MAKARON ÜRETİMİ VE TİCARETİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliğin amacı; makaron üretim tesislerinin kurulması, faaliyeti, proje tadilatı, her türlü devir işlemleri, yer değişikliği, kapatılması, makaronun üretimi, iç ve dış ticareti, fiyatlandırılması, imhası ile tüm bu işlemlerin denetimine yönelik usul ve esasları, bu mamulün tüketiminin neden olduğu kamusal, toplumsal, tıbbi ya da çevresel nitelikteki her türlü zararlı etkileri de göz önünde bulundurmak suretiyle düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, makaron üretim tesislerinin kurulması, faaliyeti, proje tadilatı, her türlü devir işlemleri, yer değişikliği, kapatılması ile makaronun; piyasaya arz koşulları, iç ve dış ticareti, fiyatlandırılması, imhası ile bunların yürürlükteki mevzuat dahilinde izin, izleme ve denetimlerine ilişkin usul ve esasları kapsar. Dayanak MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik; 3/1/2002 tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (B) bendine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını, b) Birim paket: Makaronun perakende satışında kullanılan ve ek şeffaf ambalaj dışında kalan geri dönüşümü mümkün olan herhangi bir malzemeden yapılmış ambalajı, c) Deneme üretimi: Tesisin, projeye ve üretilmesi planlanan makaronun üretimine uygunluğunun belirlenmesi amacıyla Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi verilmesi öncesinde Bakanlık tarafından görevlendirilen teknik heyet gözetiminde yapılan üretimi, ç) Ek şeffaf ambalaj: Perakende satışa sunulan makaronların birim paketinin üzerinde yer alan, tüm etiketleme bilgilerinin görünürlüğünü ve okunurluğunu engellemeyen şeffaf dış ambalajı, d) Fire: Makaronun üretim faaliyetleri esnasında makinenin üretime hazırlanması sürecinde meydana gelen ya da yapışma, ütüleme ve ezilme hataları nedeniyle oluşan atıkları, e) Firma: Makaron üretimiyle ilgili olarak Tesis Kurma Uygunluk Belgesi ile Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alan gerçek ve tüzel kişileri, f) Girdi: Makaron üretiminde kullanılan kağıt, filtre, mürekkep ve yapıştırıcılar dahil her tür madde veya ögeyi, g) Hammadde: Makaron ve filtre üretiminde kullanılan sigara kağıdı, filtre kağıdı, uç kağıdı ve selüloz asetatı (tow), ğ) Kanun: 3/1/2002 tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanunu, h) Kodlama bilgisi: Piyasaya arz ambalajı üzerindeki asgari gün, ay ve yıl olarak üretim zamanını, üretim yerini, üretime ait hat/makine ve vardiya numarasını belirten işaretleme bilgisini, ı) Makaron: Sarmalık kıyılmış tütün mamulü tüketiminde kullanılan içi boş sigara tüpünü, i) Makine: Ana gövde, sabit ve hareketli mekanik parçalar ile pnömatik, hidrolik, elektrik, elektronik ve kumanda gibi elemanlardan oluşan her bir düzenekler bütününü, j) Makine çalışma testi: Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınmasından sonra Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması aşamasına kadar geçen süre içinde ya da Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması sonrasında, Bakanlıktan alınan izin kapsamında tesise kurulumu tamamlanan makinelerin boşta veya hammadde, filtre çubuğu ve/veya ambalaj malzemesi yüklenmek suretiyle yükte çalıştırılarak istenilen kapasite ve verimde makinelerin çalışabilirliğinin belirlenmesi amacıyla makaron üreticisi ile makine üreticisi şirket teknik personeli tarafından yapılan çalışma testini, k) Malzeme: Makaron üretiminde kullanılan hammadde dışındaki diğer maddeleri, l) Mamulat çeşidi: Aynı veya farklı marka altında üretilen makaronun fiziksel özellikleri ve girdileri ile birim paket tipi ya da tasarımı yönünden farklılık arz eden her bir çeşidini, m) Marka: Firmanın üretimini ve/veya ticaretini yaptığı mamulleri, diğer mamullerden ayırt etmeye yarayan ve ilgili kuruluşlarca tescil edilen işareti, n) Teminat: 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (1), (2) ve (3) numaralı bentlerinde sayılanları, o) Uzman: Tarım ve Orman Uzmanını, ö) Ürün denemesi: Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınmasından sonra Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması aşamasına kadar geçen süre içinde ya da Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması sonrasında üretilmesi planlanan makaronun hedeflenen ürün tasarımına uygun olarak üretilebilmesi amacıyla makaron üreticisi şirket/firma tarafından yapılan deneme amaçlı ürün üretimini, p) Yardımcı teknik ünite: Üretim hattında kullanılanlar hariç, tesisin elektrik, su, basınçlı hava, vakum, buhar, ısıtma, soğutma, havalandırma, kalite kontrol, yük taşıma, yangın algılama ve söndürme ile yıldırımdan korunma sistemleri ihtiyacı için kullanılan teknik üniteleri, r) Yetkili firma: Ürün izleme sistemi konusunda Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından verilen yetki belgesini haiz firmayı, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM Üretim Tesisi Kurulmasında Aranacak Şartlar
Üretim tesisi kurulmasında aranacak şartlar MADDE 5 (1) Makaron üretim tesisi kurulmasında aşağıdaki şartlar aranır: a) Türkiyede makaron üretmek isteyenlerin; yıllık üretim kapasitesi tek vardiyada teorik olarak iki milyar adet, yeni teknolojiyi haiz, yardımcı teknik üniteler hariç kullanılmamış makine içeren tesis kurmaları şarttır. b) Tesis yeri, Organize Sanayi Bölgesi ya da sanayi alanında, en az 1000 m2lik kapalı alana sahip münhasır bir bina olacak şekilde belirlenecektir. c)
Kurulacak tesiste ç) Üretim akışı ile makineler, üretilmesi planlanan ürünün üretim şekline uygun olacak şekilde projelendirilecektir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Tesis Kurma, Üretim ve Faaliyet İzni, Üretim ve Faaliyet İzni Temdidi ile Proje Tadilatı
Tesis kurma izni MADDE 6 (1) Türkiyede makaron üretim tesisi kurulabilmesi için Bakanlıktan Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınması zorunludur. (2) Makaron üretimiyle ilgili tesis kurmak isteyen gerçek ve tüzel kişiler, izin taleplerini içerir dilekçelerini, aşağıdaki bilgi ve belgeleri içeren bir takım dosya ile birlikte şahsen veya yetkili temsilcileri vasıtasıyla Bakanlığa iletirler: a) Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmış ana sözleşmesi. b) Son altı ay içinde ticaret ve/veya sanayi odasından alınan faaliyet belgesi ile faaliyet özgeçmişini ve hedeflediği faaliyeti tanımlayan özel beyanı. c) Gerçek kişiler için başvuru sahibinin, tüzel kişiler için yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile tüzel kişiyi temsile yetkili kişilerin T.C. Kimlik Numarası ile Kanuna, 8/6/1942 tarihli ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanununa, 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununa aykırılıktan dolayı haklarında kesinleşmiş mahkumiyet kararı olmadığına ve Bakanlıkça düzenlenmiş belgelerin askıya alınmadığına dair beyan. ç) Bakanlık tarafından belirlenen formata uygun olarak hazırlanmış fizibilite raporu ve elektronik ortama aktarılmış kopyası. d) Kurulacak tesis sahası için yürürlükteki imar mevzuatı çerçevesinde alınacak imar durumunu gösterir belge. e) 23 üncü maddede belirtilen başvuru bedelinin Bakanlık hesabına yatırıldığına ilişkin belge. (3) Başvuru dosyaları en geç otuz gün içinde incelenir. Eksiklik tespit edilmesi halinde, bu eksiklikler bildirim tarihinden itibaren doksan gün içinde tamamlanır. Eksik bulunan bilgi ve belgelerin süresi içinde tamamlanmaması veya projeden vazgeçilmesi halinde başvuru işleme konulmaz ve başvuru bedeli iade edilmez. (4) Başvurunun tamamlanmasını müteakiben en geç otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen uzman marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, ilgili mevzuat, projenin uygulanabilirliği, tesis üniteleri ile makine yerleşim planı, üretim akışı, projenin üretilmesi planlanan makaronun üretimine uygunluğu göz önünde bulundurularak inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. (5) Başvuru, dördüncü fıkra gereğince hazırlanan raporun, Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça izin verilenlere, 23 üncü maddeye göre hesaplanan Tesis Kurma Uygunluk Belgesi bedelinin, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç doksan gün içinde Bakanlık hesabına yatırıldığının, Kanunun 8/A maddesi uyarınca belirlenen teminatın Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğüne verildiğinin ve 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla, belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Tesis Kurma Uygunluk Belgesi verilir. Belge bedeli süresi içinde yatırılmadığı takdirde verilen izin, başvuru bedeli iade edilmeksizin iptal edilmiş sayılır. (6) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınmasından sonra Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması aşamasına kadar geçen süre içinde, tesis ihtiyaçlarından kaynaklanan, ekonomik veya teknik gerekçelere dayanan proje revizyonu yapılmak istenildiğinde, revizyonun içeriği ve kapsamını açıklayan bilgi ve belgeler ile Bakanlığa başvurulur. Başvurular en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Uygun bulunan proje revizyonunda kapasite artışı olduğu takdirde, Bakanlıkça hesaplanacak Tesis Kurma Uygunluk Belgesi bedel farkının Bakanlık hesabına yatırıldığının belgelenmesi kaydıyla Tesis Kurma Uygunluk Belgesi güncellenir. (7) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi; beyan edilen adreste tesis binası inşasını, temin edilecek makine listesinde yer alan makinelerin yurt içi ve/veya yurt dışından temini ile tesise kurulumunu, 11/9/2020 tarihli ve 31241 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı ve Alkollü İçkilerde Ürün İzleme Sistemi Uygulama Genel Tebliği kapsamında ürün izleme sisteminin kurulumunu, kurulumu gerçekleştirilen makinelerin çalışma testleri ve ürün denemeleri ile en az bir uzmanın bulunduğu heyet nezaretinde deneme üretimlerinin yapılmasını kapsar. (8) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi, belge veriliş tarihinden itibaren on sekiz ay geçerlidir. Bu süre içinde tesisini faaliyete hazır hale getiremeyecek durumda olanlar; süre bitiminden en az otuz gün önce gerekçelerini içeren dilekçe ile başvurmaları halinde, Bakanlık tarafından görevlendirilen uzman marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. İnceleme sonucunda, projenin tamamlanmama gerekçelerini içeren rapor Bakanlığa sunulur. Bakanlıkça uygun görülmesi durumunda, bir defaya mahsus, belge geçerlilik süresinin bitiminden itibaren geçerli olmak üzere doksan gün ek süre verilebilir. Verilen süre içinde projesini tamamlamayanların, Tesis Kurma Uygunluk Belgesi iptal edilmiş sayılır. Bu durumda tahsil edilmiş olan belge bedeli iade edilmez. (9) Tesis kuruluş aşamasında gerçekleştirilecek makine çalışma testleri ve ürün denemeleri; belge geçerlilik süresi içinde ve makinelerin tesise kurulmasını müteakiben kurulacak ürün izleme sisteminin aktif hale getirildiğinin Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından Bakanlığa bildirilmesinden itibaren doksan gün içinde yapılır. (10) Makaron üretim tesislerinde, Bakanlığa bildirimde bulunmadan ve 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendi kapsamında vergi güvenliğini sağlamak amacıyla kullanılması zorunluluğu getirilen özel etiket ve işaretlerle ürünlerini etiketlemeden veya işaretlemeden makine çalışma testleri, ürün denemeleri veya deneme üretimi yapılamaz. Boşta yapılan makine çalışma testlerinde bu şart aranmaz. (11) Kanuna, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı Tesis Kurma Uygunluk Belgesi iptal edilen üretim tesisi için, 18 inci maddenin dördüncü fıkrası ile 19 uncu maddenin beşinci fıkrası ve 22 nci maddenin beşinci fıkrası kapsamında işlem tesis edilir. Üretim ve faaliyet izni MADDE 7 (1) Türkiyede makaron üretimi yapılabilmesi için; 6 ncı maddenin yedinci fıkrasında belirtilen makinelerin çalışma testleri ve ürün denemeleri ile en az bir uzmanın bulunduğu heyet nezaretinde yapılan deneme üretimleri hariç olmak üzere Bakanlıktan Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması zorunludur. (2) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alarak projesini gerçekleştiren ve alınması gerekli diğer yasal izinlerini tamamlayarak tesisini faaliyete hazır hale getirenler, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi almak için Bakanlığa başvurur. (3) Başvuruyu müteakiben en geç otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle, 5 inci maddedeki şartlar ile 6 ncı maddede beyan edilen hususlar, mahallinde veya dosya üzerinden denetlenir ve deneme üretimi ile izlenerek, başvuruya ilişkin rapor inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. (4) Başvuru, üçüncü fıkra gereğince hazırlanan raporun, Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Uygun bulunanlara, 23 üncü maddeye göre hesaplanan Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bedelinin, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç doksan gün içinde Bakanlık hesabına yatırıldığının, Kanunun 8/A maddesi uyarınca Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğüne Tesis Kurma Uygunluk belgesi düzenlenmesi aşamasında 6 ncı maddenin beşinci fıkrası uyarınca verilen teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi verilir. Belge bedeli, süresi içinde yatırılmadığı takdirde verilen izin iptal edilmiş sayılır. (5) Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi beş yıl için geçerlidir. (6) Üretim tesis sahası dışında ambar kurulamaz. (7) Firmalar tarafından, 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (a) ve (c) bentlerinde belirtilen hususlarla ilgili değişiklikler, en geç otuz gün içinde Bakanlığa bildirilir. (8) Tesiste, Bakanlıkça izin verilenlerin veya uygun bulunanların dışında herhangi bir üretim yapılamaz. (9) Piyasaya arz ve ihracat amacıyla üretilen makaronlar, mamul ambarının birbirinden ayrılmış bölümlerinde, mamulat çeşidi bazında sınıflandırılmasına ve denetimlerde sayılmasına imkan verecek şekilde depolanır. (10) Makaronların fire oranlarının hesaplama yöntemlerinin usul ve esasları Bakanlık tarafından belirlenir. (11) Üretim tesisinin ana giriş kısmında, yerden en az 3 metre yükseklikte, okunabilir ve algılanabilir büyüklükte, asgari ticaret unvanı ve logosu ile tesis üretim kategorisinin, ambarlarda ambar adının yazılı olduğu tabelaya yer verilir. (12) Kanuna, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi iptal edilen üretim tesisi için, 18 inci maddenin dördüncü fıkrası ile 19 uncu maddenin beşinci fıkrası ve 22 nci maddenin beşinci fıkrası kapsamında işlem tesis edilir. (13) Üretim tesisinde, yurt içi piyasaya arz ve/veya ihraç amacıyla, marka tescil belgesi ya da markanın başka bir gerçek veya tüzel kişi adına kayıtlı olması halinde, marka tescil belgesiyle birlikte markanın kullanım hakkının devrine ilişkin lisans sözleşmesi olmayan mamulat çeşidinin üretimi yapılamaz. Marka tescil belgesi ve/veya marka lisans sözleşmesi ürün izleme sistemine tanımlanmak üzere Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne firma tarafından gönderilir. (14) Üretim ve faaliyet izninde ya da bu iznin temdidinde aranan izinler Bakanlık internet sitesinde ilan edilir. (15) Tesis kurma aşamasında yapılanlar dâhil olmak üzere, makine çalışma testleri, ürün denemeleri, deneme üretimleri ile her ne suretle olursa olsun yapılan üretimlerde; makaron birim paketi ile makaron üzerine marka veya şirket/firma unvan kısaltması, birim paket üzerine kodlama bilgisinin yazılması zorunludur. Makaron birim paketi ile makaron üzerine yazılacak bilgiler, işlem öncesi Bakanlığa bildirilir. (1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer) Üretim ve faaliyet izni temdidi MADDE 8 (1) Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesini temdit ettirmek isteyen firma, süre bitiminden en az doksan gün önce Bakanlığa başvurur. (2) Başvuruyu müteakiben Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle, 5 inci maddedeki şartların sağlanmaya devam edildiğine dair hususlar, başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren otuz gün içinde mahallinde veya dosya üzerinden incelenir. Başvuruya ilişkin rapor, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendindeki kapasite hesabı, (b), (c) ve (ç) bentlerindeki şartların sağlanmaya devam edildiğine dair bilgi ve belgeler ile 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (a), (c) ve (d) bentlerinde sayılan belgelerin yanı sıra 7 nci maddenin on dördüncü fıkrası gereğince belirlenen yasal izinlerin varlığı göz önünde bulundurularak inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Bu rapor, Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. (3) Uygun bulunanların Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi, Kanunun 8/A maddesi uyarınca Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğüne Tesis Kurma Uygunluk Belgesi düzenlenmesi aşamasında 6 ncı maddenin beşinci fıkrası uyarınca verilen teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla bedel alınmaksızın geçerlilik süresinin bitiminden itibaren beş yıl süreyle uzatılır. Uygun bulunmayanlara aşağıdaki şekilde işlem tesis edilir: a) Kanunun 8/A maddesi uyarınca alınan teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesi uyarınca borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla belge verilmesinde aranan şartların sağlanması için en fazla bir yıl süre verilir. Verilen süre içinde çalışmalara başlanıldığının ancak bitirilemediğinin belirlenmesi durumunda, firmanın talebi halinde aynı kayıtla yüz seksen gün ek süre verilebilir. Verilen süre sonunda da aykırılığın devam etmesi halinde Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi temdit edilmez. b) Kanunun 8/A maddesi uyarınca alınan teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesi uyarınca borcun bulunmadığının belgelendirilememesi halinde, bu şart sağlanıncaya kadar ek süre verilmez ve tesiste üretim yapılamaz. (4) Belgesi temdit edilmeyen üretim tesisinde, bu durumun firmaya ve Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne bildirildiği tarihten itibaren üretim yapılamaz. (5) Belgesi temdit edilmeyen üretim tesisinde bulunan makineler ile mamul, hammadde ve filtreler en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden tespit edilerek kayıt altına alınır. (6) Talep edilmesi halinde, belgesi temdit edilmeyen üretim tesisi için 19 uncu maddenin beşinci fıkrası hükmüne göre işlem tesis edilir. (7) Temditte, tesisin yeni teknolojiyi haiz, kullanılmamış makineyi içermesi şartı aranmaz. (8) Firmanın kusur ve kontrolü dışında, idari veya yargı mercilerinin tasarrufları ya da mevzuat değişiklikleri nedeniyle 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde istenilen şartların sağlanamadığının tespit edilmesi halinde, şartların sağlanamama gerekçeleri de dikkate alınarak Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesinin temdit edilmesi talebi Bakanlık tarafından karara bağlanır. (1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer) Proje tadilatı MADDE 9 (1) Üretim tesisinin projesinde yapılacak değişiklikler için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır ve/veya bildirimde bulunulur. (2) Makaron imalat ve paketleme ile filtre çubuğu imalat makinelerinden herhangi birinin üretim tesisine ilave edilmesi ile bu makinelerin kısmen veya tamamen; yurt içinde aynı firmanın yeni veya eski bir tesisine nakli, makaron ve tütün mamulleri sektöründe faaliyet gösteren başka bir firmaya devri, yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası ve hurda olarak satışı nedeniyle projede yapılacak tadilatlar için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır. (3) İzin alınanlar dışındaki diğer makinelerin üretim tesisine ilave edilmesi ile bu makinelerin kısmen veya tamamen; yurt içinde aynı firmanın eski veya yeni bir tesisine nakli, yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası, hurda olarak satışı, yurt içinde başka bir firmaya devri veya satışı ile farklı sektörlerde faaliyet gösteren gerçek ve/veya tüzel kişilere devri veya satılarak değerlendirilmesi nedeniyle projede yapılacak tadilatlar için işlem öncesi Bakanlığa bildirimde bulunulması zorunludur. (4) Mevcut tüm makinelerin tesis içindeki yerleşim yeri değişikliği, üretim dışı bırakılması, bu makinelerin tekrar üretim hattına alınması ya da farklı mamulat çeşidinin üretimine imkan verecek şekilde revize edilmesi nedeniyle projede yapılacak tadilatlar için işlem öncesi Bakanlığa bildirimde bulunulur. (5) Bakanlık izniyle yapılan işlerde talebe bağlı olarak makine teknik bilgi listesi, tadilat öncesi ve sonrası yerleşim planları, proforma fatura, belge ve içeriği Bakanlık tarafından belirlenen taahhütname ile Bakanlığa başvurulur. (6) Tamamlanmış başvurular, en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunan başvurulardan; üretim kapasitesi artışı olan proje tadilatlarında, 23 üncü maddenin dördüncü fıkrasına göre belirlenen uygunluk belgesi bedelinin, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde Bakanlık hesabına yatırılması halinde Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi, kapasite artışı olmayan proje tadilatlarında ise uygunluk belgesi bedeli alınmaksızın izin verilir. Uygunluk belgesi bedeli süresi içinde yatırılmadığı takdirde verilen izin iptal edilmiş sayılır. (7) Verilen izin kapsamında proje tadilatını gerçekleştirecek firma, kontrol için en geç işlem başlangıç tarihine kadar Bakanlığa müracaat eder. (8) Mahallinde yapılacak teknik denetimde, makinelerin beyan edilen özellikleri haiz olduğunu belirten raporun Bakanlığa ibrazından sonra, Bakanlıkça işlemin verilen izne uygunluğunun tespiti halinde, Bakanlık tarafından proje tadilatının tamamlandığı firmaya bildirilir. Makine ilavelerinde, makinelerin beyan edilen özellikleri haiz olmadığının tespiti halinde ise ithal edilen makinelerin ilgili mevzuat gereğince yurt dışı edilmesi firmadan istenir ve ayrıca ilgili kurum ve kuruluşlara bilgi verilir. Yurt içinden temin edilen makineler ise firma tarafından sökülerek tesis sahası dışına çıkartılır ve Bakanlığa bildirilir. (9) Dördüncü fıkra gereğince bildirime tabi proje tadilatı işlemlerinde işin özelliğine göre makine teknik bilgi listesi, tadilat öncesi ve sonrası yerleşim planları, taahhütname, proforma fatura, işin başlangıç ve bitiş tarihleri, işlem öncesi Bakanlığa bildirilir. Bakanlık gerektiğinde bu işlerin teknik denetimini yapar. (10) Bu madde kapsamında üretim tesisine ilave edilecek makinelerin, yeni teknolojiyi haiz ve yardımcı teknik üniteler hariç kullanılmamış olması zorunludur. Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bulunan yurt içinde kurulu üretim tesisleri arasındaki makine devirlerinde bu şart aranmaz. (11) Üretim tesisinin yıllık asgari üretim kapasitesi şartını ortadan kaldıracak şekilde proje tadilatı izin talebinde bulunulamaz. (12) Makaron üretiminde kullanılacak makineler; tesis kuruluş sürecinde Tesis Kurma Uygunluk Belgesi ile üretim ve faaliyet izni alınması sonrasında ise Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi ya da izin yazısı ile temin edilir. (13) İkinci fıkrada belirtilen makineler, Bakanlık iznini müteakip Ticaret Bakanlığı Gümrük Hizmetlerinde Tek Pencere sistemine girilmek suretiyle düzenlenen uygunluk belgesi ile ithal edilir. (14) İkinci fıkra kapsamında verilen proje tadilat izni, Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi veriliş tarihinden itibaren on sekiz ay geçerlidir. Bu süre içinde tadilatını tamamlayamayacak durumda olan firmalara, ek süre verilebilir. Ek süre için süre bitiminden en az altmış gün önce Bakanlığa başvurulur. Başvuruyu müteakiben en geç otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen uzman marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunması durumunda, bir defaya mahsus, belge geçerlilik tarihinin bitiminden itibaren doksan gün ek süre verilebilir. Verilen süre içinde tadilatın gerçekleştirilen kısmı, izin kapsamında kabul edilir. Bu durumda tahsil edilen uygunluk belgesi bedeli iade edilmez. (15) Firmalara proje tadilatı kapsamında makaron imalat ve paketleme makineleri için verilen izinler, ürün izleme sistemi kurulumu için Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Hammadde ve Filtre Temini, Makaronların Piyasaya Arzı, İhracat ve İthalat ile Bandrol Uygulaması ve Satış Hizmet Bedeli
Firmaların hammadde ve filtre temini MADDE 10 (1) Firmalar, ihtiyaçları olan hammaddeleri Bakanlığa bildirimde bulunmak suretiyle iç veya dış piyasadan temin edebilirler. Filtreleri ise kendi tesislerinde üretebilecekleri gibi Bakanlığa bildirimde bulunmak suretiyle iç veya dış piyasadan temin edebilirler. (2) Üretim ihtiyacının gerektirdiği hammadde ve filtre miktarı; makaron imalat makinelerinin bir saatlik toplam teorik üretim kapasitesinin meri mevzuata göre belirlenen haftalık çalışma saatiyle çarpımı sonucu hesaplanan rakamın bir yıla tamamlanması ile bulunan miktarın üç katı esas alınmak suretiyle belirlenir. (3) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alan gerçek veya tüzel kişiler, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi almadan önce makine çalışma testlerinde, ürün denemelerinde veya deneme üretiminde kullanmak amacıyla Bakanlıktan izin almak kaydıyla iç veya dış piyasadan hammadde ve filtre temin edebilir. (4) Bu madde uyarınca Bakanlığa bildirimde bulunulması ya da izin alınması, ithalata ilişkin mevzuatta öngörülen diğer şartların yerine getirilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmaz. (5) Hammadde ve filtreler, üretim ve faaliyet izni alınması sonrasında Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi ile temin edilir. (6) Makaron üretimi için iç veya dış piyasadan satın alınan filtre çubukları ile hammaddeler, mahrecine iade haricinde satışa konu edilemez. Tesiste üretilen filtre çubukları ise, firmanın yurt içinde kurulu sigara ve makaron üretim tesislerine satılabileceği gibi ihraç da edilebilir. Makaronların piyasaya arzı MADDE 11 (1) Firmalar ürettikleri makaronları Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi almak kaydıyla serbestçe fiyatlandırabilir, doğrudan toptan satıcılara satabilir, Bakanlıktan toptan satış belgesi almak suretiyle perakende satıcılara da satabilirler. (2) Makaron satmak isteyenlerin, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Yönetmelik gereğince münhasır tütün mamulü toptan ve perakende satış belgesi alması zorunludur. Piyasaya arz izni MADDE 12 (1) Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alan firmalara, mamulatın ilgili teknik düzenlemelere uygunluğu tespit edildikten sonra her bir mamulat çeşidi için belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi verilir. (2) Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi başvurularında mamulat çeşidine ait aşağıdaki bilgi ve belgeler Bakanlığa ibraz edilir: a) Fiziksel özellikler. b) Girdi Bildirim ve Toksikolojik Veri Tabloları. c) Ölçü bilgileri yer alacak şekilde birim paket tasarımı. ç) Birim paketin; varsa açma şeridi, içinde bulunan makaronun üzerinde yer verilecek marka bilgisi. d) Sağlık uyarıları uygulama planı. e) Marka tescil belgesi. f) Markanın başka bir gerçek veya tüzel kişi adına kayıtlı olması halinde, marka tescil belgesiyle birlikte markanın kullanım hakkının devrine ilişkin lisans sözleşmesi. g) Kodlama bilgisi. (3) Başvuru dosyasında eksiklik tespit edilmesi halinde, bu eksiklikler bildirim tarihinden itibaren doksan gün içinde tamamlanır. Eksik bulunan bilgi ve belgelerin süresi içinde tamamlanmaması halinde başvuru iptal edilmiş sayılır. (4) Piyasaya arz edilmesi planlanan mamulat çeşidinin teknik düzenlemelere uygunluğu; Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan tebliğ ile mamulat çeşidi için beyan edilen girdilerin, filtrenin ve piyasaya arz ambalajının ilgili mevzuatta yer alan düzenlemelere uygunluklarının incelenmesi suretiyle belirlenir. (5) Başvurular, tamamlanma tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Verilen izin kapsamında üretilen birim paket örneği ile 23 üncü maddenin beşinci fıkrasına göre belirlenen uygunluk belgesi bedelinin Bakanlık hesabına yatırıldığını belgeleyen banka dekontu, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç doksan gün içinde Bakanlığa gönderilir. Gönderilen birim paket örneğinin uygunluğunun belirlenmesi ve belge bedelinin Bakanlık hesabına yatırıldığının belgelenmesi halinde firmaya Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi verilir. Verilen izin kapsamında üretilen birim paket örneğinin gönderilmesi için talep edilmesi halinde doksan günlük ek süre verilebilir. Süresi içinde; verilen izne uygun numuneleri göndermeyen ve/veya belge bedelini yatırmayan firmanın bu izni iptal edilmiş sayılır. (6) Makaronun üzerinde marka, piyasaya arz edilmesi planlanan mamulat çeşidinin piyasaya arz ambalajı üzerinde; kategorisi, marka, aynı marka altında üretilen mamulat çeşitlerini birbirinden ayırt etmeye yarayan ibaresi, miktar bilgisi, üretici firma unvanı, üretim tesisi adresi, kodlama bilgisi, barkod, 18 yaşını doldurmayanlara satışının cezası hapistir uyarısı, Tarım ve Orman Bakanlığı izniyle üretilmiştir ibaresi ve ALO 171 Sigara Bırakma Danışma Hattı bilgisinin bulunması zorunludur. (7) Makaron birim paketleri; en geniş iki yüzünden her birinde, bu yüzlerin alanlarının yüzde seksen beşinden az olmamak üzere, özel çerçeve içinde tütün ürünlerinin zararlarını belirten resimli ve Türkçe yazılı uyarılar veya mesajlar bulunacak şekilde ve markanın yazım şekli, yazı karakteri, boyutu, konumu, paketlerin rengi, diğer yazı, ibare ve şekiller dâhil olmak üzere aynı şekilde tasarlanmış düz ve standart paket biçiminde piyasaya arz edilir. Marka, paketin sadece bir yüzeyine ve bu yüzeyin yüzde beşini aşmayacak şekilde yazılır. Paketlerin üzerine markanın logosu, simgesi veya sair işaretleri konulamaz. (8) Piyasaya arz edilmesi planlanan mamulat çeşidinin piyasaya arz ambalajı üzerinde bulunması zorunlu kodlama bilgisinin, birim paket üzerine üretim esnasında basılması, kodlama bilgisi ile bandrol aktivasyon tarihinin uyumlu olması zorunludur. (9) Marka tescili ve/veya lisans sözleşmesine ilişkin olarak meydana gelen değişiklikler, on gün içinde Bakanlığa bildirilir. (10) Piyasaya arz edilen makaronların arz tarihi, perakende satış fiyatı ile fiyat değişikliklerinin, piyasaya arz tarihinden itibaren en geç beş gün içinde Bakanlığa bildirilmesi zorunludur. (11) Markanın veya lisans hakkının kullanımını ortadan kaldıracak nitelikte marka tescili ve/veya lisans sözleşmesinde meydana gelen değişikliklerde, bu değişikliğin geçerli olduğu tarih itibarıyla Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi iptal edilmiş sayılır. Belge iptal tarihinden önce piyasaya arz edilen mamulat çeşidi en fazla doksan gün süreyle piyasada bulunabilir. Bu mamulat çeşidinin süre bitiminden sonra piyasada bulunmaması için firma tarafından gerekli tedbirler alınarak piyasadan toplatılır. (12) On birinci fıkra ile Kanunun 8 inci maddesinin altıncı fıkrasında belirtilen hallerin dışında Piyasaya Arz Uygunluk Belgesinin iptali istemiyle Bakanlığa yapılan başvurular en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Alınan kararda aksi bir süre belirtilmemiş ise kararın bildirim tarihi itibarıyla belge iptal edilmiş sayılır. Belge iptal tarihinden önce piyasaya arz edilmiş mamulat çeşidi en fazla doksan gün süreyle piyasada bulunabilir. Bu mamulat çeşidinin süre bitiminden sonra piyasada bulunmaması için firma tarafından gerekli tedbirler alınarak piyasadan toplatılır. (13) Makaronlar, birim paketleri içinde 200 adet makaron bulunacak şekilde piyasaya arz edilir. (14) Makaron, içine kıyılmış tütün veya tütün harici herhangi bir madde doldurulmak suretiyle piyasaya arz edilemez. (15) Başvurusu yapılan mamulat çeşidinde izin verilenlerin dışında yeni bir girdi kullanılacak olması halinde başvuru, yeni girdi kullanımı yönüyle Sağlık Bakanlığının görüşü doğrultusunda sonuçlandırılır. (16) Makaron birim paketi üzerinde yer alan etiketleme bilgilerinin görünürlüğünü ve okunurluğunu engellemeyen ek şeffaf ambalaj kullanılması zorunludur. (17) Makaron birim paketlerinde bulunacak ayırt edici ibare, en fazla üç öğeden oluşur. (18) Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi, tesis devri kapsamında yapılan belge devri dışında bir başka gerçek veya tüzel kişiye devredilemez. (1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer) Piyasaya arz izni güncellemesi MADDE 13 (1) Firmalar, Bakanlık tarafından verilmiş Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi bulunan bir mamulat çeşidinin fiziksel özellikleri, girdileri veya piyasaya arz ambalajında herhangi bir değişiklik yapmak istediklerinde piyasaya arzdan önce Bakanlıktan güncelleme kapsamında gerekli izni almak zorundadırlar. Kodlama bilgisindeki değişiklikler işlem öncesi Bakanlığa bildirilir. (2) Firmalarca piyasaya arz ambalajında kullanılan ayırt edici ibarenin değiştirilmesine yönelik güncelleme kapsamında başvuruda bulunulamaz. (3) Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi güncelleme başvurusunda, 12 nci maddenin ikinci fıkrasının (e) ve (f) bentlerinde sayılan belgeler ile birlikte değişikliğe konu olan belgeler Bakanlığa ibraz edilir. Güncelleme başvurusunun değerlendirilmesinde 12 nci madde uygulanır. (4) Başvurular, tamamlanma tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Verilen izin kapsamında üretilen birim paket örneği ile 23 üncü maddenin beşinci fıkrasına göre belirlenen uygunluk belgesi bedelinin Bakanlık hesabına yatırıldığını belgeleyen banka dekontu, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç doksan gün içinde Bakanlığa gönderilir. Gönderilen birim paket örneklerinin uygunluğunun belirlenmesi ve belge bedelinin Bakanlık hesabına yatırıldığının belgelenmesi halinde Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi güncellenir. Verilen izin kapsamında üretilen birim paket örneğinin gönderilmesi için talep edilmesi halinde doksan günlük ek süre verilebilir. Süresi içinde, verilen izne uygun numuneleri göndermeyen ve/veya belge bedelini yatırmayan firmanın bu izni iptal edilmiş sayılır. (1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer) Makaron ihracatı MADDE 14 (1) Türkiyede üretilen makaronların ihracı serbesttir. İhracat, firmalar tarafından yapılır. Aracı ihracatçı kullanılamaz. (2) Birinci fıkra gereğince yapılacak makaron ihracatlarında, üretim öncesi aşağıdaki bilgi ve belgelerin Bakanlığa ibraz edilmesi zorunludur. a) Birim paket örneği veya tasarımı. b) Kodlama bilgisi. c) İhraç ülkesi bilgisi. ç) Marka tescil belgesi. d) Markanın başka bir gerçek veya tüzel kişi adına kayıtlı olması halinde, marka tescil belgesiyle birlikte markanın kullanım hakkının devrine ilişkin lisans sözleşmesi. e) İhracı yapılacak makarona ilişkin belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen tablo. (3) Makaron ihracatında firmalar tarafından her bir ihracat partisinin çıkış işlemleri tamamlanmadan önce Bakanlığa bildirimde bulunulur. Bakanlık gerekli gördüğünde üretimin her aşamasında veya ihracattan önce bu beyanın doğruluğunu kontrol edebilir. (4) İhraç edilecek makaronlarda, yurt içi piyasaya arz edilen makaron birim paket ambalajı kullanılamaz. (5) İhracat amaçlı üretilen makaron birim paketlerinde, ihraç makaron kodlaması; makaron birim paketinin üretim bandı ile temas eden yüzeyinde ve ardışık takip eden ambalaj yüzeyleri haricinde, ürün izleme sistemine uygun olacak şekilde yan yüzey alanında, lak, vernik, selefon veya herhangi bir kaplama yapılmamış 20 x 20 mm ebadında beyaz ve baskısız zemin alanına uygulanır. Makaron ithalatı MADDE 15 (1) Firmalar, marka bazında bir takvim yılı içinde en az iki milyar adet fiili üretime ulaşmaları halinde aynı markadan olmak üzere serbestçe ithalat yapabilir, fiyatlandırabilir ve satabilirler. (2) Marka bazında makaron ithal etme hakkını elde eden firmalar, her ithal partisi için belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Makaron İthalatı Uygunluk Belgesi almak zorundadırlar. Bakanlıktan alınan Makaron İthalatı Uygunluk Belgesi ithalata ilişkin mevzuatta öngörülen diğer şartların yerine getirilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmaz. (3) Marka bazında ithalat hakkını kazanan firmanın bu hakkı söz konusu takvim yılı için geçerlidir. (4) 12 nci maddeye göre yapılan Makaron İthalatı Uygunluk Belgesi başvuruları, aynı maddeye göre değerlendirilerek başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunan talepler firmaya bildirilir. Firma şekli ve içeriği Bakanlık tarafından belirlenen Makaron İthalatı Başvuru Formu ve ithal edilecek birim paket örneğinin yanı sıra 23 üncü maddenin altıncı fıkrasına göre belirlenen uygunluk belgesi bedelinin Bakanlık hesabına yatırıldığına ilişkin belge ile Makaron İthalatı Uygunluk Belgesi talebinde bulunur. Uygun bulunan mamulat çeşidine ait örneklerin ekspertiz raporu ile mutabık olması halinde en geç yedi gün içinde ithalatı yapılacak mamulat çeşidine ilişkin bilgiler, Ticaret Bakanlığı Gümrük Hizmetlerinde Tek Pencere sistemine girilmek suretiyle düzenlenen Makaron İthalatı Uygunluk Belgesi ile ithal edilir. (5) Makaron İthalatı Uygunluk Belgesi verilen mamulat çeşidi için ithal edilen miktar ile sınırlı olmak üzere belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi de verilir. (6) İthal edilecek makaron birim paket ambalajları üzerinde Tarım ve Orman Bakanlığı izniyle ithal edilmiştir. ibaresinin yazılması zorunludur. (7) Firmaların, test ve numune amacıyla Bakanlıktan izin almak kaydıyla yapacakları makaronların ithalatında bu maddede sayılan şartların varlığı aranmaz. (8) Birinci fıkrada belirtilen fiili üretim rakamı, iç piyasaya sunum ve ihracat amaçlı üretim rakamlarının toplamından oluşur. Bandrol uygulaması ve satış hizmet bedeli MADDE 16 (1) Üretilen ve ithal edilen makaronlar, Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı ve Alkollü İçkilerde Ürün İzleme Sistemi Uygulama Genel Tebliği çerçevesinde tanımı yapılmış olan bandrolleri ihtiva edecek şekilde piyasaya arz edilir. (2) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alan ancak Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi almayan gerçek ve tüzel kişiler ile firmaların bandrol talepleri, Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı ve Alkollü İçkilerde Ürün İzleme Sistemi Uygulama Genel Tebliği ile belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde karşılanır. (3) Üretilen makaronların birim ambalajı üzerinde kullanılan bandrole ilişkin olarak bandrol başına 23 üncü madde kapsamında alınacak satış hizmet bedeli; firmalarca, 20 nci madde kapsamında düzenlenerek müteakip ayın onbeşinci gününe kadar Bakanlığa gönderilecek olan aylık raporlarda belirtilen üretim miktarları üzerinden, bu üretim raporlarının en son bildirim tarihini takip eden onbeş gün içinde Bakanlık hesabına yatırılır. Belirtilen süre içinde yatırılmayan satış hizmet bedeli kanuni faizi ile birlikte tahsil edilir. İthal edilen makaronlarda kullanılacak satış hizmet bedeli ise ithal edilen mamulatın gümrükte yapılacak ekspertiz muayenesinden önce Bakanlık hesabına yatırılır. Satış hizmet bedelinin yatırılmasına müteakip ekspertiz işlemleri yapılır. (4) Satış hizmet bedeli; ithal edilen hammadde ve mamuller için verilen hizmetleri, üretimde kullanılan hammadde ve filtrelere ilişkin düzenleme hizmetleri, piyasa gözetim ve denetim hizmetleri, üretimin kontrol ve gözetim hizmetleri, üretim ve piyasaya arz aşamalarında yürütülen her türlü gözetim ve denetim hizmetleri, tüketicilerin bilgilendirilmesi ve eğitim hizmetleri, sektörde yer alan firmalara yönelik bilgilendirme hizmetleri, sektörle ilgili araştırma geliştirme hizmetleri ve Bakanlık genel giderlerinden sektöre düşen pay karşılığı belirlenen bedel toplamından oluşur. (5) Bandrol; birim paketin açıldığı uzun yan yüzeye, yatay olarak ortalanmış şekilde, lak, vernik, selefon veya herhangi bir kaplama yapılmamış en az 40 x 60 mm ebatlarındaki uygulama zeminine dikey olarak yapıştırılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM Kuruluş Yeri Değişikliği, Devir ve Kapatma
Tesisin kuruluş yeri değişikliği MADDE 17 (1) Üretim tesisinin kuruluş yerinin değiştirilmesi Bakanlığın iznine tabidir. (2) Firmanın yetkili organı tarafından, tesisin kuruluş yerinin değiştirilmesine ilişkin alınan karar ve 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b), (c) ve (ç) bentlerindeki şartları sağlayacağına dair belgelerin yanı sıra 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (ç) ve (d) bentlerinde sayılan belgeler ile birlikte yer değişikliği öncesi Bakanlığa başvurulur. Başvurunun tamamlanmasını müteakiben en geç otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen uzman marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunanlara, tesis kuruluş yeri değişikliği izni verilir. (3) Bakanlık izniyle yer değişikliğini gerçekleştirerek tesisini üretime hazır hale getiren firma, 7 nci maddenin on dördüncü fıkrası gereğince Bakanlık internet sitesinde ilan edilen izinler ile birlikte Bakanlığa müracaat ederek Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesinin güncellenmesi talebinde bulunur. Başvuruyu müteakiben Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren otuz gün içinde mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunanların Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi belge bedeli alınmaksızın güncellenir. (1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer) Devir MADDE 18 (1) Üretim tesisinin devri Bakanlığın iznine tabidir. (2) Firmanın yetkili organı tarafından tesisin devrine ilişkin olarak alınan karar ve devralacak olan gerçek veya tüzel kişiye ait 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde sayılan belgeler ile birlikte devir izni öncesi Bakanlığa başvurulur. Başvuruyu müteakiben en geç otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren otuz gün içinde mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, tesiste bulunan devre konu hammadde, filtre ve mamuller ile makineler tespit edilerek inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunanlara, tesis devir izni verilir. (3) İzni müteakiben devir sözleşmesinin imzalanmasından sonra, devralan gerçek veya tüzel kişi Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi ile Piyasaya Arz Uygunluk Belgesinin güncellenebilmesi için devir sözleşmesi ile birlikte en geç otuz gün içinde Bakanlığa müracaat eder. Bakanlıkça mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılarak, uygunluğun belirlenmesi halinde devralan tarafından Kanunun 8/A maddesi uyarınca belirlenen teminatın Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğüne verildiğinin ve devreden ve devralan tarafından 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelendirilmesini müteakip yeni belgeler düzenlenerek devralan firmaya verilir. (4) Kanuna, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı belgesi iptal edilmek suretiyle faaliyetine son verilen tesisler, bir bütün olarak hiçbir gerçek ve/veya tüzel kişiye devredilemez. (5) Devrin, tesisin yer değişikliğini de içermesi durumunda, yer değişikliğine bağlı olarak yapılan işlemler 17 nci maddedeki hükümlere tabidir. (6) Devreden ve devralan gerçek kişiler için başvuru sahibi, tüzel kişiler için yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile temsile yetkili kişiler hakkında Kanuna veya 5607 sayılı Kanuna muhalefetten dolayı açılmış soruşturma veya dava varsa, sonuçlanmadan devir işlemi yapılmaz. (1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer) Tesisin faaliyetinin sona erdirilmesi ve kapatılması MADDE 19 (1) Üretim tesisi faaliyetinin sona erdirilmesi ve/veya kapatılması için Bakanlığa bildirimde bulunulması zorunludur. Bu işlemler Bakanlığın gözetim ve denetimi altında gerçekleştirilir. (2) Gerçek veya tüzel kişiliğin yetkili organı tarafından alınan, üretim tesisinin faaliyetlerinin sona erdirilmesi ve kapatılması kararı Bakanlığa bildirilir. Bildirimin ardından Bakanlık tarafından en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle tesiste bulunan makineler, hammadde, filtre, mamul stokları ile firmanın Bakanlığa karşı yükümlülükleri tespit edilir ve Bakanlık tarafından değerlendirilerek en geç otuz gün içinde kapatma işlemi sonuçlandırılır. (3) Tesiste tespiti yapılan makineler ile hammadde, filtre, malzeme ve mamul stoklarının; devri, nakli, yurt dışı edilmesi, imha, satış ve iade işlemleri gerekli görülen hallerde Bakanlığın gözetimi veya denetimi altında yapılır. (4) Kullanılmamış veya fire bandrollerin tespit ve imha işlemleri Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı ve Alkollü İçkilerde Ürün İzleme Sistemi Uygulama Genel Tebliği ile belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yerine getirilir. (5) Talep edilmesi halinde, Kanuna, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı belgesi iptal edilmek suretiyle faaliyetine son verilen veya 8 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında belgesi temdit edilmeyen üretim tesisinde bulunan makineler ile hammadde, filtre ve mamuller için aşağıdaki şekilde işlem tesis edilir: a) Makaron imalat ve paketleme ile filtre çubuğu imalat makinelerinin yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası ve hurda olarak satışı ile aynı kategorideki başka bir firmaya devri için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır. Diğer makinelerin yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası, hurda olarak satışı, yurt içinde başka bir firmaya devri veya satışı ile farklı sektörlerde faaliyet gösteren gerçek ve/veya tüzel kişilere devri veya satılarak değerlendirilmesi için işlem öncesi Bakanlığa bildirimde bulunulur. b) Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi bulunan mamulat çeşitlerinin piyasaya arzına, kapatma kararının firmaya bildirildiği tarih itibarıyla tespit edilen miktar ile sınırlı ve bir defaya mahsus olmak üzere izin verilebilir ya da Bakanlığın gözetimi ve denetimi altında imha edilir. c) Hammadde ve filtre ihracı, imhası, yurt içinde başka bir firmaya devri veya satışı için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır. İmhası, Bakanlığın gözetimi ve denetimi altında yapılır. ç) Hammadde, filtre, mamul ve makinalar için, kararın firmaya bildirildiği tarih itibarıyla üretim tesisinde bulunan ve tespiti yapılan miktarlar esas alınır. (6) Kanuna, 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununa veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı belgesi iptal edilen ya da 8 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında belgesi temdit edilmeyen üretim tesisinde bulunan kullanılmamış ve/veya fire bandrollerin tespit ve imha işlemleri, Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı ve Alkollü İçkilerde Ürün İzleme Sistemi Uygulama Genel Tebliğinde belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır. (7) Bu madde uyarınca bildirimde bulunulması üzerine Bakanlık tarafından yapılan işlemler firmanın diğer yükümlülüklerini yerine getirme zorunluluğunu ortadan kaldırmaz. (1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer)
ALTINCI BÖLÜM Kayıtlar, Belge Saklama Süresi, Denetim, Başvuru, Uygunluk Belgesi, Satış Hizmet Bedelleri, Teminat, Makaronların İmhası ile Geri Kazanım İşlemleri
Kayıtlar MADDE 20 (1) Firmalar tarafından, hammadde stok hareketleri, üretim miktarları, üretimden mamul ambarına ve buradan ülke içinde kurulu diğer ambarlara sevk edilen mamul miktarları, satışlar, iadeler ve bandrol hareketleri onaylı raporlar halinde Bakanlığa bildirilir. (2) Raporların içeriği ve düzenleme esasları ile bildirim şekli ve süreleri Bakanlık tarafından bu Yönetmeliğin yayım tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde belirlenerek Bakanlık internet sitesinde ilan edilmek suretiyle firmalara duyurulur. (3) Firmaların aşağıda belirtilen kayıtları tutmaları zorunludur. a) İthal edilen, yurt içinden temin edilen, üretimde kullanılan, üretimde kullanılmaksızın başka bir yere sevk edilen, imha edilen, bozulan veya sair şekilde çıkan hammaddeler ile filtreye ilişkin kayıtlar. b) Üretilen, ithal edilen, piyasaya arz edilen, piyasadan iade alınan, ihraç edilen, imha edilen, bozulan veya sair şekilde çıkan makaronlara ilişkin mamulat çeşidi bazında kayıtlar. c) Temin edilen, üretimde kullanılan, kullanılmayan, ıskartaya ayrılan, imha ve iade edilen bandrole ilişkin kayıtlar. ç) Üretim ve faaliyet izni alınması öncesi veya sonrasında makine çalışma testleri, ürün denemeleri veya deneme üretimi ile her ne suretle olursa olsun yapılan üretimlerde oluşan makaron, filtre ve atıklara ilişkin kayıtlar. Belge saklama süresi MADDE 21 (1) İlgili mevzuatında daha uzun bir saklama süresi öngörülmediği sürece, 20 nci madde uyarınca tutulması gereken kayıtlar, elektronik ortama aktarılmış kopyaları da dahil olmak üzere, firma tarafından düzenlendikleri yıl sonundan itibaren beş yıl süreyle saklanmak zorundadır. Denetim MADDE 22 (1) Makaron sektöründe faaliyet gösteren gerçek ve tüzel kişilerin; üretim tesislerinin kurulması, üretim ve faaliyet izni, proje tadilatı, tesisin yer değişikliği, faaliyetinin sona erdirilmesi, kapatılması, her türlü devir işlemleri, makaronların üretimi, iç ve dış ticareti ile ilgili tüm işlemleri Bakanlığın denetimine tabidir. (2) Firmaların üretim tesisleri Bakanlık tarafından teknik denetime tabi tutulur. (3) Kanun veya ilgili mevzuat gereğince Bakanlık tarafından gerek görülen bilgi, belge ve numune istemlerine, denetim ve gözlemlere sınai veya ticari gizlilik mülahazalarıyla dahi olsa firmalarca engeller konulamaz. (4) Kanun veya ilgili mevzuat hükümleri gereğince, Bakanlık tarafından istenen her türlü bilgi ve belgelerin en geç onbeş gün içinde verilmesi ile gerekli görülen tesis ve yerlerin talep edilen süre içinde inceleme ve denetime açılması zorunludur. (5) Kanuna, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı Tesis Kurma Uygunluk Belgesi veya Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi iptal edilen ya da belgesi temdit edilmeyen üretim tesisleri, tasfiye işlemleri bitirilinceye kadar Bakanlık tarafından inceleme ve denetime tabi tutulur. Başvuru, uygunluk belgesi ve satış hizmet bedelleri ile teminat belirlenmesi (1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer) MADDE 23 (1) 6 ncı madde kapsamında yapılan makaron üretim tesisi kurma izni başvuruları için onbeşbin Türk Lirası başvuru bedeli alınır. Bu bedel ikinci fıkra kapsamında tahsil edilecek Tesis Kurma Uygunluk Belgesi için hesaplanacak bedelden mahsup edilir. (2) 6 ncı madde kapsamında verilecek olan Tesis Kurma Uygunluk Belgesi bedeli olarak, her yüz milyon adet makaron üretim kapasitesi başına yetmişüçbinsekizyüzyedi Türk Lirası alınır. (3) 7 nci madde kapsamında verilecek olan Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bedeli olarak, Tesis Kurma Uygunluk Belgesi bedelinin iki katı alınır. (4) 9 uncu madde kapsamında verilecek olan Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi bedeli olarak, her yüz milyon adetlik makaron üretim kapasitesi artışına neden olan proje değişiklikleri için yetmişüçbinsekizyüzyedi Türk Lirası alınır. (5) 12 nci madde kapsamında verilecek olan Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi bedeli olarak, onüçbinsekizyüzkırküç Türk Lirası alınır. (6) 15 inci madde kapsamında verilecek olan Makaron İthalatı Uygunluk Belgesi bedeli olarak onüçbinsekizyüzkırküç Türk Lirası alınır. (7) İkinci ve dördüncü fıkralarda belirtilen yüz milyon adet makaron üretim kapasitesinden küçük miktarlar için bedel hesaplaması kıstelyevm esasına göre yapılır. (8) 16 ncı madde uyarınca temin edilerek üretilen makaron birim paketleri üzerinde yer alan bandrollerin her bin adedi için altmışdokuz Türk lirası yirmisekiz kuruş satış hizmet bedeli alınır. (9) 6 ncı, 7 nci, 8 inci ve 18 inci maddeler kapsamında alınacak teminata ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Bakanlıkça düzenlenecek tebliğ ile belirlenir. Bu teminat tutarı, müteakip her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Kanun uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranını geçmemek üzere Bakanlıkça artırılarak yeniden belirlenir. (1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer) (10)
Uygunluk belgesi başına alınacak bedeller ile (11) Uygunluk Belgesi başına alınacak bedellerin belirlenmesinde esas alınan kapasite; makaron imalat makinelerinin, bir saatlik toplam teorik üretim kapasitesinin meri mevzuata göre belirlenen haftalık çalışma saatiyle çarpımı sonucu bulunacak rakamın bir yıla tamamlanması ile hesaplanır. Makaron imhası ile geri kazanım işlemleri MADDE 24 (1) Firmalarca ticarete konu edilemeyeceği beyan edilen makaron, filtre ve hammaddelerin imhası ile geri kazanım işlemleri, Bakanlık izni ve gerektiğinde nezaretinde veya Bakanlığın tespiti sonrasında 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu ve diğer ilgili mevzuatına göre yapılır. (2) Birinci fıkra uyarınca Bakanlıktan izin alınmasını müteakiben imha edilecek makaron, filtre ve hammaddeler ile bunların atıkları, üretim tesisinde parçalanması, kıyılması ve/veya kullanılamayacak hale getirilmesi sonrasında imha mahalline sevk edilir. (3) Makine çalışma testleri, ürün denemeleri veya deneme üretimi kapsamında üretilen makaronların üretimden itibaren en geç beş iş günü içinde üretim tesisinde parçalanması, kıyılması ve/veya kullanılamayacak hale getirilmesi suretiyle imhası gerçekleştirilerek Bakanlığa bildirimi zorunludur.
YEDİNCİ BÖLÜM Yaptırımlar Yaptırımlar MADDE 25- (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırılığın tespiti halinde, Kanun ve 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanununa göre idari yaptırım uygulanır. (2) Suça konu fiillerin tespiti halinde, Kanun ve 5607 sayılı Kanun kapsamında işlem yapılmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
SEKİZİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler
Bakanlık internet sitesinde yayınlanacak formlar MADDE 26 (1) Bu Yönetmelik hükümleri gereğince şekli ve içeriği Bakanlıkça belirlenecek olan; a) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi, Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi, Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi, Makaron İthalatı Uygunluk Belgesi, Makaron İthalatı Başvuru Formu, b) 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (ç) bendi gereğince istenilen fizibilite raporu, c) 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (c) bendi gereğince istenilen beyan ile 9 uncu maddenin beşinci ve dokuzuncu fıkraları gereğince istenilen taahhütnameler, ç) 7 nci maddenin on dördüncü fıkrası gereğince istenilen yasal izinler listesi, d) 6 ncı maddenin yedinci fıkrası ile 9 uncu maddenin beşinci fıkrası gereğince istenilen temin edilecek makine listesi ve makine teknik bilgi listesi, e) 12 nci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendi gereğince istenilen fiziksel özellikler, f) 12 nci maddenin ikinci fıkrasının (b) bendi gereğince istenilen Girdi Bildirim ve Toksikolojik Veri Tabloları, g) 14 üncü maddenin ikinci fıkrasının (e) bendi gereğince istenilen tablo, Bakanlık internet sitesinde ilan edilir. (1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer) Başvurularda sunulan bilgi ve belgeler EK MADDE 1- (1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak başvurular; fiziki veya elektronik ortama aktarılmış bilgi ve belgeleri içerecek şekilde ıslak veya elektronik imzalı dilekçe ile yapılır. (2) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak başvurularda istenilen bilgi ve belgelere, ilgili kurum/kuruluşların elektronik ortamda kamu kurum ve kuruluşlarına erişim yetkisi vermesi halinde, bu bilgi ve belgelere erişim sağlanabilmesi amacıyla başvuru sahibince Bakanlığa gerekli bilgileri içeren beyan verilmesi yeterlidir. Son hükümler GEÇİCİ MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihine kadar 28/7/2010 tarihli ve 27655 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 8/7/2010 tarihli ve 5756 sayılı Makaron Üretim Tesislerinin Kurulum ve İşleyişine İlişkin Uygulanacak Usul ve Esaslara Dair Kurul Kararına göre Tesis Kurma İzni Uygunluk Belgesi alan ancak Üretim ve Faaliyet İzni Uygunluk Belgesi almamış olanlara 7 nci ve 23 üncü madde hükümleri uygulanır. (2) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce başlamış ihracat ve ithalat işlemlerine bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz. Ancak bu Yönetmeliğin lehteki hükümleri söz konusu işlemlere uygulanır. (3) Bakanlıktan sarmalık kıyılmış tütün mamulü üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alanlar, her bir mamulat çeşidi için Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi alması kaydıyla bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden itibaren bir yıl süreyle makaron ticareti yapabilir. (4) Bakanlıktan ülke içindeki sarmalık kıyılmış tütün mamulü üreticilerine satmak veya ihraç amacıyla makaron üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet İzni Uygunluk Belgesi alanlar, her bir mamulat çeşidi için Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi alması kaydıyla bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden itibaren bir yıl süreyle makaron ticareti yapabilir. (5) Bu maddenin 3 üncü ve 4 üncü fıkralarında belirtilenler, bir yıllık süre bitimine kadar bu Yönetmeliğe uygun makaron üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi almamaları halinde makaron ticareti yapamazlar. (6) Bakanlıktan; sarmalık kıyılmış tütün mamulü üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alanlar ile ülke içindeki sarmalık kıyılmış tütün mamulü üreticilerine satmak veya ihraç amacıyla makaron üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet İzni Uygunluk Belgesi alanlar, tesislerinde bulunan makaron üretimi ile ilgili makine ve ekipmanlarını, bu Yönetmeliğe göre kuracakları makaron üretim tesisine nakledebilir. Bu madde kapsamında nakledilecek makine ve ekipman için, yeni teknolojiyi haiz ve kullanılmamış olması şartı aranmaz. (7) 26/9/2014 tarihinden önce Bakanlıktan ülke içindeki sarmalık kıyılmış tütün mamulü üreticilerine satmak veya ihraç amacıyla makaron üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet İzni Uygunluk Belgesi alanlar, makaron üretim ve ticareti yapabilmeleri için Bakanlığa müracaat ederek bu Yönetmeliğe uygun Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi almaları gerekir. Bu durumda, tesis kapasitesinde artış olmadığı takdirde uygunluk belgesi bedeli alınmaz. Kapasite artışı olduğunda ise artan kapasite miktarına göre hesaplanan uygunluk belgesi bedeli alınır. (8) 26/9/2014 tarihinden önce Bakanlıktan ülke içindeki sarmalık kıyılmış tütün mamulü üreticilerine satmak veya ihraç amacıyla makaron üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet İzni Uygunluk Belgesi alanlardan, bu Yönetmeliğe uygun makaron üretim tesisi kurmama kararı alanların üretim tesisleri, en geç 31/12/2015 tarihine kadar 19 uncu madde hükümleri çerçevesinde faaliyetine son verdirilerek kapatma işlemi sonuçlandırılır. Bu fıkra kapsamında üretim tesislerinde bulunan makaron imalat ve paketleme ile filtre çubuğu imalat makineleri sadece firmalara devredilebilir. Devredilecek makine ve ekipman için, yeni teknolojiyi haiz ve kullanılmamış olması şartı aranmaz. (9) 26/9/2014 tarihinden önce Bakanlıktan sarmalık kıyılmış tütün mamulü üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alanlar, bu Yönetmeliğe uygun makaron üretim tesisi kurmamaya karar vermeleri halinde, üretim tesislerinde bulunan makaron üretimi ile ilgili makine ve ekipmanları yurt dışı edebilir, hurdaya ayrılmak suretiyle imhasını ve hurda olarak satışını yapabilir ya da başka bir firmaya devredebilir. Bu işlemlerden herhangi birisi yapılmadığı takdirde en geç 31/12/2015 tarihine kadar tesiste bulunan makaron üretimi ile ilgili makine ve ekipmanlar sökülerek depoda muhafaza edilir. Bu fıkra kapsamında firmalara yapılacak makine ve ekipman devirlerinde, yeni teknolojiyi haiz ve kullanılmamış olması şartı aranmaz. (10) Bu maddenin yedinci, sekizinci ve dokuzuncu fıkrasına uygun işlem yapılanların, bu maddenin üçüncü ve dördüncü fıkrası hükümleri kapsamındaki hakları saklıdır. Formların internet sitesinde yayınlanmaları için azami süre GEÇİCİ MADDE 2 (1) 26 ncı maddede belirtilen formlar, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç altmış gün içinde Bakanlık internet sitesinde ilan edilir. Fiziksel özelliklerin yayımlanması GEÇİCİ MADDE 3 (1) 12 nci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendi gereğince makaronlar için istenilen fiziksel özellikler, bu Yönetmeliğin Resmî Gazetede yayım tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde Kurul kararı ile belirlenerek Resmî Gazetede yayımlanır. Geçiş hükümleri GEÇİCİ MADDE 4- (1) Ambarlar, 1/1/2024 tarihinden itibaren bir yıl içinde 7 nci maddenin altıncı fıkrasına uygun hale getirilir. (2) Ayırt edici ibareler, 1/1/2024 tarihinden itibaren bir yıl içinde 12 nci maddenin on yedinci fıkrasına uygun hale getirilir. (3) İhraç amaçlı üretilen makaron birim paketlerindeki ihraç makaron kodlama uygulama alanı, bu fıkranın yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde 14 üncü maddenin beşinci fıkrasına uygun hale getirilir. Yürürlük MADDE 27 (1) Bu Yönetmelik, yayımlandığı tarihten itibaren doksan gün sonra yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 28 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı yürütür.
28 Haziran 2014 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 29044 |