Güncel: 23/07/2023 |
|
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ İLE BİRLEŞİK ARAP
EMİRLİKLERİ ARASINDA KAPSAMLI
EKONOMİK ORTAKLIK ANLAŞMASI ÇERÇEVESİNDEKİ TİCARETTE
EŞYANIN TERCİHLİ MENŞEİNİN TESPİTİ HAKKINDA
YÖNETMELİK BİRİNCİ
BÖLÜM Başlangıç
Hükümleri Amaç MADDE
1- (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; Türkiye Cumhuriyeti ile Birleşik Arap
Emirlikleri arasında 3/3/2023 tarihinde imzalanan, 30/3/2023 tarihli ve
7449 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan ve 27/4/2023
tarihli ve 7180 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile
onaylanan Türkiye Cumhuriyeti ile Birleşik Arap Emirlikleri
Arasında Kapsamlı Ekonomik Ortaklık
Anlaşmasının 7 nci Faslında düzenlenen Menşeli
Eşya Kavramının Tanımı ve İdari İşbirliği
Yöntemlerinin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir. Kapsam MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, Türkiye
Cumhuriyeti ile Birleşik Arap Emirlikleri arasında 3/3/2023
tarihinde imzalanan, 30/3/2023 tarihli ve 7449 sayılı Kanunla
onaylanması uygun bulunan ve 27/4/2023 tarihli ve 7180 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile onaylanan Türkiye Cumhuriyeti ile
Birleşik Arap Emirlikleri Arasında Kapsamlı Ekonomik
Ortaklık Anlaşmasının 7 nci Faslında düzenlenen
Menşeli Eşya Kavramının Tanımı ve İdari
İşbirliği Yöntemlerinin uygulanmasına ilişkin usul
ve esasları kapsar. Dayanak MADDE
3- (1) Bu Yönetmelik,
1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 448 inci
maddesi ile bu Yönetmeliğin 1 inci maddesinde belirtilen Fasıla
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
4- (1) Bu
Yönetmelikte yer alan; a)
Anlaşma: Türkiye Cumhuriyeti ile Birleşik Arap Emirlikleri
arasında imzalanan ve 2 nci maddede belirtilen Kapsamlı Ekonomik
Ortaklık Anlaşmasını, b)
Armonize Sistem: 10/11/1988 tarihli ve 3501 sayılı Kanunla
katılmamız uygun bulunan Uyumu Sağlanmış (Armonize)
Mal Tanımı ve Kodlama Sistemi Hakkında Uluslararası
Sözleşmede belirtilen şekilde ve Sözleşmenin ekinde yer alan
pozisyonları, alt pozisyonları ve bunlara ait sayısal
kodları, Bölüm, Fasıl ve Alt Pozisyon Notlarını ve
Armonize Sistemin yorumu ile ilgili Genel Kuralları kapsayan
Nomanklatürü, c)
Aynı veya birbiri yerine geçebilen eşya: Aynı türde ve ticari
kalitede olan, aynı teknik ve fiziksel özelliklere sahip birbirinden
ayırt edilemeyen girdiyi veya ürünü, ç) BAE:
Birleşik Arap Emirliklerini, d)
Bakanlık: Ticaret Bakanlığını, e)
Elektronik sistem: Menşe ispat ve dolaşım belgelerinin
düzenlenmesine yönelik başvurunun yapılması, belgelerin
düzenlenmesi, kontrol edilmesi, onaylanması ve vize işlemlerinin
gerçekleştirilmesini sağlamak üzere Bakanlık ya da
Bakanlıkça uygun görülen kişi ve kuruluşlarca elektronik
ortamda verilen hizmet ve bu hizmete dair altyapıyı, f)
Eşya: Girdileri ve ürünleri içerecek şekilde ticari maddeyi, g)
Fabrika çıkış fiyatı: Ürün için Taraf ülkelerden birinde,
nihai işçilik veya işlemin gerçekleştirilmesini üstlenen
imalatçıya fabrika çıkışı itibarıyla ödenen,
kullanılan bütün girdilerin kıymetinin dahil edilmiş
olduğu, elde edilmiş ürünün ihracında geri ödenmiş veya
ödenecek yurt içi vergilerin tenziliyle bulunan fiyatı, ğ)
Fasıllar, pozisyonlar ve alt pozisyonlar: Armonize Sistem olarak
belirtilen, Armonize Mal Tanımı ve Kodlama Sistemini oluşturan
Nomanklatürde kullanılan fasıllar (iki haneli kodlar), pozisyonlar
(dört haneli kodlar) ve alt pozisyonları (altı haneli kodlar), h) Girdi:
Ürünün imalatında kullanılan her türlü bileşen, hammadde,
parça veya aksamı, ı)
Girdilerin kıymeti: Kullanılan menşeli olmayan girdilerin
ithalat esnasındaki gümrük kıymetini ya da bunun bilinmemesi veya
tespit edilememesi halinde ihracatçı Taraf ülkede girdiler için
ödendiği doğrulanabilir ilk fiyatı, i) Gümrük
idareleri: Türkiye için Ticaret Bakanlığını, BAE için
Kimlik, Vatandaşlık, Gümrük ve Liman Güvenliği Federal
İdaresi ya da gelecekte bildirilecek diğer herhangi bir
kuruluşu, j) Gümrük
kıymeti: Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşmasının
(GATT) VII nci maddesinin Uygulanmasına Dair Anlaşma (DTÖ Gümrük
Kıymeti Anlaşması) uyarınca tespit edilen kıymeti, k)
İmalat: Montaj veya özel işlemler de dahil olmak üzere her türlü
işçilik veya işlemi, l) Katma
değer: Fabrika çıkış fiyatından, eşyaya dahil
edilen diğer Taraf ülke menşeli her bir girdinin gümrük
kıymetinin ya da söz konusu gümrük kıymetinin bilinmemesi veya
tespit edilememesi halinde ihracatçı Taraf ülkede bu girdiler için
ödendiği doğrulanabilir ilk fiyatın
çıkarılmasıyla bulunan değeri, m)
Menşe Beyanı: Menşeli ürünlerin Anlaşma hükümlerinden
yararlanabilmesini sağlamak üzere Bakanlıkça onaylanmış
ihracatçı tarafından usulüne uygun olarak düzenlenen, örneği
EK-IVte yer alan formu, n)
Menşe ispat belgesi: TR-UAE Menşe İspat Belgesini ve
Menşe Beyanını, o)
Menşeli girdilerin kıymeti: (ı) bendindeki tanıma uygun
olarak, gerekli değişiklikler yapılarak uygulanan, bu tür
girdinin gümrük kıymetini, ö)
Menşeli olmayan eşya: Bu Yönetmelik kapsamında menşeli
olarak nitelendirilemeyen her türlü eşyayı, p)
Menşeli olmayan girdi: Menşe ülkesi, Taraflardan biri olmayan veya
menşei belirlenemeyen her türlü girdiyi veya bu Yönetmelik
kapsamında menşeli olarak nitelendirilemeyen her türlü girdiyi, r)
Menşeli eşya veya Menşeli girdi: Bu Yönetmelik kapsamında
menşeli olarak nitelendirilebilen her türlü eşyayı veya
girdiyi, s)
Sevkiyat: Bir ihracatçıdan bir alıcıya aynı anda
gönderilen ya da ihracatçıdan alıcıya sevkinde tek bir sevk
evrakı kapsamında yer alan veya böyle bir evrakın
olmaması halinde tek bir fatura kapsamına giren ürünleri, ş)
Sınıflandırma: Bir eşyanın veya girdinin Armonize
Sistemin belirli bir fasıl, pozisyon ya da alt-pozisyonu altında
sınıflandırılmasını, t) Su
ürünleri yetiştiriciliği: Üretimi artırmaya yönelik düzenli
stoklama, besleme ya da yırtıcılardan koruma gibi büyütme ve
yetiştirme süreçlerine müdahale etmek suretiyle; yumurtalar, larva,
yavru balık ve balık larvası gibi kaynaklardan balıklar,
yumuşakçalar, kabuklular, suda yaşayan diğer omurgasızlar
ve su bitkileri dahil olmak üzere, suda yaşayan organizmaların
yetiştirilmesini, u) Taraf
ülkeler: Türkiye Cumhuriyeti ile BAEyi, ü) TR-UAE
Menşe İspat Belgesi: Menşeli ürünlerin Anlaşma
hükümlerinden yararlanabilmesini sağlamak üzere Bakanlıkça
yetkilendirilen kişi veya kuruluşlarca usulüne uygun olarak
düzenlenip gümrük idarelerince vize edilen, örneği EK-IIIte yer alan
formu, v) TR-UAE
Menşe İspat Belgesi başvuru formu: İhracatçı veya
yetkili kanuni temsilcisi tarafından TR-UAE Menşe İspat
Belgesi talep edilmek üzere doldurulması gereken, örneği EK-IIIte
yer alan formu, y)
Ülkeler: Türkiye için, kara ülkesine, iç sularına, karasularına ve
bunların üzerindeki hava sahasına, aynı zamanda, canlı
veya cansız doğal kaynakların araştırılması,
işletilmesi ve korunması amacıyla Türkiyenin
uluslararası hukuka uygun olarak üzerinde egemen hak veya yetkilere
sahip olduğu deniz alanlarını, BAE için kara ülkesine, iç
sularına, deniz yatağı ve yeraltı dahil karasularına
ve bu topraklar ve sular üzerindeki hava sahası ile BAEnin kendi
yasalarında tanımlandığı şekilde ve
uluslararası hukuka uygun olarak egemenlik, egemenlik hakları veya
yargı yetkisine sahip olduğu bitişik bölge, kıta
sahanlığı ve münhasır ekonomik bölgeyi, z) Ürün:
Bilahare başka bir imalat işleminde kullanılması söz
konusu olsa bile imal edilmiş ürünü, aa)
Yetkili idareler: Türkiye için Ticaret Bakanlığını, BAE
için Ekonomi Bakanlığı ya da bildirilen diğer
kuruluşu, ifade
eder. İKİNCİ
BÖLÜM Menşeli
Ürünler Kavramının Tanımı ve Koşulları Menşeli
ürünler MADDE
5- (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında, aşağıda belirtilen
ürünler, bu Yönetmeliğin diğer tüm gerekliliklerini
karşılaması koşuluyla Taraf ülkelerden biri menşeli
kabul edilirler: a) 7 nci
maddede belirtildiği şekilde, tamamen o Taraf ülkede elde edilen
eşya. b) 8 inci
maddede belirtildiği şekilde, o Taraf ülkede yeterli işçilik
veya işleme tâbi tutulmuş olmaları kaydıyla, tamamen söz
konusu Taraf ülkede elde edilmemiş girdiler ihtiva ederek o Taraf ülkede
üretilen eşya. İkili
menşe kümülasyonu MADDE
6- (1) 5
inci madde hükümlerine halel getirmeksizin, Anlaşma kapsamında
tercihli rejimden yararlanmaya ehil bir nihai ürünün içerisine dahil edilen
diğer Taraf ülke menşeli girdiler, nihai ürünün elde edildiği
Taraf ülke menşeli kabul edilir. Nihai ürünün elde edildiği
ihracatçı Taraf ülkede gerçekleştirilen işçilik veya
işlemlerin 10 uncu maddede belirtilenlerin ötesine geçmiş
olması şartıyla söz konusu girdilerin yeterli işçilik
veya işlemden geçmiş olmaları gerekmez. (2) Bir Taraf
ülkede yapılan bir imalat işleminde, sadece diğer Taraf ülke
menşeli girdiler kümülasyona tâbi tutulabilir. Söz konusu işlemde,
menşeli olmayan girdilerin de kullanılması halinde
bunların, EK-II veya EK-II (a)da yer alan listede belirtilen
şartlar uyarınca yeterli derecede işçilik veya işlem
görmesi gerekir. Tamamen
elde edilmiş eşya MADDE
7- (1)
Aşağıdakilerin tamamen Taraf ülkelerden birinde elde
edilmiş oldukları kabul edilir: a) Taraf
ülkenin kendi topraklarından veya deniz yataklarından
çıkartılan madencilik ürünleri. b) Taraf
ülkede hasat edilen sebze ürünleri. c) Taraf
ülkede doğmuş ve yetiştirilmiş canlı hayvanlar. ç) Taraf
ülkede canlı hayvanlardan elde edilmiş ürünler. d) Taraf
ülkede avcılık, balıkçılık veya su ürünleri
yetiştiriciliğinden elde edilmiş ürünler. e)
Taraflardan biri karasuları dışında kendi gemileri ile
denizden elde edilen deniz balıkçılığı ürünleri ve
diğer ürünler. f)
Münhasıran (e) bendinde belirtilen ürünlerden kendi fabrika gemilerinin
bordasında üretilen ürünler. g) Taraf
ülkede toplanan, yalnızca yeniden kaplamaya veya atık olarak
kullanılmaya uygun kullanılmış lastikler dahil,
yalnızca hammaddelerin geri kazanılmasına uygun
kullanılmış maddeler. ğ)
Taraf ülkede yapılan imalat işlemleri sonucu ortaya çıkan
atık veya hurdalar. h) Taraf
ülkenin kendi karasuları dışında, deniz toprağı
veya deniz toprağının altıyla ilgili münhasır
işletme haklarına sahip olması kaydıyla, deniz
toprağı veya deniz toprağı altından
çıkarılan ürünler. ı)
Münhasıran (a) ila (h) bentlerinde tanımlanan ürünlerden imal
edilen eşya. (2)
Birinci fıkranın (e) ve (f) bentlerindeki kendi gemileri ve
kendi fabrika gemileri terimleri yalnızca; a) Taraf
ülkelerden birinde kayıtlı veya tescilli olan, b) Taraf
ülkelerden birinin bayrağı altında seyreden, c) En az
%50si Taraf ülkelerden birinin vatandaşlarına ait olan veya
yönetici(leri), Yönetim Kurulu Başkanı veya Denetim Kurulu
Başkanı ve bu kurulların üyelerinin çoğunluğu Taraf
ülke vatandaşları olan genel merkezi Taraf ülkelerden birinde
bulunan şirketlere ait olan, ek olarak, ortaklık veya limited
şirket hallerinde, sermayesinin en az %50si Taraf ülkelerden birindeki
kamu kurumlarına veya vatandaşlarına ait olan, gemiler
ve fabrika gemileri için kullanılır. Yeterli
işçilik veya işlem görmüş eşya MADDE
8- (1) 5
inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendine göre, tamamen
elde edilmemiş ürünler, EK-II veya EK-II (a)da yer alan listede
belirtilen şartlar yerine getirildiği takdirde yeterli derecede
işçilik veya işlem görmüş olarak kabul edilirler. (2)
Anlaşmanın kapsadığı tüm ürünler için
imalatlarında kullanılan menşeli olmayan girdiler üzerinde
yapılması gereken işçilik veya işlemler, EK-II veya EK-II
(a)da yer alan listede belirtilir ve yalnızca bu tür girdilerle ilgili
olarak uygulanır. (3) EK-II
veya EK-II (a)da yer alan listedeki şartları yerine getirerek
menşe statüsü kazanmış bir ürün başka bir ürünün
imalatında kullanılırsa, onun bileşiminde yer
aldığı ürüne tatbiki mümkün şartlar, kendisine uygulanmaz
ve bunların imalatında kullanılmış olabilecek
menşeli olmayan girdiler dikkate alınmaz. Tolerans MADDE
9- (1) 8
inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen duruma rağmen
EK-II veya EK-II (a)da belirtilen şartlar uyarınca bir ürünün
imalatında kullanılmaması gereken menşeli olmayan
girdiler, ancak; a) Toplam
kıymetlerinin, ürünün fabrika çıkış fiyatının
%10unu geçmemesi, b)
Menşeli olmayan girdilerin azami kıymeti olarak EK-II veya EK-II
(a)daki listede belirtilmiş herhangi bir yüzdenin, bu
fıkranın uygulanması sonucu aşılmaması, c)
Ürünlerin, menşeli eşya statüsü kazanabilmesi için bu Yönetmelikte
belirtilen tüm diğer gereksinimlerin karşılanması, şartıyla
kullanılabilir. Yetersiz
işçilik veya işlem MADDE
10- (1) 8
inci maddede belirtilen koşulların sağlanıp
sağlanmadığına bakılmaksızın, bu maddenin
ikinci fıkra hükümleri saklı kalmak kaydıyla
aşağıdaki işlemler menşeli ürün statüsü verilmesi
için yetersiz işçilik veya işlem olarak kabul edilir: a)
Nakliyat ve depolama süresince ürünlerin iyi şartlarda
muhafazasını sağlamaya yönelik koruyucu işlemler. b)
Ambalaj ayırma ve birleştirme. c)
Yıkama, temizleme, toz giderme, oksit, yağ, boya veya diğer
tabakalardan arındırma. ç)
Dokumaya elverişli girdileri ütüleme veya presleme. d) Basit
boyama ve cilalama işlemleri. e)
Tahıl ve pirinci kabuklarından ayırma, kısmi veya tam
ağartma, parlatma ve perdahlama. f)
Şeker renklendirme veya şeker topaklarını biçimlendirme
işlemleri. g)
Meyvelerin, kuruyemişlerin ve sebzelerin kabuklarını soyma,
zarlarını ayıklama, çekirdeklerini çıkarma. ğ)
Keskinleştirme, basit bileme veya basit kesme. h) Eleme,
kalburdan geçirme, ayırma, tasnifleme, kalibrasyon, eşleştirme
(maddelerden setler oluşturma dâhil). ı)
Basit şişeleme, tenekeye veya beherlere koyma, torbalama,
sandıklama, kutulama, karton veya tahta üzerine yerleştirme ve tüm
diğer basit paketleme işlemleri. i) Ürün
veya paketleri üzerine marka, etiket, logo ve diğer benzeri ayırt
edici işaretleri yapıştırma veya basma işlemleri. j)
Farklı türde olmalarına bakılmaksızın ürünlerin
basit karıştırılma işlemleri. k)
Şekerin herhangi bir girdi ile basit
karıştırılması işlemi. l) Ürüne
basitçe su ilave edilmesi veya ürünlerin seyreltilmesi veya suyunun
alınması veya denatürasyonu. m)
Tamamlanmış bir ürün oluşturmak üzere parçaların basit
montajı veya ürünlerin demonte edilmesi. n) Hayvan
kesimi. o) (a)
ilâ (n) bentlerinde belirtilen işlemlerin iki veya daha
fazlasının bir arada yapılması. (2)
Belirli bir ürüne uygulanan işçilik veya işlemin birinci fıkra
hükümleri çerçevesinde yetersiz kabul edilip edilmeyeceğine karar
verilirken, ihracatçı Taraf ülkede gerçekleştirilen işlemlerin
tümü birlikte dikkate alınır. (3)
Birinci fıkranın amacına uygun olarak, yerine getirilmesi için
özel beceriler, makineler, özellikle bunun için üretilmiş veya
kurulmuş ekipman veya aparatlara gerek duyulmayan işlemler basit
veya basit karıştırma olarak kabul edilir. Ancak moleküller
arası bağı bozarak ve yeni moleküller arası bağ
oluşturarak veya moleküldeki atomların uzamsal düzenlerini
değiştirerek yeni bir yapıdaki molekül oluşturan,
biyokimyasal işlemleri de içeren, kimyasal reaksiyonlar basit
karıştırma olarak mütalaa edilmez. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Nitelendirme
Birimi, Aksesuarlar, Yedek Parçalar, Aksam, Setler, Ambalaj
Malzemeleri, Konteynerler ve Etkisiz Unsurlar Nitelendirme
birimi MADDE
11- (1) Bu
Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasında nitelendirme birimi, Armonize
Sistem Nomanklatürü kullanılmak suretiyle sınıflandırma
yapılırken temel birim olarak kabul edilen belirli bir üründür.
Buna göre; a)
Muhtelif girdilerin montajı veya gruplandırılmasından
oluşan bir ürün, Armonize Sistemde tek bir pozisyonda
sınıflandırıldığında, bu ürünün tümü
nitelendirme birimini oluşturur. b) Bir
sevkiyat, Armonize Sistemde aynı pozisyon içinde
sınıflandırılan bir sayıda aynı üründen
oluşuyorsa, her bir ürün bu Yönetmelik hükümlerinin
uygulanışı sırasında münferiden
değerlendirilmelidir. Aksesuarlar,
yedek parçalar ve aksam MADDE
12- (1) Bir
teçhizatın, makinenin, aletin veya aracın parçası beraberinde
teslim edilen, normal bir teçhizatın parçası olan ve eşyaya alışılagelmiş
olan ve onun fiyatına dahil edilmiş bulunan veya ayrıca fatura
edilmemiş olan aksesuarlar, yedek parçalar ve aksam, söz konusu
teçhizat, makine, alet veya araç içinde mütalaa edilir ve ürünün menşeini
tespitte dikkate alınmaz. (2) Bir
ürünün EK-II veya EK-II (a) uyarınca, azami bir menşeli olmayan
girdi kıymetine tabi olduğu hallerde, menşeli olmayan
girdilerin kıymetinin hesaplanmasının hedeflendiği
durumlar dışında, birinci fıkrada belirtilen aksesuarlar,
yedek parçalar ve aksamlar ürünün menşeinin belirlenmesinde dikkate
alınmaz. Setler MADDE
13- (1)
Armonize Sistemin 3 sayılı Genel Yorum Kuralında
tanımlandığı şekilde setler, kendisini meydana
getiren ürünlerin tamamı menşeli olduğunda menşeli olarak
kabul edilir. Ancak, bir set menşeli ve menşeli olmayan ürünlerden
oluştuğunda, menşeli olmayan ürünlerin kıymeti, setin
fabrika çıkış fiyatının %15'ini aşmıyorsa,
set bir bütün olarak menşeli olarak kabul edilir. Perakende
satış için ambalaj malzemeleri ve konteynerler MADDE
14- (1)
Perakende satış için ürünün birlikte paketlendiği ambalaj
malzemeleri ve konteynerlerin o ürünle birlikte Armonize Sistemin 5
Sayılı Genel Yorum Kuralına göre
sınıflandırıldığı hallerde söz konusu ürünün
üretiminde kullanılan menşeli olmayan tüm girdilerin EK-II veya EK-II
(a) uyarınca tarife pozisyonu değişikliğine
uğrayıp uğramadığının belirlenmesinde bu
ambalaj malzemeleri ve konteynerler dikkate alınmaz. (2)
Ürünün, EK-II veya EK-II (a) uyarınca azami bir menşeli olmayan
girdi kıymetine tabi olduğu hallerde menşeli olmayan
girdilerin kıymetinin hesaplanması hariç olmak üzere, perakende
satış için paketlenen ürünün içinde bulunduğu ambalaj
malzemeleri ve konteynerler, o ürün ile birlikte
sınıflandırılmakta ise ürünün menşeinin
belirlenmesinde dikkate alınmaz. Taşıma
için ambalaj malzemeleri ve konteynerler MADDE
15- (1) Bir
ürünün taşınması sırasında ürünü korumaya yönelik
kullanılan ambalaj malzemeleri ve konteynerler, o ürünün menşeli
olup olmadığının belirlenmesinde dikkate alınmaz. Etkisiz
unsurlar MADDE
16- (1) Bir
ürünün menşeli olup olmadığının belirlenmesi
amacıyla, imalatında kullanılabilecek; a) Enerji
ve yakıt, b) Tesis
ve teçhizat, c) Makine
ve aletler, ç) Ürünün
nihai bileşimine dahil edilmeyen ve dahil edilmesi amaçlanmayan, bir
eşyanın incelenmesinde, test edilmesinde veya üretiminde
kullanılan her türlü diğer malzemenin, menşei
dikkate alınmaz. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Ülkesel
Gereklilikler Ülkesellik
ilkesi MADDE
17- (1)
İkinci ve üçüncü bölümde yer alan menşe statüsü
kazanılmasına ilişkin koşullar, Taraf ülkelerden birinde
kesintisiz olarak yerine getirilir. (2) Taraf
ülkelerden birinden Taraf olmayan bir ülkeye ihraç edilmiş olan
menşeli eşyanın geri gelmesi halinde; geri gelen
eşyanın ihraç edilen eşya ile aynı olduğu, söz
konusu ülkede bulunma veya ihraç edilme süresi içerisinde iyi koşullarda
muhafaza edilmeleri için gerekli olanların ötesinde herhangi bir
işleme tâbi tutulmadığı hususları gümrük idarelerini
tatmin edecek şekilde ispat edilemediği takdirde söz konusu
eşyanın menşeli olmadığı kabul edilir. Hariçte
işleme MADDE
18- (1) 17
nci madde hükümlerine halel getirmeksizin, ikinci ve üçüncü bölümde yer alan
menşe statüsü kazanılmasına ilişkin koşullar, Taraf
ülkelerin birinden Taraf olmayan bir ülkeye ihraç edilen ve ardından
yeniden Taraf ülkeye ithal edilen girdilerin tabi olduğu işçilik
veya işlemlerin aşağıdaki şartları
sağlaması durumunda yerine getirilmiş sayılır: a)
Girdilerin tamamen ihracatçı Taraf ülkede elde edilmiş olması
veya ihraç edilmeden önce 10 uncu maddede belirtilen işçilik ve
işlemlerin ötesinde bir işçilik veya işlemden geçmiş
olmaları. b)
Yeniden ithal edilen ürünün, ihraç edilen girdilerin işçilik veya
işleme tabi tutulması sonucu elde edilmesi ve bu madde hükümleri
uyarınca Taraf olmayan ülkede toplam eklenen kıymetin, menşeli
olduğu beyan edilen nihai ürünün fabrika çıkış
fiyatının %10unu geçmemesi hususlarında gerekli belgelerin
ithalatçı Taraf ülkenin gümrük idaresine sağlanması. c) 9 uncu
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde düzenlenen
kıymet kuralının bu ürünlere uygulanmaması. ç) Söz
konusu ürün için düzenlenecek menşe ispat belgelerinde bu madde ile
ilgili bilgilerin ibraz edilmesi. (2)
Birinci fıkra hükümlerinin uygulanması bakımından toplam
eklenen kıymet, Taraf olmayan ülkede ürünün üretimine dahil edilen tüm
girdilerin kıymetini de içerecek şekilde, o ülkede ortaya
çıkan tüm maliyetleri içerir. (3) Bu
madde hükümlerine tabi olarak Taraf olmayan ülkede gerçekleştirilen her
türlü işçilik veya işlem hariçte işleme ve diğer tüm
ilgili mevzuat kapsamında yürütülür. Doğrudan
nakliyat MADDE
19- (1)
Anlaşma hükümlerinde sağlanan tercihli muamele sadece bu
Yönetmeliğin gerekliliklerini yerine getiren ve Türkiye veya BAEye
ithal edileceği beyan edilen ürünlere, bu ürünlerin ihracatçı Taraf
ülkeden ihraç edilenlerle aynı olması kaydıyla uygulanır. (2)
Birinci fıkra hükmüne halel getirmeksizin, bu ürünlerin Taraf ülkeye
ithal edilmesinden önce bir veya daha fazla Taraf olmayan ülkeden transit
geçmesi veya geçici depolanması hallerinde, o ülkelerde,
değiştirilmemiş, herhangi bir şekilde dönüştürülmemiş
veya iyi koşullarda muhafaza edilmelerine yönelik işlemler
dışında bir işlemden geçmemiş, sevkiyatın
boşaltılması, yeniden yüklenmesi, etiketlenmesi, bölünmesi
dışında herhangi bir işleme tabi tutulmamış
olmaları gerekir. Bu ürünlerin transit ülkelerde kaldıkları
süre boyunca gümrük gözetimi altında olmaları gerekir. (3)
İthalatçı Taraf ülkenin gümrük idaresi, birinci ve ikinci
fıkralarda yer alan koşullara uygunluk konusunda şüphe
oluşması halinde beyan sahibinden, ihracatçı Taraf ülkeden
ithalatçı Taraf ülkeye geçişi belgeleyen tek bir sevk belgesi,
eşyanın kesin tanımının ve eşyanın
boşaltılma ve yeniden yüklenme tarihlerinin, mümkün olduğu
takdirde gemilerin veya kullanılan diğer taşıma
yollarının isimlerinin, eşyanın transit ülkesinde
depolandığı şartları gösteren
ayrıntıların yer aldığı ve transit ülkelerin
gümrük idareleri tarafından düzenlenecek resmi belgeler, konşimento
gibi sözleşmeye dayanan taşımacılık belgelerini ya
da ambalaj işaret veya numaralarına dayanan gerçek veya somut
kanıtları ya da eşyanın kendisiyle ilgili her tür
kanıt dâhil olmak üzere bu hükümlerin yerine getirildiğine dair
herhangi bir usulde verilebilecek ve bu hükme uyulduğunu gösteren tüm
kanıtları temin etmesini talep edebilir. Sergiler MADDE
20- (1)
Üçüncü bir ülkeye sergilenmek üzere gönderilen ve sergiden sonra Türkiyeye
veya BAEye ithal edilmek üzere satılan menşeli eşya, gümrük
idarelerinin; a) Bir
ihracatçının bu ürünleri bir Taraf ülkeden serginin
düzenlendiği ülkeye naklettiği ve orada sergilediği, b)
Ürünlerin bu ihracatçı tarafından diğer Taraf ülkedeki bir
kişiye satıldığı veya o kişinin tasarrufuna
verildiği, c)
Ürünlerin sergi süresi içinde veya sergiden hemen sonra, sergilenmek üzere
gönderildikleri durumda sevk edildiği, ç)
Ürünlerin sergilenmek üzere gönderildikleri andan itibaren, bu sergide
teşhir edilmek dışında başka bir amaçla
kullanılmadığı, hususlarında
tatmin edilmesi kaydıyla ithalatta Anlaşma hükümlerinden
yararlanırlar. (2)
Beşinci bölüm hükümleri uyarınca, bu ürünler için menşe ispat
belgesi düzenlenmeli ve bu ürünler normal usulde ithalatçı Taraf ülke
gümrük idaresine ibraz edilmelidir. Serginin adı ve adresi bu belgede
gösterilmelidir. Gerektiğinde, ürünlerin sergilendikleri koşullara
dair ek kanıtlayıcı belgeler istenebilir. (3)
Birinci fıkra, özel amaçla yabancı ürün satmak üzere kurulmuş
işyeri veya mağazalarda düzenlenmemiş olan ve ürünlerin gümrük
denetimi altında kaldığı her türlü ticaret, sanayi,
tarım ve el sanatları sergilerine, fuarlarına veya benzeri
umumi gösterilere uygulanır. BEŞİNCİ
BÖLÜM Eşyanın
Menşeinin İspatı Menşe
ispat belgeleri MADDE
21- (1) BAE
menşeli ürünler, Türkiyeye ithal edilmeleri esnasında
aşağıdaki belgelerden birinin ibrazı üzerine
Anlaşmadan yararlanırlar: a) Bir
örneği EK-IIIte yer alan TR-UAE Menşe İspat Belgesi. b) Metni
EK-IVte yer alan Menşe Beyanı. c) 24
üncü maddede düzenlenen elektronik veri değişim sistemiyle
düzenlenecek elektronik TR-UAE Menşe İspat Belgesi. (2)
Birinci fıkra hükümlerine rağmen bu Yönetmelik çerçevesinde
menşeli ürünler, 31 inci maddede belirtilen durumlarda, birinci
fıkrada belirtilen belgelerden herhangi birisinin ibraz edilmesine gerek
bulunmaksızın Anlaşmadan yararlanır. TR-UAE
Menşe İspat Belgesinin düzenlenmesi ve vize işlemleri MADDE
22- (1)
TR-UAE Menşe İspat Belgeleri, EK-IIIte belirlenen form ve
niteliklere uygun olarak ve seri numaraları verilerek Bakanlık veya
Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşlarca bastırılır
ve ihtiyaca göre dağıtılır. (2)
TR-UAE Menşe İspat Belgeleri, yalnızca ihracatçı veya
ihracatçının gümrük beyannamesini imzalamakla yetkili kanuni
temsilcisi tarafından örneği EK-IIIte yer alan TR-UAE Menşe
İspat Belgesi ile başvuru formunun bu Yönetmelik hükümlerine uygun
olarak belgenin arka sayfasında yazılı kurallar ve
Anlaşma hükümleri doğrultusunda doldurulması suretiyle
yazılı başvurusu üzerine düzenlenir. Yetkili olmayan
kişiler tarafından yapılan başvurular, gümrük idaresi ya
da Bakanlıkça yetki verilen kuruluşlarca kabul edilmez. (3)
Anlaşma ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak; TR-UAE Menşe
İspat Belgesi ve başvuru formunun doldurulması,
onaylanması ve vize edilmesi işlemlerinin elektronik sistem
üzerinden gerçekleştirilmesi esastır. Elektronik ortamdaki veriler
BAE, Bakanlık birimleri ve Bakanlıkça uygun görülen kişi ve
kuruluşlarla paylaşılabilir ve veri değişimine konu
edilebilir. (4)
TR-UAE Menşe İspat Belgesi düzenlenmesi için başvuruda bulunan
ihracatçı, belgeyi düzenleyecek gümrük idaresinin ya da Bakanlıkça
yetkilendirilen kuruluşun talep edebileceği, söz konusu ürünün
menşe statüsü ile bu Yönetmeliğin diğer hükümlerinin yerine
getirilmiş olduğunu tevsik eden ilgili bilgi ve belgeleri vermekle
yükümlüdür. (5)
Türkiyede düzenlenmesi talep edilen TR-UAE Menşe İspat Belgesi
başvuru formu Türkçe veya İngilizce dilinde; TR-UAE Menşe
İspat Belgesi ise yalnızca İngilizce dilinde ve gümrük
mevzuatına uygun olarak hazırlanır. (6)
TR-UAE Menşe İspat Belgesi ve başvuru formunun
doldurulmasında el yazısı kullanılması halinde; a)
Formlar, açık ve okunaklı şekilde matbaa harfleriyle ve
mürekkeple doldurulur. Bu durumda, form üzerinde silinti ve
değişikliklere izin verilmez. b)
Ürünlerin tanımı, bu amaçla ayrılmış kutu içine
boş satır bırakılmaksızın
yapılmalıdır. Eğer kutunun tamamı dolmaz ise
tanımın son satırının altına bir yatay çizgi
çekilerek boş alan, çapraz bir çizgi ile kapatılmalıdır. (7) Belge
kapsamına giren her bir eşyaya sıra numarası verilir ve
sıra aralarında boşluk bırakılmaz. Belgenin elle
hazırlandığı durumlarda; son kaydın hemen
altına sonradan bir ilave yapılmasını önlemek üzere yatay
bir çizgi çekilerek kullanılmayan yerler çapraz bir çizgiyle iptal
edilir. (8)
Belgede kayıtlı eşya, tanınmalarına olanak verecek
şekilde en az alt pozisyonu belirtilerek ve ticari deyimleri ile hiçbir
tereddüde yer vermeyecek açıklıkta cins, nevi, nitelik ve miktar
olarak ayrıntılı bir biçimde beyan edilir. (9)
İhracatçılar veya yetkili kanuni temsilcileri, TR-UAE Menşe
İspat Belgesi başvuru formlarının arka yüzünde yer alan
İhracatçı Beyanını doldurarak yer ve tarih belirtip
imzalar. (10)
Elektronik sistem üzerinde TR-UAE Menşe İspat Belgesi düzenlenmesi
için beyanda bulunulan eşyanın menşeinin tespitini teminen,
eşyanın imalatında kullanılan menşeli olmayan
girdilere uygulanan işçilik veya işlemin EK-II veya EK-II (a)da
yer alan listede belirtilen şartları
sağladığını ispatlayan ve eşyanın
imalatında kullanılan Türkiye veya BAE menşeli girdiler ve bu
girdiler üzerinde gerçekleştirilen işçilik veya işlemleri
gösteren tüm bilgi ve belgeler ile birlikte, ihracata ait diğer belgeler
gümrük idaresi tarafından ya da Bakanlıkça yetki verilen
kuruluşlarca kontrol edilmesi için elektronik sisteme yüklenir.
İlgili mevzuat uyarınca elektronik olarak düzenlenen ya da beyanda
kullanılmak amacıyla elektronik ortama aktarılmış bu
belgelerin ve talep edilmesi halinde asıl nüshalarının,
Bakanlık veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş
kuruluşların doğrudan erişimine hazır halde
tutulması zorunludur. TR-UAE Menşe İspat Belgesinin elle
doldurulduğu durumlarda da söz konusu belge ve bilgiler, gümrük idaresi
ya da Bakanlıkça yetkilendirilmiş kuruluşlara normal usulde
ibraz edilir ve saklanır. Bu türde belge ve bilgiler 27/10/1999 tarihli
ve 4458 sayılı Gümrük Kanununda öngörülen belge saklama sürelerine
tâbidir. (11)
Gümrük idareleri ve Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşlar, TR-UAE
Menşe İspat Belgesinin kurallara uygun olarak doldurulup
doldurulmadığını kontrol edip belgede kayıtlı
eşyanın bu Yönetmelik hükümleri gereğince menşeli
olduğu veya sayıldığı hususunda, ihracata ait
diğer evrakı da inceleyerek kesin bir kanıya vardıktan
sonra gerekli işlemleri tamamlarlar. (12)
Gümrük idareleri, on birinci fıkrada belirtilen kontrolleri yaparken; a) TR-UAE
Menşe İspat Belgelerinin bu Yönetmelik hükümlerine uygun olup
olmadığını incelemek, b)
İhraç konusu eşyanın cins, tür, nitelik ve miktar
itibarıyla TR-UAE Menşe İspat Belgesindeki kayıtlara
uygun olup olmadığını tespit etmek, c)
İhraç konusu eşyanın menşeli olup
olmadığını belirlemek, ç)
Eşyaya ait ihraç belgeleri yanında gümrük mevzuatı
uyarınca nakliyeciler tarafından verilen belgeleri incelemek, d)
İhraç konusu eşyayı 7/10/2009 tarihli ve 27369 mükerrer
sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Gümrük Yönetmeliğindeki
esaslara göre muayene etmek, suretiyle
işlem ifa eder. (13)
İhraç belgeleri ve menşe ispat belgelerinden üçüncü ülkelere
gönderileceği anlaşılan eşya için TR-UAE Menşe
İspat Belgesi onaylanamaz ve vize edilemez. (14) On
birinci ve on ikinci fıkralarda belirtilen değerlendirme ve
incelemelerin olumlu sonuç vermesinin ardından gümrük idarelerince vize
edilmesi uygun görülen TR-UAE Menşe İspat Belgelerinin (11)
numaralı Endorsement (Onay) alanına gümrük beyannamesinin
numarası, beyanı değerlendirerek belgeyi vize eden gümrük
idaresinin adı, gümrük mührü veya kaşesi ve vize tarihi tatbik
edilir. İlgili gümrük beyannamesinin numarasına ilişkin bilgi,
yalnızca ihracatçı Taraf ülkenin mevzuatı gerektiriyorsa
yazılır. Bu alanın doğru, okunaklı ve noksansız
doldurulması şarttır. Hatalı veya noksan yapılan
vize işlemi belgeyi geçersiz kılar ve sonradan kontrol
sebeplerinden birini teşkil eder. (15)
TR-UAE Menşe İspat Belgesi, Anlaşma ile sağlanan tercihli
ticarette yazılı delil olarak ancak gümrük idaresinin vizesi ile
hüküm ifade edeceğinden, belge düzenleme işlemi vize ile
tamamlanmış olur. Bu bakımdan belgenin vize tarihi, düzenlenme
tarihi anlamına gelir ve TR-UAE Menşe İspat Belgesinin (11)
numaralı alanına yazılır. (16)
Düzenlenen menşe ispat belgesi, fiili ihracatın
gerçekleştiği veya kesinleştiği anda ihracatçıya verilmek
üzere hazır bulundurulur. (17)
İhracatçı veya onun sorumluluğu altında gümrük
beyannamesini imzalamaya yetkili kanuni temsilcisince, menşe ispat
belgesinin (12) numaralı Declaration by the Exporter
(İhracatçı Beyanı) alanı doldurulur ve imzalanır.
İmzalanan belgenin bir kopyası ihracatçı tarafından meri
mevzuatta öngörülen belge saklama süreleri saklı kalmak kaydıyla en
az beş yıl saklanır. (18)
Elektronik sistem üzerinden düzenlenen TR-UAE Menşe İspat
Belgelerinde, (12) numaralı alan haricindeki tüm kısımlardaki
bilgiler elektronik ortamda oluşturulur. Vize işleminin
tamamlanmasından sonra, ihracatçılar veya onun sorumluluğu
altında gümrük beyannamesini imzalamaya yetkili kanuni temsilcilerince,
elektronik sistem üzerinde yer alan bilgilerin, bu maddede belirtilen
şekil şartlarını taşıyan ve bu maddede
belirtilen şekilde temin edilen TR-UAE Menşe İspat Belgesi
üzerine yazıcı vasıtasıyla dökümü alınır ve
belgenin (12) numaralı alanı on yedinci fıkrada
belirtildiği şekilde doldurulur ve imzalanır. Elektronik
sistemde oluşturulduktan sonra dökümü alınan belge üzerinde
herhangi bir ekleme, düzeltme veya silinti yapılamaz. (19)
TR-UAE Menşe İspat Belgesi yetkili idarenin onaylı imza ve
resmi mührünü içermelidir. Söz konusu imza ve resmi mühür 23 üncü madde
kapsamında elektronik olarak tatbik edilebilir. TR-UAE
Menşe İspat Belgesinin elektronik sistem üzerinden düzenlenmesi MADDE
23- (1) Bu
bölümde belirlenen koşullar karşılandığı
takdirde, TR-UAE Menşe İspat Belgeleri elektronik sistem üzerinden
düzenlenebilir. (2)
Yedinci Bölüm hükümlerine uygun olarak; Taraf ülkelerin gümrük idareleri,
elektronik sistemlerin teknik özellikleri ve sonradan kontrol yöntemlerini
birbirlerine iletirler. (3) 22
nci madde hükümlerine halel getirmeksizin, elektronik sistem üzerinden
düzenlenen TR-UAE Menşe İspat Belgeleri; a)
İhracatçı ülke tarafından önceden gönderilmiş olan
örnekler üzerinden ithalatçı ülke gümrük idarelerinin elektronik gümrük
mühürlerinin gerçekliğini doğrulayabileceği, orijinal mührün
dijital imajı şeklinde ya da herhangi bir şekilde olabilecek
(11) numaralı alan üzerinde bulunan bir elektronik gümrük mührü, b)
Elektronik gümrük mührünün gerçekliğini, ithalatçı ülke gümrük
idaresince doğrulanabileceği QR kod veya güvenli bir internet
sitesi, c)
Teşhis edilmelerini mümkün kılacak bir seri numarası, içermelidir. (4)
Elektronik sistem üzerinden düzenlenen TR-UAE Menşe İspat
Belgelerinin (11) ve (12) numaralı alanlarında elektronik imza
kullanılabilir. (5) Bu
madde hükümlerinin uygulanması, bir Taraf ülkede elle doldurulan ve vize
edilen, TR-UAE Menşe İspat Belgelerinin Tarafların gümrük
idareleri tarafından reddedilmesine yol açmaz. Elektronik
veri değişim sistemi MADDE
24- (1)
Taraf ülkeler, 21 inci maddenin birinci fıkrasının (c)
bendinin uygulanması amacıyla 23 üncü madde hükümlerine uygun
olarak elektronik ortamda düzenlenen TR-UAE Menşe İspat
Belgelerinin etkin ve verimli bir şekilde elektronik ortamda ibraz
edilmesi için elektronik veri değişim sistemi geliştirebilir. Sonradan
düzenlenen TR-UAE Menşe İspat Belgesi MADDE
25- (1) Bir
TR-UAE Menşe İspat Belgesi, 26 ncı maddeye rağmen
istisnai olarak; a)
Hatalar, istenmeyerek yapılan ihmaller veya özel durumlar nedeniyle
ihracat esnasında düzenlenmemiş ise, b) Gümrük
idareleri veya Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşların bir
TR-UAE Menşe İspat Belgesinin düzenlenmiş, ancak teknik
nedenlerle ithalatta kabul edilmemiş olduğuna kanaat getirmeleri
sağlanırsa, ait
olduğu eşyanın ihracatından sonra düzenlenebilir. (2)
Birinci fıkranın uygulanması açısından, bizzat ihracatçı
veya onun sorumluluğu altında gümrük beyannamesini imzalamaya
yetkili kanuni temsilcisi; eşyanın cinsi, nevi, niteliği ve
miktarını, ambalaj şeklini, marka ve numaralarını,
işaretlerini, ihracat gümrük idaresinin adını, gümrük
beyannamesinin tarih ve sayısını belirterek yazılı
talepte bulunur. Bu kişiler, söz konusu eşya için ihracat
sırasında menşe ispat belgesi verilmediğini veya
menşe ispat belgesinin BAE yetkili makamlarınca teknik nedenlerle
kabul edilmediğini sebepleri ile birlikte yazılı olarak beyan
eder ve 22 nci madde hükümlerine uygun olarak hazırladığı
TR-UAE Menşe İspat Belgesini talep yazısına ekler. (3) Bu
maddede belirtilen şartları yerine getiren ihracatçının
veya onun sorumluluğu altında gümrük beyannamesini imzalamaya
yetkili kanuni temsilcisinin talebi, ilgili gümrük idareleri veya
Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşlar tarafından incelenir.
Söz konusu ihraç eşyasına ait gümrük beyannamesi ve ekleri
diğer evrak ile varsa bu işleme dair dosyaların incelenmesi ve
kontrolü sonucunda, ihracatçının beyanına tamamen uygun
olduğu anlaşıldığı takdirde TR-UAE Menşe
İspat Belgesi onaylanır ve vize edilir. (4) Bu
şekilde düzenlenen TR-UAE Menşe İspat Belgesinin (6)
numaralı Remarks (Gözlemler) alanına belgenin sonradan
verildiğini belirtmek üzere İngilizce ISSUED RETROSPECTIVELY
meşruhatının düşülmesi zorunludur. İkinci
nüsha TR-UAE Menşe İspat Belgesinin düzenlenmesi MADDE
26- (1) Bir
TR-UAE Menşe İspat Belgesinin çalınması, kaybolması
veya hasar görmesi halinde ihracatçı veya onun sorumluluğu
altında gümrük beyannamesini imzalamaya yetkili kanuni temsilcisi, ilk
belgeyi düzenleyen gümrük idaresine veya Bakanlıkça yetkilendirilen
kuruluşa elindeki ihracat belgelerine dayanarak ikinci bir nüsha tanzim
edilmesi talebiyle müracaat edebilir. (2)
Gümrük idaresi veya Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşlar, ihraç
işlemi yapılmış olan eşyaya ait asıl menşe
ispat belgesine ilişkin bilgilerle birinci fıkrada belirtilen
beyanı karşılaştırıp ikinci nüsha belge
düzenlenmesi talebine ilişkin yapılan beyanın
doğruluğunu saptadıktan sonra, başvuru onaylanır ve
gümrük idaresince vize işlemi gerçekleştirilir. (3) Bu
şekilde düzenlenen ikinci nüsha TR-UAE Menşe İspat Belgesinin
(6) numaralı Remarks (Gözlemler) alanına İngilizce
DUPLICATE meşruhatı düşülür ve ilk belgenin seri
numarası yazılır. (4)
İkinci nüsha belge, ilk menşe ispat belgesinin vize tarihinden
itibaren hüküm ifade eder. Gümrük idareleri, ikinci nüsha menşe ispat
belgelerini vize ederken (11) numaralı alana ilk menşe ispat
belgesinin vize tarihini yazar. Menşe
Beyanının hazırlanma koşulları MADDE
27- (1) Bir
Taraf ülke menşeli ürünler; diğer Taraf ülkeye ithalatlarında,
36 ncı madde çerçevesinde bir onaylanmış ihracatçı
tarafından söz konusu ürünleri teşhis edilmelerini mümkün
kılmaya yeterli ayrıntıda tanımlayan bir fatura, teslimat
notu veya başka herhangi bir ticari belge üzerinde İngilizce olarak
hazırlanan ve metninin bir örneği EK-IVte yer alan bir Menşe
Beyanının ibrazı ile bu Anlaşmanın tercihli tarife
uygulamasından faydalanırlar. (2) Bir
Menşe Beyanı, ancak söz konusu ürünlerin Türkiye veya BAE
menşeli olduğu ve bu Yönetmeliğin diğer gerekliliklerini
yerine getirdiği hallerde hazırlanabilir. (3)
Menşe Beyanında bulunan ihracatçı, ihracatçı Taraf
ülkenin gümrük idaresinin talebi üzerine, Menşe Beyanının bir
kopyasını ve iç mevzuat uyarınca, tedarikçilerin veya
üreticilerin beyanları dahil, ilgili ürünlerin menşe statüsü ile bu
Yönetmeliğin diğer koşullarının yerine
getirilmiş olduğunu tevsik eden tüm ilgili belgeleri her an ibraz
etmeye hazırlıklı olur. (4)
Birinci fıkra hükümlerine rağmen bu Yönetmelik çerçevesinde
menşeli ürünler, 31 inci maddede belirtilen durumlarda, birinci
fıkrada belirtilen Menşe Beyanının ibraz edilmesine gerek
bulunmaksızın Anlaşmadan yararlanır. (5)
Menşe Beyanı; ihracatçı tarafından İngilizce olarak,
EK-IV'te verilen metnin fatura, teslimat notu veya başka bir ticari
belge üzerine daktilo edilmesi, ıstampa ile damgalanması veya
basılmasıyla ve ihracatçı Taraf ülkenin mevzuatı
uyarınca hazırlanır. Menşe beyanında el
yazısı kullanılırsa, beyan okunaklı şekilde
matbaa harfleriyle ve mürekkeple yazılır. Türkiyeden yapılan
ihracat işlemlerinde, Menşe Beyanının sonradan kontrole
tabi tutulması halinde süreci kolaylaştırmak amacıyla,
Menşe Beyanı metninin sonuna ihracatın
gerçekleştirildiği gümrük idaresinin adı Customs Office of
Export -
şeklinde ilave edilir. (6)
Menşe beyanları, onaylanmış ihracatçının kendi
el yazısı ile atacağı orijinal imzasını
taşır. Ancak 36 ncı maddedeki tanım kapsamında
onaylanmış ihracatçıdan, kendi adıyla hazırlanmış
herhangi bir beyanın kendi el yazısıyla imzalanmış
addedilerek tüm sorumluluğunu üzerine aldığına dair
yazılı bir taahhütnameyi ihracatçı Taraf ülkenin gümrük
idaresine vermiş olması koşuluyla bu tür beyanları
imzalama şartı aranmaz. (7) Bir
Menşe Beyanı, ihracatçı tarafından ait olduğu
ürünlerin ihracatı sırasında veya ait olduğu ürünlerin ithalatından
itibaren bir yıl içerisinde ithalatçı Taraf ülkeye ibrazı
koşuluyla ihracattan sonra hazırlanabilir. Menşe
ispat belgelerinin geçerliliği MADDE
28- (1) Bir
menşe ispat belgesi, ihracatçı Taraf ülkede düzenlenme tarihinden
itibaren bir yıl süreyle geçerli olur ve bu süre zarfında
ithalatçı Taraf ülkenin gümrük idarelerine ibraz edilmelidir. (2)
Birinci fıkrada belirtilen son ibraz tarihinden sonra ithalatçı
Taraf ülkenin yetkili idarelerine ibraz edilen menşe ispat belgeleri, bu
belgelerin belirlenen son tarihe kadar ibraz edilememesinin istisnai
durumlardan kaynaklanması halinde, tercihli muamele uygulanmak üzere
kabul edilebilir. (3)
Diğer geç ibraz hallerinde; ithalatçı Taraf ülkenin yetkili
idareleri, ürünlerin belirtilen son tarihten önce ibraz edilmiş
olması kaydıyla menşe ispat belgelerini kabul edebilir. (4)
Menşe ispat belgelerinin ibraz süresinden sonra tercihli muameleden
yararlanması için bu sürenin bitiminden önce eşyanın
gümrüğe gelmiş ve yine bu süreden önce ithalatçı veya onun
sorumluluğu altında gümrük beyannamesini imzalamaya yetkili kanuni
temsilcisi tarafından yazılı olarak ilgili gümrük idaresine
başvurulmuş olması gerekir. Menşe
ispat belgelerinin ibrazı MADDE
29- (1)
Menşe ispat belgeleri, gümrük mevzuatı ve ilgili mevzuat
gereğince gümrük idarelerine ibraz edilir. İngilizce dilinde
hazırlanmış olan menşe ispat belgelerinin tercümesi talep
edilmez; yalnızca, belgeler üzerinde İngilizce haricindeki bir
yabancı dilde yazılmış ifadeler bulunması halinde,
bunların tercümesi talep edilebilir. Ayrıca ilgili gümrük idaresi
beyannameye ek olarak ithalatçıdan eşyanın
Anlaşmanın koşullarına uygunluğunu gösteren
yazılı bilgi ve belgeleri talep edebilir. (2)
Eşyanın tercihli rejimden yararlanmasını teminen
ibrazı gereken menşe ispat belgesinin, bu belgeyle ilgili
eşyanın fiili ithalinden evvel veya fiili ithali
sırasında ibraz edilememesi ve ilgili ithalatçı
tarafından eşyanın bekletilmeden ithalinin istenmesi
durumunda, tercihli rejim uygulanmaz ve indirimsiz vergi nispetleri üzerinden
tahakkuk yapılarak vergiler kesin olarak tahsil edilir. Ancak bu kabil eşyanın
fiili ithalini müteakip süreleri içerisinde, usulüne uygun menşe ispat
belgesi işlemi yapan gümrük idaresine ibraz edildiği takdirde;
ibraz edilen menşe ispat belgesinin ithal edilen eşyaya ait
olduğunun gümrük beyannamesi ve ekleri belgelerle karşılaştırılarak
anlaşılması ve belgenin geçerlilik süresinin
aşılmamış olduğunun tespiti kaydıyla tercihli
vergi oranına göre hesaplanan vergi tutarları ile tercihsiz vergi
oranına göre hesaplanan vergi tutarları arasındaki fark mükelleflerine
geri verilir. Teknik
nedenlerle menşe ispat belgesinin reddi MADDE
30- (1)
Menşe ispat belgeleri, bu Yönetmelikte öngörülen şekilde
düzenlenmemiş ise teknik nedenlerle reddedilebilir.
Aşağıda belirtilen; a) TR-UAE
Menşe İspat Belgesinin ebat olarak EK-IIIte yer alan örnekten
önemli derecede farklı olması, seri numarası bulunmaması,
İngilizce dilinde basılmaması gibi öngörülen form
dışında bir form kullanılarak düzenlenmesi, b) TR-UAE
Menşe İspat Belgesinin (2) numaralı alan gibi
doldurulması zorunlu olan alanlardan birinin doldurulmaması, c) TR-UAE
Menşe İspat Belgesinin (11) numaralı alanında mühür ya da
kaşe bulunmaması veya belgenin yetkili olmayan bir makam
tarafından vize edilmiş olması, ç) TR-UAE
Menşe İspat Belgesi vize edilirken kullanılan mühür ya da
kaşenin 40 ıncı madde hükümleri uyarınca örneği
gönderilmemiş olan yeni bir mühür ya da kaşe olması, d) TR-UAE
Menşe İspat Belgesinin (2) ve (7) numaralı alanlarına
Taraf ülkeler dışında bir ülkenin yazılması, e)
İthal edilen eşyaya ilişkin Menşe Beyanının
okunaksız veya görünürde kusurlu olması, gibi
teknik nedenlerle kabul edilmeyen menşe ispat belgeleri sonradan
düzenlenebilir. (2)
Teknik nedenlerle reddedilen menşe ispat belgesi üzerine İngilizce
CERTIFICATE REJECTED BY THE CUSTOMS meşruhatı düşülür ve
hangi nedenlerle kabul edilmediği de belirtilerek sonradan düzenlenen
yeni bir TR-UAE Menşe İspat Belgesi alması için veya
düzeltilmiş bir Menşe Beyanının ibraz edilmesi için
ithalatçıya iade edilir. Ancak gümrük idareleri gümrük işlemlerinin
tamamlanmasından sonra kontrol amacıyla veya hile
yapıldığından şüphe edilmesi halinde reddedilen
menşe ispat belgesinin bir kopyasını saklayabilir. (3)
Türkiyeye yönelik ithalatlarda ibraz edilen menşe ispat belgelerinin
teknik nedenlerle reddedilmesi durumunda, eşyaya Anlaşma
kapsamında tercihli rejim uygulanmaz ve kanuni vergi nispetleri
üzerinden tahakkuk yapılarak vergiler tahsil edilir. Bu durumda, Gümrük
Kanununun 234 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi
uygulanmaz. Menşe
ispat belgesinden muafiyet MADDE
31- (1)
BAEden Türkiyeye gerçek kişilerden gerçek kişilere küçük paketler
halinde gönderilen veya seyahat eden yolcunun şahsi
eşyasını oluşturan ürünler; ticari amaçlarla ithal
edilmemişlerse ve bu Yönetmeliğin gerekliliklerini yerine getirdiği
beyan edilmişse ve böyle bir beyanın doğruluğuna
ilişkin bir şüphe doğmamışsa, menşe ispat
belgesinin ibrazına gerek olmaksızın menşeli kabul
edilirler. (2)
BAEden Türkiyeye arızî olarak yapılan ve yalnızca
alıcıların veya yolcuların veya bunların ailesinin
kişisel kullanımına yönelik ürünlerden oluşan ithalat,
ürünlerin cinsinden ve miktarından ticari amaç güdülmediği
aşikârsa ticari amaçlı ithalat olarak kabul edilmez. (3) Bu
ürünlerin toplam kıymetinin, küçük paketler kapsamında Türkiyeye
ithalatta küçük paketler için 500 Avroyu, yolcunun zati
eşyasını oluşturan ürünler için ise 1.200 Avroyu, BAEye
ithalatta ise küçük paketler için 80 ABD Dolarını; yolcunun zati
eşyasını oluşturan ürünler için ise 800 ABD
Dolarını geçmemesi gerekir. (4)
Üçüncü fıkranın uygulanması bakımından, ürünlerin
Avro ya da ABD Dolarından başka bir para birimi üzerinden
faturalandırıldığı durumlarda, Avro ya da ABD
Doları olarak ifade edilen tutara eşit olup Türkiye veya BAEnin
ulusal para birimleri cinsinden ifade edilen tutarlar, ithalatçı Taraf
ülkede uygulanan geçerli kur oranı uyarınca belirlenir. Destekleyici
belgeler MADDE
32- (1) 22
nci ve 27 nci maddelerde belirtilen, bir TR-UAE Menşe İspat Belgesi
veya Menşe Beyanı kapsamındaki ürünlerin Taraf ülke
menşeli olduğunu ve bu Yönetmeliğin diğer
koşullarını yerine getirdiğini tevsik etmek amacıyla
kullanılacak belgeler, TR-UAE Menşe İspat Belgesi veya
Menşe Beyanına ilaveten; a)
İhracatçı veya tedarikçi tarafından, söz konusu
eşyanın elde edilmesi için gerçekleştirilen işlemleri
belgeleyici nitelikte, örneğin hesaplarında veya iç muhasebesinde
yer alan doğrudan deliller, b) Taraf
ülkede düzenlenmiş veya hazırlanmış, imalatta
kullanılan girdilerin menşe statüsünü tevsik eden belgeler, c) Taraf
ülkede düzenlenmiş veya hazırlanmış, Türkiyede girdiler
üzerinde yapılan işçilik veya işlemi tevsik eden belgeler, ç) 18
inci maddenin uygulanması durumunda, bu Yönetmeliğin
gerekliliklerinin sağlandığını kanıtlayan,
Türkiye veya BAE toprakları dışında gerçekleştirilen
işçilik veya işleme ilişkin uygun deliller, olabilir. Menşe
ispat belgeleri ile destekleyici belgelerin muhafaza edilmesi MADDE
33- (1)
Yürürlükteki kanunlarda öngörülen süreler saklı kalmak üzere; a) TR-UAE
Menşe İspat Belgesi düzenlenmesi için başvuruda bulunan
ihracatçı, 22 nci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen
belgeleri, b)
Menşe Beyanında bulunan ihracatçı, bu beyanın bir
nüshasını ve 27 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
belgeleri, c) TR-UAE
Menşe İspat Belgesi düzenleyen gümrük idaresi veya Bakanlıkça
yetkilendirilen kişi veya kuruluşlar, 22 nci maddede belirtilen
başvuru formunu ve başvuru sırasında firma
tarafından kendilerine sunulan diğer tüm vesaiki, ç)
İthalatçı ülkenin gümrük idareleri, kendilerine ibraz edilen
menşe ispat belgelerini, en az
beş yıl muhafaza etmek mecburiyetindedir. (2)
Birinci fıkrada belirtilen kayıtlar; elektronik veya
yazılı ortam dahil olmak üzere, hızlı erişime imkan
veren herhangi bir ortamda muhafaza edilebilir. Menşe
ispat belgelerindeki farklılıklar ve biçimsel hatalar MADDE
34- (1)
Menşe ispat belgelerindeki ibareler ile ürünlerin ithalat
işlemlerini yerine getirmek amacıyla gümrük idarelerine ibraz
edilen belgelerdeki ibareler arasında küçük
farklılıkların bulunması, belgenin gümrüğe sunulan
ürünlere tekabül ettiğinin kesin olarak ortaya konması
kaydıyla söz konusu menşe ispat belgelerinin geçerliliğini
kendiliğinden ortadan kaldırmaz. (2)
Menşe ispat belgeleri üzerindeki ibarelerin doğruluğu üzerinde
şüphe yaratması söz konusu olmayan daktilo hatası gibi bariz
maddi hatalar, bu belgelerin reddedilmesini gerektirmez. TR-UAE
Menşe İspat Belgesinde hatalı beyan MADDE
35- (1)
TR-UAE Menşe İspat Belgesi üzerinde silme işlemine veya
üzerine başka bir nüshanın düzenlenmesine izin verilmez. Bütün
değişiklikler için hatalı olanın yerine yeni bir TR-UAE
Menşe İspat Belgesi düzenlenir. Düzeltilen TR-UAE Menşe
İspat Belgesindeki seri numarası yeni düzenlenen TR-UAE Menşe
İspat Belgesinde uygun alanda gösterilmelidir. ALTINCI BÖLÜM Basitleştirilmiş
İşlemler Onaylanmış
ihracatçı yetkisinin verilmesi MADDE
36- (1)
Taraflar arasındaki ticarette aşağıdaki hükümler
çerçevesinde basitleştirilmiş işlem uygulanması mümkündür: a)
Bakanlık; 1)
Sık sık TR-UAE Menşe İspat Belgesi düzenlenmesini
gerektiren sevkiyat yapan, 2)
Eşyanın menşe statüsünün ve bu Yönetmelik hükümlerinin yerine
getirildiğinin saptanması için gerekli her türlü teminatı gümrük
idarelerine veren, 3) Vergi
ve gümrük mevzuatı ile ilgili ciddi ve mükerrer suç işlememiş
olan, 4) Gümrük
makamlarının faaliyetlerini denetlemesine imkan verecek
kayıtlara sahip olan, gerçek ve
tüzel kişilere, eşyanın kıymetine
bakılmaksızın örneği EK-IVte yer alan Menşe
Beyanını hazırlayabilmesi konusunda onaylanmış
ihracatçı yetkisi verebilir. (2)
Bakanlık, onaylanmış ihracatçıya, Menşe
Beyanında beyan edilmek üzere bir yetki numarası verir. (3)
Bakanlık, basitleştirilmiş işlem uygulamasını
teminen yetki belgesi verilmesi ve yetkinin onaylanmış
ihracatçı tarafından kullanımının izlenmesine
ilişkin usulleri belirler. (4) Taraf
ülkeler, onaylanmış ihracatçı listesini birbirleriyle
paylaşır veya yayımlar ve düzenli aralıklarla günceller. Onaylanmış
ihracatçı yetkisinin iptali MADDE
37- (1)
Onaylanmış ihracatçıların bu Yönetmelikteki hükümlere
aykırı hareket etmeleri ya da verilen yetkide öngörülen
koşullara uymamaları veya bu koşulların ortadan
kalkması halinde, cezai hükümler saklı kalmak üzere verilen yetki
Bakanlıkça geçici olarak geri alınabilir veya iptal edilebilir. Muhasebesel
ayrım MADDE
38- (1)
Aynı ve birbirleri yerine geçebilen menşeli ve menşeli olmayan
girdiler veya eşyalar, menşeli ve menşeli olmayan statüsünü
sürdürmek için depolama esnasında fiziki olarak ayrılabilir. (2)
Birinci fıkraya halel getirmeksizin, menşeli ve menşeli
olmayan aynı ve birbirleri yerine geçebilen girdiler veya eşyalar,
bir muhasebesel ayrım yöntemi kullanılmışsa, depolama
esnasında fiziki olarak birbirinden ayrılmadan bir ürünün
imalatında kullanılabilir. (3)
İkinci fıkrada atıfta bulunulan muhasebesel ayrım
yöntemi, Taraf ülkede genel kabul gören muhasebe ilkeleri çerçevesinde bir
stok yönetim yöntemi ile uyumlu bir şekilde uygulanır. (4) Bir
Taraf ülke, üçüncü fıkrada belirtilen bir stok yönetim yöntemini
uygulamayı seçerse, Taraf ülkenin gümrük idaresi, o mali yıl
boyunca söz konusu aynı veya birbiri yerine geçebilen girdiler veya
eşyalar için seçilen yöntemin uygulanmaya devam etmesini sağlar. (5)
Muhasebesel ayrım yöntemi, herhangi bir zamanda, girdiler veya ürünlerin
fiziki olarak birbirinden ayrılmış olması halinde
olduğundan daha fazla girdi veya ürünlerin menşe statüsü
kazanmamasını sağlayan herhangi bir yöntemdir. (6) Bir
Taraf ülke, kendi kanun ve yönetmeliklerinde belirlenen koşullar
altında, bir muhasebesel ayrım yönteminin
kullanılmasının o Taraf ülkenin gümrük idarelerinin önceden
iznine tabi olmasını isteyebilir. O Taraf ülkenin gümrük idareleri;
bu tür yetkilerin kullanımını izler ve yetki sahibinin
muhasebesel ayrım yöntemini uygunsuz bir şekilde kullanması
veya bu Yönetmelik altında yer alan diğer koşulları
karşılamaması halinde, yetkiyi geri alabilir. Parçalar
halinde ithalat MADDE
39- (1)
İthalatçının talebi üzerine ve Bakanlıkça belirlenen
şartlara tâbi olarak, Armonize Sistemin 2(a) sayılı Genel
Yorum Kuralı anlamındaki birleştirilmemiş veya monte
edilmemiş halde olan ürünlerin, parçalar halinde ithal edilmesi halinde,
bu tür ürünler için tek bir menşe ispat belgesi, ilk parçanın
ithalatı esnasında gümrük idaresine verilir. YEDİNCİ
BÖLÜM Gümrük
İdareleri Arasında Karşılıklı İdari
İş Birliği Mühür
ve adreslerin iletilmesi MADDE
40- (1)
Taraf ülkelerin yetkili idareleri, menşe ispat belgesinin
doğrulanmasından sorumlu yetkili idarelerin adresleriyle birlikte,
TR-UAE Menşe İspat Belgesinin düzenlenmesinde Tarafların
gümrük idarelerinde kullanılan resmi mühür örneklerini ve QR
kodların ve elektronik sertifikaların tevsikine yönelik güvenli internet
adresini birbirlerine iletirler. (2)
İsim, adres veya mühürlerdeki herhangi bir değişiklik
aynı şekilde diğer Taraf ülkeye derhal bildirilir. Karşılıklı
yardım MADDE
41- (1) Bu
Yönetmeliğin doğru bir şekilde uygulanmasını
teminen, Taraflar, yetkili gümrük idareleri aracılığıyla,
menşe ispat belgelerinin gerçekliğinin ve belgede yer alan
bilgilerin doğruluğunun kontrolü hususunda birbirlerine
yardımcı olurlar. Sonradan
kontrol talebi MADDE
42- (1)
İthalatçı Taraf ülkenin gümrük idareleri, menşe ispat
belgelerinin gerçekliği veya eşyanın gerçek menşeine
ilişkin bilgilerin doğruluğu hakkında makul bir
şüphenin doğduğu herhangi bir zamanda veya sondaj usulü ile
yapacağı kontrol sonucunda menşe ispat belgesini veya bir
kopyasını, gerektiğinde araştırmanın
gerekçelerini de belirterek, sonradan kontrol talebi ile ihracatçı ülke
gümrük idaresine geri gönderir. (2)
Birinci fıkra hükümlerinin uygulanmasında; ithalatçı Taraf
ülkenin yetkili veya gümrük idareleri, menşe ispat belgesinin ve
eğer ibraz edilmişse faturayı yahut bu belgelerin birer kopyasını,
gerektiğinde sonradan kontrol talebinin gerekçelerini de belirterek
ihracatçı Taraf ülkenin yetkili veya gümrük idarelerine sonradan kontrol
talebiyle geri gönderir. Menşe ispat belgesinde yer alan bilgilerin
doğru olmadığı kanaatini uyandıran elde edilmiş
tüm belge ve bilgi sonradan kontrol talebini desteklemek üzere gönderilir. Sonradan
kontrol işlemleri MADDE
43- (1)
Menşe ispat belgelerinin kontrol talebi, belgenin ihracatçı Taraf
ülkenin yetkili makamlarına gönderilmesi suretiyle yapılır. (2)
TR-UAE Menşe İspat Belgelerinin kontrol talebi; menşe ispat
belgesinde yer alan (13) numaralı alanın, kontrol talebinde bulunan
ithalatçı gümrük idaresinin adı ve açık posta adresi,
yazı makinesi veya mürekkepli kalemle ve matbaa harfleri ile
yazılarak doldurulması suretiyle yapılır. (3)
Kontrol talebinde bulunulan yer ve tarih belirtilip imzalanır ve mühür
ile işlemi gerçekleştiren görevliye ait kaşe uygulanmak
suretiyle onaylanır. Sonradan
kontrol talebinin incelenmesi MADDE
44- (1)
Sonradan kontrol işlemi, ihracatçı Taraf ülkenin yetkili idareleri
tarafından yerine getirilir. Bu amaçla; ihracatçı Taraf ülkenin
yetkili idareleri, her türlü delili talep etme ve ihracatçının
hesap kayıtlarını denetleme veya gerekli gördükleri diğer
kontrolleri yapabilme yetkisine sahiptir. (2)
İhracatçı Taraf ülkenin yetkili idareleri, TR-UAE Menşe
İspat Belgelerinin kontrol sonucunu (13) numaralı alanı
aşağıdaki şekilde doldurmak suretiyle belirtir: a) 1 inci
veya 2 nci maddelerden uygun olanın önüne (x) işareti konur. b)
Kontrolü yapan gümrük idaresinin adı ve kontrol tarihi yazılır. c)
İmzalanır ve okunabilir mühür ile işlemi gerçekleştiren
görevliye ait kaşe uygulanmak suretiyle onaylanır. Sonradan
kontrol sonuçları MADDE
45- (1)
Sonradan kontrol talebinde bulunan ithalatçı ülke gümrük idaresi,
kontrol sonucundan en kısa zamanda haberdar edilir. (2)
Kontrol sonuçlarında, belgelerin gerçek olup olmadığı,
söz konusu ürünlerin taraf ülkelerden biri menşeli olarak kabul edilip
edilemeyeceği ve bu Yönetmeliğin diğer hükümlerine uygun olup
olmadığı hususları açıkça belirtilir. (3)
Kontrol talebinin gönderildiği tarihin üzerinden altı aylık
bir sürenin geçmesinin ardından, kontrol talebine ilişkin olarak
ihracatçı Taraf ülkenin gümrük idaresinden henüz bir yanıt
alınmamışsa ithalatçı Taraf ülkenin gümrük idaresi,
ihracatçı Taraf ülkenin gümrük idaresine bir hatırlatma
yazısı gönderir. (4)
İhracatçı Taraf ülke gümrük idaresinden, kontrol talebinin sonucuna
ilişkin olarak talebin gönderildiği tarihten itibaren on ay
içerisinde bir yanıt alınamaz veya alınan yanıt, kontrolü
talep edilen belgelerin gerçekliğinin veya ilgili ürünlerin gerçek
menşeinin tespitine imkân verecek ölçüde yeterli bilgi içermezse;
talepte bulunan gümrük idaresi, istisnai durumlar haricinde, tercihli muamele
tanınmasını reddedebilir. (5)
İthalatçı ülke gümrük idaresine ibraz edilen menşe ispat
belgelerinin sonradan kontrol işlemine tâbi tutulması halinde, söz
konusu belge kapsamı eşyanın kanuni vergisi ile tercihli vergisi
arasındaki fark kadar nakit veya teminat mektubu alınarak,
eşyanın gümrük işlemleri tamamlanır. İthalatçı
Taraf ülkenin gümrük idaresi eşyayı, ithalat yasağına
veya kısıtlamasına tâbi tutulmaması ve bir sahtecilik
şüphesi bulunmaması kaydıyla gerekli görülen her türlü idari
tedbire tâbi olmak üzere ithalatçıya teslim edebilir. Sonradan kontrol
amacıyla gönderilen menşe ispat belgelerinin, ihracatçı ülke
yetkili makamınca doğruluğunun teyidi yapılarak geri
gönderilmesinden sonra teminata bağlanan gümrük vergileri iade edilir. Kontrol
ziyareti MADDE
46- (1)
İthalatçı Taraf ülkenin gümrük idaresi 45 inci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen sonradan kontrol sonucundan tatmin olmazsa,
haklı nedenle ve istisnai durumlar için ihracatçı Taraf ülkeye
kontrol ziyareti talep edebilir. (2)
Birinci fıkra uyarınca, kontrol ziyareti gerçekleştirilmeden
önce; a)
İthalatçı Taraf ülkenin gümrük idaresi, kontrol ziyaretini
gerçekleştirme niyetini üretim tesisleri ziyaret edilecek imalatçı
veya ihracatçıya, kontrol ziyaretinin gerçekleşeceği ülkedeki
Tarafın yetkili idarelerine ve kontrol ziyaretine konu eşyanın
ithalatçısına aynı anda yazılı olarak bildirir. b) (a)
bendinde belirtilen yazılı bildirimde; bildirimi düzenleyen yetkili
idarelerin adı, üretim tesisleri ziyaret edilecek imalatçı ve
ihracatçının adı, kontrol ziyareti için önerilen tarih,
kontrole tabi eşyaya da atıfta bulunacak şekilde önerilen
kontrol ziyaretinin kapsamı ve kontrol ziyaretini gerçekleştirecek
yetkililerin ad ve unvanlarına yer verilir. c)
İthalatçı Taraf ülkenin yetkili idareleri, tesisi ziyaret edilecek
imalat veya ihracatçının yazılı onayını
alır. ç) (a)
bendi kapsamında, bildirimin alındığı tarihten
itibaren 30 gün içinde imalatçı veya ihracatçıdan yazılı
onay alınmadığında, ithalatçı Taraf ülkenin gümrük
idaresi, kontrol ziyaretine tabi tutulan menşe ispat belgesi
kapsamı eşyanın tercihli tarife uygulamasını
reddedebilir. d)
Bildirimi alan yetkili idareler, önerilen kontrol ziyaretini erteleyebilir ve
bildirimin alındığı tarihten itibaren 15 gün içinde
ithalatçı Taraf ülkenin yetkili idarelerine bu niyetini bildirir.
Ertelemeye bağlı olmaksızın herhangi bir kontrol
ziyareti, bu bildirimin alındığı tarihten itibaren 60 gün
içinde veya Türkiye veya BAEnin mutabık kalacağı daha uzun
bir süre içinde gerçekleştirilir. (3)
Kontrol ziyaretini gerçekleştiren ithalatçı Taraf ülkenin yetkili
idaresi, gümrük idaresi ile eşgüdüm şekilde, tercihli muamele talep
edilen eşyası kontrole tabi olan imalatçı veya
ihracatçıya ve ilgili yetkili idareye söz konusu kontrole tabi
eşyanın menşeli eşya olarak nitelendirilip
nitelendirilmediğine dair yazılı bir karar temin eder. (4)
Eşyanın menşeli eşya olarak nitelendirildiğine dair
üçüncü fıkrada atıfta bulunulan yazılı kararın
çıkması üzerine, ithalatçı Taraf ülkenin gümrük idaresi
tarafından teminata bağlanan gümrük vergileri iade edilir. (5)
Eşyanın menşeli eşya olarak nitelendirilemeyeceğine
dair üçüncü fıkrada atıfta bulunulan yazılı kararın
çıkması üzerine, imalatçı veya ihracatçısına
eşyanın tercihli tarife muamelesine uygunluğuna ilişkin
tahriri yorumların veya ek bilgilerin sunulduğu yazılı
kararın alındığı tarihten itibaren 30 gün mühlet
verilir. Nihai yazılı karar, yorumların veya ek bilgilerin
alındığı tarihten itibaren 30 gün içinde imalatçı
veya ihracatçıya iletilir. (6)
Üçüncü fıkra kapsamında söz konusu doğrulamaya tabi
eşyanın menşeli olup olmadığına ilişkin
ziyareti ve kararı içeren kontrol ziyaret süreci, ilk kontrol
ziyaretinin gerçekleştirildiği birinci günden itibaren azami
altı ay içinde ifa edilir ve sürecin sonuçları yine bu süre
zarfında yetkili idareye iletilir. Kontrol sürecinin yürütülmesinde, 42
nci maddenin ikinci fıkrası uygulanır. SEKİZİNCİ
BÖLÜM Çeşitli ve Son
Hükümler Üçüncü
ülkede düzenlenmiş faturalar MADDE
47- (1)
İthalatçı Taraf ülke gümrük idaresi, satış
faturasının üçüncü bir ülkede yerleşik bir şirket veya
söz konusu şirketin hesabına çalışan bir ihracatçı
tarafından düzenlendiği durumlarda da, eşyanın bu Yönetmeliğin
gerekliliklerini yerine getirmesi koşuluyla menşe ispat belgesini
kabul eder. (2)
Eşyanın ihracatçısı veya yetkili kanuni temsilcisi,
TR-UAE Menşe İspat Belgesinin (4) numaralı alanını
EK-IIIte belirtilen ayrıntıda doldurur. (3)
Üçüncü ülkelerde düzenlenmiş faturaların menşe ispat
belgesinin düzenlendiği tarihte mevcut olmadığı istisnai
durumlarda, menşe ispat belgesini düzenleyen ihracatçı
tarafından fatura numarası ve fatura tarihi EK-IIIte belirtilen
ayrıntıda TR-UAE Menşe İspat Belgesinin ilgili kutusuna
doldurulur. İthalatçı Taraf ülkenin gümrük idaresi,
ithalatçıdan, ihracatçı Taraftan ithalatçı Tarafa yapılan
işlemi teyit eden faturaları ve diğer ilgili belgeleri sunmasını
isteyebilir. Yaptırımlar MADDE
48- (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine aykırı fiiller hakkında Gümrük Kanunu,
21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele
Kanunu ile yürürlükteki ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır. Transit
haldeki veya antrepodaki eşyaya ilişkin geçici hükümler MADDE
49- (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine uygun olan ve Anlaşmanın yürürlüğe
girdiği tarihte Türkiyede veya BAEde transit halinde olan,
antrepolarda veya serbest bölgelerde geçici depolanan eşyaya,
ithalatçı Tarafın gümrük idaresine söz konusu tarihten itibaren
altı ay içinde, eşyanın 19 uncu madde hükümleri çerçevesinde
doğrudan nakledilmiş olduğunu gösteren belgelerle beraber
sonradan düzenlenmiş bir menşe ispat belgesinin sunulması
kaydıyla Anlaşmanın hükümleri tatbik edilebilir. Serbest
bölgeler MADDE
50- (1)
Taraf ülkeler, nakliyeleri esnasında kendi ülkesi içinde bulunan bir
serbest bölgeyi kullanan ve bir menşe ispat belgesi kapsamında
ticarete konu olan eşyanın başka eşyayla
değiştirilmemesinin veya hasara uğramasını önleyici
normal işlemler dışındaki herhangi bir işleme tâbi
tutulmamasının temini konusundaki her türlü tedbiri alır. (2)
Türkiyede veya BAEde bulunan serbest bölgede üretilen eşya, tatbik
edilmiş olan işçilik veya işlemin bu Yönetmelik hükümlerine
uygun olması ve eşyanın bu Yönetmeliğin diğer gerekliliklerini
yerine getirmesi koşuluyla menşeli olarak değerlendirilir ve
ihracatçının talebi üzerine TR-UAE Menşe İspat Belgesi
ilgili gümrük idaresi veya Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşlar
tarafından, Menşe Beyanı ise ihracatçı tarafından
düzenlenir. Diğer
hususlar MADDE
51- (1) Bu
Yönetmelikte yer almayan hususlar hakkında Gümrük Kanunu ile Gümrük
Yönetmeliğinin ilgili hükümleri uygulanır. Yürürlük MADDE
52- (1) Bu
Yönetmelik 1/9/2023 tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
53- (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
23 Temmuz 2023 PAZAR Resmî Gazete Sayı : 32257 |