Son Güncelleme: 10/08/2019 ÜRÜNLERİN ÜLKEYE GİRİŞİNDE VETERİNER KONTROLLERİNİN DÜZENLENMESİNE DAİR
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; Gıda ve Yemin Resmi Kontrollerine Dair Yönetmelik hükümlerine
ilave olarak, halk ve hayvan sağlığının korunması amacıyla veteriner
kontrollerine tabi olan ürünlerin ülkeye girişinde yapılacak veteriner
kontrollerini düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; veteriner kontrollerine tabi olan ürünlerin ithalatı, transiti,
aktarılması, serbest bölgelere veya gümrük antrepolarına giriş ve çıkışı,
gemi kumanyacılığı, ihraç edildikten sonra geri dönmesi durumlarında
uygulanan veteriner kontrollerinin düzenlenmesi, istisnai uygulamalar, şüphe,
uygunsuzluk ve usulsüzlük durumlarında uygulanacak işlemler, kontrol
sıklığının azaltılması ve arttırılması, koruma tedbirleri, personel değişim
programı, personel eğitimleri, hizmet alımına ilişkin düzenlemeleri kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik; a) 11/6/2010
tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem
Kanununun 34 üncü maddesine dayanılarak, b) Üçüncü
Ülkelerden Topluluğa Giriş Yapan Ürünlerin Veteriner Kontrollerinin
Düzenlenmesine İlişkin 97/78/EC sayılı Konsey Direktifine paralel olarak, hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1)
Bu maddenin ikinci fıkrasında yer alan tanımlara ilave olarak 5996 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesindeki tanımlar da geçerlidir. (2) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında; a)
Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını, b) Belge
kontrolü: Veteriner sağlık sertifikası ve sevkiyata eşlik eden diğer
belgelerin kontrolünü, c)
Fiziksel kontrol: Paketleme ve sıcaklık kontrolleri ile numune alma ve
laboratuvar testlerini de içerebilen sevkiyat üzerinde yapılan kontrolü, ç)
Gümrükçe onaylanmış işlem veya kullanım: Sevkiyatın bir gümrük rejimine tabi
tutulmasını, bir serbest bölgeye girmesini, Türkiye gümrük bölgesi dışına
yeniden ihracını, imhasını, gümrüğe terk edilmesini, d) İthalat
koşulları: İthal edilecek ürünler için mevzuatta belirlenen şartları, e) Kimlik
kontrolü: Veteriner sağlık sertifikası ve mevzuatın belirlediği sevkiyata
eşlik eden diğer belgelerde beyan edilen bilgilerle sevkiyatın birbirini
tutup tutmadığını anlamak amacıyla görsel olarak yapılan kontrolü, f) Merkezi
yetkili makam: Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğünü, g)
Sevkiyat: Aynı tipten olan, aynı veteriner sağlık sertifikası veya ilgili
mevzuatın öngördüğü başka bir belgenin eşlik ettiği, aynı nakliye vasıtaları
ile taşınan ve aynı yabancı ülkeden/bölgeden gelen bir miktar ürünü, ğ)
Sevkiyattan sorumlu kişi: Gümrük mevzuatı uyarınca, sevkiyat ile ilgili
gümrük mevzuatının kapsadığı çeşitli durumların gelişiminden sorumlu gerçek
veya tüzel kişi ve bu kişinin bu Yönetmelik ile belirlenen kontrolleri ve/veya
formaliteleri izleme sorumluluğunu üstlenen temsilcisini, h) Ürün:
Ülkeye Girişte Veteriner Kontrollerine Tabi Olan Hayvan ve Ürünlere Dair
Yönetmelikte belirtilen hayvansal ürünler ve bitkisel ürünleri, ı)
Veteriner kontrolü: Veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğünde, merkezi
yetkili makam tarafından yetkilendirilen ilgili personelin, hayvan ve insan
sağlığını doğrudan veya dolaylı olarak korumak amacıyla veteriner sınır
kontrol noktalarında yürütülen belge, kimlik ve fiziksel kontrolleri kapsayan
her türlü resmi kontrolü, i)
Veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü: Merkezi yetkili makam tarafından
yetkilendirilmiş olan hayvan, hayvansal ürünler ve hayvan hastalığı
bulaştırma riski olan sap, saman gibi bitkisel ürünlerin ülkeye girişinde
veteriner kontrollerinin yürütüldüğü gümrüklü saha içindeki doğrudan merkeze
bağlı birimi, j)
Yardımcı sağlık personeli: Bu Yönetmelik uyarınca, gerekli faaliyetleri
yerine getirebilecek özelliklere sahip olan, Bakanlık tarafından
görevlendirilen ve resmi veteriner hekimin yetki ve sorumluluğu altında
çalışan veteriner sağlık teknisyeni, veteriner sağlık teknikeri ve laborantı, ifade
eder. İKİNCİ
BÖLÜM Veteriner
Kontrollerinin Düzenlenmesi Sevkiyatın ülkeye girişi ve ön bildirim MADDE 5 – (1)
İhracatçı ülkelerden gelen sevkiyatların bu Yönetmelikte belirtilen veteriner
kontrolleri yapılmadan ülkeye girişine izin verilmez. (2)
Sevkiyatlar ülke topraklarına Bakanlıkça belirlenen veteriner sınır kontrol
noktalarından giriş yapar. (3)
Sevkiyattan sorumlu kişi, ürünlerin kontrolünün yapılacağı veteriner sınır
kontrol noktası müdürlüğüne, 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
belgeyi uygun şekilde doldurarak yazılı veya elektronik olarak önceden teslim
etmekle sorumludur. (4)
Veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü gemi ve uçakların manifestolarını
inceleyebilir, manifestoların bu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen beyan
ve belgelerle tutarlı olup olmadığını kontrol edebilir. (5) Gümrük
idareleri, sevkiyatların gümrükçe onaylanmış işlem veya kullanımına sadece 7
nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen belgede yer alan koşullara uygun
olarak izin verir. (6) Bu
maddenin uygulanması ile ilgili ayrıntılı kurallar Bakanlık tarafından
belirlenir. Veteriner kontrolleri MADDE 6 – (1)
Her bir sevkiyat, 8 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca,
resmi veteriner hekim sorumluluğunda veteriner sınır kontrol noktası
müdürlükleri tarafından 5 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
veteriner sınır kontrol noktalarında veteriner kontrollerine tabi tutulur. (2) Resmi
veteriner hekim, her bir sevkiyatı, 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen bilgilere göre ulusal veri tabanından kontrol eder. Resmi
veteriner hekim ulusal veri tabanının devamlılığı için tüm işlemlerin
girişinin yapılmasından sorumludur. (3) Her
bir sevkiyat, gümrükçe onaylanmış işlem veya kullanımına bakılmaksızın
aşağıdaki hususlar açısından belge kontrolüne tabi tutulur: a) 9 uncu
maddenin birinci fıkrasında belirtilen sertifika veya belgelerde yer alan
bilgilerin 5 inci maddenin üçüncü fıkrası uyarınca önceden gönderilen
bilgilerle uyuşup uyuşmadığının belirlenmesi. b) İthalat
durumunda, veteriner sağlık sertifikası veya diğer belgelerde yer alan
ayrıntıların talep edilen garantileri karşılayıp karşılamadığının
belirlenmesi. (4) 11,
12, 13, 14, 15, 16 ve 17 nci maddelerde belirtilen özel durumlar dışında,
resmi veteriner hekim aşağıdaki kontrolleri gerçekleştirir: a) Her bir
sevkiyatın, ürünlere eşlik eden sertifika ve belgelerde verilen bilgilerle
uyumlu olup olmadığını tespit etmek üzere aşağıdaki şekilde kimlik
kontrollerini yapar: 1)
Ürünlerin konteynerlerle geldiği durumlarda, ulusal mevzuatın gerektirdiği
şekilde ihracatçı ülkenin resmi veteriner hekimi veya yetkili makamı
tarafından uygulanan mühürlerin bozulmadığının ve mühür üzerinde yer alan
bilgilerin, eşlik eden belge veya sertifikalarla uyumluluğunun doğrulanması. 2) Diğer
durumlarda, tüm ürün türleri için, menşe ülke ve işletmeyi tanımlayan
damgalar, resmi işaretler ve sağlık işaretlerinin mevcudiyeti, bunların
sertifika ve belgede belirtilenlerle uyumu ve ambalajlı veya paketlenmiş
ürünlerin ilgili mevzuatta öngörülen etiketleme kurallarına uygunluğunun
kontrol edilmesi. b) Her bir
sevkiyatta aşağıdaki şekilde fiziksel kontrolleri yapar: 1)
Fiziksel kontroller, ürünlerin mevzuat şartlarını karşıladığını ve sevkiyata
eşlik eden sertifika veya belgede belirtilen amaçlar doğrultusunda kullanımı
için uygunluğunu tespit etmek üzere gerçekleştirilir. Kontroller, bu
Yönetmeliğin Ek-1’inde yer alan kriterlere uygun olarak yapılır. 2) Fiziksel
kontroller, Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslara uygun olarak belirlenmiş
sıklıklara göre, yerinde herhangi bir laboratuvar testi ve/veya analiz için
herhangi bir resmi numune alma işlemi yapmadan önce gerçekleştirilir. Kontroller sonucunda veteriner giriş belgesinin düzenlenmesi MADDE 7 – (1)
Veteriner kontrollerinin tamamlanmasının ardından resmi veteriner hekim,
kontrollerin sonuçlarını doğrulamak üzere ilgili ürünlerin sevkiyatı için
Hayvan ve Ürünlerin Ülkeye Girişinde Ön Bildirim ve Veteriner Kontrollerine
Dair Yönetmeliğin Ek-2’sinde yer alan Veteriner Giriş Belgesini düzenler. (2) Bu
maddenin birinci fıkrasında belirtilen belge: a)
Sevkiyat gümrük gözetiminde bulunduğu sürece sevkiyata eşlik eder. b) İthalat
durumunda, bu belgede belirtilen sevkiyatın gideceği ilk varış yerine kadar
sevkiyata eşlik eder. (3)
Sevkiyat bölünmüş ise birinci ve ikinci fıkra hükümleri sevkiyatın her bir
bölümü için uygulanır. Veteriner sınır kontrol noktası MADDE 8 – (1)
Veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü; a) Ülkeye
giriş noktasının hemen yakınında ve gümrük idaresi tarafından gümrük
mevzuatına göre belirlenen bir alanda yer alır. Ancak merkezi yetkili makam,
boşaltma iskelesi veya bir geçit gibi coğrafi kısıtlamalar söz konusu
olduğunda, veteriner sınır kontrol noktasının giriş noktasından belli bir
uzaklıkta yer almasına ve demiryolu ile nakliyat durumunda ise ilk istasyonun
veteriner sınır kontrol noktası olarak belirlenmesine izin verebilir. b)
Kontrollerden etkin bir şekilde sorumlu olan bir resmi veteriner hekimin
yetkisi altında olmalıdır. Bu Yönetmelikte belirtilen görevlerin
yürütülmesinde, konusunda eğitim almış yardımcı sağlık personeli resmi
veteriner hekimin yetki ve sorumluluğu altında çalıştırılabilir. Resmi
veteriner hekim giriş işlemlerine ait bilgileri ulusal veri tabanına
kaydeder. (2)
Merkezi yetkili makam, veteriner sınır kontrol noktası müdürlüklerinin
listesini Resmî Gazete’de yayımlar ve bu listelerde gerektiğinde değişiklik
ya da ilaveler yapar. (3) Merkezi
yetkili makam tarafından yapılan incelemeler sonucunda, veteriner sınır
kontrol noktasının, 31/12/2010 tarihli ve 27802 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Veteriner Sınır Kontrol Noktası Müdürlüklerinin Görev ve Çalışma
Esaslarına Dair Yönetmelikte belirlenen şartları taşımadığı tespit
edildiğinde veya halk veya hayvan sağlığı ile ilgili önemli risklerin
bulunması halinde veteriner sınır kontrol noktalarının yetkileri askıya
alınır. Yetkileri askıya alınan veteriner sınır kontrol noktaları sadece bu
maddenin ikinci fıkrası uyarınca yeniden listeye dâhil edilir. İthalat MADDE 9 – (1)
İthalatı amaçlanan her bir sevkiyata, veteriner sağlık sertifikalarının veya
veteriner belgelerinin veya ilgili mevzuatın gerektirdiği diğer belgelerin
orijinalleri eşlik eder. Sertifikaların veya belgelerin orijinalleri kontrolü
yapan veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğünde kalır. (2) 12 nci
madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ithalatı yapılacak olan her bir
sevkiyat, 6 ncı maddenin dördüncü fıkrasında belirtildiği şekilde kimlik ve
fiziksel kontrole tabi tutulur. (3) Gümrük
idaresi, Gümrük mevzuatı ile 12 nci maddenin ikinci ve üçüncü fıkraları
uyarınca getirilen özel hükümler saklı kalmak kaydıyla, veteriner
kontrollerinin sonuçlarına göre olumlu olarak düzenlenmiş 7 nci maddenin
birinci fıkrasında belirtilen belge sunulmadıkça ürünlerin ithalatına izin
vermez. (4)
Sevkiyat ithalat koşullarını karşılıyorsa, resmi veteriner hekim ilgili
kişiye sertifikaların veya belgelerin orijinallerinin onaylı bir suretini
verir ve veteriner sınır kontrol noktasında gerçekleştirilen veteriner
kontrollerine dayanarak sevkiyatın söz konusu koşullara uygun olduğuna dair 7
nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen belgeyi düzenler. (5)
İthalatı yapılan ürünlerin ülke sınırları içindeki serbest dolaşımına ait
kurallar Bakanlık tarafından belirlenir. Kanalize prosedürü MADDE 10 – (1)
Veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü, aşağıdaki durumlarda varış yerinin
bulunduğu il müdürlüğüne ulusal veri tabanı veya diğer iletişim araçları
yoluyla sevkiyata ilişkin bilgileri gönderir: a) Nakliye
araçları veteriner sınır kontrol noktasından sevk edildiklerinde numuneleri
alınmış ancak sonuçları henüz belli olmayan durumlarda. b)
Mevzuata göre özel amaçlar için izin verilmiş ithalatlarda. (2) Birinci
fıkranın (b) bendinde belirtilen durumlarda, ürünler veteriner sınır kontrol
noktasında 6 ncı maddenin üçüncü ve dördüncü fıkralarında belirtilen belge,
kimlik ve fiziksel kontrollere tabi tutulur. Ancak, derisi yüzülmeden ithal
edilen kürklü yabani av hayvanları, üçüncü fıkranın (a) bendine uygun olarak
ve 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen belge ile birlikte gümrük
gözetiminde varış işletmesine gönderilerek kimlik kontrolü ile sağlık
kontrolü ve 17/12/2011 tarihli ve 28145 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Canlı Hayvanlar ve Hayvansal Ürünlerde Belirli Maddeler ile Bunların
Kalıntılarının İzlenmesi İçin Alınacak Önlemlere Dair Yönetmeliğe uygun
olarak kalıntı aranması dışındaki fiziksel kontrolü varış işletmesinde
gerçekleştirilir. Kontrollerin sonuçları ürünlerin giriş yaptığı veteriner
sınır kontrol noktası müdürlüğüne gönderilir. Kontrollerin sonuçlarına bağlı
olarak gerektiğinde, 23 üncü maddede belirtilen önlemler alınır. (3) Ulusal
mevzuata göre giriş veteriner sınır kontrol noktasından varış yerindeki
işletmeye gidene kadar izlenmesi gereken sevkiyatlar aşağıdaki koşullar
altında gönderilir: a)
Sevkiyat, giriş veteriner sınır kontrol noktasından varış yerindeki işletmeye
kadar veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü gözetiminde ve yetkili
makamlarca mühürlenmiş sızdırmaz araç veya konteynerlerle gönderilir. Birinci
fıkranın (b) bendinde belirtilen ürünler, öngörülen izinli varışı ve uygunsa
amaçlanan işlem türünü gösteren 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
belge ile birlikte gümrük gözetiminde varış yerindeki işletmeye gönderilir. b)
Veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü resmi veteriner hekimi, sevkiyatın
varış yerindeki işletmenin denetiminden sorumlu il müdürlüğünü, ürünün menşei
ve varış yeri konusunda ulusal veri tabanı veya diğer iletişim araçları yoluyla
bilgilendirir. c) Ürünler
varış yerindeki işletmede ilgili mevzuatta tanımlanan işleme tabi olmalıdır. ç) Varış
yerindeki resmi veteriner hekim, varış işletmesinin yönetimi tarafından
ürünün varışı ile ilgili olarak bilgilendirilir. Varış yerindeki resmi
veteriner hekim, sevkiyatın varışı ile ilgili bilgiyi, sevkiyatı kendisine
bildiren veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğündeki resmi veteriner
hekime 15 gün içerisinde bildirir ve ürünlerin varış işletmesine vardığından
emin olmak için özellikle giriş kayıtlarını kontrol ederek düzenli kontroller
yapar. (4) 21
inci madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla, giriş veteriner sınır kontrol
noktası müdürlüğüne, onaylanmış bir işletme için amaçlanan ürünlerin varış
yerlerine gelmedikleri yönünde bir bulgu sunulursa, veteriner sınır kontrol
noktası müdürlüğü sevkiyattan sorumlu kişi ile görüşerek gerekli önlemleri
alır. (5) Üçüncü
fıkrada belirtilen işletmeler Bakanlık tarafından onaylanmış olmalıdır.
Onaylanmış işletmelerin listesi Bakanlık tarafından yayımlanır. Onaylı
işletme bu maddede belirtilen bildirim şartlarını yerine getirmezse Bakanlık
verilen onayı geri alabilir ve riskle orantılı olarak gerekli cezaları
uygular. Aktarma MADDE 11 – (1) Deniz
ya da hava yoluyla yetkili bir veteriner sınır kontrol noktasına gelen ancak
fiili ithalatı başka bir deniz veya hava veteriner sınır kontrol noktasında
yapılması amaçlanan sevkiyatların, kimlik ve fiziksel kontrolleri varış
yerindeki veteriner sınır kontrol noktasında yapılır. Giriş veteriner sınır
kontrol noktasında aşağıdaki işlemler gerçekleştirilir: a) Eğer
sevkiyat aynı limanın veya havalimanının gümrük bölgesi içinde, bir uçaktan
diğerine ya da bir gemiden diğerine, doğrudan veya (b) bendinde belirtilen
asgari zamandan daha kısa bir zaman için iskeleye veya asfalt piste
boşaltıldıktan sonra aktarılırsa, sevkiyattan sorumlu kişi veteriner sınır
kontrol noktası müdürlüğünü bilgilendirir. Ancak, hayvan veya insan sağlığına
yönelik risk durumunda, yetkili makam sevkiyata eşlik eden sertifika veya
veteriner menşe sertifikası veya ilgili diğer belgelerin orijinal veya onaylı
suretlerine dayalı olarak ürünlerin belge kontrolünü yapar. b)
Sevkiyat başka şekilde boşaltılmışsa: 1) Deniz
veya hava yoluyla bir diğer veteriner sınır kontrol noktasına gönderilmesi
esnasında liman veya havalimanı gümrük bölgesinde, merkezi yetkili makam
tarafından belirlenecek koşullarda, asgari ve azami süreler için depolanır. 2) (a)
bendinde belirtilen belgelerle ilgili olarak ürünler belge kontrolüne tabi
tutulur. 3) 21 inci
madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla, halk veya hayvan sağlığına yönelik
herhangi bir tehlike ihtimali varsa, ayrıca kimlik kontrolü ve fiziksel
kontrole tabi tutulur. (2)
Bakanlık, bu maddenin hükümlerini demir yolu ile aktarmayı da kapsayacak
şekilde genişletebilir. Kontrol sıklığının azaltılması MADDE 12 – (1)
Bakanlık, gerekli bilgilerin sunulması ve aşağıdaki koşulların karşılanması
durumunda, daha önceki kontrollerin sonuçlarını da göz önünde bulundurarak
fiziksel kontrollerin sıklığının azaltılmasına karar verebilir: a)
İthalatı amaçlanan ürünlerin, menşeinde etkin bir şekilde kontrol edildiğine
ilişkin yeterli sağlık garantilerini sunan bir ülke veya ülkenin bir bölgesi
menşeli olması, b) Ulusal
mevzuata uygun olarak Bakanlıkça hazırlanan listelerde yer alan işletmelerden
geliyor olması, c) İlgili
ürünler için düzenlenmiş ithalat sertifikalarının olması. (2)
Belirli bir ihracatçı ülkeden gelen ürünler ile ilgili olarak bu tür
istisnaların tanınmasından önce Bakanlık aşağıdakileri dikkate alarak bir
rapor düzenler: a)
İhracatçı ülke tarafından, topraklarının tamamı veya bir bölgesi ile ilgili
olarak kalıntı kontrolleri de dâhil olmak üzere ulusal şartlara uygunluğuna
dair verilmiş garantiler, b)
İhracatçı ülkedeki hayvanların sağlık durumu, c)
İhracatçı ülkedeki genel sağlık durumu hakkında bilgi, ç)
Hastalıkların izlenmesi ve hastalıkla mücadelede ihracatçı ülke tarafından
uygulanan önlemler, d)
Veteriner kurumları ve diğer yetkili kurumların yapıları, yetkileri,
bağımsızlıkları ve nitelikleri, e) Üretim
hijyeni konusunda ulusal mevzuatta belirlenmiş asgari standartlara uyumu, f) Ürün
veya ürünlerin türü ve bunların potansiyel sağlık riskleri, g) Belirli
maddelere izin verilmesine ilişkin kurallar ve hormonal veya antitiroidal
etkisi olan belirli maddelerin ve ß-agonistlerin besicilikte kullanımının
yasaklanmasına ilişkin mevzuat ile Canlı Hayvanlar ve Hayvansal Ürünlerde
Belirli Maddeler ile Bunların Kalıntılarının İzlenmesi için Alınacak
Önlemlere Dair Yönetmeliğe uyumu, ğ)
Bakanlık tarafından gerçekleştirilen denetim ziyaretlerinin sonuçları, h)
Gerçekleştirilen ithalat kontrollerinin sonuçları, ı) İthal
edilecek ürünlerin yapısı, sunumları veya nakliye şekillerinden dolayı
yapılması gereken risk analizi. (3)
Birinci fıkra hükümleri saklı kalmak kaydıyla, kontrollerin sıklığının
azaltılması amacıyla karşılıklılık esasına dayalı olarak bir veteriner
eşdeğerlik anlaşması yapılabilir. Transit MADDE 13 – (1)
Bir ülkeden gelip başka bir ülkeye veya aynı ülkeye ülkemiz toprakları
üzerinden gidecek olan sevkiyatların transit işlemlerine sadece aşağıdaki
durumlarda izin verilir: a)
Sevkiyatlar, ürünlerine ithalat yasağı uygulanmayan bir ülkeden gelmeli ve
başka bir ülkeye gitmesi amaçlanmalıdır. Ancak, 11 inci maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtildiği şekilde aynı liman veya havalimanındaki
gümrüklü saha içerisinde bir uçaktan diğerine veya bir gemiden diğerine ülke
içerisinde başka bir duraksama olmayacak şekilde aktarılması söz konusu
olduğunda veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü bu kuralı uygulamaz. b)
Sevkiyatın reddedilmesi durumunda, sevkiyattan sorumlu kişi sevkiyatı geri
alacağını ve 19 uncu maddeye uygun olarak elden çıkaracağını önceden taahhüt
eder. (2)
Birinci fıkra uyarınca verilen izinler aşağıdaki koşullara tabidir: a)
Veteriner sınır kontrol noktasına transit için sunulan sevkiyatlara, 9 uncu
maddenin birinci fıkrasında belirtilen belgeler ve gerektiğinde bu belgelerin
onaylanmış tercümeleri eşlik eder. b)
Sevkiyatı yapılan ürünler belge ve kimlik kontrolleri yapılmak üzere ilgili
veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğüne sunulur. Deniz ve hava
taşımacılığı için, veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü tarafından
aşağıdaki durumlarda belge ve kimlik kontrollerinde istisna uygulanabilir: 1)
Sevkiyatın indirilmediği durumlarda, 21 inci madde hükümleri saklı kalmak
kaydıyla belge kontrolleri, gemi/uçak manifestosunun incelenmesiyle
sınırlandırılır. 2)
Sevkiyatın 11 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtildiği
şekilde bir uçaktan diğerine veya bir gemiden diğerine aynı liman veya
havalimanı içerisinde yer alan gümrük bölgesinde aktarılması durumunda belge
ve kimlik kontrolünde istisna uygulanabilir. c) Halk
sağlığı veya hayvan sağlığı riski bulunması veya usulsüzlükten şüphelenilmesi
durumlarında ilave fiziksel kontroller yapılabilir. ç)
Karayolu veya demiryolu ile ülkemizden geçiş yapılması halinde sevkiyat: 1) (a)
bendinde belirtilen belge ve sevkiyatın çıkış yapacağı veteriner sınır
kontrol noktası müdürlüğünün belirtildiği 7 nci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen belge ile birlikte, gümrük mevzuatı uyarınca transit rejimine
uygun olarak çıkış noktasına kadar gümrük gözetimi altında gönderilir. 2) Giriş
veteriner sınır kontrol noktasından ayrıldıktan sonra ürünler indirilmeksizin
veya bölünmeksizin yetkili makamlar tarafından mühürlenmiş olan araçlarla
veya konteynerlerle nakledilir. 3) Coğrafi
uzaklık dikkate alınarak verilmiş olan genel bir muafiyet hariç, giriş
veteriner sınır kontrol noktasından ayrılmasını takiben gümrük mevzuatına
uygun olarak belirlenen süre içinde ülkeden çıkış yapmalıdır. d)
Nakliyata izin veren resmi veteriner hekim, çıkış veteriner sınır kontrol
noktası müdürlüğündeki resmi veteriner hekimi ulusal veri tabanı veya diğer
iletişim araçları yoluyla transit geçişten haberdar eder. e) Çıkış
veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğündeki resmi veteriner hekim, söz
konusu ürünün ülkeden ayrıldığını 7 nci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen belge üzerinde belirtir ve belgenin bir kopyasını giriş veteriner
sınır kontrol noktası müdürlüğüne elektronik olarak veya diğer iletişim
araçları ile gönderir. f) Giriş
veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğündeki resmi veteriner hekim (ç)
bendinin (3) numaralı alt bendinde belirtilen süre içinde ürünlerin çıkışı
konusunda bilgilendirilmemişse, ürünlerin yerinin belirlenmesi için gerekli
soruşturmayı yapacak olan yetkili gümrük idaresine bu durumu bildirir. (3) Bu
maddenin uygulanmasından doğacak tüm masraflar, sevkiyattan sorumlu kişi veya
temsilcisi tarafından karşılanır. Serbest bölgelere veya gümrük antrepolarına ürünlerin girişi ve çıkışı MADDE 14 – (1)
Veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü, diğer bir ülkeden gelen ve gümrük
mevzuatına uygun olarak serbest bölgeye veya gümrük antreposuna gönderilmesi
amaçlanan sevkiyatları, sadece, sevkiyattan sorumlu kişinin, söz konusu
ürünlerin en son olarak serbest dolaşıma giriş için gönderildiği veya varsa
belirtilen başka bir son kullanım amaçlı olduğunu ve ürünlerin ithalat
koşullarına uygun olup olmadığını önceden beyan etmesi durumunda kabul eder.
Ürünlerin son kullanımlarına ilişkin açık bir bilgi yoksa sadece serbest
dolaşıma giriş için amaçlanmış olduğu kabul edilir. (2) Bu
sevkiyatlar, ithalat koşullarına uygunluğun belirlenmesi amacıyla giriş
veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğünde belge, kimlik ve fiziksel
kontrollere tabi tutulur. Halk veya hayvan sağlığı açısından risk oluşturma
şüphesi hariç olmak üzere belge kontrolleri ürünlerin ulusal şartları
karşılamadığını gösterirse fiziksel kontrol yapılmasına gerek kalmaz. (3) Bu
sevkiyatlara 9 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen belgeler eşlik
eder. Gerektiğinde bu belgelerin onaylanmış tercümeleri de eklenmelidir. (4) İkinci
ve üçüncü fıkralarda belirtilen kontrollerin ardından ürünlerin ulusal
şartları karşıladığı tespit edilirse, veteriner sınır kontrol noktası
müdürlüğü resmi veteriner hekimi gümrük belgelerini dikkate alarak 7 nci
maddenin birinci fıkrasında belirtilen belgeyi düzenler. Veteriner sınır
kontrol noktası müdürlüğü ve gümrük idaresi sevkiyatın serbest bölgedeki
antrepo veya gümrük antreposuna girişine izin verir. Bu ürünlerin veteriner
kontrolleri açısından bundan sonraki safhada serbest dolaşıma giriş için
uygun olduğu beyan edilir. (5) İkinci
ve üçüncü fıkralarda belirtilen kontrollerin ardından ilgili ürünlerin ulusal
şartları karşılamadığı tespit edilirse, veteriner sınır kontrol noktası
müdürlüğü resmi veteriner hekimi resmi gümrük belgelerini de dikkate alarak 7
nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen belgeyi düzenler. Veteriner sınır
kontrol noktası müdürlüğü ve gümrük idaresi bu durumlarda, 18 inci madde
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, sevkiyatın sadece serbest bölgedeki
antrepoya veya gümrük antreposuna girişine ancak aşağıdaki koşulların
karşılanması şartıyla izin verebilir: a) Ürünler
ithalat yasağı uygulanmayan bir ülkeden gelmelidir. b) Serbest
bölgelerdeki antrepolar veya gümrük antrepoları ürünlerin depolanması
açısından Bakanlık tarafından onaylanmış olmalıdır. Serbest bölgelerdeki
antrepolar veya gümrük antrepoları onaylanmak için aşağıdaki şartları
karşılar: 1) Giriş
ve çıkışları antrepo işletmecisi tarafından sürekli kontrol edilen kapalı bir
alandan oluşur. Şayet bir antrepo bir serbest bölge içerisinde yer alıyorsa
tüm alanı kapalı olur ve sürekli olarak serbest bölge müdürlüğü kontrolü
altında tutulur. 2) İlgili
ürünlerin depolandığı antrepolara ilişkin ulusal mevzuatla belirlenen onay
koşulları karşılanır. 3)
Antrepoya giren ve antrepodan çıkan tüm sevkiyatların, her bir sevkiyattaki
ürünlerin doğası ve miktarına ilişkin ayrıntılar ile alıcının adı ve adresini
içeren günlük kayıtlar tutulur. Bu kayıtlar en az üç yıl saklanır. 4)
Mevzuata uygun olmayan ürünlerin ayrı olarak depolanmasını sağlayacak
depolama ve/veya soğutma odaları bulunur. Hâlihazırda var olan antrepolarda,
uygun olmayan ürünler kilitli bölmelerde depolanırsa, veteriner sınır kontrol
noktası müdürlüğü bu ürünlerin aynı bina içerisinde ayrı ayrı depolanmasına
izin verebilir. 5)
Veteriner kontrollerini gerçekleştirecek personelin kullanımına yönelik uygun
bir yer bulunur. c) İkinci
fıkrada belirtilen kontroller sonucunda sevkiyattan sorumlu kişinin birinci
fıkrada açıklanan şartlara göre yanlış beyanda bulunduğu tespit edilirse, bu
kişi söz konusu sevkiyatı 19 uncu maddeye uygun olarak elden çıkarmakla
yükümlüdür. (6)
Yetkili makamlar aşağıdaki hususlara yönelik gerekli tüm önlemleri alır: a)
Antrepoların onay koşullarını sürdürdüğünden emin olmak, b)
Mevzuata uygun olmayan ürünlerle uygun olanların aynı odalarda veya kapalı
alanlarda depolanmasını önlemek, c) Antrepoya giriş ve çıkışlarda
etkin bir kontrolden ve erişim saatleri süresince veteriner sınır kontrol
noktası müdürlüğünün gözetiminden, özellikle ulusal şartları karşılamayan
ürünlerin depolandıkları odalardan veya bölmelerden veteriner sınır kontrol
noktası müdürlüğünün kontrolü kapsamında çıkarıldığından emin olmak, ç)
Antrepoda depolanan ürünlerin başka bir ürünle değiştirilmesi, ürünlerde
değişiklik yapılması veya paketleme, piyasaya hazırlama veya işlenmesinde bir
değişiklik yapılmasını engellemek için gerekli tüm kontrolleri yürütmek. (7)
Bakanlık, halk veya hayvan sağlığı gerekçeleriyle, ulusal mevzuatta
belirtilen koşulları karşılamayan ürünlerin bir serbest bölgeye veya gümrük
antreposuna girmesini reddedebilir. (8)
Sevkiyatların gümrük mührü olmaksızın bir serbest bölgeye veya gümrük
antreposuna girmesine izin verilmez. (9)
Beşinci fıkrada belirtilen sevkiyatların bir serbest bölgeden veya gümrük
antreposundan çıkışına sadece imha edilmek veya bir diğer ülkeye veya 15 inci
maddede belirtilen bir antrepoya sevk edilmek üzere aşağıdaki durumlarda izin
verilir: a) Diğer
bir ülkeye gönderilmesi, 13 üncü maddenin birinci fıkrasının (b) bendi ve
ikinci fıkrasının (a), (ç), (d), (e) ve (f) bentlerinde belirtilen şartlara
uygun olarak yapılır. b) 15 inci maddede belirtilen
antrepoya sevk edilmesi, aynı maddede belirtilen ürünlere eşlik eden belgede
adı ve yeri belirtilen antrepoya transit rejimi altında yapılır. c) İmha
edileceği yere nakledilmesi, ürünler denatüre edildikten sonra yapılır. (10)
Dokuzuncu fıkrada belirtilen sevk işlemleri, sevkiyat boşaltılmaksızın
yetkili makamlar tarafından mühürlenmiş sızdırmaz araç veya konteynerlerde
yetkili makamların gözetimi altında yapılır. (11)
Dokuzuncu fıkrada belirtilen sevkiyatlar bu maddede belirtilen antrepolar
arasında nakledilemez. (12)
Merkezi yetkili makam aşağıdaki listeleri hazırlar ve yayınlar: a) Beşinci
fıkrada belirtilen serbest bölgelerin veya gümrük antrepolarının listesi, b) 15 inci
maddede belirtilen işletmecilerin listesi. (13)
Bakanlık, birinci fıkradan on ikinci fıkraya kadar ortaya konulan kurallara
ilişkin olarak uygunsuzluk tespit ederse, beşinci fıkranın (b) bendinde
belirtilen söz konusu antrepoların onayını askıya alır veya geri alır.
Sevkiyat antrepoyu terk ettikten sonra kasıtlı veya ciddi ihmalden
kaynaklanan usulsüzlükler bulunursa, sevkiyatların nakliyesinden sorumlu olan
kişiye kanunların öngördüğü cezalar uygulanır. Gemi kumanyacılığı MADDE 15 – (1)
Sınır ötesi deniz taşımacılığında kullanılmak üzere mürettebatın ve
yolcuların tüketimine yönelik olarak, 14 üncü maddenin beşinci fıkrasında
bahsedilen ürünleri doğrudan tedarik eden işletmeciler, 14 üncü maddenin
birinci ve ikinci fıkraları, beşinci fıkrasının (a) bendi ve (b) bendinin
(2), (3) ve (4) numaralı alt bentleri, altıncı, yedinci ve sekizinci
fıkralarına ilave olarak aşağıdaki koşulları karşılar: a)
İşletmeci olarak Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş olmak. b)
Hammaddesi ulusal şartlara uygun olmadığında işlenemeyecek ürünleri tedarik
etmek. c)
Sorumlusu tarafından giriş ve çıkışları sürekli kontrol edilen kapalı bir
tesisi bulunmalıdır. Bir serbest bölgede bulunan antrepoda, 14 üncü maddenin
beşinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinin ikinci cümlesi
uygulanır. ç) 14 üncü
maddenin beşinci fıkrasında belirtilen ürünlerin tüketim için piyasaya
sürülmeyeceğini taahhüt eder. d) Ürünün,
(c) bendinde belirtilen antrepoya varışını en kısa zamanda veteriner sınır
kontrol noktası müdürlüğüne bildirir. (2) Söz
konusu işletmeciler; a) Teslimatları ya
doğrudan deniz aracına veya hiçbir şart altında limanın dışına çıkarılmayacak
şekilde önlemlerin alınması koşuluyla geminin varış yerindeki limanda bulunan
özel olarak onaylanmış bir antrepoya yapar. Ürünlerin çıkış yaptığı
antrepodan gideceği limana nakliyesi gümrük mevzuatında belirlenen transit
rejimine uygun olarak gümrük gözetiminde gerçekleştirilir ve sevkiyata
Bakanlıkça belirlenen bir belge eşlik eder. b)
Ürünlerin çıkış yapacağı ve gideceği limandaki yetkili makamları, ürünlerin
gönderilme tarihi ve varış yeri konusunda önceden bilgilendirir. c) İlgili
makamlara ürünlerin son varış yerine ulaştığına dair resmi bir belge sunar. ç) Giren
ve sevk edilen ürünlerin kayıtlarını en az üç yıl saklar. Bu kayıtlar
sevkiyatın antrepoda kalan kısımlarının da kontrol edilmesine imkân
sağlamalıdır. (3)
İşletmeciler, ulusal şartlara uygun olmayan ürünleri, kıyı alanları dışında
bulunan yolcu ve mürettebat için olan tedarikler hariç olmak üzere, gemilere
tedarik etmeyeceğini garanti eder. (4)
Ürünlerin çıkış yapacağı limandaki veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü,
gideceği limandaki veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğünü, sevk edilme
tarihinden geç olmamak üzere ürünlerin gönderilme tarihi ve varış yeri
konusunda bilgilendirir. (5) Bu
maddede ortaya konulan hükümlere uygunsuzluk tespit edilirse, Bakanlık
birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen yetkiyi geri alır. Gümrükçe onaylanmış işlem veya kullanıma yönelik ürünler MADDE 16 – (1)
9 uncu madde ve 14 üncü maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen durumlar
dışında, gümrük mevzuatında tanımlanan diğer gümrükçe onaylanmış işlem veya
kullanıma yönelik ürünler, imha edilmedikçe veya geri gönderilmedikçe,
ithalat koşullarına uygunluğun belirlenmesi amacıyla kimlik kontrolü ve
fiziksel kontrole tabi tutulur. İhraç edildikten sonra geri dönen ürünler MADDE 17 – (1)
Yetkili makam ülkemizden ihraç edilen ancak gönderildiği ülke tarafından
reddedilen sevkiyatların ülkeye yeniden girişine aşağıdaki durumlarda izin
verir: a)
Sevkiyata aşağıdaki belgeler eşlik eder: 1)
Orijinal sertifika ya da ürünlere eşlik eden sertifikayı düzenleyen il
müdürlüğü tarafından onaylanmış nüshası ile birlikte sevkiyatın reddedilme
gerekçelerine ilişkin ayrıntılar ve söz konusu ürünlerin herhangi bir
muameleye tabi tutulmadığını, ürünlerin depolanması ve nakliyesi ile ilgili
koşulların yerine getirildiğini belirten bir garanti. 2)
Sevkiyatın mühürlü konteynerlerle gelmesi durumunda, ayrıca konteyner içinde
yer alan ürünlerin herhangi bir muameleye tabi tutulmadığını veya
boşaltılmadığını belirten nakliyeciden alınmış bir belge. b) Söz
konusu ürünler belge ve kimlik kontrolüne ve 21 inci maddede belirtilen
durumlarda ise fiziksel kontrole tabi tutulur. c) Kontrol
sonucu ulusal mevzuata uygun olan ürünlerin girişine izin verilir ve sevkiyat
10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen şekilde doğrudan menşe
işletmesine geri gönderilir. ç) Kontrol
sonucu ulusal mevzuata uygun olmayan ürünler için aşağıdaki önlemlerden biri
uygulanır: 1) Yeniden
ihraç edilir. 2)
Karantina altına alınır. 3) Özel
işleme tâbi tutulur. 4) Esas
kullanım amacı dışında başka bir kullanım amaçlı girişine izin verilir. 5) İtlaf
ve imha edilir. (2)
Birinci fıkrada öngörülen durumlarda, söz konusu ürünler 10 uncu maddenin
üçüncü fıkrasında belirtilen usullere uygun olarak sızdırmaz, tanımlanmış ve
konteyner açıldığında kırılacak şekilde veteriner sınır kontrol noktası
müdürlüğü tarafından mühürlenmiş araçlarla menşe işletmesine kadar
nakledilir. (3) Nakliyata
izin veren resmi veteriner hekim ulusal veri tabanı yoluyla veya diğer uygun
iletişim araçlarıyla varış yerindeki il müdürlüğünü bilgilendirir. İstisnai uygulamalar MADDE 18 – (1)
Bu Yönetmeliğin ikinci bölümü: a) İthalatın
yasak olmadığı bir ülkeden veya bölgeden gelmesi ve Bakanlıkça belirlenen
miktarı aşmaması koşuluyla, yolcu beraberinde gelen ve kendi kişisel
tüketimlerine yönelik ürünlere uygulanmaz.. b) İthalatın
yasak olmadığı bir ülkeden veya bölgeden gelmesi, Bakanlıkça belirlenen
miktarı aşmaması ve ticari olarak ithalatı amaçlanmamış olması koşuluyla,
özel kişilere küçük sevkiyatlar halinde gönderilen ürünlere uygulanmaz. c)
Ülkemize giriş yapmaması şartıyla, mürettebat ile yolcuların kullanımına
yönelik olarak uluslararası faaliyet gösteren ulaşım araçlarında bulunan
ürünlere uygulanmaz. Bu ürünler veya bunların mutfak atıklarının boşaltılması
durumunda bunlar imha edilir. Ancak, söz konusu ürünlerin gümrük gözetiminde
ve aynı liman içerisinde, uluslararası faaliyet gösteren bir nakil aracından
diğerine doğrudan aktarılması halinde imha edilmesine gerek yoktur. ç) Ürünlerin
miktarının Bakanlıkça belirlenen miktarı aşmadığı durumlarda, hermetik olarak
kapatılmış kaplarda en az 121 oC’de 3 dakikaya eşdeğer ısıl
işleme tabi tutulmuş aşağıdaki ürünlere uygulanmaz: 1) Yolcu beraberinde gelen ve kendi kişisel
tüketimleri için amaçlanan ürünler. 2) Ticari olarak ithalatı amaçlanmamış olması
koşuluyla, özel kişilere küçük sevkiyatlar halinde gönderilen ürünler. d)
Piyasaya arz için amaçlanmamış ve veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü
tarafından önceden onaylanmış olması koşuluyla, ticari numune olarak
gönderilen veya sergiler için amaçlanan ürünlere uygulanmaz. e) Özel
çalışma ve analizler için amaçlanan ürünlere uygulanmaz. (2)
Birinci fıkranın (d) ve (e) bentlerinde belirtilen ürünlerin insan tüketimine
sunulmadığı ve sergi bittikten veya özel çalışma ya da analizler
gerçekleştirildikten sonra, analiz için kullanılan miktar hariç olmak üzere,
Bakanlık tarafından belirlenen koşullar altında imha edildiği veya geri
gönderildiği resmi denetimlerle mümkün olduğunca belirlenmelidir. Bakanlık
söz konusu ürünlerin ithal edilme amacı dışındaki amaçlar için
kullanılmadığından emin olmalıdır. (3)
Birinci fıkra, taze et ve et ürünlerine ilişkin Bakanlıkça belirlenen özel
hükümler saklı kalmak kaydıyla uygulanır. (4) Kamu kurum ve kuruluşları, hayır kurumları veya insani
yardım kurumları ile kuruluşları tarafından ticari amaç güdülmeksizin ve
amacı doğrultusunda kullanılacak ürünlerin 13 üncü madde kapsamında transit
geçişinde, Bakanlıkça yapılacak risk değerlendirmesi kapsamında istisna
tanınabilir. Bu fıkra kapsamındaki uygulamalara ilişkin usul ve esaslar
Bakanlıkça belirlenir. Uygunsuzluk ve usulsüzlük durumlarında uygulanacak işlemler MADDE 19 – (1)
5 ve 6 ncı maddelerde belirtilen şartlara uygun olarak veteriner
kontrollerine sunulmadan ülkeye giriş yapan sevkiyatlar alıkoyulur ve
Bakanlık ikinci fıkranın (b) bendine uygun olarak bu sevkiyatları imha etme
veya ikinci fıkranın (a) bendine uygun olarak geri gönderme kararı verir. (2) Bu
Yönetmelik kapsamında gerçekleştirilen kontrollerde, ürünün ithalat
koşullarını karşılamadığı veya bir usulsüzlük yapıldığı tespit edilirse
veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü, sevkiyattan sorumlu kişi veya
temsilcisi ile görüşerek (a) veya (b) bentlerinde belirtilen önlemlerden
birini almaya karar verir. a)
Veteriner denetimlerinin sonuçları ve sağlık şartları engel teşkil etmiyorsa,
sevkiyattan sorumlu kişi ile mutabık kalınarak, sevkiyat aynı veteriner sınır
kontrol noktasından başka bir ülkeye benzer nakil aracı ile azami 60 gün
içerisinde geri gönderilir. Bu durumda veteriner sınır kontrol noktası
müdürlüğü resmi veteriner hekimi: 1) Geri
gönderme ile ilgili bilgilendirme işlemini başlatır. 2)
Reddedilen ürünlerin başka bir veteriner sınır kontrol noktasından ülkeye
yeniden girişini engellemek amacıyla, reddedilen ürünlere eşlik eden
veteriner sağlık sertifikalarını veya belgelerini Bakanlıkça belirlenen
düzenlemeler doğrultusunda geçersiz kılar. b) Geri
gönderme mümkün değilse veya (a) bendinde belirtilen 60 günlük zaman sınırı
aşılırsa ya da sevkiyattan sorumlu kişi hemen onay verirse, ürünler veteriner
sınır kontrol noktası müdürlüğüne en yakın yerde ilgili mevzuata uygun olarak
imha edilir. c)
Ürünlerin geri gönderilmesi veya reddedilme sebeplerinin teyit edilmesi
sürecinde yetkili makamlar masrafları sevkiyattan sorumlu kişiye ait olmak
üzere bu ürünlerin veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü gözetimi altında
depolanmasını sağlar. (3)
Birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen kontroller sonucunda mevzuatın ciddi
bir şekilde ihlal edildiği veya ihlalin tekrar edildiği tespit edilirse 23
üncü madde hükümleri uygulanır. (4) Halk
ve hayvan sağlığına risk teşkil etmemesi koşuluyla, ilgili mevzuat
çerçevesinde bu ürünlerin kullanımı için Bakanlık tarafından verilmiş bir
onay varsa ikinci fıkra uygulanmaz. (5)
Sevkiyatın geri gönderilme süreci veya imha edilmesinden ya da ürünün diğer
amaçlar için kullanılmasından doğan masraflar, sevkiyattan sorumlu kişi veya
temsilcisi tarafından karşılanır. (6)
Usulsüzlüğün ciddi ihmal veya kasıtlı ihlalden kaynaklandığının tespit
edilmesi halinde sevkiyattan sorumlu kişiye ulusal mevzuatta belirtilen ceza
uygulanır. (7) Resmi
veteriner hekim yapılan işlemler ile ilgili bilgileri veri tabanına girer ve
gerekli bilgilendirmeleri yapar. Veteriner kontrollerine tabi olan bitkisel ürünler MADDE 20 – (1)
Bakanlık, menşeini ve planlanan varış yerini doğrulamak üzere, geçiş yapacağı
yerleri dikkate alarak, enfeksiyöz veya bulaşıcı hastalıkları yayma riski
bulunan ve özellikle 6 ncı madde olmak üzere bu Yönetmelikte belirtilen
veteriner kontrollerine tabi olacak bitkisel ürünleri belirler. (2)
Bakanlık bu maddenin birinci fıkrasında verilen prosedüre uygun olarak: a) Hayvan
sağlığı durumlarına göre uygulanması gereken işlenme şekli başta olmak üzere,
diğer ülkelerdeki hayvan sağlığı koşullarını ve verilmesi gereken garantileri
belirler. b)
Ülkelerin verdiği garantiler göz önüne alınarak bu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bitkisel ürünlerin ülkemize ihracatı için izin
verilebilecek ülkelerin bir listesini hazırlar. c)
Özellikle dökme ithalat durumunda, başta numune alma işlemleri olmak üzere bu
ürünler için uygulanacak denetim prosedürlerini belirler. Şüphe durumunda uygulanacak işlemler MADDE 21 – (1)
İkinci bölümün hükümleri saklı kalmak kaydıyla, mevzuata uygunsuzluk şüphesi
veya aşağıdakilerle ilgili şüphe oluşursa, resmi veteriner hekim veya
veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü bu bilgileri teyit etmek veya
şüpheyi ortadan kaldırmak için gerekli gördüğü veteriner kontrollerini
gerçekleştirir: a) Ürünün
kimliği ya da asıl varış yeri. b) Ürünün,
bu tür ürünler için ilgili mevzuatta belirtilen garantileri karşılayıp
karşılamadığı. c)
Mevzuatta belirtilen hayvan veya halk sağlığı garantilerine uygunluğu. (2)
Kontrol edilen ürünler kontrol sonuçları elde edilinceye kadar veteriner
sınır kontrol noktası müdürlüğü gözetiminde kalır. (3) Eğer
şüpheler doğrulanırsa, aynı menşeden gelen ürünlerin kontrolü 19 uncu
maddenin üçüncü fıkrasına göre arttırılır. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Koruma
Tedbirleri ve Arttırılmış Kontroller Koruma tedbirleri MADDE 22 – (1)
Diğer bir ülke toprağında, 22/1/2011 tarihli ve 27823 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İhbarı Mecburi Hayvan Hastalıkları ve Bildirimine Ait Yönetmelik
kapsamındaki hastalıklar, zoonoz veya diğer hastalıklar ya da hayvan ve halk
sağlığına yönelik ciddi bir tehdit oluşturabilecek herhangi bir vakanın
ortaya çıkması veya yayılması halinde veya ilgili ülkenin veteriner
hekimlerinin bulguları ışığında ya da bir veteriner sınır kontrol noktası
müdürlüğünde yapılan kontroller sonucunda hayvan veya halk sağlığının
korunmasını gerektiren bir durumda, merkezi yetkili makam en kısa zamanda
durumun ciddiyetine göre aşağıdaki önlemlerden birisini alır: a) İlgili
ülkenin tamamından veya bir bölümünden ve gerektiğinde transit geçtiği diğer
ülkelerden ithalatı askıya alır. b) İlgili
ülkenin tamamından veya bir bölümünden gelen ürünlerle ilgili özel koşullar
belirler. c) Mevcut
bulgulara dayanarak, özellikle halk ve hayvan sağlığına yönelik risklerin
aranmasını içeren uygun kontrol şartlarını belirler ve kontrollerin
sonuçlarına bağlı olarak fiziksel kontrollerin sıklığını artırır. (2) Bu
Yönetmelikte belirtilen kontroller sonucunda sevkiyatın insan veya hayvan
sağlığı için tehlike oluşturduğu tespit edilirse, veteriner sınır kontrol
noktası müdürlüğü derhal aşağıdaki önlemleri alır: a) Söz
konusu sevkiyatı alıkoyar ve imha eder. b) Diğer
veteriner sınır kontrol noktası müdürlüklerini ve merkezi yetkili makamı
bulgular ve ürünlerin menşei hususunda veri tabanı veya diğer iletişim
araçları ile derhal bilgilendirir. (3)
Birinci fıkrada belirtilen durumlarda merkezi yetkili makam 13, 14 ve 15 inci
maddeler kapsamındaki ürünlerle ilgili olarak geçici koruma tedbirleri
alabilir. (4)
Gerekli görüldüğünde Bakanlık temsilcileri ilgili ülkeye en kısa sürede bir
ziyaret gerçekleştirebilir. (5)
Bakanlık gerektiğinde birinci, ikinci ve üçüncü fıkralara göre alınan koruma
tedbirlerini değiştirir, iptal eder veya genişletir. Arttırılmış kontroller MADDE 23 – (1)
Bu Yönetmelikte belirtilen kontroller sonucunda mevzuatın ciddi olarak veya
tekrarlanarak ihlal edildiği kanaatine varılırsa, bu ihlallere konu olan
ürünler veya bu ürünlerin menşei ile ilgili aşağıdaki önlemler alınır: a) Veteriner
sınır kontrol noktası müdürlüğü ihlale konu olan ürünlerin niteliği ve ilgili
sevkiyat hakkında merkezi yetkili makamı ve tüm sınır kontrol noktalarını
bilgilendirir. b)
Veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü aynı menşeden gelen ürünlerin tüm
sevkiyatları üzerinde arttırılmış kontroller gerçekleştirir. Bu kapsamda,
aynı menşeden gelen sonraki 10 sevkiyat, bu Yönetmeliğin Ek-1’inde belirtilen
numune alma ve laboratuvar analizleri dâhil fiziksel kontroller için
veteriner sınır kontrol noktasında alıkoyulur ve denetim masrafları
sevkiyattan sorumlu kişi tarafından karşılanır. Bu şekilde yapılan ek
kontrollerde mevzuata uygunsuzluğun doğrulanması durumunda sevkiyatın tamamı
veya uygunsuz bölümü 19 uncu maddeye uygun olarak imha edilir. c)
Veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğü yapılan arttırılmış kontrollerin
sonucu hakkında merkezi yetkili makamı bilgilendirir. Bu bilgiye dayalı
olarak, merkezi yetkili makam tespit edilen ihlalin sebeplerini ve kaynağını
belirlemek amacıyla gerekli tüm araştırmaları yapar. (2)
Kontroller sonucunda maksimum kalıntı seviyesinin aşıldığı tespit edilirse,
kontroller birinci fıkranın (b) bendine göre yürütülür. (3)
Merkezi yetkili makam, eşdeğerlilik anlaşması bulunan veya sevkiyatları
üzerinde azaltılmış kontroller uygulanan bir ülkenin yetkili makamları
nezdinde bir soruşturma yaptıktan sonra, söz konusu ülkenin yükümlülüklerini
yerine getirmediğini ve kalıntı planları ile ilgili verdiği garantilere
uymadığını tespit ederse, eksiklikler giderilinceye kadar söz konusu ülkenin
sevkiyatları üzerinde azaltılmış kontroller yapılması uygulamasını durdurur.
Merkezi yetkili makam azaltılmış kontrollerin tekrar uygulanması için aynı
prosedürleri kullanır. Gerektiğinde, söz konusu eşdeğerlilik anlaşması
kapsamında verilen azaltılmış kontrol uygulamasının yeniden tanınması için,
Bakanlık temsilcileri, önlemlerin alındığının doğrulanması amacıyla
masrafları söz konusu ülkeye ait olmak üzere ilgili ülkeyi ziyaret eder. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Çeşitli ve
Son Hükümler Personel değişim programı MADDE 24 – (1)
Bakanlık, veteriner sınır kontrol noktası müdürlüğünde çalışan personelin
bilgi ve deneyimlerini artırmak ve uygulamada bir örnekliliği sağlamak
amacıyla personel değişim programı oluşturur. Personel eğitimleri MADDE 25 – (1)
Merkezi yetkili makam, veteriner sınır kontrol noktası müdürlüklerine atanan
personele yönelik özel eğitim programları ve veteriner sınır kontrol noktası
müdürlüklerinde çalışan resmi veteriner hekimler için yılda en az bir kez
olmak üzere hizmet içi eğitim programları hazırlar, uygular veya
uygulanmasını sağlar. Hizmet alımı MADDE 26 – (1)
Veteriner sınır kontrol noktasında alınan numunelerin analizi için hizmet
alımı yapılabilir. (2)
İthalatı reddedilen ürünlerin imhasını gerçekleştirecek niteliklere sahip
kuruluşlardan hizmet alımı yapılabilir. Veteriner sınır kontrol noktası müdürlükleri kuruluncaya kadar yapılacak
işlemler GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
Veteriner kontrolleri, ülkeye girişte veteriner sınır kontrol noktası
müdürlüklerinin bulunmadığı yerlerde, yeterli veteriner sınır kontrol noktası
müdürlükleri kuruluncaya kadar, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile birlikte
belirlenen gümrük giriş kapılarında Bakanlıkça yetkilendirilen il
müdürlükleri tarafından yürütülür. Geçiş hükümleri GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelikte öngörülen uygulamaya ilişkin ayrıntılı kurallar belirleninceye
kadar, bu kurallara ilişkin 27/5/2004 tarihli ve 5179 sayılı Gıdaların
Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulü Hakkındaki Kanun, 29/5/1973 tarihli ve 1734 sayılı Yem
Kanunu ve 8/5/1986 tarihli ve 3285 sayılı Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununa
dayanılarak çıkarılan Tebliğ ve diğer alt mevzuatın bu Yönetmeliğe aykırı
olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir. İstisnai uygulama GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu maddeyi ihdas eden Yönetmeliğin
yayımlandığı tarihten 31/12/2018 tarihine kadar insani yardım ve hayır
amacıyla faaliyet gösteren, izin almadan yardım toplama hakkına sahip dernek
ve vakıflar tarafından ticari amaç güdülmeksizin ithal edilecek koyun, keçi
ve sığır cinsi hayvanlara ait etlerin sağlık ve teknik şartlarına ilişkin
usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir. İstisnai uygulama GEÇİCİ MADDE 4 – (1) Bu maddeyi ihdas eden Yönetmeliğin yayımlandığı
tarihten 15/9/2019 tarihine kadar insani yardım
ve hayır amacıyla faaliyet gösteren, izin almadan yardım toplama hakkına
sahip dernek ve vakıflar tarafından ticari amaç güdülmeksizin ithal edilecek
sığır cinsi hayvanlara ait etlerin ithalatına ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça belirlenir. Yürürlük MADDE 27 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 28 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür. 17 Aralık 2011 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 28145 |