dampinge karşı
kesin önlem ile aynı tutarda dampinge karşı kesin önlemin yürürlüğe
konulmasına karar verilmiştir. Gerekçe MADDE
7 – (1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin ikinci fıkrası hükmünce, 12/1/2017 tarihli ve 29946 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2017/2)
ile mevcut önlemin yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli
üreticilerinin veya yerli üretim dalı adına hareket ettiğini tevsik eden gerçek veya tüzel kişi ya da kuruluşların mevzuatta
öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS
açılması talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur. (2) Mezkûr ilanı müteakip YÜD tarafından iletilen başvuruların
incelenmesi neticesinde, ÇHC menşeli önleme konu ürün için uygulanan dampinge
karşı önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi
veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir NGGS
açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu
anlaşılmıştır. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1)
Yapılan inceleme sonucunda; NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve
delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme
Kurulu kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile ÇHC menşeli önlem konusu ürüne
yönelik olarak Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına
karar verilmiştir. (2) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından yürütülür. Piyasa ekonomisi değerlendirmesi MADDE 9 – (1)
ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu
ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin Ek 1 inci maddesindeki ölçütler
çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 11 inci maddede
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci
maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır.
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülkeler
için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi
öngörülür. Soru formları ve bilgilerin toplanması MADDE 10 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda belirtilen ve
Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen ithalatçılarına,
soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına ve
soruşturmaya konu ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli
olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye yer verilir. (3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim
gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların
soru formuna Bakanlığın internet sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri
mümkündür. (4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe
yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar
dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak Türkçe
sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi, belge,
görüş ve talepler dikkate alınmaz. (5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde
soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini,
destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı olarak 11 inci maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir. (6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden;
ancak bu maddenin birinci fıkra ve üçüncü fıkra kapsamına girmeyen meslek
kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren
sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler gibi diğer ilgili
taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 11 inci maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7) İlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar,
soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili
tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi, telefon
ve faks numaraları belirtilir. (8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci
fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve
görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin
makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 11 – (1)
10 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün
ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi
dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında yer alan bildirimin
gönderilemediği ilgili taraflar ile beşinci fıkrasında belirtilen bütün
ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin
cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden 10
uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 12 – (1)
Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin
verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri
sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı
engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi
hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde
soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz
şekilde, mevcut verilere göre yapılır. (2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen
işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu
işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir. Meri önlemin uygulanması MADDE 13 – (1)
Yönetmeliğin 35 inci maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca meri önlem
soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam eder. Yetkili merci ve adresi MADDE 14 – (1)
Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile görüşlerin aşağıda belirtilen
yetkili mercie iletilmesi gerekir. T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi Söğütözü Mah. 2176 Cad. No:63 Çankaya/ANKARA Faks: +90 312 204 86 33 E-posta: ngs187@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın başlangıç tarihi MADDE 15 – (1)
Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16 – (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 17 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 5
Temmuz 2017 ÇARŞAMBA Resmî
Gazete Sayı
: 30115 |