GÜNCEL: 06/03/2018 |
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2018/8) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Gedik Kaynak
Sanayi ve Ticaret A.Ş. ve Oerlikon Kaynak Elektrodları ve Sanayi A.Ş. tarafından yapılan başvuruya istinaden
Vietnam Sosyalist Cumhuriyeti menşeli “özlü kaynak telleri” ithalatına
yönelik olarak damping soruşturması
açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar
ve kısaltmalar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) Gedik: Gedik Kaynak Sanayi ve Ticaret A.Ş.’yi, c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü, ç) GTİP: Gümrük tarife istatistik
pozisyonunu, d) Kurul: İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunu, e) Oerlikon: Oerlikon Kaynak Elektrodları ve Sanayi A.Ş.’yi, f) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına
Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, g) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu, ğ) Vietnam: Vietnam Sosyalist
Cumhuriyeti’ni, h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli
ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ı) YÜD: Yerli üretim dalını, ifade eder. Başvuru konusu ürün MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürün, “adi
metallerden içi doldurulmuş teller (elektrikli ark kaynağı yapmak için)”
tanımlı 8311.20.00.00.00 GTİP’te sınıflandırılan
“özlü kaynak telleri”dir. (2) Bahse konu GTİP, bilgi
amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Başvuru konusu
ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca başvuru
yeterliliğine sahip olan yerli üretici Gedik ve Oerlikon firmalarının
Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde, başvuru konusu ürünün Türkiye’deki
bilinen yerli üreticileri olarak yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz
oldukları anlaşılmıştır. Bu kapsamda, Gedik ve Oerlikon firmaları
bu Tebliğin ilgili bölümlerinde YÜD olarak anılacaktır. Damping iddiası MADDE 6 – (1) Normal değerin tespitinde
Vietnam’da geçerli iç piyasa fiyatlarına ulaşılamamış olup oluşturulmuş
normal değer kullanılmıştır. YÜD tarafından 2017 yılı için başvuru konusu
ürünün üretiminde kullanılan hammaddelerin birim maliyetlerine direkt işçilik;
yardımcı madde, dolaylı işçilik, enerji, paketleme, amortisman gibi
genel üretim giderleri; satış ve genel idari giderler; finansman giderleri
eklenmiş ve bu şekilde hesaplanan ticari maliyete makul bir kâr oranı ilave
edilerek oluşturulmuş normal değer hesaplanmıştır. Söz konusu değerin fabrika
çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (2) İhraç değerinin tespiti
için 2017 yılına ait TÜİK verileri kullanılarak, başvuru konusu ürünün
Vietnam’dan ithalatında oluşan ortalama ihraç fiyatı dikkate alınmıştır. Söz
konusu ihraç fiyatı, harici navlun ve sigorta bedelleri düşürülerek fabrika
çıkış aşamasına getirilmiştir. (3) Bu maddede açıklandığı
şekilde tespit edilen normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatı mümkün olduğu
ölçüde aynı ticari aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika çıkış aşamasında,
karşılaştırılmış olup başvuruya konu ülke menşeli ürün için hesaplanan damping marjının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde
zikredilen ihmal edilebilir oranların üzerinde olduğu görülmüştür. Maddi zarar/zarar tehdidi ve nedensellik iddiası MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi
çerçevesinde maddi zarar/zarar tehdidi iddiasının incelenmesi amacıyla
şikâyet konusu ülkeden gerçekleşen ithalatın miktar bazlı seyri,
söz konusu ithalatın pazar payı ve YÜD’ünyurt içi satış fiyatları üzerindeki
etkisi, şikâyet konusu ülkenin ilgili ürüne ilişkin üretim kapasitesi
ile YÜD’ün ekonomik göstergelerinin durumu ve soruşturma konusu ürünün
stoklarındaki değişim değerlendirilmiştir. (2) Bu dönemde Vietnam menşeli
ithalatın miktar bazında ve Türkiye toplam ithalatı içindeki payı olarak
önemli oranda arttığı ve birim fiyatlarının genel ithalat birim fiyatlarının
oldukça altında olduğu belirlenmiştir. (3) 2015-2017 yılları arasında
söz konusu ürünün toplam tüketiminin bir miktar azalmasına karşın diğer
ülkelerin pazar payının önemli oranda düşmesiyle birlikte Vietnam menşeli
ithalatın pazar payının ciddi oranda yükseldiği, YÜD’ün ise pazar payının daha az oranda
bir artış gösterdiği anlaşılmaktadır. (4) Vietnam menşeli ithalatın
birim fiyatlarının YÜD iç piyasa satış fiyatlarını 2015-2017 yıllarında
kırdığı ve 2016 ve 2017 yıllarında ise baskıladığı tespit edilmiştir. (5) 2015-2017 döneminde YÜD’ün sınai ve ticari maliyeti, yurt içi ve yurt dışı birim
satış fiyatı, stok, stok çevrim hızı, ürün nakit akışı, yurt içi, yurt dışı
ve toplam birim karlılık gibi ekonomik göstergelerinde bozulmalar yaşandığı
görülmüştür. (6) Vietnam’ın üretim
kapasitesi ve ihracat kabiliyeti bakımından önlem konusu ürün bağlamında
küresel pazarda önemli bir konuma sahip olduğu anlaşılmıştır. (7) Başvuru aşamasında sunulan
deliller ve ithalata ilişkin resmi istatistikler esas alınarak yapılan
tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia
edilen Vietnam menşeli ithalatın YÜD üzerinde maddi zarar/zarar tehdidine yol
açtığı değerlendirilmiştir. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde bir damping soruşturmasının
açılabilmesi için başvuruda yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, Kurul tarafından Vietnam menşeli “adi metallerden içi
doldurulmuş teller (elektrikli ark kaynağı yapmak için)” tanımlı 8311.20.00.00.00 GTİP’te sınıflandırılan
“özlü kaynak telleri” ürününe yönelik olarak bir damping soruşturması
açılmasına karar verilmiştir. (2) Soruşturma, Genel Müdürlük
tarafından yürütülür. Piyasa ekonomisinin uygulandığı üçüncü ülkenin seçimi MADDE 9 – (1) Vietnam’da
yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün
üretiminde ve satışında Yönetmeliğin Ek 1 inci maddesindeki ölçütler
çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu bu Tebliğin 11
inci maddesinde belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi
durumunda bu üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde
Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan
emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. Soru formları ve bilgilerin toplanması MADDE 10 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip,
başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen üreticilerine/ihracatçılarına
ve soruşturmaya konu ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine bildirimde
bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim
hususunda bilgiye yer verilir. (3) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Bakanlığa ait internet
sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır. (4) Soruşturmaya ilişkin yazılı
ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin
yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve
taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde
sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (5) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe 11 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir. (6) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkra kapsamına
girmeyen diğer ilgili taraflar (ürünü girdi olarak kullanan işletmeler,
bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya
işveren sendikaları gibi), görüşlerini 11 inci maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen süre içerisinde Genel Müdürlüğe sunabilir. (7) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir. (8) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci ve üçüncü
fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi, belge ve
görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin
makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 11 – (1) 10 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru
formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu maddenin üçüncü ve
beşinci fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilemediği bütün ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin
cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden 10 uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamına
giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre
yapılabilir. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde, bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Geçici önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE 13 – (1) Kanun ve Kararın ilgili
hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması
kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir. (2) Önlemlerin uygulanmasında
başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır. Yetkili merci ve adresi MADDE 14 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi,
belge ve görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak
iletilmesi gerekir: T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi Söğütözü Mahallesi
2176. Sk.
No:63 Çankaya/Ankara Faks:+90 312 204 8633 E-posta: dms272@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın başlangıç tarihi MADDE 15 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi
Bakanı yürütür. 6 Mart 2018 SALI Resmî Gazete Sayı : 30352 |