Güncel: 09/03/2013
RADYOAKTİF ATIK YÖNETİMİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, nükleer
enerjinin ve iyonlaştırıcı radyasyon kaynaklarının kullanımı sırasında ortaya
çıkabilecek radyoaktif atıkların çalışanlar, toplum ve çevre ile gelecek
nesillere zarar vermeyecek şekilde güvenli olarak yönetilmesine ilişkin usul
ve esasları düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik radyoaktif
atıkların yönetimine ilişkin faaliyet ve tesislere uygulanır. (2) Nükleer
enerjinin ve iyonlaştırıcı radyasyon kaynaklarının kullanımı dışında kalan
ancak radyoaktif atık ortaya çıkaran faaliyetler için bu Yönetmeliğin
uygulanabilir hükümleri geçerlidir. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik 9/7/1982 tarihli
ve 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Kanununun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (e) ve (f) bentlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Bariyer: Bir
radyoaktif atık tesisinde radyoaktif maddelerin hareketini önleyen veya
geciktiren tasarımlanmış veya doğal fiziksel engeli, b) Bertaraf:
Radyoaktif atıkların geri alma niyeti olmaksızın uygun şekilde nihai olarak
depolanmasını veya radyoaktif gaz ve sıvı atıkların çevreye salımını, c) Bertaraf
tesisi: Birincil amacı radyoaktif atıkların bertarafı olan tesisleri, yüzey,
yakın yüzey, orta derinlikte ve derin bertaraf tesislerini, ç) Çevreye salım:
Aktivitesi belirli sınırları aşmayan radyoaktif gaz ve sıvı atıkların planlı
ve kontrollü olarak çevreye bırakılarak bertaraf edilmesini, d) Çoklu bariyer:
Bir radyoaktif atık tesisinde kullanılan iç içe geçmiş iki veya daha fazla
bariyeri, e) Depolama:
Radyoaktif atıkların geri alma niyeti ile bir sistem veya tesisin içinde
muhafaza altında tutulmasını, f) Derin bertaraf
tesisi: Radyoaktif atıkların bertarafı için oluşturulan ve radyonüklitlerin
biyosferden uzun dönemli yalıtımının sağlanması amacıyla, yüzeyden birkaç yüz
metre veya daha derinde bulunan duraylı jeolojik yapılarda yer alan tesisi, g) Düzenleyici
kontrol: Kurumun, bildirimi yapılmış ya da yetki alınmış faaliyetler
üzerinde, nükleer güvenlik ve emniyet ile radyasyon, atık ve taşıma
güvenliğinin veya birey, toplum ve çevrenin radyasyondan korunmasının
sağlanması amacıyla yürüttüğü denetim, kontrol ve değerlendirme gibi
düzenleyici faaliyetlerini, ğ) İkincil atık:
Radyoaktif atığın işlenmesi sürecinde oluşan radyoaktif atıkları, h) İşleme:
Radyoaktif atıklara uygulanan ön muamele, muamele ve uygunlaştırma adımlarını
içeren faaliyetleri, ı) İşletmeden
çıkarma: Bertaraf tesisi dışındaki tüm tesisler için bir daha işletilmeme
kararı verildikten sonra belirli bir program çerçevesinde yürütülen, tüm
nükleer ve radyoaktif maddelerin tesis dışına çıkarılmasını, tesisin sökümünü
ve sahanın Kurumun düzenleyici kontrolünden çıkarılmasını hedefleyen
etkinlikler bütününü, i) Kapatma:
Bertaraf tesisinin işletme faaliyetlerinin tamamlanmasının ardından belirli
bir program çerçevesinde yürütülen ve atıklara bir daha ulaşılmayacak şekilde
tesisin kapatılmasını hedefleyen, tesisi uzun vadede güvenli hale getirecek
nihai mühendislik çalışmalarını veya diğer çalışmaları da kapsayacak şekilde
idari ve teknik etkinlikler bütününü, j) Kaynak
maddeler: Doğal izotopları içeren uranyum, 235 izotopu doğal düzeyin altına
düşmüş uranyum, toryum, bunlardan herhangi birinin metal, alaşım, kimyasal
bileşim veya yoğunlaştırılmış hali ve bunlardan birini veya daha fazlasını
Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Yönetim Kurulunun veya Kurumun
belirleyeceği oranda içeren herhangi bir maddeyi, k) Kısıtlı
kullanım: Sahanın düzenleyici kontrolden çıkarılmasının ardından, radyolojik
nedenlerden dolayı sahada geçirilen zaman, sahaya girecek kişilerin yaş
grubu, arazi kullanımı gibi hususlara ilişkin kısıtlar çerçevesinde
kullanımını, l) Kritik grup:
Belirli bir radyasyon kaynağı veya kaynaklarından ışınlanan ve en yüksek dozu
alması ihtimali olan toplum üyesi kişilerden oluşan grubu, m) Kritiklik:
9/9/1991 tarihli ve 20986 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Nükleer Tanımlar
Yönetmeliğinde belirtilen kritikaliteyi, n) Kullanılmış
nükleer yakıt: Nükleer reaktörden çıkarılmış ve mevcut haliyle yeniden
kullanılmayacak olan ışınlanmış yakıtı, o) Kurucu:
Radyoaktif atık tesisi kuran gerçek ya da tüzel kişiyi, ö) Kurum: Türkiye
Atom Enerjisi Kurumunu, p) Kuyu tipi
bertaraf: Radyoaktif atıkların, sondaj yöntemiyle açılmış kuyularda nihai
olarak depolanmasını, r) Muamele: İyon
değiştirme, çöktürme, filtreleme ve yoğunlaştırma gibi yöntemleri içeren ve
hedefleri radyoaktif atık içeriğinin değiştirilmesi, atık hacminin
azaltılması ve radyonüklitlerin ayrıştırılması olan faaliyetleri, s) Nükleer madde:
Kaynak maddeler ve özel bölünebilir maddeleri, ş) Nükleer tesis:
Kurum tarafından nükleer güvenlik ve emniyetin göz önüne alınması gerektiği
tespit edilen, nükleer maddelerin üretildiği, işlendiği, kullanıldığı,
bulundurulduğu, yeniden işlendiği, depolandığı veya bertaraf edildiği her
türlü tesisi, t) Orta
derinlikte bertaraf tesisi: Radyoaktif atıkların bertarafı için yüzeyden otuz
ile birkaç yüz metre arasındaki derinliklerde yer alan radyoaktif atık
tesisini, u) Ön muamele:
Radyoaktif atıklara uygulanacak toplama, ayırma, kimyasal olarak düzenleme ve
radyoaktiviteden arındırma gibi muameleye hazırlık işlemlerini, ü) Özel
bölünebilir madde: Plütonyum-239, Uranyum-233, 235 veya 233 izotopları
bakımından zenginleştirilmiş uranyum ve bunlardan birini veya daha fazlasını
içeren herhangi bir maddeyi, v) Radyasyon
tesisi: Kurum tarafından belirlenen radyasyon uygulamaları için özel olarak
tasarlanmış yerleri, y) Radyasyon
uygulamaları: 24/3/2000 tarihli ve 23999 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Radyasyon Güvenliği Yönetmeliğinde verilen muafiyetlerin dışında kalan
radyasyon kaynakları ile yapılan her türlü uygulamayı, z) Radyoaktif
atık: Serbestleştirme sınırlarının üzerinde aktivite konsantrasyonu içeren ve
bir daha kullanılması düşünülmeyen nükleer ve radyoaktif maddeler ile
radyoaktif madde bulaşmış ya da radyoaktif olmuş yapı, sistem, bileşen ve
malzemeleri, aa) Radyoaktif
atık kabul kriterleri: Radyoaktif atığın tesise kabul edilmesi için, atık
paketine veya atık formuna ilişkin radyonüklitlerin tipi, aktivite
konsantrasyonu veya toplam aktivitesi ve benzerinden oluşan ve
yetkilendirilen kişi tarafından belirlenen kriterleri, bb) Radyoaktif
atık paketi: Radyoaktif atık formunu, kabını ve iç zırhını içeren ve
uygunlaştırma sonucunda elde edilen paketi, cc) Radyoaktif
atık tesisleri: Radyoaktif atık işleme, depolama ve bertaraf tesislerini, çç) Radyoaktif
atık yönetimi: Radyoaktif atıkların toplanması, işlenmesi, sahaiçi taşınması
ve depolanması veya bertarafı ile ilgili idari ve teknik bütün faaliyetleri, dd) Radyoaktif
madde: Çekirdekleri kendiliğinden bozunmaya uğrayarak radyasyon yayan izotop
veya izotopları içeren maddeleri, ee) Radyoliz:
Maddelerin iyonlaştırıcı radyasyonun etkisi ile kimyasal yapısının
değişmesini, ff) Saha: Tesisi
fiziksel engellerle çevreleyen, sadece kontrollü giriş çıkış yapılabilen ve
üzerinde tesis sahibinin yetkisi olan alanı, gg) Sahanın düzenleyici
kontrolden çıkarılması: Kurumun belirlediği koşullar çerçevesinde, sahada
düzenleyici kontrol uygulanmasına gerek olmadığı yönündeki Kurum kararını, ğğ) Sahipsiz
kaynak: Terk edilme, çalınma, kaybolma veya bildirim yükümlülüğüne
uyulmaksızın devredilme gibi sebeplerle kontrol dışı kalmış veya Kurum
kayıtlarına değişik nedenlerle hiç girmemiş kapalı radyoaktif kaynakları, hh)
Serbestleştirme: Bildirim veya yetkilendirme gerektiren uygulama veya
faaliyetlerden kaynaklanan radyoaktif madde veya atıkların aktivitelerinin
belirli düzeylerin altında olması veya altına düşmesi sonucu düzenleyici
kontrolden çıkarılmasını, ıı)
Serbestleştirme sınırları: Radyoaktif madde ya da atıkların
serbestleştirilebilmesi için sınır değer olarak kabul edilen aktivite konsantrasyonu
ve yüzey bulaşma düzeylerini, ii) Tesis:
Nükleer tesisler, radyasyon tesisleri ve radyoaktif atık tesislerini, jj) Tesis
koşulları: Normal işletmeden ağır kazalara kadar tesisin bulunabileceği
farklı koşulları, kk)
Uygunlaştırma: Radyoaktif atıkların taşınması, depolanması ve bertarafına
uygun bir forma dönüştürülmesini, paketlenmesini ve gerekli ise ilave bir dış
paket ile muhafaza edilmesini kapsayan işlemleri, ll) Yakın yüzey
bertaraf tesisi: Radyoaktif atıkların bertarafı için yüzeyden en fazla otuz
metre derinlikte yer alan radyoaktif atık tesisini, mm) Yeniden
işleme: Kullanılmış nükleer yakıtlardan kullanılabilir radyoaktif izotopların
geri kazanılması amacıyla gerçekleştirilen işlemi, nn)
Yetkilendirilen kişi: Yetki gerektiren herhangi bir faaliyeti yerine getirmek
üzere Kurum tarafından yetkilendirilmiş kişiyi, oo) Yüzey
bertaraf tesisi: Radyoaktif atıkların bertaraf amacıyla yerleştirildiği
yüzeyde bulunan radyoaktif atık tesisini, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM Radyoaktif
Atık Yönetiminin Gerekleri ve İlkeleri
Sorumluluk MADDE 5 – (1) Nükleer enerjinin ve
iyonlaştırıcı radyasyon kaynaklarının kullanımı sırasında ortaya çıkan
radyoaktif atıkların yönetiminin sağlanması, maliyetin karşılanması da dâhil
olmak üzere, faaliyeti yürüten kişinin sorumluluğundadır. (2) Nükleer
enerjinin ve iyonlaştırıcı radyasyon kaynaklarının kullanımı dışında kalan
ancak radyoaktif atık ortaya çıkaran faaliyetler için, ortaya çıkan
radyoaktif atıkların yönetiminin sağlanması, maliyetin karşılanması da dâhil
olmak üzere, söz konusu faaliyeti yürüten kişinin sorumluluğundadır. Çalışanlar,
toplum ve çevrenin korunması MADDE 6 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
radyoaktif atıkların çalışanlar, toplum ve çevreye olan etkilerinin izin
verilen düzeylerden fazla olmaması ve gelecek nesiller üzerinde gereksiz yük
oluşturmaması için gerekli önlemler alınır. (2) Radyoaktif
atık yönetiminde, gelecek nesiller üzerindeki olası etkiler şimdiki nesiller
için izin verilenden daha fazla olmayacak şekilde tüm önlemler alınır. (3) 21 inci
maddede belirtildiği şekilde muafiyet veya serbestleştirme sınırlarının
üstünde olan hiçbir radyoaktif atık çevreye verilemez. (4) Radyoaktif
atıkların yönetim adımlarında oluşan ikincil atıkların yönetimi de bu
Yönetmelik hükümlerine tabidir. (5) Türkiye
Cumhuriyeti egemenlik sınırları dışarısında yürütülen bir faaliyet sonucu
ortaya çıkmış olan radyoaktif atıklar işleme, depolama veya bertaraf etme
amacıyla Türkiye sınırları içerisine sokulamaz. Radyoaktif
atık oluşumunun kontrolü MADDE 7 – (1) Radyoaktif atıkların oluşumunun
hacim ve aktivite olarak mümkün ve makul olan en düşük seviyede tutulması
için yetkilendirilen kişi tarafından gereken tüm önlemler alınır. Sınır ötesi
etkiler MADDE 8 – (1) Radyoaktif atık yönetiminde atıkların
ülke sınırları ötesindeki insan ve çevre üzerinde yaratabileceği olası
etkiler dikkate alınır. Radyoaktif
atık yönetim adımlarında etkileşim MADDE 9 – (1) Radyoaktif atıkların
yönetiminde farklı ve birbiri ile etkileşimli adımlar arasındaki ilişkiler
dikkate alınır. Atıkların özelliklerinin belirlenmesi, işlenmesi ve taşınması
gibi herhangi bir adım için planlama yapılırken, diğer atık yönetim
adımlarının çalışanlar, toplum ve çevreye etkileri imkân dahilinde göz önünde
bulundurulur. (2) Her adımda
görev, yetki ve sorumluluklar açık ve anlaşılır bir şekilde tanımlanır. Kritiklik ve
radyoaktif bozunum ısısı MADDE 10 – (1) Radyoaktif atık yönetimine
ilişkin faaliyet ve tesislerde bölünebilir maddelere ilişkin tüm işlemlerde
kritiklik kazasını önlemek için gerekli tüm önlemler yetkilendirilen kişi
tarafından alınır. (2)
Yetkilendirilen kişi radyoaktif atık yönetimine ilişkin faaliyet ve
tesislerde radyoaktif bozunum ısısını dikkate alarak gerekli önlemleri alır. Derinliğine
savunma MADDE 11 – (1) Yetkilendirilen kişi
tarafından, radyoaktif atıkların yönetimine ilişkin tüm faaliyetlerde ve
tesislerde derinliğine savunma stratejisi uygulanır. Bu strateji gereğince
atıklar ile çalışanlar, toplum ve çevrenin arasına yerleştirilen bariyerlerin
etkinliğini korumak ve işletme sırasında meydana gelebilecek olayların kazaya
dönüşmesini önlemek ve oluşan kazaların da etkilerini azaltmak için
hiyerarşik yapıda, birbirinden bağımsız, farklı ve iç içe geçmiş bir dizi
uygulamadan oluşan önlemler alınır. Radyasyondan
korunma MADDE 12 – (1) Radyoaktif atık yönetimine
ilişkin faaliyetlerde ve tesislerde Radyasyon Güvenliği Yönetmeliğinin 7 nci
maddesinde belirtildiği şekliyle, birey, toplum ve çevrenin radyasyondan
korunması amacıyla radyasyondan korunma ilkeleri yetkilendirilen kişi
tarafından esas alınır ve uygulanır. Emniyet MADDE 13 – (1) Radyoaktif atıkların yönetimine
ilişkin faaliyetlerde ve tesislerde yetkilendirilen kişi tarafından nükleer
ve radyoaktif maddelerin emniyeti sağlanır. Yönetim sistemi MADDE 14 – (1) Radyoaktif atık tesisi için
yetkilendirilen kişi, tesisin yerinin belirlenmesinden işletmeden çıkarılması
veya kapatılması ve sahanın düzenleyici kontrolden çıkarılması tamamlanıncaya
kadar bütün aşamalar için radyoaktif atık yönetimi ile ilgili bütün
faaliyetleri kapsayan yönetim sistemlerini oluşturur ve uygular. Güvenlik
yönetimi MADDE 15 – (1) Radyoaktif atık tesisi için
yetkilendirilen kişi, yetki aldığı faaliyeti, en yüksek önceliği atık
güvenliği konularına tanıyan, yetki ve sorumluluk sınırları ile iletişim
yöntemleri belirli olan bir yönetim mekanizması içinde hayata geçirir. Güvenlik
kültürü MADDE 16 – (1) Radyoaktif atık tesislerinde
atık güvenliği ile ilgili konulara en yüksek önceliğin verilmesi,
yetkilendirilen kişinin üst yönetimince bir ilke olarak kabul edilir.
Politikalar ve idari yapılar oluşturulurken bu güvenlik kültürü ilkesi temel
alınır ve personelin bu ilkeyi benimsemesi sağlanır. İnsan faktörü MADDE 17
– (1) Radyoaktif
atık tesislerinin güvenliğini etkileyebilecek tüm faaliyetlerde olası insan
hataları dikkate alınır ve işletme personelinin yükünü azaltmak ve insan
hatalarını en aza indirmek amacıyla yetkilendirilen kişi tarafından sistemler
oluşturulur. Şeffaflık MADDE 18
– (1) Radyoaktif
atık yönetiminde halk ve tüm paydaşlar etkili bir şekilde bilgilendirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Radyoaktif
Atık Yönetim Adımları
Radyoaktif
atık özelliklerinin belirlenmesi MADDE 19 – (1) Radyoaktif atık yönetimi
adımları arasındaki geçişlerin kolaylaştırılması için radyoaktif atık
üreticisi tarafından ilk adım olarak atıkların fiziksel, biyolojik, kimyasal
ve radyolojik özellikleri belirlenir. Radyoaktif
atıkların sınıflandırılması MADDE 20 – (1) Radyoaktif atıklar
radyoaktivite seviyelerine ve içerdikleri radyonüklitlerin yarı ömürlerine
göre çok kısa ömürlü, çok düşük seviyeli, düşük ve orta seviyeli ile yüksek
seviyeli radyoaktif atıklar olarak sınıflandırılır. (2) Radyoaktif
atık yönetiminde uygulanacak adımlarda atık sınıfı dikkate alınır. Serbestleştirme
ve muafiyet MADDE 21 – (1) Aktivite seviyeleri Radyasyon
Güvenliği Yönetmeliğinde verilen muafiyet sınırlarının altında olan atıklar
düzenleyici kontrolden muaftır. (2) Nükleer
tesislere ilişkin faaliyetler kapsamında ortaya çıkan radyoaktif madde ve
atıkların serbestleştirme sınırları ile ilgili usul ve esaslarda Nükleer
Tesislerde Serbestleştirme ve Sahanın Düzenleyici Kontrolden Çıkarılmasına
İlişkin Yönetmelik esas alınır. Çok kısa
ömürlü radyoaktif atıklar MADDE 22 – (1) Muafiyet sınırının üzerinde
radyoaktivite içeren, en fazla birkaç yıl depolandıktan sonra aktivite
içeriği serbestleştirme sınırlarının altına düşerek serbestleştirmeye uygun
hale gelecek olan atıklar çok kısa ömürlü radyoaktif atık olarak
sınıflandırılır. Çok düşük
seviyeli radyoaktif atıklar MADDE 23 – (1) Muafiyet sınırının üzerinde
radyoaktivite içeren, çok kısa ömürlü radyoaktif atık sınıfına girmeyen ve
serbestleştirme sınırlarının da yaklaşık 100 katının altında aktivite
konsantrasyonu içeren radyoaktif atıklar çok düşük seviyeli radyoaktif atık olarak
sınıflandırılır. (2) Çok düşük
seviyeli radyoaktif atıkların bertarafı yüzey bertaraf tesislerinde
gerçekleştirilebilir. Düşük ve orta
seviyeli radyoaktif atıklar MADDE 24 – (1) Radyoaktivite seviyeleri çok
düşük seviyeli radyoaktif atıkların aktivite konsantrasyonundan fazla olan
ancak yüksek seviyeli radyoaktif atık sınıfına girmeyen atıklar düşük ve orta
seviyeli radyoaktif atık olarak sınıflandırılır. (2) Uygunlaştırma
işleminden sonra, içerdiği alfa yayıcı radyonüklit konsantrasyonu tüm atık
paketleri için ortalama 400 Bq/g ve tek atık paketi için 4000 Bq/g’ın altında
olan düşük ve orta seviyeli radyoaktif atıklar yakın yüzey bertaraf
tesislerinde bertaraf edilebilir. (3) Uygunlaştırma
işleminden sonra alfa yayıcı radyonüklit konsantrasyonları düşük ve orta
seviyeli radyoaktif atıklar için ikinci fıkrada belirtilen konsantrasyon
limitlerinden yüksek olan düşük ve orta seviyeli radyoaktif atıklar yalnızca
orta veya derin bertaraf tesislerinde bertaraf edilir. (4) Düşük ve orta
seviyeli radyoaktif atık paketleri çevresel aşınmaya dayanıklı, fiziksel
olarak güvenli ve korunaklı bir yapı içerisinde depolanır. Depolanacak düşük
ve orta seviyeli atık kabına gerektiğinde ilave zırhlama yapılır. Yüksek
seviyeli radyoaktif atıklar MADDE 25 – (1) Kurum tarafından radyoaktif
atık olarak kabul edilen kullanılmış nükleer yakıtlar, yeniden işleme
sonucunda ortaya çıkan ve fisyon ürünleri ve aktinitleri içerebilecek
radyoaktif atıklar ve bunların aktivitelerine yakın seviyede aktiviteye sahip
diğer radyoaktif atıklar yüksek seviyeli radyoaktif atık olarak
sınıflandırılır. (2) Yüksek
seviyeli radyoaktif atıklar yalnızca derin bertaraf tesislerinde bertaraf
edilir. (3) Yüksek
seviyeli radyoaktif atıklar ve kullanılmış nükleer yakıtlar, bertaraf
tesislerine veya yeniden işleme tesislerine gönderilene kadar radyoaktif
bozunum ısısının azaltılması ve kritiklik dikkate alınarak depolanırlar. İşleme MADDE 26 – (1) Ön muamele adımında atıkların
radyonüklit içeriği, radyoaktif bozunum ısısı, fiziksel hali, biyolojik
özellikleri, kimyasal aktifliği, radyoaktivitesi ve bulaşma seviyesi dikkate
alınır. Radyoaktif atıklar oluştukları yerlerde tüm özellikleri ve yapılacak
muameleye bağlı olarak çeşitlerine göre ayrılarak toplanırlar. (2) Muamele
adımında kullanılan sistemler işlevselliğini korumak için düzenli aralıklarla
kontrol edilir ve gerektiğinde yenilenir ya da değiştirilir. Muamele, sonraki
radyoaktif atık yönetim adımlarına mümkün olduğunca az hacimde radyoaktif
atık iletilecek şekilde gerçekleştirilir. (3) Uygunlaştırma
adımında radyoaktif atıkların radyonüklit içeriği, kritikliği, radyoaktif
bozunum ısısı, bulaşma seviyesi, aşındırıcı madde içeriği, gaz üretim ve
fiziksel özellikleri dikkate alınır. Uygunlaştırma adımı tamamlanan radyoaktif
atık paketlerinin iç ve dış etkilere karşı bütünlüğünü koruması sağlanır. Taşıma MADDE 27 – (1) Kamusal karayolu ve demiryolu
kullanılmayan tesis sahası içindeki taşımalar hariç olmak üzere, radyoaktif
atıkların taşınması ve taşıma sırasında kullanılacak atık paketlerine ilişkin
işlemler 8/7/2005 tarihli ve 25869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Radyoaktif Maddenin Güvenli Taşınması Yönetmeliği ile bu konuya ilişkin diğer
mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılır. (2) Tesis
işletimi ya da işletmeden çıkarılması ile yetkilendirilen kişi, saha içinde
yapılan taşımalar için kalite yönetim, radyasyondan korunma ve saha içi acil
durum prosedürlerini oluşturur ve muhtemel radyasyona maruz kalma yollarını
göz önüne alarak gerekli bütün tedbirleri alır. Depolama MADDE 28 – (1) Radyoaktif atıkların güvenli
olarak depolanmasında çoklu bariyer yaklaşımı uygulanarak atıkların çevreden
yalıtımı sağlanır. (2) Depolama
adımında, depolanacak radyoaktif atıkların radyoizotop içerikleri, yarı
ömürleri, aktivite konsantrasyonları ile fiziksel, kimyasal ve biyolojik
özellikleri dikkate alınır. Radyoaktif atıklar planlanan depolama süresi göz
önünde bulundurularak depolanır. Depolanması planlanan radyoaktif atık
paketi, fiziksel ve kimyasal olarak kararlı olur. Atık kabının malzeme
özelliklerinin bozulmasını ve ömrünün azalmasını önlemek için gerekli tüm
tedbirler alınır. (3) Depolama,
depolanan radyoaktif atık paketlerine test, denetim, izleme ve inceleme
yapılmasına olanak sağlayacak şekilde yapılır. (4) Depolama,
bertaraf öncesi radyoaktif atık yönetim adımlarında ve adımlar arasında da
uygulanabilir. (5) Kullanılmış
nükleer yakıtların depolanmasında 30/7/2010 tarihli ve 27657 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Nükleer Yakıt Çevrimi Tesislerinin Güvenliği İçin Özel
İlkeler Yönetmeliği hükümlerine uyulur. Bertaraf MADDE 29 – (1) Radyoaktif atığın bertarafı,
atığın çalışanlar, toplum ve çevre üzerindeki olası etkilerinin Kurum
tarafından belirlenen zaman süresince kabul edilebilir seviyelerde
tutulmasını ve çevreden pasif olarak yalıtımını sağlayacak şekilde yapılır. (2) Yakın yüzey,
orta derinlikte ve derin bertaraf tesislerinde sadece uygunlaştırılmış
radyoaktif atıklar bertaraf edilir. (3) Bertaraf
tesisinin uzun vadede güvenliği; elverişli jeolojik yapı, mühendislik tasarım
özellikleri, uygun radyoaktif atık içeriği ve formu, işletme ile kapatma ve
sonrası döneme ait prosedürler ve kontroller vasıtasıyla sağlanır. (4) Küçük hacimli
düşük ve orta seviyeli radyoaktif atıklar kuyu tipi bertaraf edilebilir. Kuyu
tipi bertarafta, kuyuya yerleştirilen yüzeye en yakın atık paketinin yüzeyden
derinliği, bertaraf tesisinin türünü belirler. Yüksek seviyeli atıklar kuyu
tipi bertaraf edilemez. Madencilik
atıklarının bertarafı MADDE 30
– (1) Nükleer
hammaddelerin madenciliğinden kaynaklanan radyoaktif atıklar ile radyoaktif
atık oluşumuna neden olan diğer cevherlerin madenciliğinden kaynaklanan
radyoaktif atıklar, maden sahalarının içinde yer alan yüzey bertaraf
tesislerinde, madencilik faaliyeti için yetkilendirilen kişinin
sorumluluğunda bertaraf edilir. Yüzey bertaraf tesislerinde bertaraf
edilemeyecek seviyede aktivite konsantrasyonuna sahip madencilik atıkları bu
Yönetmelik hükümlerine göre uygun bir bertaraf tesisinde bertaraf edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Gaz ve Sıvı
Radyoaktif Atıkların Çevreye Salımı
Radyoaktif gaz
ve sıvı atıkların bertarafı MADDE 31 – (1) Tesisin, yetkilendirilen kişi
tarafından belirlenen çevreye salım limitlerini aşmayan radyoaktif gaz ve
sıvı atıkları, çevreye salımı gerçekleştirilerek bertaraf edilir. (2) Radyoaktif
gaz ve sıvı atıkların çevreye salıma uygun hale getirilmesi amacıyla
gerektiğinde 26 ncı maddede belirtilen işleme adımı uygulanır. (3) Yarı ömrü 100
günden kısa olan radyoizotoplar ile C-14 ve H-3 içeren radyoaktif maddelerin
tıp, endüstri ve araştırma gibi alanlarda kullanılmaları sonucu meydana gelen
atıkların ve nükleer yakıt çevrimi dışında oluşan radyoaktif atıkların
çevreye salımı 2/9/2004 tarihli ve 25571 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Radyoaktif Madde Kullanımından Oluşan Atıklara İlişkin Yönetmelik gereğince
gerçekleştirilir. (4) Kanalizasyon
sistemine bırakılacak, çevreye salım limitlerini aşmayan sıvı haldeki
radyoaktif maddeler su içerisinde çözülebilir ve dağılabilir özellikte olur. Doz kısıtları MADDE 32
– (1) Radyasyon
Güvenliği Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde belirtilen radyasyondan korunmanın
optimizasyonu ilkesi kapsamında halk için doz kısıtları her tesis sahası için
Kurum tarafından belirlenir. (2) Tesis
çalışanlarına yönelik doz kısıtları faaliyet için yetkilendirilen kişi
tarafından belirlenir, takip edilir ve denetlenir. (3) Doz kısıtları
tesisin tasarımında dikkate alınır. Çevreye salım
limitleri MADDE 33 – (1) Halk için Kurum tarafından
tesisin işletme koşulları esas alınarak belirlenmiş doz kısıtları ve
radyasyondan korunma optimizasyonu esas alınarak, gaz ve sıvılar için ayrı
ayrı olmak üzere, yetkilendirilen kişi tarafından çevreye salım limitleri
belirlenir. Nükleer tesislerde çevreye salım limitleri inşaat ve işletme için
yetkilendirme başvurusunda Kuruma sunulur. Yetkilendirme aşamalarında bu
limitlerin uygunluğu Kurum tarafından değerlendirilir. Kesinleşmiş değerler
tesisin işletme sınır ve koşulları kapsamında yer alır. (2) Çevreye salım
limitleri her bir radyonüklit ya da radyonüklit grubu için aktiviteye ilişkin
olarak yıllık limitler şeklinde tanımlanır. Yıllık limitlere ilaveten,
gerektiğinde daha kısa dönemli limitler de belirlenebilir. (3) Limitler
belirlenirken tesisin radyasyondan korunma optimizasyonu çerçevesinde
belirlenen kontrol teknikleri ile tesisin tüm işletme durumları ve
işletmedeki potansiyel değişiklikler dikkate alınır. (4) Limitler yeni
işletime geçen bir tesiste ilk 3 yıl içinde, sonraki süreçte 5 yıldan az
olmamak üzere yetkilendirilen kişi tarafından gözden geçirilir, gerekli ise
yenilenir. (5) Tesisin
işletme durumlarında çevreye bırakılacak gaz ve sıvıların aktivitesi çevreye
salım limitlerini aşamaz. Çevreye salım
limitlerinin aşılması MADDE 34 – (1) Tesiste meydana gelen
olağandışı olaylar kapsamında, çevreye salım limitlerinin aşılmasının
planlandığı durumda, yetkilendirilen kişi tarafından durumun ayrıntıları ve salım
gerekçeleri Kuruma sunularak, salım nedeniyle ve diğer kaynaklar da dikkate
alınmak suretiyle kritik grupların alabileceği maksimum etkin dozların
Radyasyon Güvenliği Yönetmeliğinde halk için verilen doz sınırlarının altında
kalacağı gösterilir. Kurumun uygunluk değerlendirmesinin ardından salım
gerçekleştirilebilir. (2) Tesiste
meydana gelen olağandışı olaylar kapsamında, planlanmayan salıma bağlı olarak
limitlerin aşılması durumunda, yetkilendirilen kişi tarafından Kuruma
bildirim yapılır, olayın nedenleri araştırılır ve gerekli önlemler alınır. Kritik grup
dozları MADDE 35 – (1) İşletme aşamasından önce, tesis
işletimi nedeniyle çevreye salımı planlanan radyoaktif gaz ve sıvıların
özellik ve aktiviteleri, potansiyel salım noktaları ve yolları, yıllık toplam
atık miktarı ve salım yöntemleri ve zamanlaması ile salımı gerçekleştirilen
radyonüklitlerin neden olacağı toplum için ışınlanma yolları yetkilendirilen
kişi tarafından belirlenir. Planlanan salım nedeniyle, kritik grupların maruz
kalacağı radyasyon dozları radyonüklitlerin çevrede birikimi göz önüne
alınarak, işletmenin en son yılında alınabilecek maksimum yıllık dozlar
olarak hesaplanır. (2) Kritik grup
dozları yaş grupları için ayrı ayrı hesaplanır. (3) Tesis
işletimi nedeniyle kritik grupların maruz kalabileceği dozlar Kurum
tarafından belirlenen doz kısıtlarını aşamaz. (4) Salıma
ilişkin bilgiler ve kritik grup dozları, tesisin inşaat için yetkilendirme
başvurusunda Kuruma sunulur. (5) Salıma
ilişkin bilgiler ve kritik grup dozları, tesisin işletme aşamasında Kurum
tarafından belirlenen düzenli aralıklarla Kuruma raporlanır. Bu aşamada
kritik grup dozları raporlanan döneme ilişkin ve kümülatif olarak belirlenir. Radyoaktif gaz
ve sıvılar ile çevrenin izlenmesi MADDE 36 – (1) Tesisten çıkan radyoaktif gaz
ve sıvıların çevreye salım limitlerine uygun olarak verildiğinin kontrolü
amacıyla yetkilendirilen kişi tarafından atıkların çevreye salımı izlenir. (2) İşletme
koşullarında kritik grupların alabileceği maksimum dozlar yılda 10 µSv’i aşan
tesislerde çevresel izleme programı uygulanır. Yetkilendirilen kişi, çevre
doz hızının sürekli olarak ve hava, su, toprak ile çeşitli gıda
örneklerindeki aktivite miktarlarının düzenli aralıklarla takip edilmesini ve
kayıt altına alınmasını sağlamakla yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM Radyoaktif
Atık Tesislerinde Genel Esaslar
Yetkilendirme MADDE 37 – (1) Radyoaktif atık tesislerine
ilişkin faaliyetler yetkilendirmeye tâbidir. (2) Radyoaktif
atık tesisleri eğer nükleer reaktör ve nükleer yakıt çevrimi tesislerinden
kaynaklanan atıklar ile nükleer madde içeren atıklar içeriyorsa nükleer tesis
olarak, sadece radyasyon uygulamaları ve radyasyon tesislerinden ortaya çıkan
atıkları içeriyorsa radyasyon tesisi olarak yetkilendirmeye tâbidir. (3) Radyoaktif
atık tesislerinin işletmeden çıkarılması veya kapatılması ve tesislerin
bulunduğu sahanın düzenleyici kontrolden çıkarılması işlemleri
yetkilendirmeye tâbidir. Sorumluluklar MADDE 38
– (1) Radyoaktif
atık tesisinde, atık güvenliğine ilişkin hedef ve ilkelere uyulmasından ve
tüm önlemlerin alınmasından, tesisin güvenli bir şekilde kurulması,
işletilmesi, işletmeden çıkarılması veya kapatılması ve sahanın düzenleyici
kontrolden çıkarılması ile ilgili süreçlerden yetkilendirilen kişi sorumludur. (2) Kurum da
dahil olmak üzere faaliyetle ilgili diğer tüm kişi, kurum ve kuruluşların
etkinlikleri ve sorumlulukları yetkilendirilen kişinin bu sorumluluğunu
hiçbir şekilde azaltmaz veya ortadan kaldırmaz. (3)
Yetkilendirilen kişinin sorumluluklarının hangi koşullarda sona ereceği,
Kurum tarafından verilen yetki çerçevesinde tanımlanır. (4) Yetkinin
askıya alınması veya iptal edilmesi yetkilendirilen kişinin sorumluluklarını
sona erdirmez. Yetkilendirilen
kişinin temel yükümlülükleri MADDE 39
– (1) Radyoaktif
atık tesisleri ile ilgili faaliyetleri yerine getirmek üzere Kurum tarafından
yetkilendirilen kişilerin temel yükümlülükleri şunlardır: a) Yetkinin
verildiği faaliyeti, ilgili mevzuata uygun olarak, Kurum tarafından tanımlanmış
koşullar çerçevesinde radyoaktif atık güvenliğine öncelik vererek yürütmek, b) Yetkinin
verildiği faaliyeti bir kalite yönetim sistemi içerisinde yürütmek, c) Yetkinin
verildiği faaliyete ilişkin periyodik güvenlik değerlendirmelerini yapmak, ç) Yetkinin
verildiği faaliyetin Kurum tarafından denetlenmesinde işbirliğinde bulunmak, d) Yetkinin
verildiği faaliyete ilişkin olarak Kurumun talep ettiği tüm bilgi ve
belgeleri sağlamak, e) Yetkinin
verildiği faaliyet sırasında ilgili mevzuatta tanımlanan kayıtları tutmak ve
raporlamaları yapmak, f) Yetkinin
verildiği faaliyet sırasında meydana gelebilecek olağandışı olayların Kuruma
bildirimini yapmak, g) Tesiste
meydana gelebilecek olağandışı olaylara ilişkin olarak çalışanlar, toplum ve
çevre üzerindeki olumsuz etkilerin önlenmesi veya hafifletilmesi için gerekli
düzenlemeleri yapmak. (2) Bu
yükümlülüklerin yanı sıra, Kurum radyoaktif atık tesisi için verdiği
yetkilere ilişkin ek yükümlülükler tanımlayabilir. (3)
Yetkilendirilen kişinin işi bırakması, iflas etmesi ve benzeri durumlar bu
yükümlülükleri ortadan kaldırmaz. Dereceli
yaklaşım MADDE 40
– (1) Radyoaktif
atık yönetimine ilişkin tesisler veya faaliyetler, tesis veya faaliyetin
çalışanlar, toplum ve çevre üzerinde yaratabileceği riskin boyutu ile
orantılı bir seviyede dikkate alınır, incelenir ve değerlendirilir. (2) Yetkilendirme
için başvuran kişiler başvuru ile birlikte sundukları belgeleri faaliyetin
potansiyel riskinin boyutuna uygun ayrıntıda hazırlar. Güvenliğin
gösterilmesi ve doğrulanması MADDE 41 – (1) İnşaata başlamadan önce
radyoaktif atık tesisinin tasarımında, işletmeye geçmeden önce inşa edildiği
haliyle, işletmeden çıkarma veya kapatma faaliyetlerinde, normal koşullar
altında ve kaza durumlarında, tesiste güvenlik hedeflerine ulaşıldığı analiz,
rapor ve programlar aracılığıyla yetkilendirilen kişi tarafından belgelenerek
gösterilir. (2) Tesis
işletmeye alındıktan sonra, bu belgeler Kurumun belirleyeceği sıklıkta
işletme deneyimleri ve yeni güvenlik bilgileri ışığında yenilenir. İşletme
sırasında radyoaktif atık tesisinin durumu ve çalışmasının işletme sınır ve
koşulları ile uyumlu olduğu ve güvenlik hedeflerini sağladığı gözetim,
denetim ve testler aracılığıyla doğrulanır.
ALTINCI BÖLÜM Radyoaktif
Atık Tesislerinde Genel Güvenlik İlkeleri
Saha MADDE 42 – (1) Radyoaktif atık tesisinin
kurulacağı saha; çevre ve tesisin birbirlerine karşı olası etkileri ve acil
durum planlarının uygulanabilirliği dikkate alınarak radyoaktif atık tesisi
kurucusu tarafından belirlenir. Bu hususların değerlendirilmesinde tesisin
tüm ömrü göz önünde bulundurulur ve bu hususlara ilişkin şartların güvenlik
açısından kabul edilebilirliğinin sürdüğünü kontrol etmek için izleme ve
gerektiğinde yeniden değerlendirme yapılır. (2) Tesis sahası
radyoaktif atıkların sahaya taşınmasına uygunluğu yönünden değerlendirilir. (3) Bertaraf
tesisi kurulacak sahanın doğal bariyerlere sahip olduğu gösterilir. Tasarım MADDE 43 – (1) Radyoaktif atık tesisleri;
çalışanlar, toplum ve çevrenin işletme ve kaza koşullarında radyasyondan
korunmasının sağlanacağı, güvenli bir şekilde işletmeden çıkarılacağı veya
kapatılacağı biçimde tasarımlanır. (2) Tesis,
depolanacak, işlenecek ya da bertaraf edilecek atıklara ilişkin toplam
radyoaktif ve nükleer madde envanteri ve potansiyel radyolojik ve radyolojik
olmayan tehlikeler dikkate alınarak tasarımlanır. (3) Yapı, sistem
ve bileşenler çevresel koşullar ve tesis ömrü dikkate alınarak ve atık
muhafazasını ve tesis güvenliğini riske atabilecek malzeme ve çevre
etkileşimlerini önleyecek şekilde tasarımlanır. (4) Yapı, sistem
ve bileşenler bakım, onarım, denetim ve testlerin yapılmasını kolaylaştıracak
şekilde tasarımlanır. (5) Tesiste yer
alan yapı, sistem ve bileşenler fonksiyonları ve güvenlik açısından
önemlerine göre sınıflandırılarak ilgili mevzuat, kod ve standartlara uygun
olarak tasarımlanır. İşletme koşulları sırasında güvenlik açısından önemli
yapı, sistem ve bileşenlere bir zarar gelmemesi tasarımda garanti altına
alınır. Kazaların önlenmesi ve kaza koşullarında sonuçlarının hafifletilmesi
için güvenlik sistemleri tasarımlanır. İşleme ve
depolama tesislerinin tasarımı MADDE 44 – (1) Tesis tasarımında havalandırma,
izleme, yangından korunma ve filtreleme gibi sistemlere yer verilir.
Tasarımda radyolizin etkilerine karşı önlemler ile zırhlama ve sızdırmazlık
gibi önlemler dikkate alınır. (2) Radyoaktif
atık depolama tesisleri atığın depolanacağı süre ile gelecekteki ve acil
durumlardaki depolama gereksiniminde oluşabilecek artışlar dikkate alınarak
tasarımlanır. (3) Yüksek
seviyeli radyoaktif atıkların işlendiği ve depolandığı tesislerin tasarımı,
işletme ve kaza durumlarında, radyoaktif atığın izlenmesini ve kontrol
altında tutulmasını sağlayabilecek sistemleri içerir. Bu tür tesisler,
soğutmanın mühendislik tasarımları ve doğal konveksiyon gibi pasif soğutma
sistemleri ile sağlanacağı ve soğutmanın yitirilmesi durumunda depolanan
atığın zarar görmeyeceği şekilde tasarımlanır. Bertaraf
tesislerinin tasarımı MADDE 45 – (1) Bertaraf tesisleri, radyoaktif
atığın çalışanlar, toplum ve çevre üzerindeki olası etkilerinin Kurum
tarafından belirlenen zaman süresince ve Kurum tarafından belirlenen
seviyelerde tutulmasının sağlanacağı şekilde tasarımlanır. (2) Tesis
tasarımında, radyonüklitlerin hapsedilmesine ve çevreden yalıtılmasına olanak
sağlayacak, işletme sırasında ve kapatma sonrasında etkin kalması planlanan
çoklu bariyerler yer alır. (3) Bariyerler
güvenlik fonksiyonları vasıtasıyla, tesisin kapatma sonrası güvenliğini
garanti edecek şekilde, fiziksel ve kimyasal olarak farklı ve birbirlerini
tamamlayıcı olarak seçilir ve tasarımlanır. (4) Tesis,
kapatma sonrası dönemde kontrol, bakım ve izleme gibi aktif güvenlik
önlemlerine devam edilmesini gerektirmeyecek ve güvenliği sağlamada
bariyerler ve arazi kullanım kısıtlamasını içeren pasif güvenlik önlemlerinin
yeterli olacağı şekilde tasarımlanır. İnşa MADDE 46 – (1) Radyoaktif atık tesisinin
inşası başlamadan önce tesisin tasarımında temel güvenlik gereksinimlerinin
yeterli düzeyde sağlandığı gösterilir. (2) Görev, yetki
ve sorumlulukların net bir şekilde tanımlandığı bir inşaat organizasyonu
tarafından tesisin tasarıma uygun bir şekilde inşa edilmesi sağlanır. (3) Tasarımda yer
alan tüm yapı, sistem ve bileşenler kanıtlanmış ve kabul görmüş teknik yöntem
ve prosedürler kullanılarak güvenlik sınıflarına uygun kalitede inşa edilir. (4) İnşa
sırasında tesis tasarımında güvenliğe ilişkin değişiklik yapılması
gerektiğinde Kurumun belirlediği prosedürler çerçevesinde izin alınır. İşletmeye alma MADDE 47 – (1) Tesis işletilmeye başlanmadan
önce, bir program çerçevesinde, yapı, sistem ve bileşenlerin fonksiyonlarının
gereğince yerine getirildiği testlerle doğrulanarak, tesisin bir bütün olarak
tasarım hedeflerine uygun bir şekilde inşa edildiği gösterilir. İşletmeye
alma programı, uygulanabilirliği bu aşamada gösterilebilecek tüm işletme
prosedürlerinin test edilmesini de içerir. (2) İşletmeye
alma öncesinde bir işletme organizasyonu oluşturulur. İşletici personelin
işletmeye alma sırasında tesise özel eğitimleri almaları sağlanır. İşletmeye
alma testleri tesisi işletmesi öngörülen personelin katılımıyla
gerçekleştirilir. İşletme MADDE 48
– (1) Radyoaktif
atık tesisinin tüm işletme durumlarında güvenli işletiminin çerçevesini çizen
ve radyoaktif atık kabul kriterlerini de içeren işletme sınır ve koşulları
yetkilendirilen kişi tarafından tanımlanır. Tesisin işletme sınır ve
koşulları içerisinde işletilmesini sağlamak için gereken tüm önlemler
yetkilendirilen kişi tarafından alınır. İşletme sınır ve koşullarında yapılacak
her türlü değişiklik için ilgili prosedürler uyarınca Kurumdan izin alınır. (2) Tesis,
işletme organizasyonunu oluşturan yeterli sayıda, gerekli eğitimi almış
nitelikli personel tarafından işletilir. (3)
Yetkilendirilen kişi tarafından hazırlanan, tesisin işletimine yönelik tüm
güvenlik ile ilgili plan, program ve prosedürler Kurum tarafından uygun
görüldükten sonra uygulanır. (4) Tesiste yapı,
sistem ve bileşenlerin denetim, test, bakım ve onarımına özel önem verilerek
tasarım gereklerini yerine getirmeyi sürdürmeleri sağlanır. (5) Tesiste
gerçekleştirilecek değişiklikler uygulanmadan önce güvenlik açısından
değerlendirilir ve güvenlik ve emniyeti etkileyebilecek tüm değişiklikler
için Kurum tarafından belirlenen prosedürler çerçevesinde izin alınır. (6) Tesiste
olabilecek kazalar sırasında uygulanmak üzere bir acil durum planı
bulundurulur ve bu planın uygulanabilirliğinden emin olmak için düzenli
aralıklarla tatbikatlar yapılır. Acil durum planı, kazanılan deneyimler
doğrultusunda gözden geçirilir ve güncellenir. İşletmeden
çıkarma MADDE 49 – (1) Radyoaktif atık işleme ve
depolama tesislerini işletmek üzere Kurum tarafından yetkilendirilen kişiler
tesisi işletmeden çıkarmakla yükümlüdür. Tesisin işletmeden çıkarılması
faaliyetleri için güvenlik hedeflerinin sağlanmasını güvence altına alan bir
işletmeden çıkarma programı oluşturulur ve uygulanır. Kapatma MADDE 50 – (1) Bertaraf tesislerini işletmek
üzere Kurum tarafından yetkilendirilen kişiler tesisi kapatma ile yükümlüdür.
Yetkilendirilen kişi tarafından kapatma sonrası güvenlik hedeflerinin
sağlanmasını güvence altına alan uygun bir kapatma programı oluşturulur ve
uygulanır. Kapatma programında kapatma sonrasında alınacak önlemlere ve
uygulama periyoduna yer verilir. (2) Tesis
kapatılıp düzenleyici kontrolden çıkarılana kadarki tüm süreçte, çalışanlar,
toplum ve çevrenin radyasyondan korunmasını sağlamak üzere tüm önlemler
alınır. (3) Tesisin
güvenliği, tesis kapatılıp düzenleyici kontrolden çıkarılana kadarki tüm
süreçte yetkilendirilen kişi tarafından aktif ve pasif güvenlik önlemleri
alınması vasıtasıyla sağlanır. Sahanın
düzenleyici kontrolden çıkarılması MADDE 51 – (1) Radyoaktif atık tesislerinin
sahaları ve saha üzerindeki tesise ilişkin faaliyetler, sahaya ilişkin olarak
alınan ilk yetkilendirmeden itibaren Kurumdan sahanın düzenleyici kontrolden
çıkarılma onayı alınana kadar Kurumun düzenleyici kontrolü altındadır.
Sahanın düzenleyici kontrolden çıkarılmasından sahada süregelen faaliyete
ilişkin olarak yetkilendirilen kişi sorumludur. (2) Bertaraf
tesislerinin sahaları, kapatma sonrası güvenlik önlemlerinin uygulanmasının
ardından ve yalnızca kısıtlı kullanım amacıyla düzenleyici kontrolden
çıkarılır. (3) Sahanın
düzenleyici kontrolden çıkarılmasının usul ve esasları Kurum tarafından
düzenlenir. (4) Sahanın
düzenleyici kontrolden çıkarılmasının ardından yetkilendirilen kişinin
sorumluluğu sona erer.
YEDİNCİ BÖLÜM Nükleer
Tesislerde ve Radyasyon Tesislerinde Radyoaktif Atık Yönetimi
Nükleer
tesislerde radyoaktif atıkların yönetimi ve sorumluluklar MADDE 52
– (1) Nükleer
tesislere yönelik faaliyetler sırasında ortaya çıkan radyoaktif atıklar ve
kullanılmış yakıtların yönetimi tesis için yetkilendirilen kişinin
sorumluluğundadır. Yetkilendirilen kişinin işi bırakması, iflas etmesi ve
benzeri durumlar bu yükümlülükleri ortadan kaldırmaz. (2) Nükleer
tesislere yönelik faaliyetler sırasında ortaya çıkan radyoaktif atıkların ve
kullanılmış yakıtların saha içi yönetim ile saha dışı taşıma, depolama,
bertaraf ve gerekli ise kapatma sonrası izleme dahil tüm maliyetini karşılamak
tesisi işletmekle yetkilendirilen kişinin sorumluluğundadır. (3) Nükleer
tesislerde kapsamı ve içeriği ilgili mevzuatta tanımlanan bir radyoaktif atık
yönetimi programı oluşturulur ve uygulanır. (4) Kullanılmış
nükleer yakıtlar, nükleer tesis sahası dışına çıkarılmadan önce, nükleer
tesis sahasında inşa edilmiş olan depolama tesislerinde geçici olarak
depolanır. Sonrasında; nükleer tesis için yetkilendirilen kişi kullanılmış
nükleer yakıtlarını bir saha dışı kullanılmış yakıt depolama tesisine veya
radyoaktif atık tesisine devredebilir, yeniden işleme ve/veya bertaraf etme
yoluna gidebilir veya başka bir ülkeye gönderebilir. Radyasyon
uygulamalarında ve radyasyon tesislerinde radyoaktif atıkların yönetimi ve
sorumluluklar MADDE 53 – (1) Radyasyon uygulamaları ve
radyasyon tesislerine yönelik faaliyetler sırasında ortaya çıkan radyoaktif
atıkların yönetimi ile ilgili olarak, 52 nci maddenin birinci, ikinci ve
üçüncü fıkralarında radyoaktif atıklar için belirtilmiş olan hususlar
radyasyon uygulamaları ve radyasyon tesisleri için yetkilendirilen kişinin
sorumluluğundadır. Sorumlulukların
sona ermesi MADDE 54 – (1) Nükleer tesisler ile radyasyon
uygulamaları ve radyasyon tesisleriyle ilgili bir faaliyet için
yetkilendirilen kişinin radyoaktif atığa ilişkin sorumlulukları aşağıdaki
durumlardan herhangi birinin gerçekleşmesi ve yetkilendirilen kişi tarafından
sunulan belgelerin esas alınarak bu durumun Kurum tarafından onaylanmasını
müteakiben sona erer: a) Radyoaktif
atıklarını başka bir ülkeye geri gelmeksizin göndermesi, b) Muafiyet ve
serbestleştirme sınırlarının altındaki radyoaktif atıklarını bertaraf etmesi, c) Muafiyet ve
serbestleştirme sınırlarının üstündeki radyoaktif atıklarını bir radyoaktif
atık tesisi işletmek üzere yetkilendirilen kişiye devretmesi.
SEKİZİNCİ BÖLÜM Denetimler ve
Yaptırımlar
Denetimler MADDE 55
– (1) Bu Yönetmelik
kapsamına giren radyoaktif atık yönetimine ilişkin faaliyetler ve tesisler
Kurumun denetimine tabidir. Yaptırımlar MADDE 56 – (1) Bu Yönetmelikte tanımlanan
yükümlülüklerini yerine getirmeyen, yetki sınırlarını aşan veya ilgili
mevzuatı ihlal eden gerçek veya tüzel kişilere tanınan yetkiler Kurum
tarafından geçici veya sürekli iptal edilir. (2) Gerekli
durumlarda, Kurum adli ve/veya idari soruşturma başlatılmak üzere gerekli
girişimlerde bulunur.
DOKUZUNCU BÖLÜM Çeşitli ve Son
Hükümler
Mevcut
radyoaktif atık tesisleri MADDE 57 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren altı ay içinde, mevcut radyoaktif atık tesislerinin
bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğu yetkilendirilen kişi veya başvuru sahibi
tarafından değerlendirilerek tam uyumu sağlayacak bir eylem planı oluşturulur
ve Kuruma sunulur. Plan Kurum tarafından onaylandıktan sonra uygulanır. Yürürlük MADDE 58 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 59 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Kurum Başkanı yürütür.
9 Mart 2013 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 28582 |