Güncel: 07/07/2018 |
TUNUS CUMHURİYETİ MENŞELİ BAZI TARIM ÜRÜNLERİ İTHALATINDA TARİFE KONTENJANI UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğin amacı, Tunus Cumhuriyeti menşeli bazı tarım ürünleri ithalatında uygulanacak
tarife kontenjanlarının düzenlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1)
Bu Tebliğ, 20/6/2005 tarihli ve 2005/9052
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Tunus Cumhuriyeti Menşeli
Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar
ve 14/4/2010 tarihli ve 2010/339
sayılı İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde yer alan; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) Beyanname sırasına göre tahsis yöntemi (BSGTY): Tarife
kontenjanının Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca, firmalara ithalatı
gerçekleştirilecek eşyaya dair gümrük beyannamesi tescil numarası sırası esas
alınarak tahsis edildiği yöntemi, c) Denetim Birimleri: Ekonomi Bakanlığı Denetim Hizmetleri
Başkanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığının ilgili denetim birimlerini, ç) Firma: Tarife kontenjanlarından faydalanmak üzere başvuruda
bulunan, ticaret siciline veya esnaf ve sanatkâr siciline ve ilgili sanayi
ve/veya ticaret odasına veya esnaf ve sanatkârlar odasına kayıtlı, gerçek
veya tüzel kişiler ile tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşları, d) Geleneksel ithalatçı: Referans döneminde tarife kontenjanı
konusu maddeye ilişkin ithalat performansı olan firmayı, e) Genel Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünü, f) İthal lisansı: Talep toplama yöntemine göre tahsis edilecek
tarife kontenjanı uygulaması kapsamında ithalat yapılmasını sağlamak üzere
Bakanlıkça düzenlenen elektronik belgeyi, g) İthalat performansı: Firmanın başvurusunun değerlendirildiği
tarihteki Bakanlık Bilgi Sistemi verileri esas alınarak tespit edilen, tarife
kontenjanı konusu maddede referans döneminde gerçekleştirdiği ithalat
miktarını (tarife kontenjanı konusu maddeye ait ayrı bir gümrük tarife
istatistik pozisyonu (GTİP) bulunmaması halinde tarife kontenjanı açılan
ilgili GTİP kapsamında yapılan toplam ithalat miktarını), ğ) Referans dönemi: Tarife kontenjanı başvurusunun yapıldığı yıl
hariç son iki takvim yılını, h) Talep toplama yöntemi (TTY): Başvuruların tarife kontenjanı
dönemi başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde yapıldığı ve başvuru
döneminin bitmesini müteakip, tarife kontenjanı tahsisatı yapılabilecek
nitelikteki başvuru sahibi firmalara, Bakanlıkça ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde
tarife kontenjanı tahsisatının yapıldığı yöntemi, ı) Tarife kontenjanı: Belirli bir dönem itibarıyla gümrük
vergisinde ve/veya diğer mali yüklerde indirim yapılan ya da muafiyet
sağlanan ithalatın miktarını, i) Tarife kontenjanı başvuru dönemi: TTY’ye göre tahsisatı
yapılan tarife kontenjanları için tarife kontenjanı döneminin başlangıcından
önceki 1 (bir) ayı, BSGTY’ye göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için
ise tarife kontenjanı dönemi ile aynı dönemi, j) Tarife kontenjanı dönemi: Tarife kontenjanı kapsamında
ithalatın yapılabileceği belirli bir dönemi, k) Tüketim performansı: Firmanın, referans döneminde üretimde
ham madde olarak kullandığı tarife kontenjanı konusu maddenin (paketleme,
ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını, l) Üretim performansı: Firmanın, referans döneminde tarife
kontenjanı konusu maddede gerçekleştirdiği üretim (paketleme, ambalajlama,
eleme, ayıklama hariç) miktarını, m) Sanayici: Referans döneminde tarife kontenjanı konusu maddeye
ilişkin üretim performansı ve/veya tüketim performansı olan (paketleme,
ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) firmayı, ifade eder. Tarife kontenjanı tahsisatı için başvuru ve başvuruların
sonuçlandırılması MADDE 4 – (1)
Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların, Ek-1’deki tabloda
yer alan tarife kontenjanlarından dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olanlar
için, tarife kontenjanı döneminin başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde
Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur. Dağıtımı BSGTY’ye göre yapılacak
olanlar için gümrük beyannamesinin tescili esnasında tarife kontenjanından
yararlanılacağının beyan edilmesi müracaat hükmündedir. (2) BSGTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı tahsisi gümrük
beyannamesinin tescili aşamasında ilgili muafiyet kodunun seçilmesi ile
yapılır. (3) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı taleplerine ilişkin
başvurular, Bakanlık web sitesinde (www.ekonomi.gov.tr) yer alan “E-imza
Uygulamaları” linki altında bulunan “E-imza Uygulamalarına Giriş” bölümünde
yer alan “İthalat İşlemleri” kısmında elektronik imza ile yapılır. (4) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı taleplerine ilişkin
elektronik imza sahibi kişilerin firmalar adına başvuru yapmak üzere
yetkilendirilmesi, 27/12/2017 tarihli ve 30283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat
İşlemlerinde Elektronik Başvuru Sistemi Tebliği (İthalat: 2017/3)
çerçevesinde yapılır. (5) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı taleplerine ilişkin
yapılan başvurularda, üçüncü fıkrada belirtilen “İthalat İşlemleri”
sayfasında bulunan “Başvuru İşlemleri” ana başlığı altındaki “Başvuru Girişi”
ekranında Belge Türü olarak “TPS-0956-İthal Lisansı (Tarım-Ülke Bazlı)”,
Tebliğ/Karar olarak da bu Tebliğ seçilir. Başvuru formunun elektronik olarak
doldurulup Ek-2’de yer alan belgelerin tam ve eksiksiz bir şekilde sisteme
yüklenmesinden sonra yetkili kullanıcı tarafından elektronik imza atılması
suretiyle başvuru tamamlanır. (6) Birden fazla tarife kontenjanı için başvuruda bulunacak
firmaların her bir tarife kontenjanı için ayrı bir başvuru yapması
gerekmektedir. (7) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanları için Bakanlık
e-imza uygulamaları altyapısında yaşanabilecek sıkıntılar nedeniyle başvuru
yapılamaması halinde, başvurular Ek-3’te yer alan başvuru formu ile 15/1/2004
tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu çerçevesinde elektronik imzalı
olarak Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) adresi üzerinden Bakanlığa iletilir. (8) Bu Tebliğ kapsamında yapılan beyanın doğruluğuyla ve ithal
mallarla ilgili incelemeleri yapmaya veya yaptırmaya Bakanlık ile Gümrük ve
Ticaret Bakanlığı yetkilidir. Gerekli görülmesi halinde, elektronik ortamda
sunulan bilgi ve belgelerin asılları ile ilave bilgi ve belge istenebilir. (9) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarında, tahsisat
önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve
eksiksiz olarak ibraz etme veya başvuru dönemi içerisinde müracaat etme şartı
aranmaz. (10) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının
tahsisatı için yapılan başvurulara ilişkin eksiklikler tarife kontenjanı
dönemi içerisinde tamamlanamaz ve eksikliklerin giderilmesi ile ilgili olarak
firmalara Genel Müdürlükçe bildirim yapılmaz. (11) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanlarının her biri
için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde tarife
kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi durumda,
değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki en son başvuru değerlendirmeye
alınır. (12) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanlarının tahsisatı
için, Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak içermeyen veya
tarife kontenjanı başvuru dönemi içerisinde yapılmayan veya Ek-1’deki tabloda
ilgili tarife kontenjanının karşısında “Tahsisat Yapılacak Firma Türü”
sütununda belirtilen nitelikte olmayan firmalar tarafından yapılan veya bu
Tebliğ hükümlerine istinaden adlarına ithal lisansı düzenlenmemesi hususunda
yaptırıma tabi olan firmalar tarafından yapılan başvurular olumsuz
sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer alan herhangi bir tarife kontenjanının
tamamının tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlara tahsis edilmesi
durumunda diğer firmalarca söz konusu tarife kontenjanına ilişkin yapılmış
başvurular olumsuz sonuçlandırılır. BSGTY’ye göre dağıtılan tarife
kontenjanlarının tamamının tahsis edilmesini müteakiben bir sonraki tarife
kontenjanı dönemine kadar kontenjan dâhilinde gümrük beyannamesi tesciline
sistem tarafından izin verilmez. (13) Dağıtımı TTY’ye göre yapılacak tarife kontenjanlarının
tahsisatı için yapılan başvurularda, başvuru konusu eşyaya ait en fazla 3
adet 12 haneli GTİP, madde ismi ve tarife kontenjanı kapsamında ithal
edilecek miktar bilgisinin her bir GTİP için başvuru formunda açık biçimde
yazılması zorunludur. Dağıtım sonucu her bir tarife kontenjanı kod numarası
için firma payına düşen miktar talep edilen GTİP’ler arasında dağıtılır. Tarife kontenjanı tahsisat yöntemi MADDE 5 – (1)
Ek-1’deki tabloda “Tahsisat Yöntemi” sütunundaki; a) “TTY” ibaresi, talep toplama yöntemi, b) “BSGTY” ibaresi, beyanname sırasına göre tahsis yöntemi ile ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder. Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar MADDE 6 – (1) Ek-1’de yer alan tabloda “Tahsisat Önceliği Bulunan Kurum ve
Kuruluşlar” sütunundaki; a) “ESK” ibaresi, Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünün, b) “TMO” ibaresi, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğünün, c) “YTTSKB” ibaresi, Yağlı Tohumlar Tarım Satış Kooperatifleri
Birliklerinin, ç) “TŞF” ibaresi, Türkiye Şeker Fabrikaları Anonim Şirketi Genel
Müdürlüğünün, d) “TTKK” ibaresi, Türkiye Tarım Kredi Kooperatiflerinin, ilgili tarife kontenjanında tahsisat önceliği bulunduğunu ifade
eder. Tarife kontenjanı tahsisatı yapılacak firmalar MADDE 7 – (1) Ek-1’deki tabloda “Tahsisat Yapılacak Firma Türü”
sütunundaki; a) “Ü” harfi, üretim performansı olan sanayicilere, b) “T” harfi, tüketim performansı olan sanayicilere, c) “İ” harfi, geleneksel ithalatçılara ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder. Dağıtım kriterleri MADDE 8 – (1) Firmalara başvurusunda talep ettiği tarife kontenjanı
miktarından daha fazla miktarda tahsisat yapılmaz. (2) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşların talepte
bulunması halinde, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının tamamı
veya bir bölümü söz konusu kurum ve kuruluşlara tahsis edilebilir. Aksi
durumda Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri çerçevesinde
değerlendirmeye alınabilecek nitelikte başvuruda bulunan firmalara tahsis edilir. (3) Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri çerçevesinde
yapılacak dağıtımda herhangi bir firmanın talep ettiği miktardan daha fazla
tahsisat hakkı oluşması halinde, firmanın talep ettiği tarife kontenjanı
miktarının tamamının tahsisatı yapılır ve tahsisat hakkının talep edilen
miktarı aşan kısmı, her defasında talep edilen tarife kontenjanı miktarından
daha fazla tahsisat hakkı oluşan firma(lar) hariç tutularak diğer firmalar
arasında aynı kriterlerle yeniden dağıtılarak tahsis edilir. (4) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanları tahsisatı
için yapılan ve değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki başvurularda talep
edilen toplam tarife kontenjanı miktarının, tahsis edilebilecek toplam tarife
kontenjanı miktarıyla aynı veya daha düşük olması halinde talepler aynen
karşılanır ve tahsisatı yapılmayan tarife kontenjanının dağıtımı Bakanlıkça
yayımlanacak yeni bir Tebliğ ile yapılabilir. (5) Sanayici vasfı ile tarife kontenjanı tahsis talebinde
bulunan firmaların ibraz ettikleri, Ek-2’de belirtilen, “Sanayici vasfı ile
müracaat edecekler için ibrazı gereken ek belgeler”in tam ve eksiksiz
olmaması halinde, anılan firmalar tarife kontenjanı tahsisatında sanayici
vasfı ile değerlendirilmez. Ancak, ilgili firmanın “Tüm başvurular için
ibrazı gereken belgeler”i tam ve eksiksiz olarak ibraz etmiş olması ve ilgili
tarife kontenjanının sanayici vasfı olmayan firmalara da tahsis edilebilecek
nitelikte olması halinde, söz konusu firma başvurusu sadece bu kapsamda
değerlendirilir. (6) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı BSGTY’ye göre yapılan
tarife kontenjanlarına ilişkin tahsisat, tarife kontenjanı konusu ürüne
ilişkin gümrük beyannamesinin tescil numarası sırası esas alınarak, beyan
edilen miktarla sınırlı olmak kaydıyla sırasıyla sonuçlandırılır. Bu şekilde
tahsis edilen miktar toplam tarife kontenjanından düşüm yapılarak kontenjanın
tamamı tahsis edilir. Tarife kontenjanından faydalanmak üzere talep edilen
miktarın mevcut tarife kontenjanı miktarını aşması halinde sistem tarafından
firmaya bilgilendirme mesajları verilir. İthal lisansı düzenlenmesi MADDE 9 – (1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde TTY’ye
göre tarife kontenjanı tahsisatı yapılan firma adına Bakanlıkça elektronik
olarak ithal lisansı düzenlenir ve başvuru formunda yer alan e-posta adresine
bildirilir. Bildirimde Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca elektronik ortamda (Tek
Pencere Sistemi) verilen 23 haneli belge numarası ile belge tarihi yer alır.
Başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim yapılmaz. Başvuru formunda firmaya
ait doğru ve geçerli bir e-posta adresinin bildirilmemesi halinde doğabilecek
sorunlardan Bakanlık sorumlu tutulamaz. İthal lisansı kullanımı MADDE 10 – (1) Bu Tebliğ kapsamında Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansları,
ithal lisansında belirtilen süre sonuna kadar geçerli olup, bu süre
kesinlikle uzatılamaz. (2) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanları kapsamında
yapılacak ithalatta Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansı gümrük beyannamesinin
tescilinde ilgili gümrük idaresince aranır. Bu Tebliğ kapsamında ithal
edilecek maddeye ilişkin gümrük beyannamesinin, ithal lisansının geçerlilik
süresi içerisinde tescil edilmiş olması şarttır. (3) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansıyla yapılacak
ithalatta sadece ithal lisansında kayıtlı miktar kadar ithalat için indirimli
gümrük vergisi ve/veya diğer mali yükler uygulanmak üzere ithalat
yapılabilir. (4) İthal lisansı kapsamındaki ithalatın doğrudan ithal lisansı
sahibi firma tarafından yapılması zorunludur. İthal lisansı üçüncü kişilere
devredilemez. (5) Bu Tebliğin 9 uncu maddesi kapsamında yapılan bildirimde yer
alan belge numarası ve belge tarihi yükümlü tarafından beyannamenin 44 nolu
kutusunda “Belge Referans No” ve “Belge Tarihi” alanlarında beyan edilir. Yaptırım MADDE 11 – (1)
Bu Tebliğ kapsamında yapılacak ithalat işlemlerine esas olan belgelerde
tahrifat yapıldığının veya sahte belge kullanıldığının veya ithal lisansının
üçüncü kişilere devredildiğinin veya ithal işlemlerinde bu Tebliğ ile
belirtilen diğer hususlara aykırı davranıldığının Denetim Birimlerince tespiti
halinde, yapılan tarife kontenjanı tahsisatı iptal edilir ve kendilerine
iptal işleminden itibaren 5 yıl süreyle bu Tebliğ çerçevesinde tarife
kontenjanı tahsis edilmez. Diğer mevzuat hükümleri MADDE 12 – (1)
Bu Tebliğ, tarife kontenjanı kapsamında ithalatı gerçekleşecek eşyanın
ithalatının tabi olduğu diğer mevzuat hükümlerinin uygulanmasını engellemez. Yetki MADDE 13 – (1)
Bakanlık; bu Tebliğ hükümlerine istinaden, genelgeler çıkarmaya, izin ve
talimat vermeye, özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve
uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari yoldan çözümlemeye yetkilidir. Yürürlükten kaldırılan tebliğ MADDE 14 – (1)
19/6/2016 tarihli ve 29747 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, Tunus
Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı
Uygulanmasına İlişkin Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlükten kaldırılan tebliğ çerçevesinde yapılan başvurular GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 2018 yılında TTY’ye göre dağıtılacak ve başvuru dönemi sona
ermiş olan tarife kontenjanları için münhasıran bu Tebliğin 14 üncü maddesi
ile yürürlükten kaldırılan Tebliğ çerçevesinde yapılan başvurular; BSGTY’ye
göre dağıtılacak tarife kontenjanları için ise bu Tebliğ çerçevesinde
yapılacak başvurular dikkate alınır. Yürürlük MADDE 15 – (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 7 Temmuz 2018 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 30471 (Mükerrer) |