Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2018/20) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yerli
üretici Sasa Polyester Sanayi A.Ş.
tarafından yapılan ve ErtonaTekstil Plastik
Geri Dönüşüm San. ve Tic. A.Ş., Yılmaz Ambalaj
Atıkları Geri Dönüşüm San. ve Tic. Ltd. Şti., Koza
Polyester San. ve Tic. A.Ş., Uğur Geri Dönüşüm
ve Elyaf San. ve Ltd. Şti., Euro Fiber Teks. Plastik Elyaf Tur. Amb. Atıkları Geri Dönüşüm San. ve Tic. Ltd. Şti., Ritaş Kimya ve
Tekstil San. Tic. A.Ş. ve Altıparmaklar Tekstil Elyaf San. ve Tic. Ltd. Şti. firmaları tarafından desteklenen
başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti menşeli 5503.20.00.00.00
Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu altında kayıtlı “poliesterlerden sentetik
devamsız lifler (polyester elyaf)”e yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı
kesin önleme ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması ve
açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyeti’ni, c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü, ç) GTİP: Gümrük tarife istatistik
pozisyonunu, d) NGGS: Nihai gözden geçirme
soruşturmasını, e) Suudi Arabistan: Suudi Arabistan
Krallığı’nı, f) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına
Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, g) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli
ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Önleme tabi ürün MADDE 4 – (1) Önleme tabi ürün, 5503.20.00.00.00
GTİP altında sınıflandırılan “poliesterlerden sentetik
devamsız lifler (polyester elyaf)”dir. (2) Bahse konu GTİP’ler, yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı
mahiyette değildir. (3) Önleme tabi ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya
tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel
teşkil etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, başvuruda bulunan firmaların Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci maddeleri çerçevesinde yerli üretim dalını
temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmış olup Tebliğin ilgili bölümlerinde bu
firmalar, yerli üretim dalı olarak anılacaktır. Mevcut önlem MADDE 6 – (1) 1/9/2007 tarihli
ve 26630 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2007/13) ile ÇHC ve Suudi Arabistan
menşeli “poliesterlerden sentetik devamsız
lifler” (polyester elyaf) ithalatında, ÇHC için 0,08 ABD Doları/Kg ve Suudi
Arabistan için 0,11 ABD Doları/Kg tutarında dampinge karşı önlem yürürlüğe
konulmuştur. (2) Yerli üretim dalı
tarafından yapılan başvuru üzerine, 18/4/2009 tarihli
ve 27204 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/9)
ile ÇHC menşeli polyester elyaf için bir ara gözden geçirme soruşturması
açılmıştır. Yürütülen ara gözden geçirme soruşturması sonucunda, ÇHC için
uygulanmakta olan 0,08 ABD Doları/Kg tutarındaki önlemin yerli üretim dalının
dampingli ithalat nedeniyle uğradığı zararın ortadan kaldırılması için
yeterli olmadığı değerlendirildiğinden, 5/10/2009 tarihli
ve 27367 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2009/33)
ile ÇHC menşeli polyester elyaf ithalatında yürürlükte bulunan önlem, 0,21
ABD Doları/Kg’a yükseltilerek uygulanmaya
devam edilmiştir. (3) 7/8/2012 tarihli
ve 28377 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/17)
ile başlatılan NGGS, 16/7/2013 tarihli ve 28709 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2013/13)
ile sonuçlandırılarak önlemin ÇHC için aynı seviyede devam etmesine karar
verilmiştir. Yapılan başvuru, Suudi Arabistan menşeli ithalatı
kapsamadığından, bu ülke menşeli ithalata yönelik uygulanan dampinge karşı önlem 5 yıllık uygulama süresi sonunda
yürürlükten kalkmıştır. Gerekçe MADDE 7 – (1) İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmünce 25/1/2018 tarihli ve 30312 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2018/1)
vasıtasıyla mevcut önlemin yürürlükten kalkacağı ve
ilgili ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli
delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması talebinde
bulunabilecekleri duyurulmuştur. (2) Mezkûr ilanı müteakip
yerli üretim dalı tarafından iletilen başvuruların incelenmesi neticesinde,
ÇHC menşeli önleme konu ürün için uygulanan dampinge karşı
önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya
yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir NGGS
açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu
anlaşılmıştır. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; NGGS
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ve
Ekonomi Bakanının onayı ile ÇHC menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak
Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar
verilmiştir. Piyasa ekonomisi
değerlendirmesi MADDE 9
– (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici
veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin
Ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen süreler içinde
yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için
normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan
emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. Soru formlarının iletilmesi MADDE 10 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip,
başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
bilinen ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliğine
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim
hususunda bilgiye yer verilir. (3) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Bakanlığın internet
sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkündür. Yetkili merci, görüş ve
cevapların sunulması MADDE 11 – (1) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından
yürütülür. (2) Soruşturma ile ilgili
bilgi, belge, görüş ve sorular için aşağıda belirtilen yetkili merci ile
iletişime geçilir. T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204 75 00, Faks:
+90 312 204 86 33 www.ekonomi.gov.tr (3) Soruşturmada “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru
formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden
Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir. KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr (4) Soruşturmada “yurtdışında
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru
formlarına cevapları ile resmi görüşlerini Bakanlığın aşağıda yer alan EBYS
e-posta adresine ve posta adresine gönderir. EBYS E-posta Adresi: ithebys@ekonomi.gov.tr (5) Soruşturmaya ilişkin
yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna
ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve
taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde
sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (6) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 12 nci maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden; ancak 10 uncu maddenin birinci ve üçüncü
fıkraları kapsamına girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan
işletmeler gibi diğer ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (8) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”
tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir. (9) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci
fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve
görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin
makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 12 – (1) 10 uncu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu maddenin üçüncü
fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar ile 11 inci
maddenin altıncı fıkrasında belirtilen bütün ilgili taraflar, soruşturma ile
ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden 11 inci maddenin yedinci fıkrası kapsamına
giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi
vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi
hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da
olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Meri önlemin uygulanması MADDE 14 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin
dördüncü fıkrası uyarınca meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya kadar
yürürlükte kalmaya devam eder. Soruşturmanın başlangıç
tarihi MADDE 15 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
yürütür. 24 Mayıs 2018 PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 30430 |