SON GÜNCELLEME:11.06.2013 |
TÜTÜN VE
ALKOL PİYASASI DÜZENLEME KURUMU TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN
Kanun
Numarası
: 4733
Kabul
Tarihi
: 3/1/2002
Amaç ve tanımlar
Madde 1 — Bu
Kanunun amacı; Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri Genel
Müdürlüğünün yeniden yapılandırılması ile Tütün
ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumunun
kurulmasına, bu Kurumun görev ve yetkilerinin düzenlenmesine ve tütün ve
tütün mamullerinin Türkiye'de üretimine, iç ve dış alım ve satımına ilişkin
usul ve esasları düzenlemektir.
Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakan : Kurumun ilişkilendirildiği Devlet Bakanını,
b) Kurul : Tütün ve Alkol
Piyasası Düzenleme Kurulunu,
c) Kurum : Tütün ve Alkol Piyasası
Düzenleme Kurumunu,
d) Genel Müdürlük: Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri Genel
Müdürlüğünü,
e) Açık artırma başlangıç fiyatı: Her kalite grad-randıman tütün için son beş
yılda Kurulca seçilecek üç yılın ihraç fiyat ortalamasının yüzde elli
eksiğini,
İfade eder. Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme
Kurumu ve Kurulu
Madde 2 — Bu
Kanunla ve diğer kanunlarla verilen görevleri yerine getirmek ve yetkileri
kullanmak üzere kamu tüzel kişiliğini haiz, idari ve mali özerkliğe sahip, Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu kurulmuştur. Kurumun merkezi Ankara’dadır.
Kurum gerekli gördüğü yerlerde irtibat büroları kurabilir. Kurumun organları,
Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurulu ve hizmet birimleridir. Kurum, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet
Bakanı ile ilişkilendirilir. Kurul, Kurumun karar organıdır. Kurul, biri Başkan ve
biri Başkan vekili olmak üzere toplam yedi üyeden oluşur. Kurul Başkan ve
üyeleri; Maliye Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı,
Hazine Müsteşarlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Türkiye Ziraat Odaları Birliği
ve Genel Müdürlüğün ilgilendirildiği Bakanlığın önereceği ikişer aday
arasından Bakanlar Kurulunca atanır.
Kurul üyeleri; hukuk, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, kamu yönetimi,
maliye, tıp, mühendislik ve tütün eksperliği alanlarında yurt içinde ya da
yurt dışında en az dört yıllık yüksek öğrenim görmüş, mesleki açıdan yeterli
bilgi ve deneyime sahip bulunan ve meslekleri ile ilgili olarak kamuda veya
özel sektörde en az on yıl çalışmış kişiler arasından seçilir. Üyelerde
ayrıca, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci Maddesinin (A)
fıkrasının (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralı bentlerinde belirtilen şartlar
aranır.
Kurul üyelerinin görev süresi beş yıldır. Görev süresi biten üye yeniden
seçilebilir. Herhangi bir nedenle üyelikleri sona erenlerin yerlerine
Bakanlar Kurulu tarafından bu Maddenin ikinci fıkrasında belirtilen usule
göre en geç bir ay içinde yeni bir üye atanır. Bu şekilde atananlar, yerine atandıkları
üyelerin sürelerini tamamlar. Arka arkaya dört toplantıya veya bir yıl içinde
toplam on toplantıya mazeretsiz olarak katılmayan üyeler istifa etmiş
sayılırlar.
Kurul üyelerinin görev süreleri dolmadan görevlerine son verilemez. Ancak, bu
Kanundaki yasakları ihlal ettiği veya bu Kanun ile kendilerine verilen
görevler ile ilgili olarak işlediği suçlardan dolayı haklarında mahkumiyet
kararı kesinleşen Kurul Başkan ve üyeleri, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu
uyarınca Devlet memuru olmak için aranan şartları kaybettikleri tespit edilen
veya üç aydan fazla bir süre ile hastalık, kaza veya başka bir nedenle
görevlerini yapamaz durumda olan veya görev süresinin kalan kısmında görevine
devam edemeyeceği, üç aylık süre beklenmeksizin tam teşekküllü bir hastaneden
alınacak heyet raporu ile tevsik edilen Kurul üyeleri, süreleri dolmadan
Bakanlar Kurulu tarafından görevden alınır.
Kurulun çalışma
esasları, görev ve yetkileri
Madde 3 —
Kurulun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Bu Kanun gereğince Kurum tarafından yürütülecek görevler ile ilgili
düzenlemeleri yapmak.
b) (Mülga)
c) Satış ve uygunluk belgesi başına alınacak tutarların tespiti ile tescil,
izin ve ruhsat harçlarının Kurum tarafından tahsiline ilişkin işlemleri
yürütmek.
d) 4207 sayılı Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Kanunda yer
alan hükümler saklı kalmak kaydıyla, tütün ve alkol tüketiminden kaynaklanan
kamusal, toplumsal ya da tıbbi nitelikteki her türlü zararlı etkileri
önleyecek düzenlemeleri yapmak, bunlarla ilgili kararları almak.
e) Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili sektörel düzenlemeler yapmak.
f) Yurt içinde ve yurt dışında konusuyla ilgili kuruluşlarla işbirliği
yapmak, gerektiğinde bu kuruluşlara Kurumun üye olmasına karar vermek.
g) Personel atamaları da dahil olmak üzere Kurumun personel politikasını
oluşturmak.
h) Kuruma taşınır ve taşınmaz mal veya hizmet alınması, satılması ve
kiralanması konularında karar vermek.
ı) Kurumun alacak, hak ve borçları hakkında karar vermek.
j) Kuruma bağlı akredite laboratuvarlarının tesis edilmesine ve işletilmesine
ilişkin şartları tespit etmek.
k) 1918 sayılı Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanun, 4250 sayılı İspirto
ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanunu, 492 sayılı Harçlar Kanunu ve diğer
kanunlar ile Genel Müdürlüğe verilmiş olan görevleri yürütmek.
l) Görev alanı ile ilgili konularda gerekli gördüğü her türlü bilgiyi, tütün,
tütün mamulleri ve alkollü içkiler piyasasında mal veya hizmet üreten,
pazarlayan, satan gerçek ve tüzel kişilerle, bunların her türlü
birliklerinden istemek.
m) Kanunlarla verilen diğer görevleri yürütmek.
Kurul üyeleri, Kurulun para, para hükmündeki evrak, senet ve diğer
mevcutlarına karşı işledikleri suçlar ile bilanço, tutanak, rapor ve benzeri
her türlü belge ve defterler üzerinde işledikleri suçlardan dolayı memur
sayılırlar. Kurul üyelerinin, görevlerini yaptıkları sırada öğrendikleri
gizli bilgileri açıklamaları halinde, haklarında 765 sayılı Türk Ceza
Kanununun 229 uncu Maddesi hükmü uygulanır ve Kuruldaki görevlerine son
verilir. Bu kişiler Kurul üyeliğine tekrar seçilemezler.
Kurum personelinin atanma usulü, statüsü ve özlük
hakları
Madde 4 —
Kurul Başkanı Kurumun en üst amiri olup, Kurumun genel yönetim ve temsilinden
sorumludur. Başkan yardımcıları ve
Daire Başkanları Başkanın önerisi ile Kurul tarafından, diğer personelin
ataması ise Başkan tarafından yapılır.
Kurum hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli görevler, idari hizmet
sözleşmesiyle sözleşmeli olarak istihdam edilen personel eliyle yürütülür.
Kurum personeli ücret ve mali haklar dışında 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununa tabidir. Kurul Başkan ve üyeliklerine atananlar ile ekli (I)
sayılı cetvelde gösterilen kadrolarda bulunan Kurum personeli, 8/6/1949
tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümlerine
tabidir. Emeklilik yönünden, Kurul Başkanına bakanlık müsteşarı, Kurul
üyelerine bakanlık müsteşar yardımcısı, Kurum başkan yardımcılarına bakanlık
genel müdürü, I. hukuk müşavirine bakanlık I. hukuk müşaviri, daire
başkanlarına bakanlık genel müdür yardımcısı ve Kurum meslek personeline
kazanılmış hak dereceleri itibarıyla karşılık gelen Başbakanlık Uzmanı ve
Başbakanlık Uzman Yardımcıları için tespit edilen ek gösterge ve makam
tazminatı uygulanır. Bu görevlerde 1 inci derece için belirlenmiş olan ek
göstergelerin uygulanması suretiyle geçirilen süreler makam tazminatı
ödenmesini gerektiren görevlerde geçmiş sayılır. Diğer personel hakkında ise
genel hükümler esas alınır.
Kurul Başkan ve üyeliklerine atananlardan, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu
veya özel mevzuatla düzenlenmiş personel rejimine tabi olanlar, Kuruldaki
görevleri sona erdikten sonra başvurmaları halinde ilgili Bakan tarafından,
mükteseplerine uygun bir kadroya atanırlar. Akademik unvanların kazanılması
için gerekli şartlar saklıdır.
Kurul Başkan ve üyelerinin aylık net ücretleri, en yüksek Devlet memurunun
her türlü ödemeler dahil aylık net ücretinin iki katını geçmemek üzere
Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından tespit edilir.
Kurul üyeleri göreve başlama ve görevden ayrılma tarihlerinden itibaren bir
ay içinde ve görevleri devam ettiği sürece her iki yılda bir mal beyanında
bulunmak zorundadır.
Kurum personelinin ücret ve diğer mali hakları, Bakanlar Kurulunca
belirlenecek esaslar çerçevesinde Kurulca tespit olunur. Meslek personeli; başuzman, uzman ve uzman
yardımcılarından oluşur. Uzman yardımcılığına atanabilmek için adaylarda
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde
sayılan şartlara ek olarak;
a) En az dört yıllık eğitim veren; tıp, hukuk, iktisat, işletme, siyasal
bilgiler, iktisadi ve idarî bilimler fakülteleri ile makine, endüstri, kimya,
gıda, ziraat, tütün teknolojisi mühendisliği veya fen edebiyat fakültelerinin
biyoloji veya kimya bölümlerinden veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu
tarafından onaylanmış yurt dışındaki fakülte veya yüksek okullardan mezun
olmak,
b) Yapılacak yarışma sınavında başarılı olmak,
c) Sınavın yapıldığı yılın Ocak ayının ilk gününde otuz yaşını doldurmamış
olmak,
d) Daha önce uzman yardımcılığı yarışma sınavına iki defadan fazla katılmamış
olmak,
şartları aranır. Uzman yardımcılığına atananlar, üç yıl çalışmak ve olumlu
sicil almak kaydıyla Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit
Sınavından en az (C) düzeyinde veya buna denk kabul edilen uluslararası
geçerliliği bulunan yabancı dil puanı alması, hazırlayacakları uzmanlık
tezinin oluşturulacak jüri tarafından kabul edilmesi ve yeterlik sınavında
başarılı olması halinde uzman olarak atanır ve bunlara bir defaya mahsus
olmak üzere bir derece yükseltilmesi uygulanır. Mazereti olmaksızın tez
hazırlamayan veya sınava girmeyen ya da sınavda iki defa başarısız olanlar,
Kurumda durumlarına uygun kadrolara atanırlar. Kurumun meslek personelinin
yarışma ve yeterlik sınavları, çalışma usul ve esasları ile ilgili diğer
hususlar Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Kurumda
istihdam edilecek personele ilişkin kadro, sınıf, unvan ve dereceleri ekli
(I) sayılı cetvelde gösterilmiştir. Bu Kanun ekindeki (I) sayılı cetvelde yer
alan toplam kadro sayısı geçilmemek ve mevcut kadro unvanları ile 14/12/1983
tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin eki cetvellerde yer alan kadro unvanlarıyla sınırlı olmak üzere,
kadro, sınıf, unvan ve derecelerinin değiştirilmesi ile boş kadroların iptali
Bakanlar Kurulu Kararı ile yapılır.
Kurum personeli, ilişkili Bakanlık haricinde diğer kamu kurum ve
kuruluşlarında geçici olarak görevlendirilemez. Kurumun hizmet birimleri
Madde 4/A –
Kurumun hizmet birimleri ile
görev ve yetkileri şunlardır:
a) Tütün Piyasası Daire Başkanlığı; Tütün tohumunun taşınması, ithali ve
ihracı, tütün üretimi, üretici tütünlerinin alım satımı, tütünlerin
işlenmesi, depolanması, iç ve dış ticareti ile tütün fireleri, tütün işleme
tesislerinin kurulması, üretim izni, proje tadilatı, yer değişikliği,
kapatılması, her türlü devir işlemleri ile tüm bu işlemlerin teknik
kontrolüne ilişkin çalışmaları yürütmek.
b) Tütün Mamulleri Piyasası Daire Başkanlığı; Tütün mamullerinin üretimi, iç
ve dış ticareti ile tütün mamulleri üretim tesislerinin kurulması, üretim
izni, proje tadilatı, kapatılması, her türlü devir işlemleri ile tüm bu
işlemlerin teknik kontrolüne ilişkin çalışmaları yürütmek.
c) Alkol Piyasası Daire Başkanlığı; Etil alkol ve metanolün üretimi, iç ve
dış ticareti, denatürasyonu, ambalajlanması, dağıtımı, üretimde kullanılması
amacıyla elde bulundurulması, depolanması, geri kazanımı, işlemesi, üretim
tesislerinin kurulması, üretim izni, proje tadilatı, kapatılması ve her türlü
devir işlemleri ile 8/6/1942 tarihli ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu
İçkiler İnhisarı Kanununun uygulanmasına yönelik işlemlere ve tüm bu
işlemlerin teknik kontrolüne ilişkin çalışmaları yürütmek.
d) Alkollü İçkiler Piyasası Daire Başkanlığı; 27/5/2004 tarihli ve 5179
sayılı Gıdaların Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun hükümleri hariç olmak
üzere, alkollü içkilerin iç ve dış ticareti, dağıtımı, depolanması, geri
kazanımı; üretim tesislerinin kurulması, işletilmesi, proje tadilatı,
kapatılması ve her türlü devir işlemleri ile 4250 sayılı Kanunun
uygulanmasına yönelik işlemlere ve tüm bu işlemlerin teknik kontrolüne
ilişkin çalışmaları yürütmek.
e) Sektörel Rekabet ve Tüketici Hakları Daire Başkanlığı; 5179 sayılı Kanun
hükümleri hariç olmak üzere, Kurumun yetki alanına giren ürünlerin satış ve
sunum faaliyetlerine ilişkin izin ve yetki belgelerinin verilmesi, bu
faaliyetlere ilişkin piyasa takip ve kontrolünün sağlanması, tütün ve alkol
piyasalarına ilişkin düzenlemeler ve uygulamalar konusunda kamuoyunda
tüketici bilinci oluşturmaya yönelik çalışmalar yapılması ve tüketicilerin
seçeneklerini azaltabilecek rekabet ve reklam koşullarının belirlenmesi
çalışmaları ile bu Kanun kapsamındaki ürünlerde bandrol, etiket, hologram,
pul, damga veya benzeri işaretlerin kullanımına ilişkin çalışmaları
gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla işbirliği içerisinde
yürütmek.
f) Tütün ve Alkol Kontrolü Daire Başkanlığı; Tütün ve alkol tüketiminden
kaynaklanan kamusal veya tıbbi nitelikteki zararlı etkilerin önlenmesi
amacıyla, Dünya Sağlık Örgütü Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesinin ve
7/11/1996 tarihli ve 4207 sayılı Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve
Kontrolü Hakkında Kanunun uygulamasına yönelik çalışmaların yapılması, tütün
ve alkol tüketimini teşvik edecek faaliyetleri ve yasadışı ticareti önleyecek
çalışmaların ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içerisinde yürütülmesi,
5179 sayılı Kanun hükümleri hariç olmak üzere tütün, tütün mamulleri, etil
alkol, metanol ve alkollü içkiler konusunda analizlerin yapılması veya
yaptırılması ile insan sağlığına zarar verebilecek maddelerin belirlenmesini
sağlamak.
g) Denetim Daire Başkanlığı; Kurumun düzenlediği piyasalarda faaliyet
gösteren gerçek ve tüzel kişilerin işlem ve hesaplarını incelemek ve
denetlemek, gerektiğinde bu hususlarda yetkili kamu kurum ve kuruluşları ile
işbirliği yapmak, piyasalarda görülen aksaklıklara ilişkin çözüm önerilerinde
bulunmak.
h) Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Daire Başkanlığı; 5/5/1969 tarihli ve 1173
sayılı Milletlerarası Münasebetlerin Yürütülmesi ve Koordinasyonu Hakkında
Kanun çerçevesinde, görev alanına giren konularda, Avrupa Birliği
müktesebatına uyum sağlamak amacıyla gerekli çalışmaları yapmak, uluslararası
ve yabancı kuruluşlar ile ilgili işlemleri yürütmek, bu kuruluşlarla
yapılacak müzakereleri koordine etmek ve istişarelerde bulunmak, gerektiğinde
bu kuruluşlara Kurumun üye olması ile ilgili çalışmaları yürütmek.
ı) Başkanlık Müşavirliği; Kurul Başkan ve üyelerine, Kurumun görev alanıyla
ilgili konularda danışmanlık ile Kurul Başkan ve üyeleri tarafından verilecek
diğer görevleri yapmak.
j) Hukuk Müşavirliği; Kurumun taraf olduğu işlemlerin veya Kurumu
ilgilendiren uyuşmazlıkların takibi ve çözümlenmesi amacıyla adlî ve idarî
davalarda gerekli bilgileri hazırlamak, taraf olduğu davalarda Kurumu temsil
etmek veya Kurumca hizmet satın alma yoluyla temsil ettirilen davaları takip
ve koordine etmek, Kurul Başkanına, Kurula ve hizmet birimlerine danışmanlık
hizmeti yapmak, Kurumun görev alanına giren hususlarda mevzuat çalışmalarında
bulunmak, hizmet birimleri veya diğer kurum ve kuruluşlarca hazırlanarak
Kuruma gönderilen kanun, tüzük ve yönetmelik tasarıları ile diğer hukukî
konular hakkında görüş bildirmek, Kurumun menfaatlerini koruyucu,
anlaşmazlıkları önleyici hukukî tedbirleri zamanında almak, anlaşma ve
sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak yapılmasına yardımcı olmak.
k) Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği; Kurumun faaliyet alanı ile ilgili
konularda yazılı ve görsel basını takip ederek gerekli dokümantasyonu
sağlamak, Kurumun basın ve yayın kuruluşları ile ilişkilerini planlamak ve
kamuoyunda tanıtılmasına ilişkin yayın ve faaliyetleri yürütmek, 9/10/2003
tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununa göre yapılacak bilgi
edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru sonuçlandırmak üzere gerekli
tedbirleri almak.
1) İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı; Kurumun işgücü
planlaması, personelin ücret ve diğer malî ve sosyal hakları ile yurt içi ve
yurt dışı eğitimine ilişkin olarak eğitim planını hazırlayarak uygulanmasını
sağlamak, değerlendirmek, performans kriterleri ve meslek ilkelerinin tespiti
ile ilgili çalışmaları yürütmek, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî
Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamındaki görevlerin ifası ile Kurumun ihtiyacı
olan her türlü yapım, satın alma, kiralama, bakım ve onarım, arşiv, sağlık ve
benzeri idarî ve malî hizmetleri yürütmek, taşınır ve taşınmaz mal kayıtlarını
tutmak, sivil savunma ve seferberlik hizmetlerini plânlamak ve yürütmek.
m) Bilişim Daire Başkanlığı; Kurum bilişim stratejisini hazırlamak ve
uygulanmasını takip etmek, yazılım ve donanım alt yapısı ile ilgili tüm
işleri koordine etmek ve yürütmek.
n) Kurul Özel Büro Müdürlüğü; Kurul ve Kurul üyelerinin sekretarya
hizmetlerini yürütmek ve protokol işlerini düzenlemek.
o) Başkanlık Özel Büro Müdürlüğü; Kurul Başkanının sekretarya hizmetlerini
yürütmek ve her türlü protokol işlerini düzenlemek.
Hizmet birimlerinin faaliyet alanı, yukarıda belirtilen görev ve
fonksiyonlara uygun olarak Kurumun teklifi ve Bakanlar Kurulu kararıyla
yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir.
Kurumun gelir ve giderleri
ile denetimi
Madde 5 —
Kurumun gelirleri şunlardır:
a) (Mülga)
b) Mamul üretimi, satışı ve uygunluk belgesi başına alınacak tutar.
c) Tescil, izin ve ruhsat harçları.
d) Bu Kanunda yer alan idari para cezalarının yüzde yirmibeşi.
(Mülga)
Kurumun giderleri şunlardır:
a) İdari giderler.
b) Sektörle ilgili araştırma-geliştirme faaliyetleri ile tütün ve alkol
tüketiminden kaynaklanan kamusal, toplumsal ya da tıbbi nitelikteki her türlü
zararlı etkileri önleyecek çalışmaları yönlendirerek organizasyonu sağlamak
üzere gerekli gördüğü faaliyetlerin desteklenmesinden doğan giderler. Kurumun
giderleri Kurul kararıyla yürürlüğe giren yıllık bütçeye göre yapılır.
Kurumun bütçe yılı takvim yılıdır. Yıllık gelir ve gider arasındaki fark
Maliye Bakanlığınca belirlenecek esaslar dahilinde genel bütçeye aktarılır.
Kurumun mal ve varlıkları Devlet malı sayılır, haczedilemez, rehnedilemez. Kurum
Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulunun denetimine tabidir. Üretici tütünlerinin alımı ve
satımı, tütün mamulleri üretimi, tütün ve tütün mamulleri ticareti Madde 6 — Üretici tütünleri yazılı
sözleşme esası veya açık artırma yöntemiyle alınır ve satılır. Sözleşmeli
üretim esasına göre üretilen tütünlerin fiyatları, tütün mamulleri
üreticileri ve/veya tüccarlar ile üreticiler ve/veya temsilcileri arasında
varılan mutabakata göre belirlenir. Yazılı sözleşme yapılarak üretilen
tütünler dışında kalan üretici tütünleri, açık artırma merkezlerinde açık
artırma yöntemiyle alınır ve satılır. Açık artırmaya başlangıç fiyatlarından
başlanır ve satışa konu tütünler en yüksek fiyatı veren alıcıya satılarak
tescil edilir. Türkiye’de
tütün mamulleri üretmek isteyenlerin; yıllık üretim kapasitesi tek vardiyada,
sigara için iki milyar adet, diğer tütün mamulleri için ise onbeş tondan az
olmayan, tütün hazırlama bölümleri dahil tam ve yeni teknoloji ile tesisler
kurmaları şarttır. Bu
şartları yerine getirenler, ürettikleri tütün mamullerini serbestçe
satabilir, fiyatlandırabilir ve dağıtabilirler. Türkiye’de tütün mamullerini
üretmek ve satmak isteyenler, Kurumdan üretim, satış ve/veya uygunluk belgesi
almak zorundadırlar. Üreticiden
alınan tütünlerin tütün satış merkezlerine veya Kuruma tescili kaydıyla,
dahilde alınıp, satılması, nakledilmesi ile standartlara uygun olan
tütünlerin ihracı serbesttir. Kırık ve döküntü tütünlerin gerektiğinde
ihracatı Kurumdan izin alınarak yapılır. İşlendikten
sonra ihraç amacıyla olsa dahi tütün ithali ancak, üretim ihtiyaçlarıyla
sınırlı olarak bu Maddenin ikinci fıkrasında belirtilen tütün mamulleri
üretenler tarafından yapılabilir. Firmaların
Ülke genelinde kuruluş yeri nerede olursa olsun her satıcının sipariş
verdikleri ürünleri yerinde teslim etmeleri şarttır. Türkiye’de üretilen
tütün mamullerinin ihracı serbesttir. Türkiye’de,
marka bazında sigara için yıllık en az iki milyar adet, diğer tütün mamulleri
için yıllık en az onbeş ton üretenler, aynı markadan olmak üzere serbestçe
ithalat yapabilirler, fiyatlandırabilirler ve satabilirler. Bu fıkrada
belirtilen üretim miktarlarına ilişkin şartları yerine getirmeyenlerce
yapılacak sigara ve diğer tütün mamullerinin ithalatı, ithal edilen tütün
mamullerinin fiyatının belirlenmesi ve yurt içinde pazarlamasına ilişkin usul
ve esaslar Kurumun önerisi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir. Bu
Maddede belirtilen şartlarla ilgili işlemlerin tespit ve takibi Kurum
tarafından yürütülür. Tütün
ve tütün mamullerinin ithalatında Kurumdan uygunluk belgesi alınır. Türkiye’de
tütün eksperliği yapmak için, tütün eksperliği yüksek okullarından veya
muadili yerli ve yabancı okullardan lisans düzeyinde yüksek öğrenim diploması
alarak mezun olmak şarttır. Tütün eksperi unvanına sahip olmayanlar, tütün
alım ve satım muayenelerini, tütün vasıf, değer ve nevilerinin belirlenmesini
ve tütün işleme, bakım, fabrikasyon eksperliği yapamazlar, tütün işlerinde
bilirkişi ve hakem olamazlar. Tütün eksperlerinin görev, yetki ve mesleki
sorumlulukları Kurul tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle düzenlenir. Tarımsal destekleme Madde 7 — (Mülga) Cezai hükümler Madde 8 — Ticari amaç olmaksızın, kendi ürettiği ürünleri
kullanarak elli kilogramı aşmayan sarmalık kıyılmış tütün elde eden veya
üçyüzelli litreyi aşmayan fermente alkollü içki imal edenler haricinde,
Kurumdan tesis kurma ve faaliyet izni almadan; tütün işleyenler veya tütün
mamulleri, etil alkol, metanol ya da alkollü içki üretmek üzere fabrika,
tesis veya imalathane kuran ve işletenler bir yıldan üç yıla kadar hapis ve
beşbin günden onbin güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır. Bu
Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarına aykırı hareket edenler
ile tesislerinde izin verilen kategori dışında faaliyette bulunanlara da aynı
ceza verilir. Tütün, tütün mamulleri, etil alkol, metanol
ve alkollü içkiler piyasasında mal veya hizmet üreten, işleyen, ihraç veya
ithal eden, pazarlayan, alan veya satan gerçek ve tüzel kişilere aşağıda
yazılı idarî yaptırımlar uygulanır: a) Bu
Kanun veya ilgili mevzuat gereğince Kurum tarafından istenilen ticari
faaliyetlerini gösterir satış veya faaliyet raporlarını veya bilgi, belge ve
numuneleri yazılı uyarıya rağmen belirlenen süre içinde vermeyenlere, yanlış
veya yanıltıcı bilgi veya belge verenlere, gerekli tesis ve yerleri
incelemeye açmayanlara ellibin Yeni Türk Lirasından ikiyüzellibin Yeni Türk
Lirasına kadar idarî para cezası verilir. b)
Üreticiden satın aldıkları tütünleri satış merkezlerine veya Kuruma tescil
ettirmeyenlere, yazılı sözleşme yapma tarihine uymayanlara, işleme açılış ve
kapanışları ile tütün stoklarını ve tütün depolarını süresi içinde
bildirmeyenlere, izinsiz standart dışı işleme yapanlara, bu Kanunda tütün
eksperi unvanına sahip olanlar tarafından yapılması öngörülen işleri yetkisiz
kişilere yaptıranlara, yazılı sözleşme esası veya açık artırma yöntemi ile
yapılan alım satım kapsamındaki yükümlülüklerini süresi içinde yerine
getirmeyenlere onbin Yeni Türk Lirasından ellibin Yeni Türk Lirasına kadar
idarî para cezası verilir. Bu hüküm Kurumdan izin almadan bir yere mahsus
tütün çeşidinin tohum veya fidelerini başka çeşitlere ayrılmış olan yerlere
ekenler, dikenler veya bu amaçlarla taşıyanlar hakkında da uygulanır. c)
İzin almadan veya güncelleme yapmadan, ana girdilerde veya ürün ambalajında
değişiklik yaparak ürünleri piyasaya arz edenlere ellibin Yeni Türk
Lirasından beşyüzbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir. d)
Kurumdan izin almaksızın işleme veya üretim tesislerinde proje tadilat
kapsamındaki işlemleri yapan, kurulu makinelerini ülke içerisinde kısmen veya
tamamen aynı firma tarafından kurulan yeni veya eski bir fabrikaya nakleden,
başka bir firmaya devreden ya da ülke dışına çıkaranlara veya bildirimde
bulunmaksızın faaliyetini sona erdirenlere ellibin Yeni Türk Lirasından
beşyüzbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir. e)
Kurumdan izin almadan veya bildirimde bulunmadan dökme alkollü içkileri
piyasaya arz eden, sevkiyatını yapan veya izin verilen yerlerden farklı
yerlerde depolayanlara ikiyüzbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir. f)
Kurumdan belge almamış kişilerden ürün alan veya bu kişilere ürün satan ya da
belgesinde belirtilen işyeri dışında satış yapan toptan veya perakende tütün
mamulü, etil alkol, metanol veya alkollü içki satıcıları ya da açık içki
satıcılarına bin Yeni Türk Lirasından onbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî
para cezası verilir. g)
Kurumdan satış belgesi almadan tütün mamulleri, etil alkol, metanol ve
alkollü içkilerin toptan satışını yapanlara ellibin Yeni Türk Lirası;
perakende satışını yapanlara ise beşbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası
verilir. h)
Kurumdan yetki belgesi almadan veya bildirimde bulunmadan tütün ticareti yapanlara
ellibin Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir. ı)
Kurumdan uygunluk belgesi almadan enfiye, çiğneme, nargile tütünü veya yaprak
sigara kâğıdı ya da makaron üretenler ile satan veya satışa arz edenlere, beşbin
Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir. j)
Yetkili olmadıkları halde, açık olarak içki satışı veya sunumu yapanlar ile
satışa sunulan tütün mamulleri, etil alkol, metanol ve alkollü içkileri arz
ambalajlarını bozmak veya bunları bölmek suretiyle satanlara bin Yeni Türk
Lirasından onbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir. k)
Tütün mamulleri veya alkollü içkilerin tüketicilere satışını; internet,
televizyon, faks ve telefon gibi elektronik ticaret araçları ya da posta ile
sipariş yöntemi kullanarak yapmak üzere satış sistemi kuran veya faaliyette
bulunanlara yirmibin Yeni Türk Lirasından yüzbin Yeni Türk Lirasına kadar
idarî para cezası verilir. Satışın internet
ortamında yapılması halinde, 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet
Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen
Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunda öngörülen usullere göre erişimin
engellenmesine karar verilir ve bu karar hakkında da anılan Kanun hükümleri
uygulanır. 1)
Tütün mamulleri veya alkollü içkileri satış yerlerindeki raf veya standlara,
her türlü teşhir ünitesine, reklam ve tanıtımına ilişkin mevzuata ve Kurum
düzenlemelerine aykırılık oluşturacak veya herhangi bir firmaya üstünlük
sağlayacak şekilde yerleştirenlere otuzbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası
verilir. m)
Tütün mamulleri kullanımını ve satışını özendirici veya teşvik edici
kampanya, promosyon, reklam ve tanıtım yapılmasını önlemek amacıyla Kurum
tarafından bu Kanun uyarınca yapılan düzenlemelere aykırı hareket edenlere
otuzbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir. n)
Tütün mamulleri; otomatik satış makinesi ile satanlara veya bahis oynatmak
veya ödül vermek gibi yollarla verenlere, fiilleri suç oluşturmadığı takdirde
ellibin Yeni Türk Lirasından ikiyüzellibin Yeni Türk Lirasına kadar idarî
para cezası verilir. o) Ticari amaçla sarmalık
kıyılmış tütün üretenler ile satan veya satışa arz edenlere ürettikleri,
sattıkları veya satışa arz ettikleri tütünün; 50 kilograma kadar (50 kilogram dâhil)
olması halinde 250 TL. 50 kilogramdan 100 kilograma kadar (100
kilogram dâhil) olması halinde 500 TL. 100 kilogramdan 250 kilograma kadar (250
kilogram dâhil) olması halinde 1.500 TL. 250 kilogramdan 500 kilograma kadar (500
kilogram dâhil) olması halinde 3.000 TL. 500 kilogramdan fazla olması halinde
5.000 TL. idari para cezası verilir. Yukarıda sayılan fiiller dışında, bu Kanun
ile 4250 sayılı Kanuna veya bu kanunlara göre yürürlüğe konulmuş
yönetmeliklere ya da Kurumca verilen belgelerde yer alan şartlara
uyulmadığının tespiti halinde, ilgili gerçek ve tüzel kişiler uyarılır ve
aykırılığın giderilmesi için uygun bir süre verilir. Her işlem için verilecek
süre Kurumca belirlenir. Verilen süre sonunda aykırılığın devam etmesi
halinde veya aykırılığın giderilmesinin mümkün olmadığı hallerde süre
verilmeksizin Kurumca verilen belgeler iptal edilir. İdarî
para cezaları, fiillerin tekrarı halinde, bir önceki cezanın iki katı olarak
verilir. Beşinci fıkranın (c) bendinde sayılan fiillerin tekrarı halinde
ayrıca ihlale konu ürünün piyasaya arzının bir yıla kadar durdurulmasına;
(a), (b), (d), (e), (f), (j), (k), (1), (m) ve (n) bentlerinde sayılan
fiillerin, ilk fiilin işlenmesinden sonraki beş yıl içinde üçüncü defa
işlenmesi halinde ise belgelerin iptaline karar verilir. Satış belgesi iptal edilen
satıcılar, satış belgesi iptaline konu işyerinde aynı işletme adı altında
faaliyette bulunan üçüncü kişiler ile satış belgesi iptal edilen satıcılarca
belge iptaline konu işyerinin farklı işletme adı altında fiilen işletilmesi
halinde, bu işletme üzerine kayıtlı görünen üçüncü kişiler adına iki yıl
süreyle yeni belge başvurusunda bulunulamaz. Bu Kanuna, 4250 sayılı Kanuna veya 5607 sayılı Kanuna aykırı
fiillerden dolayı haklarında kesinleşmiş mahkûmiyet kararı olanlara, Kurumun
düzenlemekle yükümlü olduğu piyasalarda faaliyete ilişkin hiçbir belge
verilmez, verilmiş olanlar Kurumca iptal edilir. Mahkemece verilecek
mahkumiyet kararında, kararın kesinleşmesine kadar faaliyete ilişkin tüm
belgelerin askıya alınmasına da karar verilir. Yargılama sonuna kadar üretici
ve ithalatçılara yetkili idarece uygun görülecek miktarda bandrol, etiket,
hologram, pul, damga veya benzeri işaretler verilebilir. Söz konusu fiillerin
kamu sağlığını veya tütün ve alkol piyasasının güvenliğini bozucu nitelikte
olması halinde, yargılama sürecinde yetkili mahkemece mevcut delil durumuna
göre belgelerin askıya alınmasına tedbiren karar verilir. Beşinci
fıkranın (f), (g), (h), (ı) ve (j) ile (o) bentlerinde
yazılı fiiller hakkında idarî yaptırım uygulamaya ve bu fiillerin konusunu
oluşturan her türlü eşyanın mülkiyetinin kamuya geçirilmesi kararını vermeye
mahalli mülkî amirler, diğer bentlerde yazılı fiiller hakkında idarî para
cezası vermeye Kurum yetkilidir. Mahalli mülkî amirlerce uygulanan idarî
yaptırımlar onbeş gün içinde Kuruma iletilir. (1) Bu
Kanun hükümlerine göre verilen idarî yaptırım kararlarına karşı 6/1/1982
tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu hükümlerine göre kanun
yoluna başvurulabilir. Ancak, idare mahkemesinde dava, işlemin tebliği
tarihinden itibaren onbeş gün içinde açılır. İdare mahkemesinde iptal davası
açılmış olması, kararın yerine getirilmesini durdurmaz. İdarî
yaptırımlara ilişkin olarak bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 30/3/2005
tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu hükümleri uygulanır. Kurum piyasa faaliyetlerine ilişkin olarak tütün,
tütün mamulleri, etil alkol, metanol ve alkollü içkiler piyasasında mal veya
hizmet üreten, işleyen, ihraç veya ithal eden, pazarlayan, alan veya satan
gerçek ve tüzel kişiler ile bunların yetkilileri hakkında açılan kamu
davalarını katılan sıfatıyla takip edebilir. Bu konularla ilgili olarak suç
duyurusunda bulunabileceği gibi mevzuatın uygulanması açısından, adli ve
mülki makamlardan yaptırım talebinde bulunabilir. Bu Kanuna göre idari para cezalarının veya idari
yaptırımların uygulanması, bu Kanunun diğer hükümlerinin ve diğer kanunlarda
yer alan ceza ve tedbirlerin uygulanmasına engel teşkil etmez. Her türlü uyuşturucu madde, alkollü içki, tütün ve
tütün mamulleri bağımlılığı ile mücadele etmek amacıyla Türkiye Yeşilay
Cemiyetine 5018 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi hükmüne tabi olmaksızın yardım
yapılmak üzere, Sağlık Bakanlığı bütçesinde gerekli ödenek öngörülür. Yönetmelikler Madde 9 — A) 1) Kurulun çalışma usul ve
esasları ile Kurul üyeleri, Kurum personeli ile bunların yakınlarının yapamayacakları
işler, 2) (İptal) Kurulun
önerisi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle,
B) Tütün ve tütün mamulleri ile alkol ve alkollü içkilerin iç ve dış
ticareti, sigara fabrikalarının kurulmasının izin ve şartları, üretilecek
tütün mamullerinin teknik özelliklerinin belirlenmesi, üretim şartını
karşılamayan firma mamullerinin fiyatlandırılması, dağıtılması, satışı ve
kontrolü ile bayilikler verilmesi, üretici tütünlerinin yazılı sözleşme esası
veya açık artırma yöntemi ile alınıp satılması, açık artırma başlangıç
fiyatının teknik olarak saptanması, Dünyada ve Türkiye'deki gelişmeler
dikkate alınarak açık artırma başlangıç fiyatını tespitte kullanılan oranın
yüzde elliye kadar artırılması ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler
İnhisarı Kanunu ile bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili diğer usul ve esaslar
Kurum tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle,
Düzenlenir.
Değiştirilen ve
yürürlükten kaldırılan hükümler
Madde 10 — A)
8.6.1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ekindeki "(B)
Kamu İktisadi Kuruluşları (KİK)" bölümünde yer alan "Tütün, Tütün
Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri Genel Müdürlüğü" bu bölümden
çıkarılmış ve aynı Kanun Hükmünde Kararnamenin ekindeki "(A) İktisadi
Devlet Teşekkülleri (İDT)" bölümüne eklenmiştir.
B) 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının
Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunun 20 nci Maddesinin (C) bendinin sonuna aşağıdaki
cümle eklenmiştir. Özelleştirme
programında bulunan ve sermayesinin tamamı Devlete ait olan anonim şirket
statüsündeki kuruluşlarda, Türk Ticaret Kanununun genel kurul toplantılarına
ilişkin hükümleri uygulanmaz.
C) 4046 sayılı Kanunun 27 nci Maddesinin başlığı "Muafiyet" olarak
değiştirilmiş ve Maddeye aşağıdaki bent eklenmiştir.
c) Özelleştirme programında bulunan kuruluşlarda ticaret siciline tescil
işlemleri ve Sermaye Piyasası Kurulu kayıt işlemlerinden ücret alınmaz. D) 2.1.1961 tarihli ve 196 sayılı Ekici Tütünleri
Satış Piyasalarının Desteklenmesine Dair Kanun, 9.5.1969 tarihli ve 1177
sayılı Tütün ve Tütün Tekeli Kanunu ile 28.5.1986 tarihli ve 3291 sayılı 1211
Sayılı Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanunu, 3182 Sayılı Bankalar Kanunu,
2983 Sayılı Tasarrufların Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması
Hakkında Kanun, 2985 Sayılı Toplu Konut Kanunu, 7.11.1985 tarihli ve 3238
Sayılı Kanun, 2499 Sayılı Sermaye Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılması ve
1177 Sayılı Tütün ve Tütün Tekeli Kanununun Bazı Maddelerinin Yürürlükten
Kaldırılması ve Kamu İktisadi Teşebbüslerinin Özelleştirilmesi Hakkında
Kanunun 17 nci Maddesinin birinci fıkrası hükmü ile ikinci fıkrasında yer
alan "tütün ve tütün mamullerinin üretimi, ithalatı ve satışı ile ekici
tütünlerin borsalarda veya yazılı sözleşme yapılarak satılabilmesine ilişkin
usul ve esaslar ve" ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
Ek Madde 1 – Kurum, bu Kanunun uygulamasında gerekli
koordinasyonun sağlanması ve yasadışı faaliyetlerin önlenmesi amacıyla, bu
Kanunun uygulamasına ilişkin denetimlerin kendi adına yapılması, yetki devri
suretiyle idari yaptırımların uygulanması ve satış belgelerinin verilmesi
konularında ilgili kamu kurum ve kuruluşlarıyla, ayrıca satış belgelerinin
verilmesi konusunda kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarıyla
protokoller yapabilir.
Ek Madde 2 –
İlgili mevzuatta Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme
Kurumuna yapılmış olan atıflar Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumuna;
Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kuruluna yapılmış
olan atıflar Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kuruluna yapılmış sayılır.
Geçici Madde 1 — A) Genel Müdürlüğün özelleştirme işlemleri tamamlandıktan sonra, bu
Kanunun 2 nci Maddesindeki Kurul üyeliği için Genel Müdürlüğün
ilgilendirildiği Bakanlığın aday önerme yetkisi Kurula geçer.
B) 2002 ve müteakip yıllar tütün ürünü için destekleme alımı yapılmaz.
Bakanlar Kurulunca 2000 ve 2001 yılı ürünü tütünlerinin Devlet nam ve
hesabına alımında bulunmak üzere bir kamu kuruluşu görevlendirilir. Bu
kapsamdaki alımların masrafı ve finansmanı bütçeden tahsis edilecek ödenekle
sağlanır, alımlara ilişkin denetim Yüksek Denetleme Kurulunca yapılır.
2000 ve 2001 yılı ürünleri için 1177 sayılı Kanuna ekli cetvelde isimleri
yazılı tütün tarımı serbest olan ilçeler dışında kalan yerler ile bu
ilçelerin tespit edilmiş ve kesinleşmiş tütün üretim alanlarının dışında
kalan yerlerde ekilen tütün fideleri veya dikilen tütünler sökülüp yok
edilir. Failleri hakkında üç aydan bir seneye kadar hapis cezası ve ekilmiş
olan fideliklerin metrekare veya artığı için beşyüz bin lira, dikilmiş olan
tarlaların her bir dekar veya artığı için yüz bin lira idari para cezası
verilir. Tütünler toplanmışsa el konulmakla birlikte her bir kilo ve artığından
bir milyon lira idari para cezası alınır.
Yaprak tütün üretim bölgelerinde ekim belgesi almadan veya belge almasına
rağmen belgesinde belirtilen alandan fazla veya ekim belgesinde kayıtlı
yerden başka yerde ekim yapanların tütünlerine el konulmakla birlikte
haklarında iki aydan bir seneye kadar hapis ve el konulmakla birlikte el
konulan tütünlerin her bir kilo ve artığı için beş milyon lira idari para
cezasına hükmolunur.
Ekim belgesinde tespit edilen miktarların kabul edilebilir bir sebep
olmaksızın yüzde onundan fazla veya az tütün teslim eden üreticiler hakkında
fazla veya eksik teslim edilen miktarların her kilo ve artığı için beşyüz bin
lira idari para cezasına hükmolunur. Ürettikleri tütünün tamamını teslim
etmeyenler hakkında yukarıdaki cezaların iki katı uygulanır.
Ekim ve ticaret belgesi olmadan ellerinde tütün bulunduran, nakleden veya
satan kimselerin tütünlerine ve nakil vasıtalarına el konulur ve her bir kilo
ve artığından bir milyon lira idari para cezası alınır.
1177 sayılı Kanuna göre kendilerine verilecek kontrol görevlerini yerine
getirmeyen muhtarlar ve diğer kolluk kuvvetleri hakkında on milyon lira idari
para cezasına hükmolunur.
Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan 1177 sayılı Kanunun bu fıkrada belirtilen
hükümlerinin uygulanmasına 2001 yılı ürünü kampanya döneminin bitimine kadar
devam edilir.
C) Kurumun teşkili aşamasında Kurumda istihdam edilecek personel kadrolarının
ve vasfının tespitini sağlamak üzere, Maliye Bakanlığı, Özelleştirme İdaresi
Başkanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Personel Başkanlığı ve Genel
Müdürlükten birer temsilcinin katılımı ile bir komisyon kurulur. Komisyon bu
Kanunun yürürlüğe girmesini müteakip bir ay içinde toplanır. Komisyonca
belirlenecek kadroların tamamı istekleri halinde Genel Müdürlüğün ilgili
birimlerinde çalışan personelden karşılanır.
D) Kurum bu Kanunun yürürlüğe girmesini müteakip en geç üç ay içinde görev
yapmaya başlar. Bu süre içerisinde bu Kanunla Kuruma verilen görevler Genel
Müdürlük tarafından yürütülür.
E) Kurumun, Genel Müdürlükten devralacağı taşınır, taşınmaz mallar ile her
türlü araç-gereç ve cihazların aidiyeti ile devre ilişkin işlemler, Kurum ve
Genel Müdürlük arasında yapılacak protokoller ile belirlenir. Devre tabi
mallar bedelsiz olup, devir ile ilgili işlemler her türlü vergi, resim ve
harçtan muaftır.
F) Bu Kanunun yayımlandığı tarihte tütün eksperi olarak çalıştığını
belgeleyenlerin hakları saklıdır.
G) 6 ncı Maddenin yedinci fıkrasında yer alan marka bazında sigara için en az
iki milyar adet fiili üretim miktarı ölçüsü, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihi izleyen; birinci takvim yılı sonuna kadar iki milyar adet, ikinci
takvim yılı sonuna kadar bir milyar sekiz yüz milyon adet, üçüncü takvim yılı
sonuna kadar bir milyar altı yüz milyon adet, dördüncü takvim yılı sonuna
kadar bir milyar dört yüz milyon adet, beşinci takvim yılı sonuna kadar bir
milyar iki yüz milyon adet olarak uygulanır.
Diğer tütün mamulleri için en az onbeş ton fiili üretim miktarı ölçüsü bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi izleyen; birinci takvim yılı sonuna kadar
onbeş ton, ikinci takvim yılı sonuna kadar ondört ton, üçüncü takvim yılı
sonuna kadar onüç ton, dördüncü takvim yılı sonuna kadar oniki ton, beşinci
takvim yılı sonuna kadar onbir ton olarak uygulanır.
Altıncı yıldan itibaren uygulanacak olan bu ölçüleri sıfıra kadar indirmeye
ve tütün, tütün mamulleri, alkol ve alkollü içkilerin dış ticaretine ilişkin
usul ve esasları belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Geçici Madde 2- 2002 yılı ürünü ekici tütünlerinden, bu Kanunun 6 ncı maddesi
çerçevesinde yazılı sözleşme yapılmaksızın üretilip, açık artırma
merkezlerinde alıcısı çıkmadığı için açık artırma yöntemiyle satılma imkânı
da bulunamayan tütünler, bir defaya mahsus olmak üzere ve Kurul tarafından
belirlenip tebliğ edilmiş açık artırma başlangıç fiyatlarının % 50’sinden
aşağı olmamak kaydıyla Genel Müdürlükçe satın alınabilir.
Geçici Madde 3- 2003 yılı ürünü
ekici tütünlerinden, bu Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca sözleşme yapılmaksızın
veya yazılı sözleşmede öngörülen miktarın üzerinde üretilip, açık artırma
merkezlerinde alıcısı çıkmadığı için açık artırma yöntemiyle satılma imkânı
da bulunamayan tütünler, Kurul tarafından belirlenip tebliğ edilmiş açık
artırma başlangıç fiyatları esas alınarak yapılacak ekspertiz çerçevesinde
Genel Müdürlükçe satın alınabilir.
Geçici Madde 4- Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri
Anonim Şirketi, ülke genelinde ürün arzının devamlılığını sağlamayı ve yerli
tütünden yapılan sigaraların harman reçetelerinde kullanılan tütün
çeşitlerinin geleceğini güvence altına almayı teminen, 2005 ürün yılı için
sözleşme imzalanan üreticiler ile anılan yılda sözleşme yapılan miktarları
aşmamak koşuluyla 2006 ve 2007 ürün yılları için tütün üretim ve alım-satım
sözleşmesi imzalayabilir.
Şirketin stoklarında bulunan ihtiyaç fazlası idare stoku tütünler, destekleme
stoku tütünlerin satışında uygulanan usûl ve esaslar dahilinde satılabilir.
Bu Kanunun 6 ncı maddesi kapsamında gerçekleştirilen tütün satışlarında
Kurumca yapılan tescil, gelir vergisi uygulaması bakımından ticaret
borsalarına tescil hükmündedir. Geçici Madde 5- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte, Kurumda
grup başkanı, sektör uzmanı, denetim
uzmanı ve kurum uzmanı kadrosunda bulunanlar uzman kadrosuna, kadro ve görev
unvanları değişmeyenler aynı unvanlı yeni kadrolara, başka bir işleme gerek
kalmaksızın atanmış sayılırlar. Diğer personelden kadro ve görev unvanları
değişenler veya kaldırılanlar, bu Kanunla ihdas edilen kadrolardan,
derecelerine uygun kadrolara üç ay içinde atanırlar. Bunlar yeni bir kadroya
atanıncaya kadar en son ayda almakta oldukları aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminat ile diğer malî haklarını almaya
devam ederler. Bunların yeni kadrolarında alacakları aylık ile diğer
malî hakları toplamı net tutarının eski kadrolarına bağlı olarak en son ayda
almakta oldukları aylık ile diğer malî hakları toplamı net tutarından az
olması halinde aradaki fark, farklılık giderilinceye kadar atandıkları
kadrolarda kaldıkları sürece herhangi bir kesintiye tabi tutulmaksızın
tazminat olarak ödenir. Atandıkları kadro unvanlarında isteğe bağlı olarak
herhangi bir değişiklik olanlar ile başka kurumlara geçenlere fark tazminatı
ödenmesine son verilir. Yeterlik sınavında başarılı olup Kurumda
uzman unvanını almaya hak kazandığı halde, uzman kadrosuna ataması
yapılamayan uzman yardımcıları, başka bir işleme gerek kalmaksızın uzman
unvanını almaya hak kazandıkları tarih itibarıyla durumlarına uygun uzman
kadrosuna atanmış sayılırlar. 11/8/2004 tarihinden bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihe kadar, Kurum personelinin kazanılmış hak aylığı ve emekli
keseneğine esas aylığın belirlenmesinde değerlendirilmemiş olan hizmet
süreleri, öğrenim durumu itibarıyla yükselebilecekleri dereceyi aşmamak
koşuluyla 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 64 ve 68 inci maddeleri ile
2/2/2005 tarihli ve 5289 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerine Bir
Derece Verilmesi Hakkında Kanun hükümleri dikkate alınarak kazanılmış hak
aylık derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirilir. Ayrıca Kurumda
makam, temsil veya görev tazminatı ödenmesini gerektiren kadrolara atanmış
bulunan personelin, 11/8/2004 tarihinden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe
kadar söz konusu kadrolarda geçirdikleri süreler makam, temsil veya görev
tazminatı ödenmesini gerektiren görevlerde geçmiş sayılır. Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren altı ay içinde, bu Kanuna ekli (I) sayılı cetvelde yer alan uzman
kadro sayısının yüzde yirmisini geçmemek üzere, uzman yardımcılığı sınavına
giriş için aranan öğrenim şartını taşımak ve başvuru tarihinde kırk yaşını
doldurmamış olmak şartıyla; a) Mesleğe özel yarışma sınavı ile giren ve
meslek içi eğitim sonrasında yapılan yeterlik sınavında başarılı olup, kamu
kurum ve kuruluşlarında vergi, hukuk, uluslararası ilişkiler, gümrük, dış
ticaret alanlarında çalışmakta olanlar, b) Yükseköğrenim kurumlarında araştırma
görevlisi veya öğretim elemanı olarak çalışmış olanlardan, gıda ve kimya
mühendisliği alanında doktora çalışmalarını tamamlayanlar,
c) Sigara üretimi alanında beş kişiden, yaprak tütün alımı ve işlemesi
alanında beş kişiden ve pazarlama alanında da beş kişiden fazla olmamak
üzere, Genel Müdürlük ve bağlı kuruluşlarında en az on yıldır çalışmakta
olanlar,
Kurum tarafından yapılacak mülakatta başarılı olmaları halinde uzman
kadrosuna atanabilir." Geçici Madde 6- Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri Anonim Şirketi, ülke
genelinde ürün arzının devamlılığını sağlamayı ve yerli tütünden yapılan
sigaraların harman reçetelerinde kullanılan tütün çeşitlerinin geleceğini
güvence altına almayı teminen, 2007 ürün yılı için sözleşme imzalanan
üreticiler ile anılan yılda sözleşme yapılan miktarları aşmamak koşuluyla
2008 ürün yılı için Tütün Üretim ve Alım-Satım Sözleşmesi imzalar. Satın
alınacak tütün miktarı, her bir üretici ile imzalanan sözleşme miktarının %
10 fazlasını aşamaz.
Şirketin, Tütün Üretim ve Alım-Satım Sözleşmesi imzalayacak olduğu tütünlerin
satın alınabilmesi ve satın alınan tütünler için işleme, nakliye, ilaçlama,
bakım ve depolama gibi giderler Hazine Müsteşarlığının 2009 yılı bütçesine bu
amaçla konulacak ödenekten karşılanır. Bu kapsamda satın alınan tütünlerin
2009 yılı sonuna kadar kullanılamaması veya satılamaması durumunda bu
tütünlerin işleme, nakliye, ilaçlama, bakım ve depolama hizmetleri için
ihtiyaç duyacağı kaynak müteakip yıllarda Hazine Müsteşarlığı bütçesine bu
amaçla tefrik edilen ödenekten karşılanır.
Bu tütünlerin satışından elde edilecek hâsılat, Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz
ve Alkol İşletmeleri Anonim Şirketince tahsilatı takip eden ayın on beşine
kadar genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere hazine hesaplarına aktarılır.
2008 ürünü olarak satın alınacak tütünler, destekleme stoku tütünlerin
satışında uygulanan usul ve esaslar dâhilinde satılabilir.
Bu madde kapsamında şirket tarafından
yapılacak alımlar ile alınan tütünlere ve yapılan giderlere ilişkin
denetim Yüksek Denetleme Kurulunca yapılır.
Madde 11 — Bu
Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Madde 12 — Bu
Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 9 Ocak 2002 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 24635 (I) SAYILI CETVEL (1)(2)(3) (Ek: 3/4/2008-5752/1 md.) KURUMU: TÜTÜN VE ALKOL PİYASASI DÜZENLEME KURUMU KADRO CETVELİ
KADRO KADRO SINIFI UNVANI DERECESİ ADEDİ GİH Başkan Yardımcısı 1 2 GİH Başkanlık Müşaviri 1 8 GİH I. Hukuk Müşaviri 1 1 GİH Daire Başkanı 1 10 GİH Başuzman 1 25 GİH Müdür 1 5 GİH Hukuk Müşaviri 1 5 GİH Basın ve Halkla İlişkiler Müşaviri 1 1 GİH Uzman 1 50 GİH Uzman 2 20 GİH Uzman 3 15 GİH Uzman 4 15 GİH Uzman 5 20 GİH Uzman 6 5 GİH Uzman 7 5 GİH Uzman Yardımcısı 8 20 GİH Uzman Yardımcısı 9 40 AH Avukat 1 1 AH Avukat 3 4 AH Avukat 4 4 AH Avukat 5 4 GİH Programcı 1 1 GİH Programcı 5 2 GİH Çözümleyici 2 1 GİH Çözümleyici 4 1 TH Mühendis 1 5 TH Mühendis 4 5 SH Doktor 1 1 SH Hemşire 7 1 SH Laborant 3 4 SH Laborant 5 3 TH Teknisyen 2 1 GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 3 10 GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 4 4 GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 5 2 GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 6 3 GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 7 3 GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 8 3 GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 9 3 GİH Şoför 5 9 GENEL TOPLAM 322 ––––––––––––– (1) Bu cetvelde yapılan
değişikliklerle ilgili olarak, 6/10/2010 tarihli ve 27721 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 23/8/2010 tarihli ve 2010/873 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı Eki cetvele ve 10/1/2012 tarihli ve 2012/2700 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı Eki cetvele bakınız. (2) Bu cetvelde yapılan
değişikliklerle ilgili olarak 17/1/2014 tarihli ve 28885 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 16/12/2013 tarihli ve 2013/5748 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı Eki cetvele bakınız. (3) Bu cetvelde yapılan değişikliklerle
ilgili olarak 31/1/2015 tarihli ve 29253 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 15/12/2014
tarihli ve 2014/7082 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı Eki cetvele bakınız. |